mboost-dp1

unknown

Netværksfolk er nøglen til fremtidens virksomhed

- Via IDG.se - , redigeret af Net_Srak

Den amerikanske professor, Thomas Malone fra Massachusetts Institute of Technology, mener, at netværksteknikere spiller en afgørende rolle for fremtidens virksomheder.

Han er forfatter til bogen: “The Future of Work: How the New Order of Business Will Shape Your Organization, Your Management Style and Your Life”.

I bogen beskriver han, hvordan nye teknologier vil ændre måden man udfører arbejdsopgaver på og dermed også virksomhedernes organisation.

Det afgørende er dog fortsat, at ledelsen vælger at støtte op om de nye teknologier. Dette er i de fleste tilfælde en udfordring, da IT generelt ikke opfattes som et potentielt profitcenter, men snarer som et costcenter.





Gå til bund
Gravatar #1 - Onde Pik
12. jan. 2007 10:04
"Dette er i de fleste tilfælde en udfordring, da IT generelt ikke opfattes som et potentielt profitcenter, men snarer som et costcenter."

Det er da ikke så mærkeligt. IT er i langt de fleste virksomheder en support afdeling der ikke direkte generere en omsætning. Desuden er det meget svært at spore IT-relaterede omkostninger ud til færdige produkter.

Det handler vel ikke om at virksomhederne skal se IT-afdelingen som et profitcenter (det tvivler jeg på kommer til at ske), men bare at de skal have øjnene op for vigtigheden af en ordenlig IT-infrastruktur. Ligesom man i virksomheder er klar over vigtigheden af f.eks. en regnskabsafdeling der heller ikke direkte kaster penge af sig.
Gravatar #2 - Sikots
12. jan. 2007 10:12
Han er forfatter til bogen: "The Future of Work: How the New Order of Business Will Shape Your Organization, Your Management Style and Your Life".

Den bog er skrevet på A2 papir, for at få plads til titlen!
Gravatar #3 - Eiffel
12. jan. 2007 10:26
#1 Det er da op til IT folkene at dokumenter deres verdi for organisationen. Cost benefit analyse er ikke nyt, og ligger da til grund for alle IT investeringer i en fornuftig organisation.
Eks. Hvis vi ikke har en firewal bliver X maskienr kompromiteret og det koster Y per styk. En Firewall koster Z. Hvis Z < X*Y skal vi have den, ellers ikke.
Det samme gælder for netværks kabler, switche, IDS, Patch managemet mm.
Gravatar #4 - Alien
12. jan. 2007 10:33
#3 for ikke at tale om beskyttelse af forretningshemmeligheder
Gravatar #5 - Nemio
12. jan. 2007 10:36
#1 Da It i en normal virksomhed kun drejer sig om support og forbedring/udvikling af i forvejen eksisterende netværk/applications, er det ikke en afdeling der skal lave en profit, It afdelignerne er som reglen kun en udgift i en virksomhed. Dog en nødvendig udgift.

Dette gælder naturligvis ikke steder hvor der sælges it osv.

Back on topic.
Ja selfølgelig er It en stor del af fremtiden.. Det er det der bliver brugt til at kommunikere med, og det bliver kun større med Ip telefonerne... Jeg må sige manden der har skrevet denne bog er dog yderst intelligent at udgive en bog om en ting der har været vidst i flere år af it folket... Nu kan han tjene lidt penge på vores bekostning og føle sig glad for det...
Gravatar #6 - peter_m
12. jan. 2007 11:36
#1 Det er en lidt gammeldags indstilling - hvorfor kan en IT afdeling ikke være et profitcenter? Det er korrekt, at ingen tjener penge på en trædemølle som drift (med mindre man varetager den for andre).

Men går man i krig med it i et forretsorienteret perspektiv, kan et tiltag indenfor it sagtes evalueres op i mod investeringen. Hvis virksomheder ikke havde sagt: "vi kaster sgu gryn efter et website" eksisterede de måske ikke i dag. Det samme med introduktionen af nye tiltag, som ligger udenfor egenlig drift. Man kan sagtens foretage en evaluering af ROI i forbindelse med at benytte ny teknologi.
Gravatar #7 - kasperd
12. jan. 2007 21:01
[url=#6]#6[/url] peter_m
Hvis virksomheder ikke havde sagt: "vi kaster sgu gryn efter et website" eksisterede de måske ikke i dag.
Det afhænger nok af virksomhedens art. Min arbejdsgiver havde bestemt ikke eksisteret i dag hvis ikke det var for vores website. Men jeg kan da sagtens forestille mig andre typer af virksomheder, der kan overleve uden et website. Men når det så er sagt skal jeg da straks erkende, at jeg ikke umiddelbart kan komme i tanke om nogen branche, hvor virksomhederne ikke kan have glæde af at have et website.
Gravatar #8 - arne_v
13. jan. 2007 03:07
#7

Der er muligvis ikke mange barncher, hvor en virksomhed ikke
kan have glæde af et web site.

Men der er godt nok mange brancher hvor en virksomhed stadig
ville eksistere selvom de ikke havde et web site.
Gravatar #9 - iluka
13. jan. 2007 10:41
#1 + diverse
Det drejer sig om hvordan man ser på omkostninger. IT-afdelinger er i langt de fleste virksomheder ikke med til at skabe direkte omsætninge. Så langt kan alle vist blive enige. Spørgsmålet er om de besparelser der kan genereres via it-drift er at betragte som indtægter. Det er naturligvis faktuelt forkert at kalde en besparelse for en indtægt, men den har samme effekt på bundlinien. Hvis en it-afdeling kan hjælpe virksomheden til at optimere arbejdsgange og hermed opnå en bedre effektivitet, så er der mange penge at spare. Denne besparelse er afledet af it-afdelinge, og hvis en besparelse er en "indtægt" så er it-afdelingen et indirekte profitcenter.

På den anden måde så kan man vel se på alle supportafdelinger i en virksomhed på den måde, og faktum er at it-afdelingen ikke generere direkte profit.
Gravatar #10 - peter_m
13. jan. 2007 11:31
#9 tak for din opsumering, men du taler kun og afledte effekter af effektivisering af it-driften.

Jeg mener fortsat, at hvis man vender det klassiske billede af it som 'et nødvendigt onde', hvor besparelse er den eneste profitoptimerende mekanisme, til et billede, hvor virksomheder gennem anvendelsen af it på innovative måder, kan skabe mér-indtjening. IT som en ekspansionsfaktor.
Gravatar #11 - drbravo
13. jan. 2007 11:36
#10

Jeg synes det er et meget interessant synspunkt du fremlægger, men kan du prøve at konkretisere det lidt mere? Har du et eksempel på hvordan det kan gøres?
Gravatar #12 - iluka
13. jan. 2007 11:42
#9
Den mer-indtjening du taler om, er det ikke det jeg kalder effektiviseringer?

Hvis ikke, så kunne jeg da godt tænke mig at se nogle eksempler. Hvordan kan en klassisk produktionsvirksomhed skabe nye forretningsområder og ekspandere fordi deres it-afdeling er dygtige?
Gravatar #13 - peter_m
13. jan. 2007 15:22
#11 & #12 - tak for jeres interesse, det er altid rart :)

Det handler i mine øjne om, at bruge it aktivt i de tilfælde, hvor de tilførte ressourcer opvejes af en øget "indtjening". Først og fremmest er det relevant at definere, hvad der har værdi for den enkelte virksomhed. Er man et mediebureau, er "up-to-date" navne af høj værdi, det koster kassen at formidle information til folk som ikke eksisterer. Her kunne man ved at tænke kreativt, benytte IT til at holde navne opdateret.

#12 Når du skriver produktionsvirksomhed, mener du så en virksomhed som LEGO, Danfoss, B&O, Amazon?
Gravatar #14 - arne_v
13. jan. 2007 15:36
#12

http://www.version2.dk/artikel/486 er ikke en klassisk produktions
virksomhed men alligevel interessant.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login