mboost-dp1

No Thumbnail

Ny plastik stærk som stål

- Via New Scientist - Technology - , redigeret af Pernicious

Ingeniøren Nicholas Kotov og et hold af kollegaer fra universitetet i Michigan har opfundet et plastikmateriale, der er stærkt som stål.

Materialet er lavet af en speciel type ler, kaldet Montmorillonite, der er kombineret med polymeren polyvinyl alcohol (PVA), ved at dyppe en glasplade 300 gange i opløsninger af henholdsvis det ene og det andet materiale.

De enkelte lag, der kun er få nanometer tykke, binder sig til hinanden, fordi PVA er fantastisk god til at holde på små partikler. PVA er i sig selv ikke et stærkt materiale, men det er de 1 nm store lerpartikler. Når de to kombineres, opstår der et gennemsigtigt plastikmateriale, der har samme egenskaber som kevlar.

Styrken skyldes dels de mange lag materialet er lavet af, og dels strukturen i det nye plastik, der er lidt ligesom velcro. Når det udsættes for belastning, gendannes brud igen, eftersom PVA og leret danner meget stærke, men ikke permanente bindinger af brint mellem de enkelte lag.





Gå til bund
Gravatar #1 - Dreadnought
6. okt. 2007 13:42
Så man skal dyppe skidtet 2-300.000 gange for at få en enkelt plade på 1mm. Noget siger mig at det bliver et dyrt materiale.
Gravatar #2 - UmagarZ
6. okt. 2007 13:44
#1 nemlig!
- men hvis det kan laves utroligt hurtigt på en robotstyret maskine, og samtidig masseproduceres, kan det være at almindelige mennesker for råd til det.
Gravatar #3 - trylleklovn
6. okt. 2007 13:46
Woo, laptops, der kan holde til at blive kastet rundt med.
Gravatar #4 - Dreadnought
6. okt. 2007 13:46
#1 Man får egenligt to plader. ;D
Gravatar #5 - Xill
6. okt. 2007 14:09
.. #3

du mener laptops hvor kun indmaden går i stykker når du kaster med dem .. ^^
Gravatar #6 - Jarl-g
6. okt. 2007 14:11
#1: Hvordan får du det til, at man skal dyppe den to-trehundrede TUSIND gange i det der stads?
Gravatar #7 - Mikle
6. okt. 2007 14:24
"#1: Dreadnought
Så man skal dyppe skidtet 2-300.000 gange for at få en enkelt plade på 1mm. Noget siger mig at det bliver et dyrt materiale."

Ahaha, kom til at læse det som skridte. Som en dårlog joke om kondom :P :D ^^
Gravatar #8 - Dreadnought
6. okt. 2007 14:27
#6
Hvert lag er 'få nanometer' tykke det tolker jeg som 3-5nm. You do the math.

Selvfølgelig vil en gang akryl-glas dyppet i det her et bestemt antal gange kunne bruges til noget og dermed blive billigere.
Gravatar #9 - BluepaiN
6. okt. 2007 14:56
Hvor meget mere vejer en cm3 af det "stof" så, i forhold til stål?

For hvis det er det samme, så er det jo ikke så meget ved. ;)
Gravatar #10 - noxity
6. okt. 2007 15:10
"It took 300 layers of each material to produce a sheet of material the thickness of a piece of plastic sandwich wrap."

Dvs at det tager 300 lag for at producere en plade med samme tykkelse som husholdningsfilm. Det er med den nuværende metode, men som der står i den oprindelige nyhed, så arbejder de på en anden metode.
Gravatar #11 - Xill
6. okt. 2007 15:30
#9 med hensyn til at sammenligne det med stål skal du nok spørge "hvor godt er det til at klare varme ?"

det er vel næsten der det bliver sværest at slå stål ...
Gravatar #12 - Friwwies
6. okt. 2007 15:31
#9 joda, selv ved samme vægt kan det være en stor fordel med dette materiale. den har andre egenskaber end stål.
de bindinger der er mellem de 2 stoffer er ikke permanente. dvs de som udgangspunkt ikke tager skade, så at sige, af at blive brudt(sprækker og belastning) da molekyle forbindelsen ville kunne genskabes. det blev beskrevet som velcro.
Gravatar #13 - Pephers
6. okt. 2007 15:36
Jeg synes det lyder lidt underligt, for PVA smelter nemlig når det kommer i kontakt med vand. Så undrer mig lidt over hvad der sker når deres plastik bliver vådt :P
Gravatar #14 - BluepaiN
6. okt. 2007 15:43
#12 Men gider DU slæbe rundt på udstyr der vejer ligesåmeget som et ondt år, men som ikke er til at slå i stykke? Så hellere noget der ikke vejer ret meget, men som til gengæld ikke kan holde til nær så meget.
Blot for at illustrere min pointe om at massefylden ikke er helt til at komme udenom.
Gravatar #15 - Friwwies
6. okt. 2007 15:47
bare fordi det sammenlignes med stål er det jo LANGT fra ensbetydende med at man skal bruge det som en konkurrent til stål. faktisk tvivler jeg på man vil skifte stål armering ud med plastik armering selv hvis det er lettere.
der er massere faktorere der spiller ind når man vælger materialer til produkter. det er et helt fag for sig.

kan være det vil blive brugt som skudsikker materiale. som fly vinge belægning. som erstatning for alle de mest hårdt belastede bevægelige dele i høj præcisions/langtids holdbar/kvalitets vare. hvis man kan lave en bil, for at komme med et eksempel, ud af et materiale der er usårligt over for metal træthed ville det jo være et stort skridt frem.

jeg kan ikke lige komme i tanke om nogle rigtig gode eksempler men det kan andre sikkert. men et stykke maskineri der bliver bygget med en masse omhu fordi det skal fungere i årtier hvis ikke hundrede år uden at bukke under for metal træthed. se det ville være idelt med et selv reparerende materiale.
Gravatar #16 - Friwwies
6. okt. 2007 15:51
14# ikke mig der forslog bærbare lavet ud af dette materiale, men nu du nævner det.
kan jo være man kan nøjes med at have et ultra tyndt lag af dette nye plastik der på den måde vejer langt mindre end traditionelt plast. samtidig kunne det tænkes det var bedre varme ledende eller have andre ligende egenskaber der gjorde god til dette formål.
Gravatar #17 - aintexisting
6. okt. 2007 17:53
#9
skidt med at det måske vejer det samme som stål - jeg syntes stadig det ville være blæret at have en gennemsigtig rustning eller som #15 kommer ind på... et gennemsigtigt fly ^^
- iknow.. fantasien løber af med mig :P
Gravatar #18 - mgX
6. okt. 2007 18:46
kunne være fedt at lave flydele af det....selvreparerende materiale...så undgår vi det lort med metaltræthed ;)
Gravatar #19 - Hundestejle
6. okt. 2007 20:04
#5: Xill


.. #3

du mener laptops hvor kun indmaden går i stykker når du kaster med dem .. ^^


Man skal måske ikke kaste med det, men der ville klart være fordele i at lave kabinettet i denne form for plastic. Min erfaring er nemlig at bagbeklædningen på skærmen meget ofte er det første som begynder at slå sprækker.
Gravatar #20 - k4ttemad
6. okt. 2007 20:16
Hehe, hvis jeg siger Joakimit, er der så nogle der nikker genkendende? :)
Gravatar #21 - arne_v
6. okt. 2007 23:03
#20

Ja da.
Gravatar #22 - bjerre
7. okt. 2007 00:23
#20
Hvis han havde brugt det her plastik, ville regnskoven da i det mindste ikke blive fældet længere
Gravatar #23 - Niemann^^
7. okt. 2007 09:09
#20 tænkte på præcist det samme da jeg læste det her:D... godt at have en model på hvor galt det kan gå;)..

Hvis dette materiale er let, er der jo uanede muligheder!! tænk lige på biler der vejer nada og kan holde til meget:P.. man vil både spare brændstof (forhåbentlig snart brint) og få mere fart i øsen. Der står at det har samme egenskab som kevlar, kan man så også lave skudsikker belægning af det?? For det ville da være rart hvis bilen var skudsikker når man "kom til" at køre ind i en rockerborg;).. og da ogå rart hvis bilen reperede bulerne selv:D..
Gravatar #24 - MortenH
7. okt. 2007 11:16
men igen, hvor ender vi så henne..
højhuse af plastic ?
plastic lastbiler der køre rundt for at levere mere plastic..

lyder fandme dumt
Gravatar #25 - bnm
7. okt. 2007 11:52
#20 Jeg tænkte på den star trek film hvor de rejser tilbage til "nutiden" og giver os opskriften på gennemsigtig aluminium.
Gravatar #26 - frygtl0s
7. okt. 2007 12:10
#24 vi kan bare kalde det noget andet end plastik..
Gravatar #27 - PeterF
7. okt. 2007 13:15
#23
Biler som ikke vejer noget får svært ved at dreje med fuld fart. Den stakkels ting ville jo bumle rundt.
Kunne lige forestille mig følgende nyhed: "Halvdelen af sydfloridas biler er blæst i vandet grundet Katrina, ingen skade er dog sket på bilerne"
Gravatar #28 - jnejne
7. okt. 2007 13:54
Nu er stål jo ikke vanvitigt stærkt, så jeg kan ikke helt se hvad vi skal bruge det til, medmindre det er meget let. Og vi har jo opfundet carbonnanorør, som man kan lægge et net af i normal plastik
Gravatar #29 - Dreadnought
7. okt. 2007 14:06
#27 En brændselscelle er ret tung og ved at gøre resten af bilen lettere kan man gøre cellen større. ;D
Gravatar #30 - deu
7. okt. 2007 19:58
Hmm, Det er som folk siger lidt svært at vurdere materialet når der ikke står så meget om dets egenskaber. Hvordan det deformeres osv. Men lyder spændende :). Så skal vi bare ha fly syet af kulfibertråd og superplastic, og nogle helvedes gode sikkerhedsseler, så er flystyrt fortid og piskesmæld uundgåeligt :)
Gravatar #31 - Friwwies
7. okt. 2007 20:06
#30
jeg ved ikke med dig, men jeg fortrækker mine flyrejser UDEN piskesmæld.
Gravatar #32 - Dreadnought
8. okt. 2007 04:38
#31
Så bør du lade være med at bruge lavprisselskaber, for de kan med dette materiale spare landingen væk også.
Gravatar #33 - springby
8. okt. 2007 06:25
det er fedt at det ikke er ledende
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login