mboost-dp1

Nordea

Nordea klar med netbank til mobiler

- Via Nordea - , redigeret af Emil , indsendt af thomasmorkeberg

Efter at konkurrenten Danske Bank i længere tid har oplevet succes med deres bank-applikationer til både Android og iPhone, har Nordea nu frigivet applikationer til de to platforme, som giver adgang til mobil netbank.

Mens iPhone-applikationen stadig afventer godkendelse fra Apple, kan Android-versionen hentes allerede nu. Samtidig har Nordea udviklet en udgave, som virker til alle mobiltelefoner med internetadgang. Vil man benytte netbanken gennem sin browser, behøver man altså blot besøge nordea.dk med sin mobil.

Med applikationen fra Nordea kan kunder blandt andet tjekke saldo på kundens konti, udføre betalinger, opsætte regelmæssige saldo-SMS’er, finde den nærmeste Nordea-filial ved hjælp af GPS samt tjekke valuta- og aktiekurser.

Applikationerne findes på både dansk og engelsk og virker også, selvom man ikke er kunde i Nordea. Dog vil ikke-kunder naturligvis ikke have adgang til applikationernes netbankdel.

Også Jyske Bank er på vej med applikationer til deres netbanksystem og lovede tidligere, at løsningen ville være klar i løbet af vinteren.





Gå til bund
Gravatar #1 - Sverkel
31. jan. 2011 16:56
Jeg har nu haft lidt tid til at kigge på både den web baseret version som bla. iPhone og iPad har adgang til og Android app'en som allerede nu kan hentes.

Web baseret løsning:

Denne løsning er fin til brugere der hurtigt vil have et overblik over sin konto eller overføre penge mellem sine konto eller til andre.

Den har dog nogle begrænsninger som træker lidt ned.

1. Ens konto (kan godt være det bare er mine) står på en lidt underlig måde. Jeg kan f.eks godt klikke mig ind på min løn konto, opsparing og pension konto. Men jeg kan ikke klikke mig ind på hverken min egen eller vores fælles budget konto da de står under "Lån" hvilket virker meget underlig? Om det så er mine kontoer som er oprettet forkert eller noget i den stil skal jeg ikke kunne sige?

2. Det er ikke muligt at betale et Girokort med den web baseret version.

3. Hver gang man laver en overførsel skal man taste en kode fra sit NemID nøglekort. Det er som også fint nok, men hvis man har 4 overførsler bliver det til mange koder på en gang. Og det er desværre ikke muligt at gemme dem til samlet overførsel.


Android app:

Android app'en byder ikke på nogle nye ting i forhold til den web baseret version, når det kommer til netbank.
Ved åbning af selve programmer er der nogle omregnere og andre "tools" som man kan bruge, men disse er også tilgængelige via den web baseret version.


Der er derfor efter min mening stadig en del ting som sagtens kunne være bedre, og jeg håber da at Nordea tager sig tid til at kigge på disse "fejl" og får dem rettet i den nærmeste fremtid.
Gravatar #2 - Taxwars
31. jan. 2011 17:41
Stadig for besværligt at logge ind. Og da de alligevel snuser på hvem man er etc, og HVOR man er (Android), så kunne de have lavet et system hvor ens telefon bliver registeret på sit unikke serie nummer, så man ikke skal skrive endnu en kode ind.
Gravatar #3 - gentox
31. jan. 2011 18:03
Taxwars (2) skrev:
Stadig for besværligt at logge ind. Og da de alligevel snuser på hvem man er etc, og HVOR man er (Android), så kunne de have lavet et system hvor ens telefon bliver registeret på sit unikke serie nummer, så man ikke skal skrive endnu en kode ind.

Og du ser det ikke som et problem, hvis din mobil bliver stjålet, eller at du bare glemmer/taber den, og så har en åben konto?
Gravatar #4 - Taxwars
31. jan. 2011 18:06
Og gud fader om de kræver man skal skrive skodID nummer koden ind, i stedet for det login jeg har valgt - alt i alt en ligegyldigt løsning.
Gravatar #5 - Taxwars
31. jan. 2011 18:08
gentox (3) skrev:
Og du ser det ikke som et problem, hvis din mobil bliver stjålet, eller at du bare glemmer/taber den, og så har en åben konto?


Jeg ser det som et problem du bare opfinder noget pjat jeg ikke har sagt.
Jeg sagde intet om at den permanent skulle være logget ind, men at de skulle skære ned på besværlige ting at skrive ind.

ALTERNATIVET er at jeg skriver de ting ned i end notebook i telefonen, så jeg kan finde det der (og der med også en skurk som har hugget min telefon)

Så appen er stort set lige gyldig spild af tid - i hvert fald til at lave netbank på, der er nogle andre features der måske kan være handy.
Gravatar #6 - gentox
31. jan. 2011 18:13
#5
Jeg giver dig ret i at Nordeas App er spild af tid.
Men den holdning har jeg også til andre bankers apps.
Det er ikke sikkert, og hvis det er, er det for besværligt.

Gravatar #7 - Taxwars
31. jan. 2011 18:24

Det der var fedt med Jyske Bank før, var at man kunne logge ind i netbanken fra Androids browser, og gøre hvad man skulle.

Men så blev de tvunget til at bruge SkodID og så kunne man ikke det mere.

Det irritere mig stedse at *jeg* skal straffes fordi andre er nogle klovne.

Oh well. Det er heldigvis noget man kan undvære.
Gravatar #8 - XxXxX
31. jan. 2011 18:38
*suk*

Kunne de da for helge ikke i det mindste have lavet det så man idet mindste via sin mobil kunne slippe for det tåbelige papkort.

På den måde havde man en mulighed for at se sin saldo uden at skulle rende rundt med denne fortidsløsning..

XxX
Gravatar #9 - Batla
31. jan. 2011 18:55
Keepitsafe

Søg på den i Andriods app store.

Personligt synes jeg det er lækkert nok, synes det er lækkert nok at jeg kan ha det hele på min fon, den har jeg alligevel på mig hele tiden. Kun lækkert at kunne kigge sine konti igennem der også nu.

If you dont like it, dont use it.
Gravatar #10 - Cookiemann
31. jan. 2011 18:58
det var da på tide hehe
Gravatar #11 - Sjokoz
31. jan. 2011 19:12
Batla (9) skrev:
Keepitsafe

Søg på den i Andriods app store.

Personligt synes jeg det er lækkert nok, synes det er lækkert nok at jeg kan ha det hele på min fon, den har jeg alligevel på mig hele tiden. Kun lækkert at kunne kigge sine konti igennem der også nu.

If you dont like it, dont use it.


I følge afsnit 3.2 i reglerne om NemID:

"Du skal være opmærksom på, at du:

ikke må scanne dit nøglekort, indtaste dine nøgler eller på
anden måde digitalisere eller kopiere nøglerne"


Kilde:
https://www.nemid.nu/om_nemid/regler/regler_for_br...
Gravatar #12 - sisseck
31. jan. 2011 19:37
Sjokoz (11) skrev:

ikke må scanne dit nøglekort, indtaste dine nøgler eller på
anden måde digitalisere eller kopiere nøglerne"


Men medfører det ikke at jeg slet ikke må bruge mit nøglekort? Det må da anses for en indtastning samt digitalisering at taste en nøgle ind når logon udføres?
Gravatar #13 - Batla
31. jan. 2011 19:44
Ja, det må jeg sige, hvordan forventer de at man skal kunen bruge det hvis man ikke må indtaste det?
Gravatar #14 - Sjokoz
31. jan. 2011 20:20
sisseck (12) skrev:
Sjokoz (11) skrev:

ikke må scanne dit nøglekort, indtaste dine nøgler eller på
anden måde digitalisere eller kopiere nøglerne"


Men medfører det ikke at jeg slet ikke må bruge mit nøglekort? Det må da anses for en indtastning samt digitalisering at taste en nøgle ind når logon udføres?


Det er tilladt at bruge de små grå ;-)
Gravatar #15 - NiklasP
31. jan. 2011 21:27
#14
De små grå? De skulle have været brugt inden man lavede NemID ;).

Men #12 har altså en pointe. De har nogle meget klare regler vedr. brug af NemID og man må formode at de skrevne regler til enhverv til er gældende. Når de udtrykkeligt skriver at man ikke må indtaste sine nøgler digitalt, uden nogle nævnte undtagelser, så må man givetvis ikke bruge NemID til at logge ind med. Og hvis vi lige smider det her oven i hatten:
NemID Betingelser, afsnit 4.6 skrev:
DanIDs erstatningsansvar ved misbrug følger dansk rets almindelige regler. DanID er dog ikke ansvarlig for tab, hvis du ikke har overholdt NemID reglerne.

.. så har de rent faktisk fraskrevet sig ethvert ansvar, hvis altså det skrevne i afsnit 3.2 er gyldigt.

Det vil næppe holde i en retsag, men hvor gyldig er deres betingelser reelt så, hvis man selv skal sidde og sortere i hvad der er korrekt og forkert? Og der er flere ting i deres betingelser der kan kigges nærmere på.
Gravatar #16 - Marci
31. jan. 2011 21:30
Så vidt jeg har forstået er der ikke deres "konto-kik" feature i app'en, hvilket i så fald er en skam..

Hovedparten af de gange jeg logger ind på netbaken skal jeg alligevel kun kigge, og ikke ændre på noget, så her er konto-kik en fordel, da man slipper for nemID koden..
Gravatar #17 - sisseck
31. jan. 2011 22:52
Sjokoz (14) skrev:
sisseck (12) skrev:
Sjokoz (11) skrev:

ikke må scanne dit nøglekort, indtaste dine nøgler eller på
anden måde digitalisere eller kopiere nøglerne"


Men medfører det ikke at jeg slet ikke må bruge mit nøglekort? Det må da anses for en indtastning samt digitalisering at taste en nøgle ind når logon udføres?


Det er tilladt at bruge de små grå ;-)


Så dit argument er, at hvis jeg og mine små grå kan se det fornuftige i ikke at følge de skrevne regler for nemID er det ok. Og vupti så må jeg lige pludseligt gerne lave digitale kopier for det syntes jeg og mine små grå er en fantastisk ide.

Min pointe er at vi i Danmark godt selv kan tænke (grunden til at McD ikke behøver skrive at kaffen er varm) men som #14 skriver, er der noget der slet ikke stemmer i de regler du henviser til.

OG hvis det blev antaget at man brugte de små grå hele tiden, ville det jo slet ikke være nødvendigt at skrive så mange regler.
Gravatar #18 - Trez
1. feb. 2011 04:59
Hehe hente Android appen, åbnede for at teste hvad det var for noget de havde brygget sammen, gik på netbank delen og den kom ud og sagde fejl.

Der røg min begejstring for den app.
Gravatar #19 - myplacedk
1. feb. 2011 08:17
Jeg kan tilføje at fx. Sydbank har planer om at udgive en app til iPhone og Android d. 1/4.

Ja, begge platforme på samme tid. Vi bliver vist de første i den danske finanssektor, hvis det lykkes. ;-)
Gravatar #20 - Justin
1. feb. 2011 08:19
sisseck (17) skrev:

OG hvis det blev antaget at man brugte de små grå hele tiden, ville det jo slet ikke være nødvendigt at skrive så mange regler.


fordi folk så dumme som dig bruger netbank, burde der faktisk være flere regler, men en anden mulighed er selvfølgelig af nægte folk så dumme som dig adgang til netbank og nemid
Gravatar #21 - myplacedk
1. feb. 2011 08:24
Trez (18) skrev:
Hehe hente Android appen, åbnede for at teste hvad det var for noget de havde brygget sammen, gik på netbank delen og den kom ud og sagde fejl.

Min sagde "henter kurser" el. lign og så kunne jeg ellers ikke noget. Selv back-knappen kunne ikke afbryde det. Efter et par timer slog jeg app'en ihjel.
En kollega havde ikke det problem, men de fleste skærmbilleder gav bare en hvid skærm med en tilbage-knap og en genindlæs-knap. (Flot med en tilbageknap på skærmen i en Android-app...)

Nå, men de har vel fået overbelastet serverne. det er hvad der kan ske. De skal da have ros for at være hurtigt ude med masser af features, selv om de ikke virker helt færdige.
Gravatar #22 - TrolleRolle
1. feb. 2011 08:41
Det kan undre hvorfor alle går efter at lave telefonspecifikke apps, når de bare kunne lave en ordentlig webside i et lille format.

Så respekt til Nordea for endelig at gennemskue 2010's app-hype-galskab og også at lave en "helt normal mobilside-netbank" som kan tilgåes af alle telefoner.

Hvordan fungerer de to apps? Er det bare en skal som åbner en browser som peger hen på mobilsiden?
Gravatar #23 - myplacedk
1. feb. 2011 09:06
TrolleRolle (22) skrev:
Det kan undre hvorfor alle går efter at lave telefonspecifikke apps, når de bare kunne lave en ordentlig webside i et lille format.

Det er fordi det er det brugerne går efter.

Danske Bank har haft en webbaseret mobilbank i årevis. Så laver de en iPhone-app og Danmark går amok.

Jeg har selv pushet for at vi skulle lave en webbaseret løsning, og jeg fik da også overbevist "de høje herrer" som at det er en god løsning. Men den blev nedprioriteret alligevel, fordi man tror på at native apps i praksis rammer mange flere brugere.

Første version af vores native apps (Android og iPhone) udgiver vi d. 1/4. Anden version er vi så småt gået i gang med, jeg vil skyde på at kodearbejdet starter engang i løbet af marts. Der er fuld knald på.
Web-versionen er ikke påbegyndt endnu, og der er ingen dato. Men vi gør det da nok før eller siden.

Kort sagt: Bankerne ved godt at native apps til iPhone og Android kun rammer et mindretal af telefonerne. Men kunderne vil have native apps, så det er det de får.
Gravatar #24 - thomasmorkeberg
1. feb. 2011 09:18
TrolleRolle (22) skrev:
Hvordan fungerer de to apps? Er det bare en skal som åbner en browser som peger hen på mobilsiden?


Selve netbank delen virker på den måde, ihvertfald på android.

Men til forskel fra nogle af de andre havde jeg ingen fejl eller "forced close" problemer med app'et.
Gravatar #25 - sisseck
1. feb. 2011 15:02
Justin (20) skrev:
sisseck (17) skrev:

OG hvis det blev antaget at man brugte de små grå hele tiden, ville det jo slet ikke være nødvendigt at skrive så mange regler.


fordi folk så dumme som dig bruger netbank, burde der faktisk være flere regler, men en anden mulighed er selvfølgelig af nægte folk så dumme som dig adgang til netbank og nemid


Jeg snakker pænt til dig, tag venligst at vise mig den samme respekt.

Min pointe er jo at man har 2 muligheder.

1. Antag at brugerne er fornuftige tænkende individer og lad derfor være med at opsætte en masse regler.

2. Antag at nogle brugere er klaphatte, og opsæt derfor klare regler så de ikke kommer galt af sted. Jeg kender flere ældre som bruger netbank uden problemer, men som ville gå i baglås hvis de rent faktisk læste reglerne og så at man ikke måtte indtaste koden.
Gravatar #26 - mfriis
1. feb. 2011 15:06
#23 der er jo ikke noget i Appen som gør at du ikke kan lave en HTML/JS + Phonegap løsning. Så har du en velfungerende app som både virker på iphone, android og diverse webbrowsere. Du skal endda kun vedligeholde den et sted.

Forstår ikke hvorfor så mange skyder sig i foden og absolut vil udvikle i ObjectC eller Java.
Gravatar #27 - XxXxX
1. feb. 2011 16:07
#16

Ifølge min bankrådgiver i nordea bliver det ikke muligt at benytte konto-kik featuren uden NemID i fremtiden.

XxX
Gravatar #28 - myplacedk
1. feb. 2011 18:42
mFriis (26) skrev:
der er jo ikke noget i Appen som gør at du ikke kan lave en HTML/JS + Phonegap løsning.

Det har nu sine ulemper, men det kan sagtens være det værd. Jeg argumenterede selv for en løsning i den retning til vores mobilbank, men sådan blev det altså ikke.

Nordeas Android-app lyser langt væk af at være webbaseret. Ligesådan Nordfyns Bank, hvis den tæller med. Men Danske Bank, Jyske Bank, Sydbank, Alm. Brand Bank osv. er ren native.
Gravatar #29 - xenocrates
2. feb. 2011 11:22
VestjyskBank er også på vej med en mobil-app til at ordne simple bankforretninger, såsom saldotjek og overførsel af penge. Det kommer dog ikke til android samtidigt med iPhone, men begge dele skulle gerne komme i løbet af februar.
Gravatar #30 - myplacedk
2. feb. 2011 12:07
mFriis (26) skrev:
r er jo ikke noget i Appen som gør at du ikke kan lave en HTML/JS + Phonegap løsning. Så har du en velfungerende app som både virker på iphone, android og diverse webbrowsere.

Forresten: Hvis HTML'en kommer fra en webserver, så er det imod Apples regler, da man jo kan ændre app'ens opførsel uden Apple skal godkende ændringen.

Dvs. man risikerer at få appen afvist efter man har brugt millioner på at udvikle den. Eller endnu værre - man risikerer at få den godkendt, og så afvist senere.
Gravatar #31 - mfriis
2. feb. 2011 12:24
#30 HTML og Javascript vil i en phonegap løsning altid ligge i appen. Det eneste du henter er data fra en service som typisk behandles af jQuery.

Der findes allerede masser af iPhone spil og applikationer der laves sådan så det er ikke noget nyt og skræmmende for apple :) (eksempler her: http://www.phonegap.com/apps)
Gravatar #32 - kblood
2. feb. 2011 16:31
Danske Banks fungere ret godt, det jeg har testet indtil videre, men ja, man skal huske på 4 tal oven i alt det andet sikkerhed. Og dem skal jeg da lige have husket på.
Gravatar #33 - Justin
3. feb. 2011 09:57
sisseck (25) skrev:
Justin (20) skrev:
sisseck (17) skrev:

OG hvis det blev antaget at man brugte de små grå hele tiden, ville det jo slet ikke være nødvendigt at skrive så mange regler.


fordi folk så dumme som dig bruger netbank, burde der faktisk være flere regler, men en anden mulighed er selvfølgelig af nægte folk så dumme som dig adgang til netbank og nemid


Jeg snakker pænt til dig, tag venligst at vise mig den samme respekt.

Min pointe er jo at man har 2 muligheder.

1. Antag at brugerne er fornuftige tænkende individer og lad derfor være med at opsætte en masse regler.

2. Antag at nogle brugere er klaphatte, og opsæt derfor klare regler så de ikke kommer galt af sted. Jeg kender flere ældre som bruger netbank uden problemer, men som ville gå i baglås hvis de rent faktisk læste reglerne og så at man ikke måtte indtaste koden.


og da du helt klart ligger i gruppe 2, er man nød til af sige tingene direkte, hvis man prøver af pakke det ind på en høflig måde vil det blive misforstået
Gravatar #34 - sisseck
4. feb. 2011 23:00
#33

Da du tydeligvis ikke evner at udtrykke dig på en ordentlig måde, ser jeg ingen grund til fortsat at læse indlæg fra dig.
Gravatar #35 - Justin
5. feb. 2011 18:12
sisseck (34) skrev:
#33

Da du tydeligvis ikke evner at udtrykke dig på en ordentlig måde, ser jeg ingen grund til fortsat at læse indlæg fra dig.


jeg udetrykker mig på en direkte måde da du har givet udtryk for af du ellers ikke forstår det
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login