mboost-dp1

sxc.hu - simonok

Netbank-lukning skyldes måske keylogger

- Via Version2 - , redigeret af Net_Srak , indsendt af Guezz

For nyligt lukkede en række danske banker adgangen til netbank for op til 8.000 kunder, idet de mente, der var risiko for, at kundernes konti kunne blive kompromitteret.

Der har ikke været mange detaljer ude om, hvorfra truslen kom, men nu har internetudbyderen Aplus udtalt, at grunden til, bankerne lukkede for 8.000 brugers adgang i sidste uge, var pga. en keylogger skrevet som et rootkit.

Tavsheden omkring problemet har tidligere været begrundet med, at man ikke ville frigive oplysninger, der evt. kunne hjælpe de kriminelle. Hos Aplus har man offentliggjort disse oplysninger af hensyn til deres kunder.

Henrik Lind, administrerende direktør, Aplus til Version2 skrev:
Vi har valgt at gøre sådan for at sikre, at de af vores kunder, som er ramt, har mulighed for at rette op på skaden og være beskyttet mod kommende angreb.

Hos CSIS kan man konstatere, at virusangrebet i denne omgang har været rettet specifikt mod Danmark, blandt andet for at undgå at skabe for stor opmærksomhed hos antivirusproducenterne.





Gå til bund
Gravatar #1 - aklausen
29. jan. 2009 10:42
Gravatar #2 - Winde
29. jan. 2009 10:59
I pdf'en er der blandt andet et link til at scanne for de to trojaner med F-Secure's online scanner:

http://support.f-secure.com/enu/home/ols.shtml

Skal åbnes i IE. Eller Mozilla Firefox med IE tab (Addon)
Gravatar #3 - jonasbh
29. jan. 2009 11:17
Meget morsomt - de danske banker kan ikke helt forstå linux:

http://www.linuxin.dk/node/13222

Mere info om keyloggeren: http://www.threatexpert.com/report.aspx?md5=c39c85...
Gravatar #4 - PinHigh
29. jan. 2009 12:17
jonasbh (3) skrev:
Meget morsomt - de danske banker kan ikke helt forstå linux:

http://www.linuxin.dk/node/13222


Eller du kan vælge at forstå det derhen, at de er flintrende ligeglade. Og med forretningsøjne nok med god grund.

1. En forsvindende lille del af deres kunder benytter Linux.

2. Ud af de få der benytter Linux, er de færreste af dem nok ikke just en god bankforretning. Procentielt er skolebørn og studerende nok væsentligt højere representeret blandt Linux brugere, end Windows brugere.

Man kan så mener at Linuxbrugerne seneret vil blive glimrende kunder og at de derfor burde pleje dem allerede nu, men det er så en anden snak.

Gravatar #5 - KarstenP
29. jan. 2009 12:44
PinHigh (4) skrev:
2. Ud af de få der benytter Linux, er de færreste af dem nok ikke just en god bankforretning.


Hvis vi nu ser bort fra, at du fik skrevet det modsatte af, hvad du mente, så er jeg uenig med dig. Man kan ikke blive ved med at ignorere folk, der bruger andre systemer end Windows. For det første fordi der kommer flere og flere af dem, ikke mindst pga. Netbooks med Linux. Og for det andet fordi, at skrønen med at det kun er "skolebørn og studerende", der bruger Linux, ikke længere holder.
Gravatar #6 - jonasbh
29. jan. 2009 12:50
PinHigh (4) skrev:
Ud af de få der benytter Linux, er de færreste af dem nok ikke just en god bankforretning. Procentielt er skolebørn og studerende nok væsentligt højere representeret blandt Linux brugere, end Windows brugere.

Man kan så mener at Linuxbrugerne seneret vil blive glimrende kunder og at de derfor burde pleje dem allerede nu, men det er så en anden snak.


Har du læst teksten i det link, jeg henviser til??

Danske Bank lukker mandens netbank, fordi de mener han har fået en keylogger. Problemet er at keyloggeren kun kører på Windows (alternativt Wine) - Han køre linux uden Wine. Han kan ikke få kontoen åbnet før han (gen)installerer Windows, og han skal sende en rapport fra et program (som tjekker PC'en for keyloggeren), der kun køre i windows-miljøet. Super gået Danske Bank! De lukker for en konto, hvor de ikke kan være sikre på, at der er rimelig begrundelse for en lukning - og nægter derefter at åbne (han fik den tilsyneladende åbnet ved at gå udenom Danske Banks support)

Det handler jo ikke om mange eller få brugere med linux, men om dårlig service. De må nøjes med at lukke for dem, hvor de kan være sikre på et problem, ellers kan de jo lukke for alle PC'er.
Gravatar #7 - fastwrite1
29. jan. 2009 13:13
#6 skræmmende at en bank kan gå så meget galt i byen.

Jeg har ikke læst historien som du linker til, da du gengiver den ret fint .-)

Nogen gange er der bare for meget inkompetence.

Gravatar #8 - Jackiass
29. jan. 2009 13:40
Well - det må næsten være løgn hvad han skriver. Danske Bank har fået en liste over ramte WAN-IP'er fra et sikkerhedsfirma som resten af de danske banker også bruger. Der må næsten være andre i hustanden/kollegiet der også bruger forbindelsen. Alternativt har han dynamisk IP, og en anden har haft virusen - han har nu den anden persons gamle IP og så har vi misæren.
Han skriver at han havde e-safekey for fire år siden. Det har han højst sandsynligt også stadig. Den kan sagtens køre sideløbende med at man har et activcard. Der ingen krav om at han skal køre noget der skanner hans computer (et sådan program HAR Danske Bank slet ikke), eller at han SKAL formatere. Han har fået tilsendt en ny pin som han skal bruge én gang fra en PC. Han kan slette det hele igen lige bagefter om han vil. Danske Bank anbefaler PC-kunder at formatere deres computer før de bruger den nye pin. Det er den eneste måde de kan garantere overfor kunden at de ikke har virus længere.

Og forresten har de ikke lukket hans konto, kun adgangen til netbanken - som han kan åbne på 1 minut fra en pc/virtual manager. Det kan godt være at det er en bitch, men når det kommer til IT-kriminalitet it's safety first.

Alle bankerne i DK arbejder sammen med finansrådet som har en officiel udtalelese om emnet her.
Gravatar #9 - jonasbh
29. jan. 2009 14:15
Jackiass (8) skrev:
Well - det må næsten være løgn hvad han skriver. Danske Bank har fået en liste over ramte WAN-IP'er fra et sikkerhedsfirma som resten af de danske banker også bruger. Der må næsten være andre i hustanden/kollegiet der også bruger forbindelsen. Alternativt har han dynamisk IP, og en anden har haft virusen - han har nu den anden persons gamle IP og så har vi misæren.


Læser du ikke, hvad han skriver. Han køre linux. Ja, selvfølgelig er problemer, at det er en anden PC i hans netværk, men det hjælper jo ikke.

Danske Bank hjælper bare ikke, når han har linux uden Wine. Keyloggeren er Windows only... Det hjælper jo ikke at geninstallerer Windows, når manden kører linux...

Det med krav om scanning skrev han på Version2, men jeg kan pt. ikke finde kilden.

Hvor ved du fra, at han kan åbne sin netbank på 1 minut, når Danske Bank har lukket den. Det giver ikke meget mening. På Version2 skrev han, at han fik sin bankrådgiver til at åbne for netbanken, fordi supporten ikke ville
Gravatar #10 - Jackiass
29. jan. 2009 14:21
Måden de lukker hans netbanksadgang er ved at sende en ny pin ud. Så snart han har brugt den nye pin kører netbanken igen. De har altså ikke deaktiveret hans elektroniske underskrift eller netbanksaftale, bare sendt en ny pin. Jeg er klart med på at han har fået fat i en der ikke skarp inde i supporten, men der er jo altid nogle der er nye sådan et sted. - Og det er ikke noget med at supporten ikke vil - de KAN ikke.
Gravatar #11 - 905i
29. jan. 2009 14:31
Det tog Danske Bank flere år at få netbanken til at virke med andre browsere end Internet ExploDer. Løsningen var man fik en RSA-nøgle-"ring" som de så kaldte ActivCard(lyder som noget Bilka har tilbud på).
Danske Banks support er jo en joke hvis de mener folk skal formatere for at slippe af med en "virus". Alm. mennesker kender jo ikke forskel på en partition og en fysisk harddisk. Desuden kan virusen opholde sig andre steder end lige drive C: - hvem siger deres backups, andre drev, eller andre maskiner på netværket ikke også er inficeret

Ham, De-har-lukket-min-netbank-fordi-jeg-bruger-linux skulle overveje at skifte bank. Nordeas netbank kan f.eks tilgås via alle populære browsere og OS'er (afaik).

Lige tilsidst, hvem fanden er Aplus? - deres side, ligner en phiskerifabrik :b
Gravatar #12 - PinHigh
29. jan. 2009 14:35
jstampe (5) skrev:
Hvis vi nu ser bort fra, at du fik skrevet det modsatte af, hvad du mente,.......


Ja, sikken noget vrøvl jeg fik griflet ned der. :-)

så er jeg uenig med dig. Man kan ikke blive ved med at ignorere folk, der bruger andre systemer end Windows. For det første fordi der kommer flere og flere af dem, ikke mindst pga. Netbooks med Linux.


Ja, der kommer flere, men der ER ikke mange (endnu)....

Og for det andet fordi, at skrønen med at det kun er "skolebørn og studerende", der bruger Linux, ikke længere holder.


Jeg skrev ikke at det KUN var skolebørn og studerende, men at fordelingen procentielt var større på Linux.
DET mener jeg så ikke er en skrøne. Udokumenteret ja, men vist ikke helt forkert....

I sidste ende er det en forsvindende lille del af de pt. gode bankforretninger der ville køre over Linux.
Og det uanset hvad du, jeg og andre måtte ha' af holdninger til hvor godt Linux er og hvor træls det er at bankerne ikke supportere Linux.
Det er forretning og ikke idealer der tæller her.....
Gravatar #13 - PinHigh
29. jan. 2009 14:48
jonasbh (6) skrev:
Har du læst teksten i det link, jeg henviser til??


Ja da.... Har du fulgt med andre steder.....

Danske Bank lukker mandens netbank, fordi de mener han har fået en keylogger. Problemet er at keyloggeren kun kører på Windows (alternativt Wine) - Han køre linux uden Wine. Han kan ikke få kontoen åbnet før han (gen)installerer Windows, og han skal sende en rapport fra et program (som tjekker PC'en for keyloggeren), der kun køre i windows-miljøet. Super gået Danske Bank!


Man har ikke kunnet identificeret hvilke computere der var inficeret, kun hvilke IP adresser de sad på.
Ergo har der nok været en anden PC på samme netværk der var ramt.

Men OK, det er altså ikke altid de skarpeste IT hjerner der sidder i en sådan support afdeling. Hvis Linux ikke optræder på spørge arket, så er de prisgivet.


De lukker for en konto, hvor de ikke kan være sikre på, at der er rimelig begrundelse for en lukning - og nægter derefter at åbne


Selvfølgelig.... Er der mistanke om huller i suppen, så skal låget klappes i.
Jeg er sikker på at de fleste ville være endog meget kede af at få lænset sin konto, bare fordi banken ikke var heeeeelt sikker.

Og problemet var jo ikke så stort igen. Han kunne vel stadig benytte posthus og dankort....


(han fik den tilsyneladende åbnet ved at gå udenom Danske Banks support)


Hvilket i min bog burde være 100% fyringsgrund.... Eller i det mindste ville resultere i en opdragende samtale.


Det handler jo ikke om mange eller få brugere med linux, men om dårlig service. De må nøjes med at lukke for dem, hvor de kan være sikre på et problem, ellers kan de jo lukke for alle PC'er.


Selvfølgelig handler det for bankerne om antallet af brugere. De ønsker selvfølgelig af få forrentet den udgift, der måtte være forbundet med at supportere Linux.
Gravatar #14 - mazing
29. jan. 2009 15:48
Det er jo ikke et spørgsmål om windows vs. linux, det er Internet Explorer vs. resten. Det er almindelig kendt blandt web-programmører at hjemmesider er noget man først skriver rigtigt, og derefter hacker til, så det også virker i IE. Desværre findes der også en del web-programmører som har siddet med IE i så lang tid, at de har fået skyklapper for øjnene, så koden på igen måde er valid og failer i enhver browser som ikke har IE's særheder.
Gravatar #15 - NightBreaker
29. jan. 2009 16:15
Min kæreste skulle skiftet kode. Hun har frøs sparkasse.

Det skulle alle kunder i frøs. Jeg ved ikke hvad system de køre men der er da noget der...
Gravatar #16 - myplacedk
29. jan. 2009 17:37
PinHigh (4) skrev:
1. En forsvindende lille del af deres kunder benytter Linux.

Som #14 er inde på, er det jo i virkeligheden ikke "Linux" det handler om, men "ikke Windows". Og dem er der jo en del af efterhånden.
Måske skulle jeg spørge efter en statistik for vores netbank-brugere...

PinHigh (4) skrev:
2. Ud af de få der benytter Linux, er de færreste af dem nok ikke just en god bankforretning. Procentielt er skolebørn og studerende nok væsentligt højere representeret blandt Linux brugere, end Windows brugere.

Skolebørn og studerende prioriteres generelt temmeligt højt i bankerne. Man gør meget for at få dem som kunder, i håbet om at de bliver der. (Jeg fik enda engang en kassekredit på 3.000 kr, med et budget der viste et rådighedsbeløb på -1000 kr.)

Så faktisk argumenterer du FOR at understøtte Linux.

Vores netbank understøtter officielt Linux. Jeg tror enda nogle af netbank-udviklerne bruger den via Linux privat. Langt det meste af netbanken virker enda uden Java, så vidt jeg husker. Det eneste problem skulle være om bankernes support kan hjælpe med Linux. Men jeg kan nu ikke helt se hvad de skulle hjælpe med, du skal bare have en nogenlune moderne browser med adgang til nettet.
Gravatar #17 - jonasbh
29. jan. 2009 17:53
PinHigh (13) skrev:

Hvilket i min bog burde være 100% fyringsgrund.... Eller i det mindste ville resultere i en opdragende samtale.


Den var sjov. Mandens bankrådgiver er klog og burde få en medalje. Selvfølgelig skal man åbne en netbank, når manden har linux og dermed IKKE kan rammes af denne keylogger. Dem i support burde få en balde - forhindre en uskyldig kunde i netbankadgang, når han på linux ikke kan rammes af en windows-only keylogger, som har ramt en anden PC i det netværk, han er tilknyttet.
Gravatar #18 - owrflow
29. jan. 2009 21:52
Øh hvordan ved bankerne at der ligger en keylogger på ens maskine?
Gravatar #19 - Jackiass
29. jan. 2009 21:54
#17 Igen - hvad vil du give dem en balde for? De har gjort hvad de kan. De har ikke en magisk "Åbn/luk netbank-knap". Hvis han bruger sin pin kører den igen. Hvis hans tilgang er spærret på anden måde end pin er det KUN rådgiver der kan åbne igen.

#11 Hvis de ikke skal formatere, og man ikke har mulighed for at se hvad de har på deres backups og andre partitioner, hvad foreslår du så der skal ske? Hvad vil være den meste sikre fremgangsmetode som kan give kundnerne garanti for at de ikke længere har virus?
Gravatar #20 - jonasbh
29. jan. 2009 22:07
Jackiass (19) skrev:
#17 Igen - hvad vil du give dem en balde for? De har gjort hvad de kan. De har ikke en magisk "Åbn/luk netbank-knap". Hvis han bruger sin pin kører den igen. Hvis hans tilgang er spærret på anden måde end pin er det KUN rådgiver der kan åbne igen.


De skal have en balde for at kræve/opfordre til en geninstallation, når kunden har linux og keyloggeren er Windows-only. Supporterne sidder jo ikke ved siden af kunder, og må derfor stole på at de ikke har Windows, når de siger de ikke har Windows. Når keyloggeren er Windows-only giver det ingen mening er genere kunden.
Gravatar #21 - myplacedk
29. jan. 2009 22:53
Jackiass (19) skrev:
#11 Hvis de ikke skal formatere, og man ikke har mulighed for at se hvad de har på deres backups og andre partitioner, hvad foreslår du så der skal ske? Hvad vil være den meste sikre fremgangsmetode som kan give kundnerne garanti for at de ikke længere har virus?

Jeg tænker på om du mon benytter denne logik:

Vi overvejer metode A. Vi kan ikke tænke på nogen metode, som ikke er A, som virker. Ergo kræver vi, at folk benytter metode A.

Med den argumentation kunne man kræve at kunderne gik med vrangen ud på undertøjet.

At geninstallere Windows giver store problemer for mange mennesker (nørder eller ej). Jeg har personligt set en virus overleve det rigeligt mange gange. Hvis den kan snyde en antivirus, vil jeg da tro den også kan overleve en geninstallation.

Så længe jeg ikke ved noget om hvad der rent faktisk er problemet, kan jeg ikke sige hvad løsningen skal være. Umiddelbart ville jeg foretrække at blive oplyst tilstrækkeligt til, at jeg selv kan vurdere om min computer har et problem.
Så vil jeg nemlig have muligvis for at undersøge om jeg kan løse problemet, i stedet for at bruge en masse krudt på noget, som måske virker, på et problem som jeg ikke engang ved om jeg har.
Gravatar #22 - PinHigh
29. jan. 2009 23:01
jonasbh (17) skrev:
Den var sjov. Mandens bankrådgiver er klog og burde få en medalje. Selvfølgelig skal man åbne en netbank, når manden har linux og dermed IKKE kan rammes af denne keylogger.


Øhhhh hvilken verden lever du i????
En "tilfældig" bankansat må ALDRIG på egen hånd overrule support i sådan en sag.....
Upåagtet at support i dette tilfælde tog fejl. Eneste korrekte vej at hjælpe kunden må være at kontakte support for at udbedre fejlen.

Dem i support burde få en balde - forhindre en uskyldig kunde i netbankadgang, når han på linux ikke kan rammes af en windows-only keylogger, som har ramt en anden PC i det netværk, han er tilknyttet.


Hvad du og jeg har forstand på og forståelse for, betyder intet i sådan en sag. Det eneste der betyder noget er hvilke retningslinier support har fået udstukket i den givne situation.
(hvilket hverken du eller jeg har indblik i)

Hvis banken ikke vælger at supportere Linux på et, for dig eller andre kunder, fornuftigt plan, så står det os frit for at skifte bank.
Gravatar #23 - Jackiass
29. jan. 2009 23:08
myplacedk (21) skrev:
Jeg tænker på om du mon benytter denne logik:

Vi overvejer metode A. Vi kan ikke tænke på nogen metode, som ikke er A, som virker. Ergo kræver vi, at folk benytter metode A.

Med den argumentation kunne man kræve at kunderne gik med vrangen ud på undertøjet.

At geninstallere Windows giver store problemer for mange mennesker (nørder eller ej). Jeg har personligt set en virus overleve det rigeligt mange gange. Hvis den kan snyde en antivirus, vil jeg da tro den også kan overleve en geninstallation.

Nej, jeg bruger ikke den logik - måden du formulerede dig på før fik mig bare til at tro at du havde en bedre løsning. Din model er åbenbart at "Vi ved metode A virker i 80% af tilfældene (estimate). Vi har ikke en metode B der virker 100% så vi vælger ikke at løse problemet overhovedet. De får jo nok bare virus igen alligevel."

Hvordan overlever en virus at blive formateret? Den skal lave om på din BIOS?
Gravatar #24 - PinHigh
29. jan. 2009 23:12
myplacedk (16) skrev:
Som #14 er inde på, er det jo i virkeligheden ikke "Linux" det handler om, men "ikke Windows". Og dem er der jo en del af efterhånden.
Måske skulle jeg spørge efter en statistik for vores netbank-brugere...


Jeg forholder mig såmænd heller ikke til Windows kontra Linux.
Jeg ser blot unyanceret på, hvorfor en bank måske ikke mener at kunne få et fornuftigt afkast, ved at supportere Linux.

Skolebørn og studerende prioriteres generelt temmeligt højt i bankerne. Man gør meget for at få dem som kunder, i håbet om at de bliver der. (Jeg fik enda engang en kassekredit på 3.000 kr, med et budget der viste et rådighedsbeløb på -1000 kr.)

Så faktisk argumenterer du FOR at understøtte Linux.


Igen. Jeg argumenterer hverken for eller imod.
Jeg formoder blot at der sidder nogle ovenud dygtige marketingsfolk, der ved en del mere om hvad der kan svare sig for banken, end den samlede braintrust her inde ved om slige sager.

Vores netbank understøtter officielt Linux.


Og det er jo herligt..... ;-)
Gravatar #25 - myplacedk
30. jan. 2009 14:48
Jackiass (23) skrev:
Nej, jeg bruger ikke den logik - måden du formulerede dig på før fik mig bare til at tro at du havde en bedre løsning.

De var så ikke min formulering du reagerede på, men anyway... ;-)

Jackiass (23) skrev:
Din model er åbenbart at

Mit estimat er så noget lavere end 80%, men det er "skud fra hoften". Jeg aner ikke hvad sikkerhedsproblemet reelt er, så jeg aner ikke hvad der skal til for at undgå det. Jeg kan egentlig ikke sige meget mere om det, end jeg gjorde i #21.

Men jeg kan da uddybe at jeg ikke formatterer min PC, bare fordi en eller anden synes det er en god ide. Jeg vil vide HVORFOR, så jeg kan sørge for at den tilsigtede effekt er der.

Nu kører jeg så ikke Windows, men jeg kan fortælle at jeg ved en formattering er ret nøjagtigt tilbage til hvor jeg var før. Jeg har software, konfiguration og data separeret. Konfiguration og data bliver ikke påvirket af geninstallation, og software-delen vil blive nøjagtig som før. En virus vil højest sandsynlig gemme sig i data-delen.

Jackiass (23) skrev:
Hvordan overlever en virus at blive formateret? Den skal lave om på din BIOS?

1) Hvis du har fået virus ind via email, og du ikke sletter dit mail-arkiv (det ville jo være dumt), så får du nok samme virus tilbage igen. Og selv hvis du sletter dit mail-arkiv, får du måske samme virus i en ny email.

2) Hvis virussen ikke kun gemmer sig i Windows-mappen, men fx. en af de 117 .exe-filer i C:\Documents and Settings\The Man\Downloads\Sjov (som der selvfølgelig er backup af), så overlever virussen fint.

3) Når man beder "den generelle befolkning" om at udføre dette, vil mange sikkert bare installere oveni. Hvis virussen så er i en fil, som ikke bliver overskrevet, har du intet ændret.

Kort sagt: Hvis du ikke lukker indgangen, kommer den nok bare ind igen samme vej som før. Hvis en båd er utæt, tømmer man den jo heller ikke bare for vand, og siger "problem løst". (Eller "80% løst".)
Gravatar #26 - Jackiass
30. jan. 2009 17:31
Overnævnte er jo også grunden til at kunden får at vide at de ikke skal tage backups af andet end musik, dokumenter, billeder og film. De skal så, efter formateringen, opdatere både windows og deres antivirus før de bruger pin.

Da du selv snakker om "den generelle befolkning" som det jo må siges at være, kan jeg ikke se hvad de kan bruge en mere detaljeret oplysning om virusen til. Der er noget på deres computer der sender deres koder - ikke bare fra netbank men også alt muligt andet, som de KAN fjerne ved en formatering. At det så ikke hjælper hvis folk ikke følger instruksernen har jeg lidt svært ved at se hvordan banken skal tage ansvar for det. Forøvrigt er der heller ikke mulighed på netbanken medmindre de har brudt anbefalingerne og har en ulåst sikkerhedskopi tilsluttet computeren.

Din hang til analogier er lidt misvisende til tider. Specielt den sidste. Det er det samme som at sige at problemet stadig 100% er der i alle tilfælde...
Gravatar #27 - myplacedk
30. jan. 2009 18:05
Jackiass (26) skrev:
Overnævnte er jo også grunden til at kunden får at vide at de ikke skal tage backups af andet end musik, dokumenter, billeder og film.

Så folks samlinger af små smarte utilities, joke-programmer osv. skal slettes, for at få adgang til netbanken? Ikke flinkt. Ikke særlig realistisk. Måske unødvendigt.

Jackiass (26) skrev:
Da du selv snakker om "den generelle befolkning" som det jo må siges at være, kan jeg ikke se hvad de kan bruge en mere detaljeret oplysning om virusen til.

Os nørder kan bruge den. Andre kan tilkalde en nørd. Det giver muligheder for alternativer, og ingen mister noget ved at få mere info.

Jackiass (26) skrev:
At det så ikke hjælper hvis folk ikke følger instruksernen har jeg lidt svært ved at se hvordan banken skal tage ansvar for det.

Jeg siger ikke at banken skal tage ansvar for brugerens it-sikkerhed. Jeg siger at brugeren skal have mulighed for selv at tage ansvaret.

Jackiass (26) skrev:
Din hang til analogier er lidt misvisende til tider. Specielt den sidste. Det er det samme som at sige at problemet stadig 100% er der i alle tilfælde...

Jeg vil nu være nogenlunde lige overrasket, hvis et sikkerhedshul forsvinder af sig selv, som hvis et hul i en båd forsvinder af sig selv.
Og ja, jeg mener at problemet stadig er der efter en formattering. vis virussen kom ind én gang, hvad forhindrer den så i at komme ind igen, hvis du bare geninstallerer det samme som du havde før?
Gravatar #28 - Jackiass
31. jan. 2009 09:31
Ok - jeg ved ikke hvad du forventer af banken så.

Der findes ikke en antivirus der kan fjerne denne virus (endnu). Jeg kan ikke se anden løsning end en formatering. Jeg tror skam banken ville komme med en anden løsning hvis der var en. De har ikke som mål at genere kunderne.

http://tdconline.dk/popups/snippet.php?id=8062
De bliver anbefalet til at bruge www.opdaterdinpc.dk hvor der altså er "tag-dig-i-hånden" instrukser til alt hvad de har behov for at vide.
Gravatar #29 - myplacedk
31. jan. 2009 10:31
Jackiass (28) skrev:
Ok - jeg ved ikke hvad du forventer af banken så.

At de fortæller mig hvad fanden der foregår, så jeg selv kan tage stilling. Er det så svært at sætte sig ind i?

Fx. hvis man slet ikke bruger Windows, og de siger at man skal (gen)installere Windows for at få adgang igen. Så ville jeg sætte pris på at få lov til at løse problemet selv, i stedet for at være afhængig af deres råd.

Jackiass (28) skrev:
Der findes ikke en antivirus der kan fjerne denne virus (endnu).

Jeg har klaret mig uden antivirus i over 10 år. Tricket er at virusser ikke skal have mulighed for at komme ind.
Får jeg en virus, er jeg ligeglad med antivirus, jeg er interesseret i hvordan den kom ind i første omgang. Det kræver at jeg ved hvad det er for en virus, og at jeg kan få noget info om den.

Deres råd er måske fint nok til "Hr. og Fru Jensen", men der er også andre typer blandt de 8.000.

Jackiass (28) skrev:
Jeg kan ikke se anden løsning end en formatering. Jeg tror skam banken ville komme med en anden løsning hvis der var en.

Jeg kan se andre løsninger. Jeg kan se at en formatering ikke nødvendigvis løser problemet.

Og der ER alternativer. De mener at information (om selve angrebet) hjælper "de onde" mere end "de gode". Fair nok, men så kan os med forstand på det jo ikke gøre mere end alle andre, hvilket jeg har forklaret ikke er så pokkers meget.
Et alternativ ville være at fortælle præcist hvad der foregår. Så kan man følge deres råd, eller tage ansvar for sit eget udstyr på sin egen måde.
Et andet alternativ er at komme med hints. Kommer virussen ind via email? Hjemmesider som udnytter IE-sikkerhedshuller?
Hvis de fx. oplyser at den kommer ind via et IE-hul, så kan folk lade være med at bruge IE indtil antivirus kan overtage "sund fornuft" igen. Var det så simpelt havde de måske sagt det. En lignende men mere kompliceret problemstilling mener de nok at gennemsnitsdanskeren ikke kan finde ud af. Men hvad så med os andre?

Jeg har vist sagt alt hvad jeg har at sige, adskillige gange nu. Det er svært at udtale sig andet end vagt, når man ikke aner hvad problemet reelt drejer sig om. Men det er jo netop det, der er problemet.
Gravatar #30 - Jackiass
31. jan. 2009 12:33
http://www.csis.dk/dk/nyheder/nyheder.asp?tekstID=...

"...systematiske angreb, hvor en tilsyneladende uskadelige hjemmeside misbruges til at udnytte sårbarheder i browser eller populære tredjepartprodukter, såsom Adobe Reader, Quicktime, Java JRE m.fl."

Her er alt den info som der er til rådighed. Jeg ser stadig en formatering som bedste løsning, da der ikke er anden lige nu. Dette løser også problemet hvis kunden så følger de andre guidelines der er stukket ud fra www.opdaterdinpc.dk

Dit argument er at formatering ikke nødvendigvis løser problemet. Mit er at ingen formatering med garanti ikke løser problemet.
Gravatar #31 - myplacedk
31. jan. 2009 13:50
#30
En formattering er i nogle (de fleste?) tilfælde nok en god ide. Men det løser altså ikke problemet. Hvad forhindrer malwaren i at komme ind igen?
Gravatar #32 - Jackiass
31. jan. 2009 14:02
Guidelinesne fra www.opdaterdinpc.dk

De opdaterede antivirus-programmer skulle fange det nu, så man ikke når at blive inficeret. Trist nok med sådan noget her er der jo bare aldrig garantier...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login