mboost-dp1

SpaceX

NASA og SpaceX opsendelse en success

-

I weekenden opsendte NASA i samarbejde med SpaceX en bemandet raket til den internationale rumstation

De to astronauter, Robert Behnken og Douglas Hurley, der blev sendt ud til ISS, var ombord på SpaceX’s “Crew Dragon” – en kapsel designet til at have mennesker om bord.

SpaceX raket vendte selv tilbage til landingsplatformen OCISLY (Of Course I Still Love You) – så den kan genbruges til en anden gang.

Sent søndag aften, dansk tid, koblede den bemandede kapsel sig derefter på ISS – og missionen var fuldført.

Med opsendelsen af den bemandede rumkapsel til ISS, er det første gang siden NASAs Space Shuttle lukkede ned i 2011, at der sendes astronauter ud i rummet fra amerikansk jord.





Gå til bund
Gravatar #1 - CBM
1. jun. 2020 08:57
NASA i samarbejde med?
Det var da SpaceX som sendte raketten afsted
Gravatar #2 - lsv20
1. jun. 2020 09:13
#1 - Jeg synes nu godt NASA kan krediteres, de har trodsalt betalt 3.1 mia USD til SpaceX for udvikling af Dragon.

Plus NASA sikkert også betaler for hele opsendelsen, brug af JFK, mission control, og træning af crew.

NASA betaler private firmaer (SpaceX og Boeing) til deres commercial crew program.

Men Falcon9 - er SpaceX egen.
Gravatar #3 - dugfrisk
1. jun. 2020 09:33
Hapser de lige lidt. Aula da.
Engelske biler
Gravatar #4 - CBM
1. jun. 2020 12:47
lsv20 (2) skrev:
#1 - Jeg synes nu godt NASA kan krediteres, de har trodsalt betalt 3.1 mia USD til SpaceX for udvikling af Dragon.

Plus NASA sikkert også betaler for hele opsendelsen, brug af JFK, mission control, og træning af crew.

NASA betaler private firmaer (SpaceX og Boeing) til deres commercial crew program.

Men Falcon9 - er SpaceX egen.

Hvis en oliesheik betalte for at få en forgyldt sportsvogn sendt i kredsløb så ville det stadig være spacex der har sendt skidtet afsted
Gravatar #5 - arne_v
1. jun. 2020 13:17
#NASA

Rumfart har ændret sig de sidste 50 år.

Engang var det et spørgsmål om hvorvidt det kunne lade sig gøre. Det var forskning. Staten betalte og drev udviklingen (selv dengang var produktionen udliciteret - de 3 dele af en Saturn V kom fra Boeing, North American Aviation og Douglas).

Idag er det "bare" et stykke mekanik. Og hele designet udliciteres sammen med produktionen.

Når folk skal have en bil til at transportere dem til arbejde, så besøger de en Toyota, VW og Ford forhandler og køber den bil de bedst kan lide.

Når NASA skal have sendt noget gods eller nogle astronuater op, så besøger de SpaceX, Boeing og russerne og ser hvad de kan tilbyde.

Indrømmet en opsendelse af atronauter koster stadigvæk lidt mere end em VW Golf, men princippet er meget det samme.

Så det er NASA der har sendt 2 astronuater op. Og denne gang valgte de SpaceX. Tidligere har de valgt russerne. Fra engang næste år kan de vælge Boeing. Om 10 år kan der være andre leverandører.

Gravatar #6 - CBM
1. jun. 2020 13:48
Jeg kan sagtens følge jeres argumentation

Men jeg syntes stadig det er en fallit erklæring fra NASA, at de ikke længere har deres egne rumskibe
Gravatar #7 - arne_v
1. jun. 2020 13:59
#6

Det virker lidt fladt sammenlignet med fortiden.

Men når noget bliver en "hyldevare", så bliver det noget man køber ude i byen.

Du forventer jo heller ikke at dit regionale buselskab producerer deres egne busser.
Gravatar #8 - dugfrisk
1. jun. 2020 14:07
tidligere kaldt spionage, som stadig eksisterer den dag der også var i går
Gravatar #9 - Claus Jørgensen
1. jun. 2020 14:13
#5

SLS synes ikke at passe ind i den idelogi. Men vi kan jo håbe at Nasa dropper SLS snart.

https://en.wikipedia.org/wiki/Space_Launch_System

Og Rusland er jo stadigvæk statsfinancieret ;)
Gravatar #10 - Claus Jørgensen
1. jun. 2020 14:16
CBM (6) skrev:
Men jeg syntes stadig det er en fallit erklæring fra NASA, at de ikke længere har deres egne rumskibe
Som nævnt i #9 forsøger de jo at bygge et med SLS, men det går ikke særlig godt for dem.

ESA bruger Ariane 5 som er udviklet af ESA+Airbus. Og Ariane 6 er under udvikling.

(Jeg så en Ariane 5 launch fra stranden i Fransk Guyana tilbage i slutningen af 2017, vild oplevelse)

https://en.wikipedia.org/wiki/Ariane_5

https://en.wikipedia.org/wiki/ArianeGroup
Gravatar #11 - arne_v
1. jun. 2020 14:25
#9

At sende noget i kredsløb om jorden er blevet relativt trivielt.

Men at sende noget væk fra jorden er stadig lidt mere usædvaneligt.

Men jeg tror de bliver nødt til at lukke det program ned.

Det er for dyrt med et special produkt sammenlignet med noget der kan bruges til at sende op snesevis/hundredevis af gange om året.
Gravatar #12 - Remmerboy
1. jun. 2020 20:24
jeg blev lidt skuffet at der ikke var en bording process med gyldige billetter og pas
Gravatar #13 - Annaixx
2. jun. 2020 15:20
[Indlæg er markeret som spam]
Gravatar #14 - graynote
9. jun. 2020 06:15
arne_v (7) skrev:
#6

Det virker lidt fladt sammenlignet med fortiden.

Men når noget bliver en "hyldevare", så bliver det noget man køber ude i byen.

Du forventer jo heller ikke at dit regionale buselskab producerer deres egne busser.


Næh, og den største forskel fra da til nu er jo, at NASA shopper hos ét selskab i stedet for flere.

Ved Saturn V var det således:

Trin 1 blev købt hos Boeing
Trin 2 blev købt hos McDonnell Douglas
Trin 3 blev købt hos North American A.
Motorerne blev købt hos Rocketdyne

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login