mboost-dp1

Wikimedia

Nintendo afkræfter rygter om en Nintendo 64 Classic

-

Vi kommer ikke til at se en Nintendo 64 Classic i den nærmeste fremtid.

Den amerikanske Nintendo-chef Reggie Fils-Aimé har afkræftet de senere rygter om en Nintendo 64 Classic.

I et interview med Kotaku, fortæller chefen, at han ikke vil udelukke en N64 Classic engang i fremtiden, men det er ikke inden for deres planlægnings-horisont.

Nintendo-chefen så mini-konsollerne NES Classic og SNES Classic mere som en måde at bygge en bro, rent forretningsmæssigt, fra deres Wii U-konsol frem til lanceringen af deres nyeste konsol, Nintendo Switch.





Gå til bund
Gravatar #1 - CBM
19. nov. 2018 06:47
den er sikkert alt for ny.... de venter sikkert til der er gået cirka 10 år og udgiver så muligvis en konsol med :

en oldgammel cpu der liiige akkurat kan klare at emulere den oprindelige konsol og

har 10 spil plus at den ikke kan få nye spil,

har sine egne joypads med for korte ledninger og

har et kabinet af ringe kvalitet samt

som koster det samme som en ny konsol koster til den tid (dvs prisen bliver minimum 10 gange mere end hvad der ville være rimeligt),

hvis vi altså antager at der stadig findes konsoller om 10 år
Gravatar #2 - ShamblerDK
19. nov. 2018 07:43
Tror bare jeg holder mig til vores gamle originale N64. Den fungerer stadig upåklageligt.
Gravatar #3 - mr.jakel
19. nov. 2018 08:56
Det giver god mening at de har "droppet" det. Enhver som har rodet med ARM baserede systemer og emulering af N64 ved at det er super tricky at få til at virke ordenligt.
Så Nintendo har nok vurderet at det ville blive for dyrt at lave på nuværende tidpunkt.
Men det er selvfølgelig lettere at sige at det er fordi de ikke har lyst end indrømme det er fordi de ikke kan løfte opgaven ;)
Gravatar #4 - CBM
19. nov. 2018 09:06
mr.jakel (3) skrev:
Det giver god mening at de har "droppet" det. Enhver som har rodet med ARM baserede systemer og emulering af N64 ved at det er super tricky at få til at virke ordenligt.
Så Nintendo har nok vurderet at det ville blive for dyrt at lave på nuværende tidpunkt.
Men det er selvfølgelig lettere at sige at det er fordi de ikke har lyst end indrømme det er fordi de ikke kan løfte opgaven ;)


well.. det er ikke fordi de behøver mangle inspiration

https://duckduckgo.com/?q=open+source+n64+emulatio...

Daedalus - An open-source N64 emulator

https://sourceforge.net/projects/daedalus-n64/

Project64 – Open Source Nintendo 64 emulator

https://webllena.com/project64-open-source-nintend...

---

det kan endda være de kunne slippe afsted med at smide en pi3 i et n64 kabinet

https://github.com/RetroPie/RetroPie-Setup/wiki/Ni...

https://www.instructables.com/id/Raspberry-Pi-Retr...
Gravatar #5 - brostenen
19. nov. 2018 10:03
RaspberryPI-3 er alt for svag, der skal mange flere kræfter til. Der snakkes for tiden om en speciel 300 dollars SBC maskine, baseret på en Intel processor. Den er så kraftig at den kan bruges til en hackintosh. Det er der de skal op, før N64 kan emuleres flydende.

Golden Eye er den der altid bruges til og teste en SBC af for ktæfter. Og det meste er ikke kraftigt nok endnu. N64 er i sanshed en svær maskine at emulere.

Hvis jeg var ansat ved Nintendo, og fik til opgave at lede et N64-Mini projekt. Så ville jeg finde alle de gamle tegninger og alle chippene og så sætte folk til at genskabe med FPGA som den centrale teknologi. Så se hvor småt man kan gøre det. Som der blev nævnt tidligere i tråden, så er der jo de næste 10 år til at lave en.
Gravatar #6 - CBM
19. nov. 2018 10:11
#5: tjah.. i et af mine links bruges en pi2 til at emulere en n64
Gravatar #7 - kblood
19. nov. 2018 12:46
mr.jakel (3) skrev:
Det giver god mening at de har "droppet" det. Enhver som har rodet med ARM baserede systemer og emulering af N64 ved at det er super tricky at få til at virke ordenligt.
Så Nintendo har nok vurderet at det ville blive for dyrt at lave på nuværende tidpunkt.
Men det er selvfølgelig lettere at sige at det er fordi de ikke har lyst end indrømme det er fordi de ikke kan løfte opgaven ;)

Ja, tænker helt klart også det er en stor grund til det. På ARM enheder er der mange emulatorer, men det ændre ikke på at der er store problemer med at få spil til at køre. Altså både at de simpelthen ikke kan spilles, og at de kan spilles men med ret alvorlige fejl som manglende textures og så at de kan spilles men kører utroligt langsomt.

Det betyder også at de ville have været svært ved at tage en hvilken som helst ARM enhed, for den ville nok have brug for at være ekstra kraftig hvis den skulle have en chance for at kunne køre bare 20 af de mest spillede spil.

Det er oftest de store spil der er problemet. Mario 64 er for det meste til at få til at køre godt og det samme vidst nok med Ocarina of Time. Så er det Pokemon Stadium 1 og 2 hvor de har det med at crashe og næsten ikke kan startes, og hvis de kan blive startet, kører de gerne meget langsomt med forkerte textures og crasher så gerne lidt senere i stedet.

Måske er det RAM begrænsningen der er et problem. Jeg læste noget om at på X-Box kom man omkring det ved at emulatoren brugte en swap fil til at få extra RAM og det have man vidst ikke gjort med ARM emulatorer endnu. Men 1gb som for lidt RAM?

Nå ja, N64 cartridges kunne så også have en ram udvidelse i sig, så det kunne være derfor de kunne kræve så meget RAM.
Gravatar #8 - brostenen
19. nov. 2018 18:04
CBM (6) skrev:
#5: tjah.. i et af mine links bruges en pi2 til at emulere en n64


Du kan godt starte spillet på en PI-2, men spil som Golden Eye kommer til at hakke. Det gør det stadig på den allernyeste PI-3. Spil som Waveracer hakker i lyden på en PI-3.

Med tiden bliver softwaren måske optimeret så meget at en PI-3 kan følge med, men indtil videre er den bedste platform stadig en mini-itx pc.
Gravatar #9 - brostenen
19. nov. 2018 18:07
Jeg tror nu bare at en ægte N64 maskine, et flash cartridge kombineret med en RetroTink X2 er den bedste løsning indtil videre.
Gravatar #10 - CBM
19. nov. 2018 18:11
brostenen (9) skrev:
Jeg tror nu bare at en ægte N64 maskine, et flash cartridge kombineret med en RetroTink X2 er den bedste løsning indtil videre.

Eller en kraftig gaming PC med emulator :-)
Gravatar #11 - kblood
19. nov. 2018 23:59
#8 Ja, det er nemlig lige det. Softwaren er simpelthen ikke særligt god til ARM som det er lige nu. En Raspberry Pi 3B kan køre nogle af det tungeste DOS spil, men det er ret få N64 spil den kan køre uden lag, og der er også ret mange den slet ikke kan køre. Jeg mener NES og SNES Mini begge var ARM baserede, så hvis de skulle lave en N64 Mini ville det nok også være det som skulle ske.

Det får mig til at tænke på at det måske er en af de store grunde til at vi ikke har set Virtual Console til Switchen endnu? Kan det være de simpelthen har svært ved at få den til at spille N64 spil og at de tænker det ville se for underligt ud at både Wii og WiiU kunne spille N64 og Game Cube spil, men Switch så ikke kan?
Gravatar #12 - CBM
20. nov. 2018 00:14
#11: så må nintendo jo bare låse konsollen til de få n64 spil der fungerer nogenlunde på en pi3 >:-)
Gravatar #13 - kblood
20. nov. 2018 04:46
#12 Altså de udgiver jo selvfølgelig ikke en N64 konsol med... tror det ville blive højest 5 spil.
Gravatar #14 - CBM
20. nov. 2018 06:29
kblood (13) skrev:
#12 Altså de udgiver jo selvfølgelig ikke en N64 konsol med... tror det ville blive højest 5 spil.


weeeell... nu ER det jo nintendo vi snakker om her

deres andre såkaldte "retro konsoller" var også født med et meget begrænset antal spil, ikke at det afholdte dem fra at låse dem helt ned og sælge dem dyrt (og bruge special hardware isf i det mindste at bruge USB controllere)

microsoft var fornuftige nok til at bruige et forklædt USB stik til deres xbox

Gravatar #15 - kblood
20. nov. 2018 17:07
#14 Begrænset som i højest 5 spil? Det er da ikke sket. NES Mini havde 30 spil, SNES Mini havde 20 spil, PS Mini kommer vidst også med 20 spil.

At gå ned på under 10 spil og man kan være pænt sikker på at det ville floppe og der ville være vrede fans fremme med fakler og høtyve.
Gravatar #16 - brostenen
20. nov. 2018 17:29
kblood (15) skrev:

At gå ned på under 10 spil og man kan være pænt sikker på at det ville floppe og der ville være vrede fans fremme med fakler og høtyve.


Gad vide om der er fakkel/høtyv optøjer ved Nintendo-Russia lige nu?
Gravatar #17 - CBM
20. nov. 2018 18:22
brostenen (16) skrev:
kblood (15) skrev:

At gå ned på under 10 spil og man kan være pænt sikker på at det ville floppe og der ville være vrede fans fremme med fakler og høtyve.


Gad vide om der er fakkel/høtyv optøjer ved Nintendo-Russia lige nu?

LOL realistisk set har du ret

Men 20 spil er altså også sølle
Gravatar #18 - brostenen
21. nov. 2018 00:24
Man kan også købe en original N64, installere et HDMI mod og så lave sin helt egen spil samling. Eller hvis man skider lidt på copyright, så findes der flash cartridges.
Gravatar #19 - CBM
21. nov. 2018 04:21
brostenen (18) skrev:
Man kan også købe en original N64, installere et HDMI mod og så lave sin helt egen spil samling. Eller hvis man skider lidt på copyright, så findes der flash cartridges.

De er fortsat overraskende dyre

https://www.dba.dk/computer-og-spillekonsoller/spi...
Gravatar #20 - kblood
21. nov. 2018 15:54
Når det gælder N64, så er det billigste og klart bedste nok alligevel at bruge en PC til at emulere den. En original N64 er utroligt dyr, og når jeg tænker over det var det også ret begrænset hvilke N64 spil man kunne spille på Wii.

Så den bedste mulighed er da nok en original Nintendo 64, og så med de originale spil. For at så spare lidt penge, kunne man bruge flash cartridges, men derefter er det helt klart at bruge en PC. Tror ikke engang den behøves at være så voldsom kraftig. Så kan man også få adaptere så man kan koble de originale N64 controllere til USB... men så skal man da vidst godt nok være fan af N64. Det er helt klart ikke min favorit controller.
Gravatar #21 - CBM
21. nov. 2018 18:40
kblood (20) skrev:
Når det gælder N64, så er det billigste og klart bedste nok alligevel at bruge en PC til at emulere den. En original N64 er utroligt dyr, og når jeg tænker over det var det også ret begrænset hvilke N64 spil man kunne spille på Wii.

Så den bedste mulighed er da nok en original Nintendo 64, og så med de originale spil. For at så spare lidt penge, kunne man bruge flash cartridges, men derefter er det helt klart at bruge en PC. Tror ikke engang den behøves at være så voldsom kraftig. Så kan man også få adaptere så man kan koble de originale N64 controllere til USB... men så skal man da vidst godt nok være fan af N64. Det er helt klart ikke min favorit controller.

Du kan spille præcis nul n64 spil på Wii men du kan spille GameCube (gc) spil på den
Gravatar #22 - kblood
21. nov. 2018 19:11
#21 Virtual console
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Virtual_Cons...

Det er da emulator, men stadigt officielt fra Nintendo.

Jeg kunne prøve om disse 21 spil rent faktisk kan køre på en Raspberry Pi 3b, for så betyder det da at de nok burde kunne lave en N64 Mini med over 20 spil... eller i det mindste 20 spil.
Gravatar #23 - CBM
21. nov. 2018 19:13
kblood (22) skrev:
#21 Virtual console
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Virtual_Cons...

Det er da emulator, men stadigt officielt fra Nintendo.


Fair nok

Men en Wii er ret svag så det er nok voldsomt begrænset hvad den kan spille af n64 spil

EDIT... 21 spil? Så kan jeg ikke se hele emulerings problemet....

De fleste computere løber i cirkler om en Wii???

Kan den spare noget ved at have samme CPU familie som N64 eller noget i den stil?

EDIT2... Ahh de har jo nok bare Wii udgaver af de 21 n64 spil

EDIT3... Sikke mange edits
Gravatar #24 - kblood
21. nov. 2018 19:22
#23 Det er ikke Wii udgaver... så vidt jeg ved. De har lavet en speciel emulator til de forskellige computere de understøtter med Wii Virtual Console. Så hvert spil fylder noget mere, fordi der følger en emulator med, dens opsætning og sådan.

Jeg tror problemet med f.eks. Pi og andre ARM enheder mest af alt er at emulatorene er dårlige. De fik flere af disse spil til at køre på en X-Box bedre end de køre på Pi så vidt jeg ved.

Ud fra hvad jeg har læst er det vidst mest af alt fordi der er gjort mere ud af emulatoren på X-Box 1 til N64. En af dens features var at understøtte en virtuel swap fil til at give den extra hukommelse at kunne bruge.
Gravatar #25 - CBM
21. nov. 2018 19:25
#24: ah ok så en tilpas smart emu til pi3 kunne sagtens klare at emulere en n64 så?

Ergo hvis Nintendo porterer deres emu til pi3 så kunne de gøre hvad jeg oprindeligt foreslog eller noget lignende (billig arm SBC ting)

Der er faktisk OS'er til pi som koster... Fx AEROS

Så de kunne også sælge den emu med en distro på en pi platform
Gravatar #26 - kblood
21. nov. 2018 19:53
#25 Det er lige det, jeg er ikke så sikker på om deres emulator er specielt god. Jeg mistænker lidt at den har samme problem som den emulator på Pi.

Der er en tråd her som går lidt ind i hvordan at Wii N64 spil har nogle af de samme fejl man ser i andre emulatorer:
https://www.reddit.com/r/emulation/comments/7ibepa...

Fordi de spil jeg ved der kører okay på Pi, er sjovt nok alle på den liste af 21 spil udgivet til Wii. Dvs. Mario 64, Ocarina of Time og Majoras Mask.

Kan ikke se nogen spil på den liste som jeg har prøvet med Pi N64 emulatorer som jeg ved der ikke virker med den. Så hvad end de har gjort, er jeg ret sikker på at deres emulator har samme problem som Pi emulatoren.

Gravatar #27 - CBM
22. nov. 2018 04:31
kblood (26) skrev:
#25 Det er lige det, jeg er ikke så sikker på om deres emulator er specielt god. Jeg mistænker lidt at den har samme problem som den emulator på Pi.

Der er en tråd her som går lidt ind i hvordan at Wii N64 spil har nogle af de samme fejl man ser i andre emulatorer:
https://www.reddit.com/r/emulation/comments/7ibepa...

Fordi de spil jeg ved der kører okay på Pi, er sjovt nok alle på den liste af 21 spil udgivet til Wii. Dvs. Mario 64, Ocarina of Time og Majoras Mask.

Kan ikke se nogen spil på den liste som jeg har prøvet med Pi N64 emulatorer som jeg ved der ikke virker med den. Så hvad end de har gjort, er jeg ret sikker på at deres emulator har samme problem som Pi emulatoren.


Ok men så kunne de også udgive en pi3 baseret n64 med 21 spil
Gravatar #28 - kblood
22. nov. 2018 18:29
#27 Ja, de kunne de. Men tror stadigt ikke det ville falde i god jord hos fans og at Nintendo godt ved det. For de ville jo være lidt tvunget til kun at kunne vælge disse 21 spil, ser det da ud til.

F.ex. Smash Bros og Pokemon Stadium er spil jeg tænker fans ret sikkert ville forvente at se komme til den.

Noget hyklerisk at Nintendo er sådan efter ROM sites osv, men når det gælder NES og SNES Mini, så de spil man kan spille på dem er rent faktisk pirat ROMs. Altså det er jo lovligt for Nintendo at gøre det, men det er stadigt fans der har gjort det muligt. Man formoder jo at siden det er Nintendo, så har de da lavet deres egen emulator, og selv lavet de spil de ligger på disse maskiner men der bliver man nok lidt overrasket / skuffet.
Gravatar #29 - CBM
22. nov. 2018 19:03
kblood (28) skrev:
#27 Ja, de kunne de. Men tror stadigt ikke det ville falde i god jord hos fans og at Nintendo godt ved det. For de ville jo være lidt tvunget til kun at kunne vælge disse 21 spil, ser det da ud til.

F.ex. Smash Bros og Pokemon Stadium er spil jeg tænker fans ret sikkert ville forvente at se komme til den.

Noget hyklerisk at Nintendo er sådan efter ROM sites osv, men når det gælder NES og SNES Mini, så de spil man kan spille på dem er rent faktisk pirat ROMs. Altså det er jo lovligt for Nintendo at gøre det, men det er stadigt fans der har gjort det muligt. Man formoder jo at siden det er Nintendo, så har de da lavet deres egen emulator, og selv lavet de spil de ligger på disse maskiner men der bliver man nok lidt overrasket / skuffet.

De vil nok aldrig kunne lukke alle sider alligevel men jeg er helt enig
Gravatar #30 - kblood
22. nov. 2018 21:49
De lukkede nogle af de største og med de mest obskure roms, som ofte ikke var til at finde andre steder. Det virker til at det rent faktisk er lykkedes dem at få nogle af disse roms ud i nogle skjulte hjørner af nettet hvor de ikke er til at finde.

Men jeg har så vidst fået samlet en god del af dem.

Jeg fik rent faktisk N64 Pokemon Stadium til at køre på en Pi 3B. Jeg skulle så også igennem alle de emulatorer som man kan få til den.

Der er åbenbart også en auto feature der gør at den selv burde finde ud af hvilke spil der skal bruge hvilke plugins.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login