mboost-dp1

Nets Holding A/S

Nets afviser at ny norsk “NemID” bliver det samme som NemID

- Via Version2 - , indsendt af thimon

I Norge har de BankID, der er den norske pendant til NemID, og her er de også ved at skifte til en version, som ikke er afhængig af Java, ved at satse på en Javascript-baseret løsning. Det er Nets, som udvikler BankID, men de afviser, at den er identisk med NemID. Det skriver Version2.

Nets indrømmer, at der er en del ligheder mellem de to systemer, men at der er tale om to forskellige projekter.

Ulrik Marschall, kommunikationskonsulent hos Nets, til Version2 skrev:
Der er mange paralleller, og der er en erfaringsudveksling. Men det er separate projekter i separate miljøer

Det vil blandt andet betyde, at det ikke er muligt at anvende norske banker med NemID og omvendt.

Til trods for lighederne fremgår det ikke, om der er besparelser at hente for kunderne af systemerne. Den kommende Javascript-udgave af NemID betales af det offentlige og de danske banker og er inklusiv tre års drift sat til at koste 100 millioner kroner.





Gå til bund
Gravatar #1 - Zombie Steve Jobs
10. okt. 2013 06:01
Ja, men de skal vel også tjene nogle knaster, hvem fanden vil ikke nyde at suge store, unødige summer ud af staten.

Så lad os håbe, at det ikke er så talentløst som det nuværende.
Gravatar #2 - Skak2000
10. okt. 2013 06:49
Copy... Paste... Edit... Done...
Gravatar #3 - ibyte_dk
10. okt. 2013 06:56
Hvis man vil undgå en copy paste, så må man jo bestille hos nogle andre. Men så kommer man jo stadig til at betale fuld pris.

Jeg kan slet ikke forstå hvorfor de ikke bare indrømmer det er ens, men at produktet jo koster det den koster.
Gravatar #4 - Push
10. okt. 2013 07:15
Selvfølgelig er de ikke ens!!
Der står i headerens kommentarer til det Norske stat i på det ene og til Denmark i det anden!!

Men hvis det er lige op til en kaffepause de laver en copy-paste kan det godt ske at vi får Norges udgave og så falder hammeren fordi intet kommer til at virke mere og de skal bruge yderligere 10 milliarder for at finde frem til fejlen!!
Gravatar #5 - Jaqen
10. okt. 2013 07:45
der er sikkert lovkrav og andre finurligheder, der gør at større eller mindre dele af koden er forskellig.

men hvis nu noget af kernen går igen, er det vel ikke så skidt? så er der endnu flere brugere, og dermed større chance for at få afdækket fejl og mangler.

Jeg synes sjældent man kan lave ret meget copy-paste mellem forskellige kunder. Der er altid en lang række større eller mindre ting der skal ændres, så man fx ikke "bare lige" kan fx åbne for at en bruger i det ene system kan logge på det andet.
Gravatar #6 - el_barto
10. okt. 2013 08:45
Snedigt nok at hæve 100 mill på at udvikle NemID til danskerne og så sælge den til nordmændene for samme beløb. Beklager, men har ikke meget tillid til dem...
Gravatar #7 - DEEF
10. okt. 2013 09:20
Hvorfor bruger vi ikke det samme system i hele Skandinavien?
Gravatar #8 - Montago.NET
10. okt. 2013 10:03
DEEF (7) skrev:
Hvorfor bruger vi ikke det samme system i hele Skandinavien?


har vi samme CPR system i hele scandinavien ?
Gravatar #9 - Remmerboy
10. okt. 2013 10:14
Montago.NET (8) skrev:
har vi samme CPR system i hele scandinavien ?

så godt som ja.
danmark og sverige er ens, norge og finland har 5 cifre efter fødselsdatoen hvor vi har 4 cifre.
men kontrolcifrene ser ud til at bliver beregnet forskelligt
Gravatar #10 - Slettet Bruger [4279954669]
10. okt. 2013 10:14
Er vi det samme land i hele skandinavien?
Gravatar #11 - LaMaH
10. okt. 2013 11:01
Jeg undrer mig stadig over at det tager indtil 2014 før vi ser en javascript version.

Talentløse programmører hos Nets.
Gravatar #12 - Montago.NET
10. okt. 2013 11:18
#11

hvornår har du sidst lavet et system som skal bruges af 2-3 millioner mennesker ... til fortrolige formål ??
Gravatar #13 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
10. okt. 2013 11:41
Montago.NET (12) skrev:
#11

hvornår har du sidst lavet et system som skal bruges af 2-3 millioner mennesker ... til fortrolige formål ??


Kommer det fra manden der ikke kunne lave en nyhedsside som skulle bruges af 20-30 mennesker o_O

----

Apropos NemID, jeg har glemt hvor mit ligger henne, og da jeg står uden telefon lige pt., så kan jeg ikke bare se på det billede jeg tog.

Hvis man så går ind på nemid.nu, og går ind under "selvbetjening" som de beder om .. Så skal man kraftedme logge på med sit NemID >_<


Her kan du logge på NemID-selvbetjening.

Du kan bruge NemID-selvbetjeningen til at aktivere dit NemID første gang.

I selvbetjeningen kan du desuden bl.a.:
[...]
bestille ekstra nøglekort


Retardos - ja undskyld ...
Gravatar #14 - DrHouseDK
10. okt. 2013 11:44
PHP-Ekspert Thoroughbreed (13) skrev:
Kommer det fra manden der ikke kunne lave en nyhedsside som skulle bruges af 20-30 mennesker o_O


Buuuuuurn!

PHP-Ekspert Thoroughbreed (13) skrev:
Retardos - ja undskyld ...


Eller også kunne du bare smutte ned på kommunen og få et nyt nøglekort. Retard selv! :P
Gravatar #15 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
10. okt. 2013 11:47
DrHouseDK (14) skrev:
Eller også kunne du bare smutte ned på kommunen og få et nyt nøglekort. Retard selv! :P


Det eller banken - ifølge NemID - men synes bare at det er en *lidt* åndsvag metode at gøre det på.

Jeg tog dog jernhesten ned til borgerservice, som så vil få en tilsendt med posten til mig (wtf?) - at de så forøvrigt har lukket onsdag, så jeg kørte forgæves i går er så en anden sag ...

tl;dr

De burde lave det, så du kun skal logge ind med brugernavn/pass for at bestille et nyt nøglekort.
Gravatar #16 - DrHouseDK
10. okt. 2013 13:19
FYI: Borgerservice i Aalborg udleverer mens man står hos dem - man skal bare fremvise gyldigt billed-ID. :)
Gravatar #17 - zeonos
10. okt. 2013 13:42
DrHouseDK (16) skrev:
FYI: Borgerservice i Aalborg udleverer mens man står hos dem - man skal bare fremvise gyldigt billed-ID. :)


Rådhuset på frederiksberg udlevere så længe du har sygesigring, ingen billed-ID nødvendig.
Gravatar #18 - Slettet Bruger [4279954669]
10. okt. 2013 13:50
I Tønder skal du blot fremvise brandering på højre balle (alle sdr jyder får sådan en ved dåb)
Gravatar #19 - Justin
10. okt. 2013 14:32
DrHouseDK (16) skrev:
FYI: Borgerservice i Aalborg udleverer mens man står hos dem - man skal bare fremvise gyldigt billed-ID. :)


Gad vide hvad de gør hvis manikke har noget Billede ID ??
Gravatar #20 - Vandmand
10. okt. 2013 14:39
SlettetBruger (18) skrev:
I Tønder skal du blot fremvise brandering på højre balle (alle sdr jyder får sådan en ved dåb)


Gud, har I ogsaa NemID i Jylland?
Gravatar #21 - JSebastian
10. okt. 2013 15:21
Vandmand (20) skrev:
Gud, har I ogsaa NemID i Jylland?


Ja, vi er dog ikke meget for det, men tog vi jo pengene plus de næste 100mio. for at lave lortet
Gravatar #22 - Zombie Steve Jobs
10. okt. 2013 17:05
Jylland er bare federe på alle måder. Bortset fra, at det er i Jylland.
Gravatar #23 - DrHouseDK
10. okt. 2013 17:28
Vandmand (20) skrev:
Gud, har I ogsaa NemID i Jylland?


Jeps - vi har også æ, ø og å på vore tastaturer.
Gravatar #24 - Hængerøven
10. okt. 2013 19:43
Jeg kan godt lide NemId..

Det fungere og er forholdsvis simpelt at bruge.
Gravatar #25 - HerrMansen
10. okt. 2013 21:42
SlettetBruger (10) skrev:
Er vi det samme land i hele skandinavien?


Tja... tæller Kalmar Unionen prospektivt? :D
Gravatar #26 - clb92
10. okt. 2013 22:43
Justin (19) skrev:
Gad vide hvad de gør hvis manikke har noget Billede ID ??


De fleste har et pas.
Gravatar #27 - HerrMansen
10. okt. 2013 23:07
clb92 (26) skrev:
De fleste har et pas.


Men ikke alle har - Et pas er ikke gratis.
Gravatar #28 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
11. okt. 2013 05:38

Justin (19) skrev:

Gad vide hvad de gør hvis manikke har noget Billede ID ??


HerrMansen (27) skrev:
Men ikke alle har - Et pas er ikke gratis.



Man kan henvende sig hos borgerservice og få et Id-kort med billede. Det har man i hvert fald kunnet få, og er helt sikker på at det er gratis (<50 kr)
Gravatar #29 - Jaqen
11. okt. 2013 07:50
zeonos (17) skrev:
Rådhuset på frederiksberg udlevere så længe du har sygesigring, ingen billed-ID nødvendig.
interessant, mener at lovgivningen kræver billedid.

Pas forresten på, hvis du beder om hjælp på borgerservice. En kollega bad om et nøglekort, men fik i stedet et helt nyt nemid. Det havde så den bivirkning at man ikke længere kunne logge på med cprnr, men skulle derefter logge på med sit nemidnr...
Desuden kendte netbanken fortsat kun til det gamle nemid, og måtte flyttes til det nye, før han igen kunne logge på.
Men til gengæld tog det kun 1½-2 år at få nedlagt det overskydende nemid... :-)
Gravatar #30 - 1000tusind
11. okt. 2013 09:38
DrHouseDK (23) skrev:
Jeps - vi har også æ, ø og å på vore tastaturer.


Ja, og vi behøver i øvrigt ikke så mange af de andre bogstaver. Ållå våkålår kån årståttås måd Å på Jåsk.
Gravatar #31 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
11. okt. 2013 09:49
1000tusind (30) skrev:
Ja, og vi behøver i øvrigt ikke så mange af de andre bogstaver. Ållå våkålår kån årståttås måd Å på Jåsk.


Det hedder altså:

ållø æ våkall ka æstats mæ .. nå nej, der røg pointen >_<
Gravatar #32 - Montago.NET
13. okt. 2013 14:38
PHP-Ekspert Thoroughbreed (13) skrev:
Kommer det fra manden der ikke kunne lave en nyhedsside som skulle bruges af 20-30 mennesker o_O


ja, jeg beklager meget... Jeg drifter i forvejen 2 andre sites som dagligt bliver brugt / besøgt af op mod 10.000 mennesker. Så jeg orkede ikke rigtigt at lave et nyhedssite til brokhoveder som dig.
Gravatar #33 - Magten
14. okt. 2013 09:25
PHP-Ekspert Thoroughbreed (13) skrev:
Retardos - ja undskyld ...
https://www.nemid.nu/dk-da/support/noeglekort/mistet_noeglekort/

Fungerer altså ganske fint.
Gravatar #34 - gramps
14. okt. 2013 13:03
Montago.NET (32) skrev:
Så jeg orkede ikke rigtigt at lave et nyhedssite til brokhoveder som dig.


Lavede du det ikke i brok over reklamerne her på siden? Og hvem er så brokhovedet?

Og hvorfor i alverden lever siden stadig?
Gravatar #35 - buddax
17. okt. 2013 07:41
Hvor gamle er folk? 13-14 år?
Gravatar #36 - buddax
17. okt. 2013 14:37
Kan se de 13-14 årige har fundet rating menuen....
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login