mboost-dp1

Nokia

Nokia annoncerer nye funktioner til eksisterende Lumia’er

- Via Nokia Blog - , indsendt af Hack4Crack

Når Microsoft udgiver Windows Phone 8, vil det som tidligere oplyst fra Nokia, ikke være muligt at opgradere eksisterende Lumia-modeller til denne version. I stedet vil der komme en version 7,8, og for denne har Nokia nu løftet sløret for nogle af de nye funktioner den vil indeholde.

Listen indeholder en ny startskærm, som vil komme til at ligne den fra Windows Phone 8. Der vil komme et værktøj til at skabe egne ringetoner. Bluetooth understøttelsen bliver forbedret, så det bliver muligt at sende mediefiler til andre telefoner, ligesom det bliver muligt at dele kontakter.

Opdateringen vil udkomme til Lumia-modellerne 610, 710, 800 og 900, men det er endnu ikke oplyst, hvornår eksisterende Lumia-ejere kan hente den.





Gå til bund
Gravatar #1 - Veng
12. sep. 2012 05:38
Wow, bare det var mig.

Hvem vil ikke gerne have en skærm, der ligner Win8?

Og hvem vil ikke gerne tilbage til de gode gamle 3310-dage, hvor man selv kunne komponere en ringetone?
Gravatar #2 - el_barto
12. sep. 2012 06:16
Veng (1) skrev:
Wow, bare det var mig.

Hvem vil ikke gerne have en skærm, der ligner Win8?

Og hvem vil ikke gerne tilbage til de gode gamle 3310-dage, hvor man selv kunne komponere en ringetone?

...især når der findes 8237 programmer til at komponere/klippe/redigere ringetoner i forvejen.
Gravatar #3 - Törleif Val Viking
12. sep. 2012 06:38
Jeg synes nu WP8 interfaces ser ret lækkert ud?
Gravatar #4 - XorpiZ
12. sep. 2012 06:41
Törleif Val Viking (3) skrev:
Jeg synes nu WP8 interfaces ser ret lækkert ud?


Enig - men folk prøver bare at være sjove as usual. Det fejler lidt dog :<
Gravatar #5 - Slettet Bruger [3913390523]
12. sep. 2012 06:48
Hold nu kæft Poul-Erik

Glæder mig nu til at få opgraderet telefonen til en med Glonass support.
Gravatar #6 - Laziter
12. sep. 2012 07:10
Jeg glæder mig også til at få min Lumia 800 opdateret, alene det at man kan ændre størrelsen på sine tiles gør det for mig :-)
Noget jeg virkeligt godt kunne tænke mig, er en equalizer til musikdelen, men den må jeg (desværre) nok kigge langt efter.
Gravatar #7 - baadek
12. sep. 2012 07:34
Alt sammen rigtig gode features som det vil glæde mig at få på min Lumia 800. Jeg mangler dog stadigvæk (som så mange andre) en qualizer til musikdelen, men den er vel ikke engang en del af WP8 endnu.
Gravatar #8 - Slettet Bruger [3913390523]
12. sep. 2012 07:41
Laziter (6) skrev:
men den må jeg (desværre) nok kigge langt efter.


Du må kigge over på HTC's enheder med BEATS. Det er ikke så langt at kigge, men du skal nok kigge nedaf :P
Gravatar #9 - Trentors
12. sep. 2012 07:41
SlettetBruger (5) skrev:
Glæder mig nu til at få opgraderet telefonen til en med Glonass support.

Det kan jeg godt forstå - det er også en rar funktion at have. Men hvad har det med nyheden og diskussionen at gøre? Det kommer vel ikke til de eksisterende modeller som diskuteres her?
Gravatar #10 - PSM
12. sep. 2012 08:30
Sende mediefiler til andre telefoner via bluetooth... WOW...
Gravatar #11 - Slettet Bruger [3913390523]
12. sep. 2012 08:33
PSM (10) skrev:
Sende mediefiler til andre telefoner via bluetooth... WOW...


Du mener ikke de skal reklamere med features der findes ved konkurrenterne?
Folk kan sende deres snask via mail som normale mennesker.
Gravatar #12 - PSM
12. sep. 2012 08:38
#11

Jo, man kan sagtens reklamere med features som konkurrenterne har. Men at reklamere med features som burde være standard ano 2012 virker som om... tjaaa... som om man er lidt bagud....

Havde de reklameret med at den kom med farveskærm, så havde jeg også synes det var lidt... spøjst....

At sende en 100mb videfil er ikke altid så let via email. Ikke alle email konti kan sende/modtage så store filer...
Gravatar #13 - Fjolle
12. sep. 2012 08:39
#12
Ligesom da Apple opfandt MMS, video-opkald etc? :)

Og man sender da vel ikke større filer over bluetooth anyway?
Gravatar #14 - XorpiZ
12. sep. 2012 08:41
#12

Det er ikke en reklame. De har bare skrevet på deres blog, at der er nye features på vej.
Gravatar #15 - Slettet Bruger [3913390523]
12. sep. 2012 08:50
PSM (12) skrev:
At sende en 100mb videfil er ikke altid så let via email. Ikke alle email konti kan sende/modtage så store filer...


Det ville nok tage 10 minutter at overføre 100mb med Bluetooth 2.0 Ellers tak.
Gravatar #16 - PSM
12. sep. 2012 08:52
#14

Jamen ok da. Jeg må være blandt de få som synes Nokia virker liiiidt bagud med hensyn til features. Hører ofte ordet "Innovativt" omkring windows phone / Nokia, men jeg kan ganske enkelt bare ikke se det... Jeg synes det er anderledes, men som om det bare er anderledes for at være anderledes. Ikke anderledes for at gøre det bedre...
Gravatar #17 - PSM
12. sep. 2012 08:54
#15

Også nej tak til mig. Bruger selv Dropbox eller photosync når der skal samles diverse klip/billeder sammen fra f.eks. en fest. Evt iMessage hvis det er iPhone til iPhone og det er få filer, -da disse ikke komprimeres via iMessage modsat til almen MMS.
Gravatar #18 - PSM
12. sep. 2012 09:01
#13

"Ligesom da Apple opfandt MMS, video-opkald etc? :)"

Ja!

"Og man sender da vel ikke større filer over bluetooth anyway?"

Jooo, det kan man godt. Med photosync mellem iPhones. Det er via bluetooth, men hvis det er større (og mange) filer, kan man lave et wi-fi hotspot på den ene telefon, connecte med den anden. Så kan photosync overføre med langt højere hastighed end bluetooth...

Gravatar #19 - Montago.NET
12. sep. 2012 09:05
Fjolle (13) skrev:
Ligesom da Apple opfandt MMS, video-opkald etc? :)


Det kan godt være de 2 features er gamle opfindelser, men apple har gjort det så nemt at bruge at folk rent faktisk bruger dem..


Jeg har haft 3 telefoner som har haft MMS inden jeg fik min iPhone 4 men det er først med iPhonen at jeg er begyndt at bruge det - også dels fordi dem jeg sender til også har iPhones.

MMS har altid været et helvede fordi man ikke ved om modtageren KAN modtage og om modtageren har gjort sig tid til at indstille MMS - og om ens egen MMS indstillinger virker...

med iiMessage virker det bare - færdig bum

og med Video opkald er det også super nemt, dog ikke noget jeg bruger dagligt - men igen er det bare at sørge for at være på WIFI så klikke man Start FaceTime, så kan man se hinanden.
Gravatar #20 - Montago.NET
12. sep. 2012 09:06
Bluetooth understøttelsen bliver forbedret, så det bliver muligt at sende mediefiler til andre telefoner, ligesom det bliver muligt at dele kontakter.


Så nu er Lumia Bluetooth gået fra at være total handicappet uden arme og ben til kun at være handicappet med 1 arm...

BT på Lumia er dælme langt bagefter alle andre...
Gravatar #21 - Brugernavn
12. sep. 2012 09:08
Spændende. I det mindste sker der da lidt. Startskærmen med WP8 layout har været ude i et godt stykke tid i custom roms.
Gravatar #22 - Slettet Bruger [3913390523]
12. sep. 2012 09:19
Montago (19) skrev:
med iiMessage virker det bare - færdig bum


Kræver det ikke at modtageren også har en iPhone?


Montago (19) skrev:
MMS har altid været et helvede fordi man ikke ved om modtageren KAN modtage og om modtageren har gjort sig tid til at indstille MMS - og om ens egen MMS indstillinger virker...


Det sker automatisk fra udbyderens side af idag (og i den tætteste fortid)
Gravatar #23 - Magten
12. sep. 2012 09:30
#Bluetooth filoverførsel
Bruger folk virkelig det? Lige udover IR filoverførsel så er det da den mest ustabile og langsomme måde at gøre det på.

Montago (19) skrev:
med iiMessage virker det bare - færdig bum
Jada, så længe modtageren har en iPhone.

Modsat før hvor man enten sendte en MMS eller email. Hvis modtageren ikke var sat op til MMS fik personen en besked om at den kunne tjekkes på en url.
Opsætning af MMS sker, som SlettetBruger påpeger, automatisk idag.

Jeg må så indrømme at jeg altid sender en mail idag, alle jeg vil sende til har alligevel en smartphone.

Montago (19) skrev:
og med Video opkald er det også super nemt, dog ikke noget jeg bruger dagligt - men igen er det bare at sørge for at være på WIFI så klikke man Start FaceTime, så kan man se hinanden.
Jada, så længe modtageren har en iPhone.

Modsat før hvor alle telefoner der understøttede det havde en valgmulighed der hed "Videoopkald" og så virkede det.

Apple har udelukkende gjort det nemt for deres egne kunder.
Gravatar #24 - Trentors
12. sep. 2012 09:31
SlettetBruger (22) skrev:
Det sker automatisk fra udbyderens side af idag (og i den tætteste fortid)

Nej det gør ikke. Hvorfor præsenterer du en usandhed som værende fakta? Eksempelvis har jeg lige oplevet en nye Sony Xperia telefon som ikke virkede med MMS opsætningen fra Telmore uden at brugeren aktivt gik ind og bad om en ny.
Gravatar #25 - Magten
12. sep. 2012 09:34
Trentors (24) skrev:
Nej det gør ikke. Hvorfor præsenterer du en usandhed som værende fakta? Eksempelvis har jeg lige oplevet en nye Sony Xperia telefon som ikke virkede med MMS opsætningen fra Telmore uden at brugeren aktivt gik ind og bad om en ny.
Hmm, min far har også problemer med hans SGS2 og Telmore MMS opsætning. Er det mon Telmore eller Android der er problemet? Jeg troede egentlig bare han var en pilfinger.
Gravatar #26 - Trentors
12. sep. 2012 09:34
Magten (23) skrev:
#Bluetooth filoverførsel
Bruger folk virkelig det? Lige udover IR filoverførsel så har det da været den mest ustabile og langsomme måde at gøre det på

http://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth_4.0#Bluetoo...

Magten (23) skrev:
Opsætning af MMS sker, som SlettetBruger påpeger, automatisk idag.

Nej den gør ej. Der er visse telefoner som har indbygget MMS-profiler for kendte operatører i Danmark men det er ingen garanti og det virker jo heller ikke hvis de f.eks. ændrer ders opsætning.

Gravatar #27 - Trentors
12. sep. 2012 09:37
Magten (25) skrev:
Hmm, min far har også problemer med hans SGS3 og Telmore MMS opsætning. Er det mon Telmore eller Android der er problemet?

Nej for Android har ikke MMS-opsætninger indbygget. Producenterne lægger dem selv på. Jeg har selv SGS3 og Telmore og den indbyggede MMS-profil virker fint. Det er højst sandsynligt noget med hans abonnement, men jeg aner jo ikke hvad "problemer" dækker over så det jo svært at udtale sig om.
Gravatar #28 - Magten
12. sep. 2012 09:42
Trentors (26) skrev:

http://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth_4.0#Bluetoo...
Hvor mange telefoner understøtter det? Jeg hører konstant folk brokke sig over det, også med nye telefoner.

Bluetooth filoverførsel var imo smart for >5 år siden. Nu er det bare overflødigt.

Trentors (27) skrev:
Nej for Android har ikke MMS-opsætninger indbygget. Producenterne lægger dem selv på. Jeg har selv SGS3 og Telmore og den indbyggede MMS-profil virker fint.
SGS2* :)

Jeg var egentlig overbevist om MMS opsætning kom automatisk, netop fordi jeg ikke har haft brug for at sætte det op i.. ja, meget lang tid..
Gravatar #29 - PSM
12. sep. 2012 09:44
Trentors (26) skrev:
Magten (23) skrev:
#Bluetooth filoverførsel
Bruger folk virkelig det? Lige udover IR filoverførsel så har det da været den mest ustabile og langsomme måde at gøre det på

http://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth_4.0#Bluetoo...


I har begge ret. iPhone har BT 4.0 - Lumia 920 har BT 3.1. Så ja, det sutter stadig på Lumia 920....
Gravatar #30 - XorpiZ
12. sep. 2012 09:47
PSM (16) skrev:
Hører ofte ordet "Innovativt" omkring windows phone / Nokia, men jeg kan ganske enkelt bare ikke se det... Jeg synes det er anderledes, men som om det bare er anderledes for at være anderledes. Ikke anderledes for at gøre det bedre...


Nej, jeg kan godt se det. OIS, muligheden for at styre sin telefon med vanter på og meget andet er ikke innovativt... Suk.

Trentors (24) skrev:
Hvorfor præsenterer du en usandhed som værende fakta?


Fnis. Det er sgu hykleri på højt plan der. :D
Gravatar #31 - Brugernavn
12. sep. 2012 09:52
WP og innovation:

- Live tiles

- Et layout på startskærmen, der ikke ligner noget andet, der er lavet.

- Et helt nyt layout til apps, der heller ikke ligner andet.

- En ny måde at integrere kontakter og sociale netværk.

Der er masser af innovationer i WP.
Gravatar #32 - PSM
12. sep. 2012 09:52
#30

Når jeg nævner jeg ikke synes Nokia er innovative, så betyder det ikke jeg automatisk synes Apple er. Men det eneste jeg hører om Nokia og windows phone er: "Det er innovativt". Når man spørger hvorfor, så er svaret: "Det er anderledes og innovativt". Og er man så fræk og spørge igen om HVORFOR?. Så er svaret: "Fordi Android og iOS er gammeldags"...

Oooookkaayyyyy......
Gravatar #33 - Törleif Val Viking
12. sep. 2012 09:53
#24 + 25

Jeg har en Sony Xperia Active med Android 4.0 og abonnement hos Bibob. Jeg satte mit simkort i og inden der var gået 15min fik jeg 2 opsætnings sms'er hvor jeg skulle trykke godkend og straks virkede skidtet perfekt til det hele.
Automatisk? Næppe, men nemt og ligetil? ja!
Gravatar #34 - PSM
12. sep. 2012 09:54
#31

He he. Læs evt. #16:
"Jeg synes det er anderledes, men som om det bare er anderledes for at være anderledes. Ikke anderledes for at gøre det bedre..."
Gravatar #35 - XorpiZ
12. sep. 2012 09:55
#32

Det jeg så ikke forstår - hvorfor ikke spørge, istedet for at lave en halvsur kommentar om, at Nokia er bagud?

#34

At være innovativ er netop at være anderledes. Laver man det samme som alle andre er man absolut ikke innovativ.

At du ikke bryder dig om det, gør ikke, at det ikke er innovativt.
Gravatar #36 - Trentors
12. sep. 2012 09:57
Magten (28) skrev:
Trentors (26) skrev:

http://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth_4.0#Bluetoo...
Hvor mange telefoner understøtter det? Jeg hører konstant folk brokke sig over det, også med nye telefoner.

Bluetooth filoverførsel var imo smart for >5 år siden. Nu er det bare overflødigt.

Tja de store Android-flagskibe fra de store producenter. SGS3, HTC One X, LG Optimus 4x HD.

Hvorfor? Det er en åben standard som alle enheder har og som er bagudkompatibel. Desuden er den også hurtig i dag. Men ja den slår da ikke teknologier som S-Beam fra Samsung som er absurd lettere at bruge men kræver en SGS3. Det er stadig bluetooths force: kompatibilitet imellem forskellige enheder.

Magten (28) skrev:
SGS2* :)

Jeg var egentlig overbevist om MMS opsætning kom automatisk, netop fordi jeg ikke har haft brug for at sætte det op i.. ja, meget lang tid..

Tja jeg tror muligvis at Telmore har ændret deres opsætninger for lidt ældre enheder har ofte problemer med den indbyggede opsætning. Men det sker som sagt ikke automatisk.
Gravatar #37 - Skak2000
12. sep. 2012 09:58
Dumt spørgsmål:
App's lavet til Windows Phone 7, virker på Windows Phone 8?

(Har efterhånden lavet en del app's til Windows Phone)
Gravatar #38 - PSM
12. sep. 2012 09:58
#35

Helt ok.

Men kunne så ikke oplyse mig? Beskriv hvorfor det er innovativt, men innovativt som gør tingene lettere/bedre/mere effektivt og ikke bare anderledes.
Gravatar #39 - Montago.NET
12. sep. 2012 09:58
PSM (34) skrev:
#31

He he. Læs evt. #16:
"Jeg synes det er anderledes, men som om det bare er anderledes for at være anderledes. Ikke anderledes for at gøre det bedre..."


vil give dig ret...

"live tiles" som microsoft kalder dem, er i bund og grund bare forvoksede ikoner som man kender dem fra iPhone - de kan dog vise billeder yay, men fylder for meget og viser for lidt information til at være rigtig nyttige.

Dog er der en del smarte intentioner og funktioner i WP7-8 som har et stort potentiale - men de mangler satme at få ført dem ud i livet inden det hele fungere tip top med glasur på toppen.

Fede innovationer som fungere ret godt:
- Peoples hub
- News hub
- Status update
- Pictures Hub
- Music hub
Gravatar #40 - PinHigh
12. sep. 2012 10:06
PSM (34) skrev:
"Jeg synes det er anderledes, men som om det bare er anderledes for at være anderledes. Ikke anderledes for at gøre det bedre..."


Så du mener ikke at "live tiles" er både nytænkende og brugbart?

Hvad med "pin to start" der virker på både apps og "data"? Er det heller ikke nytænkende og brugbart?

Gravatar #41 - Montago.NET
12. sep. 2012 10:08
SlettetBruger (22) skrev:
Kræver det ikke at modtageren også har en iPhone?


Magten (23) skrev:
ada, så længe modtageren har en iPhone


Montago (19) skrev:
Jeg har haft 3 telefoner som har haft MMS inden jeg fik min iPhone 4 men det er først med iPhonen at jeg er begyndt at bruge det - også dels fordi dem jeg sender til også har iPhones.


Som jeg skrev er det mest med andre iPhones at det fungere. Men efter jeg har fået indstillet MMS så den kan sende til andre telefoner (Min Lumia da jeg havde den) så er det så nemt og bekvemt at man bruger det mere.
Gravatar #42 - PinHigh
12. sep. 2012 10:10
Skak2000 (37) skrev:
App's lavet til Windows Phone 7, virker på Windows Phone 8?


Ja, det skulle de gøre.
Gravatar #43 - Magten
12. sep. 2012 10:21
Trentors (36) skrev:
Hvorfor? Det er en åben standard som alle enheder har og som er bagudkompatibel. Desuden er den også hurtig i dag.
Fordi det, ihvertfald efter min erfaring, er for besværligt. At sende filen på mail eller dele den via Dropbox, SkyDrive osv er så mange gange nemmere, specielt hvis flere personer skal have den. Og så behøver man heller ikke være i nærheden af hinanden.

Trentors (36) skrev:
Men ja den slår da ikke teknologier som S-Beam fra Samsung som er absurd lettere at bruge men kræver en SGS3. Det er stadig bluetooths force: kompatibilitet imellem forskellige enheder.
Har ikke prøvet S-Beam, men alene det at det kræver en bestemt telefon er en showstopper imo :)

Men det bygger på NFC ik? Så kunne man vel forestille sig at Smasung Vita S også får det.

Trentors (36) skrev:
Tja jeg tror muligvis at Telmore har ændret deres opsætninger for lidt ældre enheder har ofte problemer med den indbyggede opsætning. Men det sker som sagt ikke automatisk.
Okay, fair nok :)
Gravatar #44 - PSM
12. sep. 2012 10:32
PinHigh (40) skrev:
Så du mener ikke at "live tiles" er både nytænkende og brugbart?

Hvad med "pin to start" der virker på både apps og "data"? Er det heller ikke nytænkende og brugbart?


Ærlig talt... nej, det synes jeg ikke. Personlig synes jeg det er en mere "besværlig" måde at få overblik over nyt (sms, emails m.m.). Foretrækker klart notifikationen man kan trække ned og få en liste over hvad som er sket/nyt siden "sidst".

Og jeg synes "live tiles" er en gang poppet pjat for at sige det lige ud. At ens billeder f.eks. kan skifte løbende i en tiles er mig så ligegyldigt, at jeg slet ikke kan beskrive det. Intet andet end batteri sluger for mit vedkommende. Hvis jeg vil se billeder, så åbner jeg mit fotoalbum.

Men hvis folk synes det er helt vildt fedt, så helt fint med mig.
Gravatar #45 - Magten
12. sep. 2012 10:33
PSM (38) skrev:
Men kunne så ikke oplyse mig? Beskriv hvorfor det er innovativt, men innovativt som gør tingene lettere/bedre/mere effektivt og ikke bare anderledes.
Deling af billede til en hvilken som helst tjeneste (som har lavet en app eller er indbygget i WP) kan gøres med 4 tryk. 3 tryk hvis jeg har valgt den tjeneste som favorit.

Integration med Facebook, Twitter, LinkedIn og Live så jeg får notifikationer fra de netværk direkte på min startskærm.

Live Tiles der virker lidt som widgets på Android - giver mig de informationer jeg har brug for. Dog kunne nogle af dem godt give lidt mere info, men det er mere nice to have end need to have i mit tilfælde.

Mulighed for at samle en gruppe af kontakter, pinne dem til starskærm og hurtigt kunne sende en sms eller mail til dem, eller få notifikationer om dem på startskærmen.

Er nogle af de ting jeg er rigtig glad for i WP.
---

Deling af billeder tror jeg vist også Android har fået lige så nemt? Men iOS er langt efter på det punkt.

De resterende ting kan sikkert også opnåes i Android med ekstra apps. Her synes jeg så det er rart at det er indbygget i OS'et så jeg ikke selv skal finde en løsning på det.
Gravatar #46 - Magten
12. sep. 2012 10:35
PSM (44) skrev:
Foretrækker klart notifikationen man kan trække ned og få en liste over hvad som er sket/nyt siden "sidst".
Hver sing smag. Jeg ville helst have begge dele, men hvis jeg skulle vælge imellem bliver det live tiles.

PSM (44) skrev:
At ens billeder f.eks. kan skifte løbende i en tiles er mig så ligegyldigt, at jeg slet ikke kan beskrive det. Intet andet end batteri sluger for mit vedkommende.
Det var så også den absolut mest ligegyldige tile du kunne finde.
Gravatar #47 - PSM
12. sep. 2012 10:36
Montago (39) skrev:
PSM (34) skrev:
#31

He he. Læs evt. #16:
"Jeg synes det er anderledes, men som om det bare er anderledes for at være anderledes. Ikke anderledes for at gøre det bedre..."



Fede innovationer som fungere ret godt:
- Peoples hub
- News hub
- Status update
- Pictures Hub
- Music hub


Jo... men disse ting har Android jo haft i årevis...
Gravatar #48 - PSM
12. sep. 2012 10:37
#46

"Det var så også den absolut mest ligegyldige tile du kunne finde."

Så nævn en som lukker røven på mig.... :-)
Gravatar #49 - XorpiZ
12. sep. 2012 10:38
PSM (47) skrev:
Jo... men disse ting har Android jo haft i årevis...


Er du sikker på det?
Gravatar #50 - PSM
12. sep. 2012 10:43
#49

Da jeg havde HTC Desire havde jeg en masse af den slags. En enhed hvor jeg kunne se folks email, facebook/twitter/whatever opdateringer m.m.

HUB som det åbenbart hedder i windows.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login