mboost-dp1

unknown

Ny effektiv kopisikring til spil

- Via Computerworld DK - , redigeret af tmathiasen

En ny og tilsyneladende særdeles effektiv kopisikring har gjort livet surt for spilpirater verden over. Kopisikringen er udviklet af et russisk firma og går under navnet Starforce.

En af de spiludviklere, som har benyttet sig af denne nye kopisikring, er danske Media Mobster. Fimaet brugte Starforce til at beskytte deres mafiaspil Gangland. Der gik omkring halvanden måned efter udgivelsen, før en fungerende piratkopi af Gangland var på nettet, og denne piratkopi var meget beværlig at få til at virke.

Men Starforce har også vagt en række forbrugerers vrede, da kopisikringen anklages for at have en række bivirkninger. Firmaet bag Starforce har erkendt at deres produkt har givet nogle problemer med brugerers USB-produkter.





Gå til bund
Gravatar #1 - FISKER_Q
30. sep. 2004 09:25
http://www.boycottstarforce.org/

Old news med Starforce, i det mindste kunne de da bruge Tagés er vist noget lignende lige så efffektiv og uden lowlevel drivere.

Edit: Forresten er de første spil blevet cracket efterhånden
Gravatar #2 - atrox
30. sep. 2004 09:37
De første er blevet cracked ja, det tager bare lidt tid med hvert enkelt spil, men crackes det kan det.
Gravatar #3 - FISKER_Q
30. sep. 2004 09:39
#2 Ja og som nogle vel nok ved så laver de utillities så det bliver nemmere at cracke næste gang de skal i gang.

Så jeg tror og håber at udviklerene snart opdager de lige har spildt en masse penge og forhåbenligt dropper alt det beskyttelses-pis.
Gravatar #4 - guppy
30. sep. 2004 09:47
Nogen der har et link til hvordan det virker?

Umidelbart lyder det da som om at man "bare" kan cracke driveren en gang for alle så den automatisk siger 'jaja, den er god nok det er en original cd det her'... tja eller cracke hvert spils exec fil så den ikke spørger ( så kan man jo også slipper helt for driveren )..

Så med de begrænsede oplysninger der er tilgængelige lyder det nu ikke som noget specielt inovativt.


---
Gravatar #5 - FISKER_Q
30. sep. 2004 09:48
kig på deres side: http://www.star-force.com/
Gravatar #6 - anri
30. sep. 2004 10:04
#3

Hvorfor håber du de stopper deres forsøg på at beskytte deres produkter
Med fare for at genoptage den gamle diskussion om pirateri så ser jeg ved gud ikke noget galt i at folk gerne vil tjene penge på deres arbejde og derved forsøger at forhindre at andre snylter på de produkter de har udviklet.

Sådanne tiltag som starforce er desværre et nødvendigt onde som jeg et eller andet sted håber bliver integreret i ethvert operativsystem.

Det er ikke fordi jeg prøver at feje foran egen dør for jeg har da selv brugt piratsoftware i ny og næ, men jeg kan altså ikke blive sur over at folk forsøger at forhindre det.

Udover det, så er jeg enig med #6 i at det bare er et spørgsmål om tid før der kommer et generelt StarFoce crack der blot patcher driveren og derfor virker på alle produkter beskyttet med StarForce.
Gravatar #7 - atrox
30. sep. 2004 10:14
#6
Hvis folk kan lide et produkt så køber de det. Forskellen er nu bare at folk får muligheden, med ulovlige kopier, for at se om produktet virkelig er det, det giver sig ud for at være. Jeg er personligt blevet meget forbavset over spil jeg har købt, efter man har set de vældige reklamer over nettet osv osv.
Gravatar #8 - fess0r
30. sep. 2004 10:15
enhver lås kan låses op god dammit.. bare et spørgsmål om tid.
Gravatar #9 - Cronoz
30. sep. 2004 10:36
Hmm...uanset hvad: Et par tusind folk (give or take??) sidder og prøver at udvikle kopibeskyttelse til software... Et par MILLIONER folk sidder og forsøger at finde måder at bryde det på. For mig lyder det som et lidt meningsløst foretagende...
Gravatar #10 - NKJensen
30. sep. 2004 10:37
EDITOR: Det hedder at "vække til live" dvs. man har "vakt vrede" ikke "vagt".

En "vagt" står f.eks. foran dronningens slot.
Gravatar #11 - anri
30. sep. 2004 10:39
#7
Hånden på hjertet, køber du altid spil når du har "testet" det i en uges tid?
Jeg har da flere gange lavet samme nummer for at konkludere at jeg ike gider at købe spillet fordi det allerede er halvvejs gennemført.
Så skal genspilbarheden virkelig være i top, men det burde selvfølgelig også inspirere producenterne til at lave spillene store nok til at man IKKE gennemfører dem på en uge.

Men det er stadig penge tabt for det firma der givetvis har leveret mange timers god underholdning, men ikke har lavet et spil man gider at eje efter det er gennemført.
Gravatar #12 - blendingmonkeys
30. sep. 2004 10:45
Det "sjove" ved alle de forskellige kopi beskyttelser er jo at det kun går ud over den alm. forbruger. Hvis man køber windows lovligt skal man registreres og hvis man geninstallerer eller sætter ny hardware i maskinen skal man registrere endnu en gang. Det problem er der ikke med en ulovlig kopi. Jeg har flere gange oplevet ikke at kunne afspille en original audio-cd pga. kopi beskyttelsen. Det problem har man heller ikke med en kopi. I dag kan man få en pirat kopi af ALT. Jeg forstår også godt hvis folk gerne vil beskytte deres software men det er simpelthen ikke muligt.
Gravatar #13 - orillion
30. sep. 2004 10:48
Det er ikke udviklerne der bestemmer der skal beskyttelse på deres spil, det er dem der udgiver det ( sådan er det ihvertfald for Egosoft, dem der har lavet X2: The Threat ).

X2 bruger vist også starforce og jeg har også gangland og jeg har ikke haft problemer med de spil.
Gravatar #14 - FISKER_Q
30. sep. 2004 10:49
#6 Jeg har ikke sagt de bør stoppe med at beskytte deres produkter. Men unødvendige beskyttelser som er til mere gene end til gavn, dem kan de godt tage at smutte med forhåbenligt.

#11 Det er pointen? Det er da klart jeg ikke køber det hvis jeg ikke kan li det.

Hvis jeg kan, så vil jeg også klart købe det, normalt har jeg dog tendens til at vente med at købe det til jeg får min løn så jeg rent faktisk har råd :D
Gravatar #15 - anri
30. sep. 2004 10:50
#12
Good point.

Jeg har faktisk selv stået i samme situation, hvor jeg havde et originalt spil jeg ikke kunne få til at virke, og her var gen nu glad nok for at kunne hente en pirat-kopi som jeg kunne få til at virke. ..nu havde jeg jo betalt for spillet..

Et andet stort problem er at man ikke kan tage en sikkerhedskopi til sig selv.. CD'ere bliver jo ridsede og det er fanme ærgeligt at skulle købe et spil flere gange fordi lillesøster har brugt en skive som sminkespejl for hendes barbiedukker.
Gravatar #16 - FISKER_Q
30. sep. 2004 10:56
#12 Jo det problem er der også med en ulovlig kopi. Det du har opelevet er at din lovlige kopi er fra detail-handel.

Hvorimod den ulovlige kopi typisk er fra folk med VLK-versioner(Typisk til firmaer, eller personen med stor pengepung :P).

En VLK(eller Volume License Key) betyder du får en cd-key eller produktnøgle til alle dine maskiner som er den samme, den kræver så bare en Volume version af XP.
Gravatar #17 - Infophreak
30. sep. 2004 11:11
Starforce er skyld i, at jeg køber færre spil. At købe spil til Windows i dag er et minefelt af mere eller mindre åndsbollede kopibeskyttelser, som hindrer mig i at gøre, hvad jeg vil og rimeligvis burde kunne, med et produkt, jeg har betalt for. Personligt nægter jeg at købe et spil før jeg er 100% sikker på, at det ikke bruger Starforce, så jeg ender op med bare at lade være med at købe spil i stedet for at trawle forum efter forum igennem (for man kan jo ikke læse på æsken om spillet bruger Starforce, og hvis spillet er købt over nettet (hvad jeg oftest gør, for jeg bor i et hul ude på landet, hvor den nærmeste butik kun har The Sims 1+2 + fodboldspil...) er det helt håbløst at få pengene tilbage) for at finde ud af om dette eller hint spil er inficeret med det bras.

Hvad fanden skete der med bare at kræve en CD-key for at spille et spil online? Hvis man nu f.eks. bestilte et par MiB data fra random.org, kunne man generere adskillige garanteret random nøgler, og det ville være umuligt at lave en keygen. Singleplayer-delen bliver alligevel cracket (ukrainske "pirater" (de sejler ikke rundt og plyndrer skibe, så jeg skriver det i gåseøjne), hvis løn afhænger af, om de knækker beskyttelsen på spil X, har meget større motivation til at arbejde end ansatte hos f.eks. Macrovision), så det eneste, man kan håbe på, er at beskytte online-delen.

Macrovision og andre griner hele vejen til banken, for de ved, og vi ved, at de eneste, der bliver rige på det her, er dem selv og dem, der sælger ulovlige kopier til folk, der ikke gider det åndssvage besvær mere.
Gravatar #18 - FISKER_Q
30. sep. 2004 11:16
#17 The Sims 2 bruger Safedisc 3.2 hvilket desværre også har drivere inde i systemet, XP har dem faktisk præinstalleret, så vidt jeg har fået af vide.
Gravatar #19 - Ravager
30. sep. 2004 11:27
"StarForce Professional provides advanced encryption and security features to protect software running on MS Windows against professional hacker attacks. Slows down hackers trying to eliminate or bypass the implemented license and activation policies and to deactivate disk-binding copy protection. Slows down pirates to create and distribute emulator-readable images or access and extract sensitive executable code and valuable application data."

Kan godt li' at de selv skriver "slows down" og ikke "stops". Har intet imod dem som sådan. Jeg har bare et problem med kopibeskyttelse som rammer dem, der rent faktisk har købt produktet. Håber de fleste problemer er eller bliver løst.
Gravatar #20 - Thorolf15
30. sep. 2004 12:40
#7

Hvis folk kan lide et produkt så køber de det. Forskellen er nu bare at folk får muligheden, med ulovlige kopier, for at se om produktet virkelig er det, det giver sig ud for at være. Jeg er personligt blevet meget forbavset over spil jeg har købt, efter man har set de vældige reklamer over nettet osv osv.

Jeg ved sq ikke helt hva jeg ska sige... Ja, det er da muligt man koeber det, men det er nok ikke stoerstedelen af dem der downloader det, spiller det i de 14 dage - 3 uger, foer det endelig udkommer i butikkerne, (Og i mellemtiden har gennemfoert det) for saa at gaa ud og koebe det for 7-800kr...

Det argument holder simpelthent ikke... Saa laenge deres sikring ikke forringer kvalliteten af spillet, paa noen maader, kan jeg saa absolut ikke se hvorfor de ikke skulle goere det... Hvis de kan forsinke kopier paa nettet blot et par uger, tror jeg der er imponerende mange der render ud og koeber det, istedet for at downloade det...
Gravatar #21 - sKIDROw
30. sep. 2004 12:53
#6

[Sådanne tiltag som starforce er desværre et nødvendigt onde som jeg et eller andet sted håber bliver integreret i ethvert operativsystem.]

Det bliver over mit lig... :P

[Det er ikke fordi jeg prøver at feje foran egen dør for jeg har da selv brugt piratsoftware i ny og næ, men jeg kan altså ikke blive sur over at folk forsøger at forhindre det.]

Det aller største problem er at de skyder med spredehagl.
Deres DRM braindamage går ene og alene ud over lovlydige kunder.
Folk der vil undgå at betale, kan meget nemmere bare hente en version på nettet eller ved en af de lokale, som er renset for den slags ubehageligheder.
Lovlydige kunder derimod kan ikke lave en personlig sikkerhedskopi af mediet som forsvar mod ridser og lignende.
Ligesom imagefiler på harddisken, der sparer en for at slide på originalmedierne også forsøges hindret.
Det er svinsk at behandle ens betalende publikum på den måde.
Gravatar #22 - raz0
30. sep. 2004 12:56
Distributørene og spilproducenterne fuldt ud klar over at deres kopibeskyttelse ikke varer evigt. For dem er det bare et spørgsmål om at købe tid. Jo længere det tager for en 'cracket' version af deres spil at blive distribueret på Internettet, jo flere penge tjener de. Hovedparten af de solgte kopier bliver alligevel købt inden for den første måned, så hvis Starforce eller lign. kopibeskyttelse tager over en måned at 'cracke', så er producenterne fuldt ud tilfredse. Det er også derfor man ofte ser kopibeskyttelse blive fjernet i patches senere, for at spare penge på noget der alligevel ikke er så relevant længere.
Gravatar #23 - coki
30. sep. 2004 13:39
Bare det ikke skaber problemer for brugerne. Jeg har nogle gange lånt nogle spil på bibliotektet med beskyttelsen copycops, det har bare skabt mange problemer med at få selv spillet til at virke. Jeg ved ikke om det er fordi CDerene tit er lidt ridsede. Men det gider man jo ikke sidde og slås med.
Jeg kender ikke umiddelbart "Starforce" men hvis det er et program som afvikles sideløbende med spillet under Windows, risikerer man så ikke at ændringer i styresystemet kan medvirke til at spille ikke kan køre længere?
Gravatar #24 - Darkos
30. sep. 2004 15:06
"Ny effektiv..."? Tjaa, som man tager det.
Hvem ville kalde et program / OS effektivt hvis den første fejl først(?) bliver opdaget efter 1½ måned og desuden får andet hardware til at fejle?
For slet ikke at tilføje, at fejlen gør, at programmets hovedfunktion er uduelig.
Gravatar #25 - kg
30. sep. 2004 16:56
#24 fordi der kalkuleres i, om anti-kopieringstiltagene sinker ulovlig kopiering længe nok til at prisen på kopibeskyttelsen tjenes ind på "øget salg"... 1½ måned uden ulovlige kopier er ret længe... spørgsmålet er bare om det i det hele taget har hjulpet på salget. jeg tillader mig at tvivle....
Gravatar #26 - decoder
30. sep. 2004 17:58
Intet er 100 % sikkert - men hvis nu doom 3 havde Star-Force, så folk skulle vente 1½ måned på et semi-godt crack, ja så tror jeg nok mange ville flokkes om EB Games forretninger for at hente deres lovlige kopi. Alt respekt for det, d3 var jo på bittorent før man kunne købe det i DK. Om det virker har jeg ingen indsigt i, jeg kender jo ikke tallene. Men det er en evig kamp, som skal udspilles, der er jo ingen der bare lægger sig ned i rendestenen og giver op - det er det der driver værket for både star-force og crackerne. Det må om ikke andet skabe noget innovation på begge fronter :)
Gravatar #27 - sKIDROw
30. sep. 2004 19:58
Tror overskriften skulle have lydt..: "Ny kopispærrig som ikke er blevet brudt.....endnu" :P
Gravatar #28 - Whoever
30. sep. 2004 21:46
#21, det kan arrangeres...

Én ting er at kopibeskyttelser er dårligt lavet, og egentlig blot til besvær for forbrugeren. Men jeg kan sgu godt forstå de er der. Men til f.eks. spil hvor online delen er essentiel, er det imo ligegyldigt. Der kan man ligeså godt bare bruge en eller anden form for key. Som Steam, Blizzard osv benytter.

Heh, det er en elendig undskyldning at folk liige kan kigge programmet inden de køber det. Hvor mange går ud og køber Cubase? Office Pro 2k3? Visual Studio? Macromedia produkter?
Fordi de fleste bruger jo gerne 20k når de kan bruge 25 kr. på en tom DVD...
Gravatar #29 - xarrow
30. sep. 2004 22:44
#22 Raz0
Sims 2 var ude på p2p (BitTorrent) før det overhovedet var på markedet (snakker ikke bare om det danske markede her).

Tror de penge de tjener ind ved at holde et produkt væk fra p2p-markedet slet ikke lever op til de udgifter det tager købe retten til kopisikring på sit produkt ;)

Det handler ganske enkelt om at spilproducenterne er overbevist om noget andet, og derfor tror at kopibeskyttelse hjælper =)

Arrow
Gravatar #30 - brostenen
30. sep. 2004 23:35
Hvis kopisikringen giver problemer med min maskine, nægter jeg at købe produktet....

Hvorfor skal jeg have en dårligere computer for at producenten af spillet kan blive rigere???? Giver INGEN mening.
Boykot originalspil som er kopisikret, og lad vær med at spille piratudgaver, så kan producenten gå og undre sig over hvorfor folk ikke gider at spille deres spil!!!!!

--------------
Gravatar #31 - brostenen
30. sep. 2004 23:38
#28

Ja...... Folk vil gerne smide 20000 for en god pc, men de gider ikke smide 4000 for programmerne.... Jeg ved ikke om jeg skal le eller græde.... Jeg gider bare ikke smide 40000 for det nyeste og bedste. Så hellere smide det halve, for noget uden børnesygdomme.

--------------------------
Gravatar #32 - raz0
1. okt. 2004 03:52
#29 Der står i nyheden at der gik 1½ måned før Starforce blev cracket - noget der er meget imponerende får kopisikrning. Hvis det tog så lang tid, kan producenten/distributøren kun være tilfreds med kopibeskyttelsen. :)
Gravatar #33 - FISKER_Q
1. okt. 2004 04:27
#32 Ja lige indtil de finder ud af metoden beskyttelsen virker på, og så kan de spytte cracks ud som var det julegaver.
Gravatar #34 - booster
1. okt. 2004 09:25
Faktisk var den foerste pirat-version af Gangland en Alcohol klon (et cd-image), hvor det lykkedes at emulere cd'en godt nok til at starforce accepterede den. Dette kan ikke laengere lade sig goere. Der gik yderligere 14 dage foer det foerste rigtige crack udkom - til gangland v1.0. Alle patches op til v1.4 er stadig ikke crackede og bliver det nok heller ikke - det gider folk simpelthen ikke bruger maaneder paa.

Jeg ser kopibeskyttelse som en del af den software jeg koeber - hvis der er problemer med den er det fair nok at ville have sine penge tilbage. Det er svaert at sammenligne software og andre produkter, da ulovlig distribution af software sker oftere end fx ulovlig distribution af.. leverpostej?

#33: StarForce aendrer deres drivere og metoder flere gange hver maaned, saa forskellige spil, beta versioner, patches osv kraever forskellige cracks.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login