mboost-dp1

PBS A/S

NemID-nedbrud rapporteres ikke altid som nedbrud

- Via Version2 - , redigeret af kasperfmn , indsendt af Hubert

Siden lanceringen af NemID har DanID måttet betale en bod til IT- og Telestyrelsen for de måneder, hvor de ikke kunne leve op til kravet om en oppetid top 99,9 %.

Det var også tilfældet i oktober sidste år, men ifølge papirer, som Version2 har opnået aktindsigt i, forsøgte DanID i første omgang ikke at medregne 105 minutter fra den 1. oktober, hvor omkring halvdelen af alle login-forsøg blev afvist.

Den samme rapport indeholder, i en revideret version der er lavet senere, de 105 minutter, hvilket førte til, der skulle betales bod. Havde det været den første rapport, der var blevet anvendt, kunne DanID have sluppet fra at betale bod.

Version2 har spurgt både DanID og IT- og Telestyrelsen om forskellen i de to rapporter. Hos førstnævnte nævner man blot, at der er sket justeringer efter senere samtaler mellem parterne, og hos sidstnævnte, at det ikke er usædvanligt, at parterne har hver sin mening om, hvad der er sket i en sag.





Gå til bund
Gravatar #1 - Windcape
3. jan. 2011 13:12
Så hvad er sandsynligheden for at DanID rent faktisk har fusket med tallene for at undgå at betale bod?

Eller er det faktisk normal praktisk, hvad IT- og Telestyrelsen har kommenteret?
Gravatar #2 - AzCii
3. jan. 2011 13:19
Jeg er bange for at det er normal praksis at folk som DanID forsøger at "sjuske" sig uden om at betale bod.
Gravatar #3 - Softy
3. jan. 2011 13:20
Fuskere hele bundtet!
Gravatar #4 - Orange
3. jan. 2011 13:21
Windcape (1) skrev:
Så hvad er sandsynligheden for at DanID rent faktisk har fusket med tallene for at undgå at betale bod?


Fusk hvordan? De fremlægger deres syn på sagen, og telestyrelsen fremlægger deres. De har jo ikke skjult at de har undladt dem.
Gravatar #5 - moulder666
3. jan. 2011 13:38
Det er nu ganske almindelig praksis ved IT-projekter mellem to firmaer - Den ene side præsenterer deres version af sagen, hvorefter den anden side kigger den igennem efter uregelmæssigheder og fremlægger dem og deres mening om hvad der skal rettes til - og så bliver der rettet til.

Præcis som der er sket her.
Gravatar #6 - webwarp
3. jan. 2011 13:45
Der findes ikke fejl og nedbrud, kun dumme og utålmodige brugere.. Eller sådan jeg lærte det, måske en del af problemet :p
Gravatar #7 - nazcov
3. jan. 2011 13:51
Den samme rapport indeholder i en revideret version, der er lavet senere, de 105 minutter, hvilket førte til der skulle betales bod. Havde det været den første rapport, som var blevet anvendt, kunne DanID have sluppet med at betale bod.
<- er det kun mig der bliver lidt forvirret af det der? De skulle betale bod, men omvendt kunne de også have sluppet med at betale bod? Det kan godt være det bare er mig der læser forkert
Gravatar #8 - Windcape
3. jan. 2011 13:55
#7

s/med/for/

Indsend det som rettelse næste gang.
Gravatar #9 - Jackiass
3. jan. 2011 19:53
Så det er en nyhed at de taler sammen og at nemid IKKE har snydt med noget? Bare fordi der står nemid på noget betyder det jo ikke at det er en nyhed. Hvorfor har V2 så ondt i røven?
Gravatar #10 - Orange
4. jan. 2011 07:26
Jackiass (9) skrev:
Så det er en nyhed at de taler sammen og at nemid IKKE har snydt med noget? Bare fordi der står nemid på noget betyder det jo ikke at det er en nyhed. Hvorfor har V2 så ondt i røven?


Er det en nyhed at Løkke fortolker Thornings udtalelser bevist forkert i en live debat, selvom det er almindelig strategi i politik? Måske ikke, men jeg foretrækker at medierne informerer mig om den reelle sammenhæng, så jeg trods alt ligger inde med den information til fremtidig reference... ellers ville jeg netop ikke vide, at det var almindelig praksis.
Gravatar #11 - Kian
4. jan. 2011 10:22
jeg er sååååå træt af at man begynder at gradbøje ord som 'nedbrud'. DanID med 'varslet' nedbrud eller var det 'forventet' de kaldte dem. Det kan man simpelthen ikke. Man kan ikke tage et ord der betyder noget og sætte det ved siden af et andet ord der så legaliserer ordet.

I går cyklede jeg forbi en onfone-reklame på vej hjem. Der stod '1GB Fri data'... at man har 1GB reducerer præcis mængden af data og dermed er dataen ikke fri.

(Og så iøvrigt som sidenote: Onfone har snydt og bedraget mig for flere hundrede kroner for ca 3 år siden - gå i en stor bue uden om dem... slutteligt ved ikke at portere mit nummer korrekt og derfor stadig trække penge ud af mig selvom jeg var flyttet)



Der er kommet en tendens til at ordgøjlere kan vende negative ord om til positive ord og det er jeg riiiigtig træt af. Et nedbrud er et nedbrud - uanset om det er planlagt eller ej. Hvis man vil undgå at kalde noget for et nedbrud så må man sørge for at nedbrudet ikke sker - fx med redundans. Man lægger ikke bare en serverpark ned som benyttes af den danske befolkning til netbank-logon, og så siger 'jeres kritik gælder ikke, for det er planlagt'.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login