Fujitsu og Nagoya University i Japan vil i denne måned begynde at teste et system til at afsløre svindlere i telefonen. Ifølge udviklerne virker systemet ved en kombination af at kigge på stemme-intonation og ordgendkendelse.
Mange ældre mennesker i Japan er ofre for svindlere i telefonen, der blandt andet ringer og udgiver sig for at være familiemedlemmer eller venner i problemer, som har brug for, at der hurtigt bliver overført penge til en konto, for at de kan reddes ud af problemerne.
Teknologien fungerer ved blandt andet at analysere tonelejet i et stresset offers stemme, og samtidig sammenligne ord brugt af svindlere med en liste over ofte brugte svindel-ord. Det er også i stand til at opfange en tilstand kaldet “overtrust”, hvor et offer bliver ude af stand til objektivt at evaluere information og tage rationelle beslutninger, hvis det overvældes af sørgelig information.
Hvis systemet opfanger et igangværende svindelnummer, vil der blive sendt en alarm ud til familiemedlemmer samt politi og bank, der midlertidigt vil bremse alle overførsler fra den involveredes persons konti.
Den del af teknologien som genkender bestemte ord ud fra en ordliste, skulle ifølge Fujitsu ikke være et problem i forbindelse med privatlivets fred, da den ignorerer alt andet end ord fra den foruddefinere søgeordsliste.