mboost-dp1

Microsoft Corporation

Mozilla-chef anbefaler Bing

- Via Ars Technica - , redigeret af Net_Srak

For nyligt udtalte Googles øverste chef, Eric Schmidt, sig om hans syn på privatliv og udtrykte en holdning, som er faldet mange for brystet, heriblandt Asa Dotzler, der er chef hos Mozilla.

Dotzler bryder sig ikke om Schmidts udtalelse, der lyder på, at laver man noget, andre ikke skal vide, så skal man nok lade være med at gøre det i første omgang. Det får nu Dotzler, på sin blog, til at anbefale folk at anvende Bing i Firefox i stedet for Google.

Asa Dotzler skrev:
I went on to suggest that my readers install and use Bing as an alternative to Google because it had a privacy policy I thought better.

De fleste anser Google som en bedre søgemaskine, men Dotzler peger på, at når det kommer til sikring af ens privatliv, så har Bing bedre betingelser.

Google er i dag standardsøgemaskinen for Firefox og bidrager med den aftale til 90 % af Mozillas indtægter.





Gå til bund
Gravatar #1 - MaxPower
11. dec. 2009 07:26
#2

Jeg er dybt, dybt uenig!!
Gravatar #2 - fidomuh
11. dec. 2009 07:27
One down, many to come :D

Men Bing? Jeg har meget svaert ved at benytte en MS soegemaskine, naar man taenker paa ufatteligt daarlig og misvisende MSN Search har vaeret :D
Gravatar #3 - Kjeldsen
11. dec. 2009 07:31
Link virker ikke, og god morgen
Gravatar #4 - tjensen
11. dec. 2009 07:34
BOLD move fra Dotzler side må man sige, især taget i betragtning af at Mozilla's indkomst er så bundet i forretningen med Google.

Men godt at se der er nogen som taget bladet fra munden og siger sin mening, i stedet for en stor flok rygklappere..
Gravatar #5 - d0rk
11. dec. 2009 07:42
tjensen (4) skrev:
BOLD move fra Dotzler side må man sige, især taget i betragtning af at Mozilla's indkomst er så bundet i forretningen med Google.

Men godt at se der er nogen som taget bladet fra munden og siger sin mening, i stedet for en stor flok rygklappere..


Han er vel klar over, at Google sikkert ikke gider forlænge deres kontrakt med Firefox, når denne udløber, nu da de selv har fået Chrome...
Gravatar #6 - skipperbent
11. dec. 2009 07:43
Gad vide hvor mange penge han nu har fået af Microsoft for at sige det...

Ligesom de der "jeg anvendte bing, 2 gange og nu bruger jeg den fremfor Google" - reklamer som lugtede langt væk af propaganda..
Gravatar #7 - Mnemonic
11. dec. 2009 07:44
#5 - Det tænkte jeg også - Mozilla er ved at miste deres sugardaddy, og leder efter en ny.

Jeg synes så ikke helt at Bing kan hamle op med Google...
Gravatar #8 - iMan
11. dec. 2009 07:46
If u can't beat them, join them.. Tror at den eneste grund til at der kommer sådan noget ud af munden på ham, er fordi han godt kan se at google endnu engang har lavet et godt produkt..

ALLE store software producenter er bange for google:) Spændende at se hvad for nogle alliancer der bliver lavet i fremtiden.
Gravatar #9 - Slettet Bruger [110542475]
11. dec. 2009 07:58
Mnemonic (7) skrev:
Jeg synes så ikke helt at Bing kan hamle op med Google...


Ikke i DK nej :) husk at der er en HELT anden kultur oversøs
Gravatar #10 - mireigi
11. dec. 2009 08:07
SlettetBruger (9) skrev:
Ikke i DK nej :) husk at der er en HELT anden kultur oversøs


Ja. Amerikanerne er vilde med Yahoo og Twitter. Kender ikke nogen der bruger det her i DK. Kender heller ikke nogen der kender nogen der kender nogen der bruger der.
Gravatar #11 - moulder666
11. dec. 2009 08:08
Jeg er hamrende glad for Google og kunne ikke forestille mig at bruge andet - men der skal da ikke mange lignende kommentarer til fra Google-repræsentanter for, at jeg finder noget andet.

At Erik Schmidt så kommer med denne kommentar, kan jeg kun tage hatten af for - muligvis tænker han strategisk, men derfor er jeg stadig helt enig med ham...og Bing kan sagtens ende med at blive alternativet for mig...
Gravatar #12 - Adagio
11. dec. 2009 08:20
Jeg foretrækker en søgemaskine der virker, så jeg holder mig fra bing. Syntes der er for mange negative sider ved bing. Bing er mere uoverskuelig, super god til at glemme hvad man vælger og søgeresultaterne er ikke vildt gode
Eneste sted det er bedre end google er video søgning, dog der kunne jeg godt trænge til en "bloker domæne" ved søgeresultater (meget irreterende når de første 5 sider i søgning er videoer fra et domæne, hvor siderne er fyldt med crap)
Googles video søgning kan næsten kun bruges, til at søge efter ting på youtube (men der tager man bare direkte ind på siden istedet)

But anyway, that's off topic

---

Jeg må dog indrømme at jeg ikke regnede med at Mozilla chef anbefaler konkurenterne til dem der sender dem penge
Gravatar #13 - Benderisgreat
11. dec. 2009 08:30
Synes en del af jer "overser" den centrale sætning:

De fleste anser Google som en bedre søgemaskine, men Dotzler peger på, at når det kommer til sikring af ens privatliv, så har Bing bedre betingelser.


Det er udentvivl korrekt.
Bedste mest relevante søge resultater er klart google.

(Måske netop, fordi de indsamler de data de gør, og derved "lærer en at kende" og derved kan give bedre søge-resultater? :) )
Gravatar #14 - Whoever
11. dec. 2009 08:41
Benderisgreat (13) skrev:

Det er udentvivl korrekt.
Bedste mest relevante søge resultater er klart google.

(Måske netop, fordi de indsamler de data de gør, og derved "lærer en at kende" og derved kan give bedre søge-resultater? :) )


Helt enig i den første, men den med at de lærer har jeg ikke observeret (jeg er heller aldrig logget ind som google bruger).
Må indrømme at jeg ikke har tænkt mig at benytte andre Google services end dem jeg bruger nu (search (uden at være logget ind) og GMail (til spam)). På den anden side bruger jeg heller ikke Bing (jo Bing Maps til udvikling), men jeg vil hellere stole på et firma, der lever at producere og sælge software end et reklamebureau.

Problemet med Google er jo at de har vælger at drive forretning ud fra en filosofi der er direkte imod den mest grundlæggende værdi i samfundet. Det må de selv om; jeg bryder mig ikke om det. Personlig så jeg gerne at EU udviklede en søgemaskine, der overholdt EU privatlivsregler, når nu Google hellere vil lege Stasi.

Mht. til Eric Schmidts kommentar så er den jo direkte sindsyg a la Morten Messerschmidt.
Gravatar #15 - Nightcover
11. dec. 2009 08:59
Så skal man måske til at bruge Chrome.
Gravatar #16 - .dot
11. dec. 2009 09:18
Jeg overgiver hermed mit privatliv til google, for google er gud.
Gravatar #17 - Logifire
11. dec. 2009 09:28
Hvor fremgår Schmidts kommentar enlig henne?
Gravatar #18 - moulder666
11. dec. 2009 09:34
Gravatar #19 - Adagio
11. dec. 2009 09:53
Benderisgreat (13) skrev:
Synes en del af jer "overser" den centrale sætning:

De fleste anser Google som en bedre søgemaskine, men Dotzler peger på, at når det kommer til sikring af ens privatliv, så har Bing bedre betingelser.


Det er udentvivl korrekt.
Bedste mest relevante søge resultater er klart google.

(Måske netop, fordi de indsamler de data de gør, og derved "lærer en at kende" og derved kan give bedre søge-resultater? :) )


Jeg har ikke noget at skjule, så hvis de ønsker at holde øje med hvor ofte jeg kigger på patter, be my guest. Hvis det i sidste ende giver mig de søgeresultater der passer bedst til mig, så er det fint med mig
Gravatar #20 - jonasbh
11. dec. 2009 10:00
Gravatar #21 - jonasbh
11. dec. 2009 10:08
d0rk (5) skrev:
Han er vel klar over, at Google sikkert ikke gider forlænge deres kontrakt med Firefox, når denne udløber, nu da de selv har fået Chrome...


Mozilla egentlige chef (Mitchell Baker) ser det anderledes. Hun tror, Google vil forny kontrakten efter 2011 - kilde: http://www.businessweek.com/technology/content/mar...
Gravatar #22 - jonasbh
11. dec. 2009 10:17
skipperbent (6) skrev:
Gad vide hvor mange penge han nu har fået af Microsoft for at sige det...

Ligesom de der "jeg anvendte bing, 2 gange og nu bruger jeg den fremfor Google" - reklamer som lugtede langt væk af propaganda..


Jeg synes, det minder om en gang mediaspin. Jeg læser fast Asa's blog, og det er helt i hans stil at komme med en kommentar til interviewet med Eric Schmidt. At sige at Asa Dotzler opfordre alle Firefox brugerne til at skifte søgemaskine er måske en tand overdrevet. Han skriver jo bare, at hvis du ikke kan lide, hvad Eric Schmidt siger, så findes der en nem addon til en søgemaskine med bedre privacy policy. Han siger jo ikke, at vi alle skal løbe væk fra Google. Se hans blogindlæg jf. #20
Gravatar #23 - Louis
11. dec. 2009 11:35
Hvorfor lige Bing? Har Yahoo da ikke gode privatlivsbetingelser?
Gravatar #24 - 2xmy
11. dec. 2009 12:21
Google skal seriøst til at arbejde på deres måde at håndterer public relations - deres organisation er blevet gennemsyret af en hård arrogance efter for mange år med succes. De skider på deres AdSense-samarbejdspartnere, ignorerer deres adwords samarbejdspartnere og viser alt for ofte at de mener at brugerne er til for dem og ikke omvendt.

Ingen savner Altavista. Ingen savner Jubii. Ingen savner Yahoo. Og hvis Google ikke snart gør noget ved deres indstilling, er der absolut ingen der vil komme til at savne dem.
Gravatar #25 - fidomuh
11. dec. 2009 12:40
#24

Ingen savner Yahoo


Maaske fordi de stadig eksisterer? :D
Gravatar #26 - Slettet Bruger [110542475]
11. dec. 2009 12:42
Skal så sige at bings danske sider sutter røv :)
Gravatar #27 - luuuuu
11. dec. 2009 13:53
#23

Bing overtog alle søgninger for Yahoo for en uges tid siden vistnok. Det var noget med de fejrede det med et par timers nedetid.
Gravatar #28 - madsl
11. dec. 2009 19:33
Gad vide hvordan verden ville se ud hvis Microsoft sad på 86% af søgemarkedet?
Gravatar #29 - 2xmy
11. dec. 2009 22:14
#25 Hehe - godt ord igen, men jeg vil påstå at det er en definitionssag.

Som #27 siger har de ikke længere en søgefunktion selv og er dermed underlagt en konkurrent ligesom deres annoncørsystem smelter sammen med Microsofts.

Yahoos rolle er ikke-eksisterende og de har malet sig op i et hjørne, hvor de på et tidspunkt får et tilbud af Microsoft som de ikke har mulighed for at afvise.

Jubii er her også endnu, men de er bare en af Googles marionetter og derfor heller ikke relevant. Reelt er der Microsoft, Google og selvfølgelig muligheden for en tredje spiller der pludselig revolutionerer branchen.
Gravatar #30 - niller
11. dec. 2009 22:57
Benderisgreat (13) skrev:
Synes en del af jer "overser" den centrale sætning:

De fleste anser Google som en bedre søgemaskine, men Dotzler peger på, at når det kommer til sikring af ens privatliv, så har Bing bedre betingelser.



Nemlig.. Der bliver jo på intet tidspunkt på hans blog sagt at han syntes at bing er bedre end google eller at man skal skifte. Blot hvor nemt det ville være samt at bing har en bedre privacy-policy
Gravatar #31 - Taxwars
12. dec. 2009 05:04
Nå, der er nok nogen som har fået nyt job *g*

(I øvrigt er er det "om sit syn"- "om hans syn" betyder han udtaler sig om en anden persons syn på noget)
Gravatar #32 - arne_v
13. dec. 2009 22:25
Gravatar #33 - arne_v
13. dec. 2009 22:27
2xmy (29) skrev:
Som #27 siger har de ikke længere en søgefunktion selv og er dermed underlagt en konkurrent ligesom deres annoncørsystem smelter sammen med Microsofts.


Hvis det er billigere for dem at købe de ydelser fra Microsoft end det er selv at lave dem, så er det jo god business.
Gravatar #34 - moso
15. dec. 2009 10:13
2 dage forsent men...
Hvis man nu bruger adblock plus og blokérer google ads, googlesyndication og google-analytics, så lærer google jo ikke helt en at kende...

Men hvad dækker privatliv over i Google/browser-termer? Og hvis en søgemaskine "krænker" ens privatliv, er det så ikke den browser man bruger, der er for dårlig? Det er måske en udfordring til Mozilla til at lave en "Google-sikker" browser. Men det får de heller ingen penge ud af :)

Jeg har kun brugt Bing de gange hvor jeg ved et uheld ender på en side, der ikke findes, når jeg bruger de maskiner der findes på mit arbejde. De bruger IE8, hvor standard søgemaskinen er Bing. Og de gange har jeg kunne finde flere ting via Google end via Bing. Så som alle andre i denne tråd, så tilslutter jeg mig at Google er en bedre søgemaskine.

Måske skal man også bare affinde sig med at Google gemmer hvad man søger på i 30 år. Det har sgu' nok ingen relavans, med mindre man søger på børne-porno dagen lang. Og så har Eric Schimdt jo ret ;)
Gravatar #35 - 2xmy
15. dec. 2009 18:53
#32+33
Der er jeg MEGET uenig. Hvis Grundfos køber sin kantinedrift ude i byen, så er det god business. De skal koncentrere sig om at lave pumper - ikke middagsmad.

Men man outsourcer ikke en kernekompetence, ligeså lidt som Grundfos outsourcer sin R&D afdeling.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login