mboost-dp1

Nokia

Newkia søger Nokia-ansatte til Android-produktion

- Via Slashgear - , redigeret af johnny_newz

Et interview med den tidligere Nokia Asia-Pacific CEO Thomas Zilliacus tog for nylig en uventet drejning, da han i forbindelse med sine fremtidsplaner løftede sløret for planer om at starte et nyt firma med tidligere Nokia-ansatte.

Newkia, som det nye firma skal døbes, vil således i fremtiden producere Android-telefoner i den gamle Nokia-stil, og drømmene om en Nokia-produceret Nexus-telefon lever på denne måde videre.

Firmaet blev planlagt for blot fire dage siden, og ideen er derfor endnu kun i støbeskeen, men målsætningerne og forventningerne er klare: Newkia vil tilbage til rødderne, eller snarere Nokias rødder, og producere innovative og markedsførende telefoner.

Thomas Zilliacus sagde følgende om ideen:

Thomas Zilliacus skrev:
“We set up Newkia literally the day Nokia sold its phone business to Microsoft. It was the day Nokia died in Finland, and the new Nokia was born in Newkia. I know Nokia employees who are keen to develop for Android and maybe would like to join us. I strongly believe Nokia still has the best know-how in terms of mobile phones and we want to get the best people to join us

Thomas Zilliacus selv var ansat hos Nokia i mere end 15 år, og har været leder af firmaets asiatiske afdeling siden 1993.





Gå til bund
Gravatar #1 - Slettet Bruger [950783936]
9. sep. 2013 12:31
Held og lykke med det ellers.. De kommer til at lave et crash and burn.
Gravatar #2 - markjensen
9. sep. 2013 12:38
Det er seriøst et dumt navn...
Gravatar #3 - Hubert
9. sep. 2013 12:43
Kan de ikke få ballade for det navn? Det ligger noget tæt op af Nokia.
Gravatar #4 - Hack4Crack
9. sep. 2013 12:47
Den kommer garanteret til at køre Lindows.
Gravatar #5 - Ronson ⅍
9. sep. 2013 12:48
Hvis det resulterer i gode android-telefoner uden farver der skriger - fint med mig.
Gravatar #6 - Sn3akr
9. sep. 2013 12:49
Hubert (3) skrev:
Kan de ikke få ballade for det navn? Det ligger noget tæt op af Nokia.


Det skulle da ikke undre nogen at det kunne komme til at give problemer, personligt syntes jeg det er latterligt at man kan tage patent på et navn, tag f.eks. McDonalds. Et efternavn, der nu er patent på, det er da langt ude, jeg tror jeg vil førsøge at få patent på Smith og tvinge alle der hedder Smith til at skifte navn =)
Gravatar #7 - Nåkja
9. sep. 2013 12:52
Newkia
Ser ud som New Nokia. Lyder som Nuke Ya...
Gravatar #8 - moulder666
9. sep. 2013 12:57
Newkia, som det nye firma skal døbes, vil således i fremtiden producere Android-telefoner i den gamle Nokia-stil

og

...producere innovative og markedsførende telefoner.


Disse to kommentarer clasher lidt i min verden. Hvis pointen er, at producere flotte dumbphones, der er billige, holdbare, med lang batteritid og nemme at bruge - i den gamle Nokia-stil - så kunne jeg godt forestille mig, at der rent faktisk var et stort marked blandt alle dem der er trætte af smartphone-ræset og at en mobil ikke holder strøm i mere end et døgn.

Hvis de derimod vil lave innovative og markedsførende smartphones (som det tyder på, når de skriver "Android-telefoner", vil jeg ikke mene, at der er en "gammel Nokia-stil" at læne sig op af...og så er jeg også tilbøjelig til at spå dem en "crash and burn"!

Gravatar #9 - MaxXDk
9. sep. 2013 13:00
tror nu også at de to navne kommer til at clashe - således at ""newkia"" kommer til at crash & burn for det her ..
Gravatar #10 - Laziter
9. sep. 2013 13:17
I feel a great disturbance in the force..

Navnet får de næppe lov at beholde, men jeg vil da alligevel følge med på sidelinien.
Hvis den gamle Nokia kvalitet kan genfindes hos dem, så kunne jeg da godt fristes til at købe.
Gravatar #11 - Remmerboy
9. sep. 2013 13:42
Sn3akr (6) skrev:
McDonalds. Et efternavn

Mcdonald er et efternavn. McDonalds er et copyrighted navn (ikke patent)
Gravatar #12 - BeLLe
9. sep. 2013 13:53
#8

da nokia var størst i slut 90erne og starten af dette århundrede var de innovative og markedsførende. Nokia var toppen af hvad en mobil var og kunne.

Det er det de vil tilbage til og ikke dumbphones. De vil finde på nye ting som ikke er set før i smartphones ligesom de gjorde med mobiler dengang
Gravatar #13 - Dali_lb
9. sep. 2013 14:10
Om navnet er godt eller lidt til grin er een ting, men ingen tvivl om at hvis manden har forbindelserne og mulighederne til at financere det, er der sikkert mange mennesker der ville købe en mobil der faktisk er en god telefon og kan holde til at blive behandlet lidt hårdhændet.

Om "Innovative og markedsførende" telefoner er lig med "Android" er jeg ikke så enig i.

Vil hellere kalde Android et afprøvet system der kan blive en god telefon og smartphone hvis materiale og samlekvalitet er i orden hvilket mange "Droid" producenter i dag ikke er særligt gode til.

Det var det der gjorde Nokia førende i deres velmagtsdage. At de så på det tidspunkt også var innovative var var kun et ekstra plus.

Lad andre firmaer bruge sved og tåre til at prøve at finde de nyeste ting, lig jer i baghjulet og producer de rette produkter af den rette pris. Ingen tvivl om at det er vejen til success. Man behøver ikke nødvendigvis at være helt fremme med det aller nyeste.
Gravatar #14 - moulder666
9. sep. 2013 14:28
BeLLe (12) skrev:
#8

da nokia var størst i slut 90erne og starten af dette århundrede var de innovative og markedsførende. Nokia var toppen af hvad en mobil var og kunne.

Det er det de vil tilbage til og ikke dumbphones. De vil finde på nye ting som ikke er set før i smartphones ligesom de gjorde med mobiler dengang


Men det er så der problemet ligger. De har ikke fulgt med udviklingen de sidste mange år, og nu vil de pludselig indhente og overhale de eksisterende markedsledere?

Hvordan vil de pludselig hente knowhow og hardware op af hatten, så de kan præstere det? Apple, Samsung og andre har i en række år via benhård konkurrence og konstant udvikling skaffet sig den knowhow og hardware - "Newkia" kommer jo ikke på magisk vis til pludselig at kunne disse ting!
Gravatar #15 - CBM
9. sep. 2013 15:05
Jeg tvivler godtnok stærkt på at "newkia" kan lukrere på Nokia's mobile brand værdi
Gravatar #16 - Mort
9. sep. 2013 15:36
...producere innovative og markedsførende telefoner


Hvordan gør man det, ved at tilføje endnu en Android telefon til et allerede mættet market?
Gravatar #17 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
9. sep. 2013 17:32
BeLLe (12) skrev:
De vil finde på nye ting som ikke er set før i smartphones ligesom de gjorde med mobiler dengang


Øh, nye ting? Altså det næste må da snart være en teleporter, duft eller en kaffemaskine o_O
Gravatar #18 - kasperd
9. sep. 2013 17:50
Newkia vil tilbage til rødderne, eller snarere Nokias rødder
Mon de nu også vil helt tilbage til rødderne. Det er næppe gummistøvleproduktion, de vil i gang med. Med mindre de har alternative idéer indenfor wearable computing.

Hubert (3) skrev:
Kan de ikke få ballade for det navn? Det ligger noget tæt op af Nokia.
Hvis de laver navnet om inden de sender noget produkt på markedet, så kan Nokia næppe gøre noget ved. Men hvis de prøver at lancere en telefon under navnet Newkia, så vil den nok blive stoppet i de fleste lande, hvor Nokia er et registreret varemærke.

Men der er andre juridiske udfordringer, som kan være mere problematiske end blot at ændre et navn.

Zilliacus kan nemt have været underlagt en kontrakt som forbyder ham at gå efter Nokias ansatte. Men hvis han kan skabe nok omtale ved at snakke med medierne og ikke selv kontakter Nokias ansatte, så kan de interesserede ansatte selv kontakte Newkia, hvilket burde være nok til at slippe omkring sådan en kontrakt.

Men medarbejderne fra Nokia kan nok også nemt være underlagt en konkurrenceklausul. Det ville i så fald betyde at de ikke må tage arbejde hos en anden mobiltelefonproducent i en periode efter de har forladt Nokia. Er Newkia parat til at betale alle omkostningerne relateret med den slags kontraktbrud?

Det kan selvfølgelig være at Nokia ikke har den slags klausuler i deres kontrakter. Det tvivler jeg dog på.
Gravatar #19 - Chewy
9. sep. 2013 20:29
Men hvis de prøver at lancere en telefon under navnet Newkia, så vil den nok blive stoppet i de fleste lande, hvor Nokia er et registreret varemærke.


Måske... Det afhænger af hvad der kommer til at ske med Nokia brandet...
Hvis MS har tænkt sig at droppe brandet, og sælge alle fremtidige telefoner som MS telefoner. Så er det ikke sikkert at der er et mærke at have registreret...
Hvis jeg ikke husker galt, skal du have produkter på markedet førend du kan kræve at varemærke registreret...
Gravatar #20 - Ylle
9. sep. 2013 22:50
^^
MS har så vidt jeg har kunnet læse mig til, rettigheder over navnet Nokia på mobile enheder osv. de næste 8-10 år.
Gravatar #21 - Nagelfar^^
10. sep. 2013 05:17
Got a newkia yesterday.. it was a seed :(
Gravatar #22 - Magten
10. sep. 2013 06:39
Chewy (19) skrev:
Måske... Det afhænger af hvad der kommer til at ske med Nokia brandet...
Hvis MS har tænkt sig at droppe brandet, og sælge alle fremtidige telefoner som MS telefoner. Så er det ikke sikkert at der er et mærke at have registreret...
Hvis jeg ikke husker galt, skal du have produkter på markedet førend du kan kræve at varemærke registreret...
Nokia ejer stadig navnet, MS har blot betalt for at måtte bruge det i 10 år som #20 skriver.
Gravatar #23 - HenrikH
10. sep. 2013 07:34
Remmerboy (11) skrev:
Mcdonald er et efternavn. McDonalds er et copyrighted navn (ikke patent)

Hvilket stadig ikke forhindrede at en hvis amerikansk burgerkæde gik amok, fordi en dansk pølsemand med efternavnet McDonald havde en pølsevogn der hed McDonalds....
Gravatar #24 - el_barto
10. sep. 2013 07:35
New Kia er bestemt ikke et navn der vækker den store indkøbslyst hos mig.
Gravatar #25 - Dali_lb
10. sep. 2013 07:36
Problemet er at selvom Nokia stadig ejer navnet, så kan MS mishandle det de næste 10 år hvadendten de får success eller ej med deres Windows Phones.

Nokia har været indbegrebet af kvalitets telefoner indtil de blev rigtige smarte, hvor Nokia satsede på de forkerte teknologier.

HTC der var med fra starten af skillevejen fandt jo også ud af at Windows Mobile var noget skod og brugte 4-5 år på at få det til at se fornuftigt ud ved at pakke en skal uden om det uden videre held

Og Nokias eget Symbian var også et fejlskøn.

Nu kan Nokia ikke lave telefoner i de næste 10 år, men vi mangler faktisk stadig en producent der kan lave en god stabil basis (Android?) smartphone.

For de folk der ikke har brug for det allersidste hype, og som synes at betale 5-6000 for en telefon der er forældet om et år er vanvittigt, og dem tror jeg der er rigtig mange af, både yngrere og ældrere.
Kender selv op til flere der ryster på hovedet over at så mange især unge skifter telefoner som vinden blæser. Den ene dag er det en iPhone, den næste dag en Android alt efter hven der har de nyeste gadgets at slå på
Gravatar #26 - CBM
10. sep. 2013 08:10
#25: Jeg er enig i at der mangler en god basis android smartphone... Jeg syntes så dog også at der mangler lidt modighed designmæssigt på smartphone markedet...

Vi ser i øjeblikket denne modighed på netbook markedet...
Hvilket jeg personligt ser som en meget god ting...

Eksempelvis fra HPs side (<offtopic>dette skal dog ikke ses som en opfordring til at købe HP udstyr, min personlige holdning er at deres produkt kvalitet er uforskammet ringe</offtopic>)

Personligt kunne jeg godt tænke mig at se en smartphone fra eksempelvis "Newkia" som både er cutting edge specs mæssigt, featuremæssigt og designmæssigt... Samsung har været god til de to første ting i deres galaxy serie med varierende held (mega var ex. ringere spec mæssigt end s4, s4 mangler fm radio m.v.)...

Designmæssigt kunne en smartphone ex. være cutting edge ved at "kopiere" HP EliteBook Revolve (da det pt ikke findes til smartphones) men i mindre skala... Og muligvis i forskellige model størrelser...

En anden mulighed designmæssigt er at blive se på nogle af de andre netbook producenter der eksempelvis eksperimenterer med at have to trykfølsomme skærme i en clamshell konfiguration... Jeg kunne godt se fordelen i at det virtuelle tastatur var på en skærm for sig så man rent faktisk kunne se hvad man skrev på sin telefon når det virtuelle tastatur er vist...

Man kunne som producent sagtens eftergøre Samsungs øvelse mht forskellige størrelser på en mere smart måde... eksempelvis kunne man med et fysisk tastatur, gøre flg.

1) lave det et stykke ekstra udstyr der kan tilkøbes for de interesserede, som blev koblet på som en integral del af telefonen... dvs... ikke noget med usb eller bluetooth... og ikke wireless...strøm fra telefonen og signal fra telefonen uden brug af usb stikket eller de trådløse forbindelser...

2) lave det således at det fungerer ligesom på HP EliteBook Revolve..dvs... at tastaturet kunne bruges sådan at maskinen kunne være clamshell eller "tablet"

3) man kunne også lave en tastatur type som var ligesom de typer der pt kan tilkøbes ex galaxy s3 og s4... dvs... slide out tastatur som også kan benyttes som "stand" til telefonen...

4) man kunne lave en variation af docks, ala samsungs multimedia dock men i forskellige fysiske udformninger...

a) bordmodel med mulighed for at skifte mellem horisontal eller vertikal

b) "ledningsmodel" hvor det hele er en kasse koblet på med et kabel for maximal frihed

c) model til bilen hvor det kunne udformes som en bil radio (HU) hvor telefonen benyttes som terminal/interface og radioen i sig selv blot er en dock med forstærker, telefon holder osv...

der er mange muligheder for at være lidt anderledes end konkurrenterne... men samtlige android telefoner ligner hinanden pt... HTC skiller sig dog lidt ud på en god måde med deres alu kabinet og stereo højtalere... men det er langtfra modigt nok...
Gravatar #27 - Clauzii
10. sep. 2013 10:34
478907111414718754684 beta (7) skrev:
Newkia
Ser ud som New Nokia. Lyder som Nuke Ya...


Eller en New Kia - altså en mo-Bil-telefon :)

HenrikH (23) skrev:
Remmerboy (11) skrev:
Mcdonald er et efternavn. McDonalds er et copyrighted navn (ikke patent)

Hvilket stadig ikke forhindrede at en hvis amerikansk burgerkæde gik amok, fordi en dansk pølsemand med efternavnet McDonald havde en pølsevogn der hed McDonalds....


Faktisk var det værre endnu - pølsevognen hed 'Mac Allan'.
Gravatar #28 - LarsStryhn
10. sep. 2013 13:48
Thomas Zilliacus selv var ansat hos Nokia i mere end 15 år, og har været leder af firmaets asiatiske afdeling siden 1993. skrev:



Mon ikke han også har været ansat i mere end 20 år så?
Gravatar #29 - LarsStryhn
10. sep. 2013 14:54
Eller en New Kia - altså en mo-Bil-telefon :) skrev:



Så Nokia - NO KIA er det så en Hyundai?
Gravatar #30 - lorric
10. sep. 2013 15:35
Det var dog fandens så negative folk er hver gang ordet Nokia bliver nævnt. Manden vil starte et nyt firma (med et corny navn) og prøve at lave nogle lækre Newkia produkter. Det skal han vel have lov til, uden doom&gloom bare fordi han kommer fra Nokia.

Jeg glæder mig til at se produkterne, det kan jo være Newkia fandt på noget spændende.
Gravatar #31 - Slettet Bruger [950783936]
10. sep. 2013 17:59
CBM (26) skrev:
cutting edge specs mæssigt,


Hvis det er noget Android har vist, så er det at højere tal ikke gør en telefon bedre.

"Der er nogen flaws i Android der nupper performance, og stjæler strøm"

løsning: Hurtigere telefoner der er kæmpe store for at kunne indeholde de store batterier.
Gravatar #32 - Hubert
10. sep. 2013 20:47
#31.

Er det derfor Nokia kommer med en 6" mobil..?
Gravatar #33 - dub
10. sep. 2013 20:53
6 inches, so about averages.
Gravatar #34 - Clauzii
10. sep. 2013 21:00
Bare vent til iPhone 17.
Gravatar #35 - Clauzii
10. sep. 2013 21:09
Nokia stavet bagfra = Aikon ~ Icon

Mon ikke det endelige navn bliver noget andet. Det lyder mest som en 'arbejdstitel' i mine ører.
Gravatar #36 - Chewy
10. sep. 2013 21:44
Gravatar #37 - Slettet Bruger [950783936]
11. sep. 2013 04:43
Hubert (32) skrev:
#31.

Er det derfor Nokia kommer med en 6" mobil..?


Phablet... det er et andet produkt.

Gravatar #38 - Hubert
11. sep. 2013 06:21
SlettetBruger (37) skrev:


Phablet... det er et andet produkt.


Aha...
Gravatar #39 - Clauzii
11. sep. 2013 10:41
Chewy (36) skrev:
@ #35
Nope

http://www.aikonaudio.com/


Det blev lidt uklart - deres navn "Newkia" lyder som en arbejdstitel. Ved godt at "Aikon" er taget ;)
Gravatar #40 - cgt
11. sep. 2013 16:08
Remmerboy (11) skrev:
Mcdonald er et efternavn. McDonalds er et copyrighted navn (ikke patent)


Nej, det er et varemærke. Forresten hedder »copyright« på dansk »ophavsret«.
Gravatar #41 - kasperd
11. sep. 2013 18:53
lorric (30) skrev:
Det var dog fandens så negative folk er hver gang ordet Nokia bliver nævnt.
Hvem er det du synes er negative? Jeg tror på der er potentiale i idéen, såfremt han kan lokke de rigtige folk med over. Hvis han kan få alle de rigtige folk fra Nokia til at udvikle en ny Android telefon, så kan det sikkert blive et glimrende produkt.

Man skal ikke kaste sig ud i sådan et projekt uden at være realistisk om de forhindringer man kan løbe ind i. Men det er da helt i orden at han gør forsøget. Hvis nok Nokia medarbejdere er skuffet over den retning virksomheden bevæger sig i, så er der en chance for at Zilliacus kan samle et godt team.

Det bliver spændende at se resultatet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login