mboost-dp1

IBM

Minority Report-lignende reklamer udvikles

- Via Telegraph - , redigeret af Emil

Forskere fra IBM har offentliggjort, at de arbejder på teknologi, som kan tilpasse sig den enkelte forbruger og dermed vise reklamer, som hører under forbrugerens personlige interesser.

De nye reklamer vil minde om dem, som ses i filmen Minority Report, hvor reklameskilte adresserer personer med navn. “John Anderton. Du kunne bruge en Guinness nu”, siger en af dem f.eks.

IBM mener, at den nye teknologi vil gøre det nemmere for folk at undgå irriterende reklamer, da de kun udsættes for produkter, som interesserer dem.

Den nye teknologi fungerer ved at bruge samme trådløse chips som i Oyster Cards, rejsekortet, der bruges i Londons offentlige trafik. Disse chips bliver i stigende antal også brugt i kreditkort og i mobiltelefoner, og ved at sætte informationer om den enkelte person ind i chippen kan man derfor hurtigt identificere personen og vise reklamer ud fra de købsinformationer og præferencer, som chippen indeholder.

Reklameskiltene udvikles som en del af IBM’s “Smarter Planet”-program, der har som mål at bruge teknologi til at gøre folks liv nemmere og mere effektivt.





Gå til bund
Gravatar #1 - Bllets
2. aug. 2010 15:25
Fint nok...

Bare så længe er er et filter på, så man ikke bliver mødt af "Du har ikke været på 'Facebook of sex' i 6 timer, vi savner dig!" midt ude på gaden. Ville ikke ligefrem se godt ud på en date.
Gravatar #2 - ipwn
2. aug. 2010 15:25
Eh, mindre irriterende?

Jeg kan altså nemt ignorere reklamer for produkter for hvem jeg absolut ingen interesse besidder. Men hvis reklamerne indeholder produkter, eller produkt kategorier, jeg er interesseret i, kan jeg da ikke undgå at kikke på dem.

Vil da være super stresset hvis alle plakater, skærme mv., på min 1 time lange pendler tur var interessante. Kan ihvertfald ikke forestille mig at det gør mig mere effektiv, når jeg så derefter sidder på Universitetet eller arbejdet og tænker på produkter fremfor de emner jeg egentligt skal arbejde med.

I don't like :S
Gravatar #3 - Daniel-Dane
2. aug. 2010 15:26
NEJ!

Se filmen og skrig nej. Jeg ville blive gal. Jeg håber fandeme, at de også opfinder et spamfilter.
Gravatar #4 - Dijkstra
2. aug. 2010 15:35
Jeg er langt hen ad vejen enige med alle ovenfor - som er kritiske.

Men så igen. Det er jo ikke meget forskelligt fra det som Google gør i deres adSense. Og det virker jo egentligt lidt bedre end man skulle tro. Naturligvis er der også andre psykologiske og PR issues. F.eks. har og måske især havde Google langt færre reklamer end de fleste andre sider da adSense kom igang. Jeg har ikke været logget ind på hotmail længe, men da jeg brugte det var der utroligt mange store og grimme reklamer. Google's er lidt mere diskrete og derfor mindre træls.

Men der er jo ingen garanti for at de der køber reklameskilte af IBM (eller teknologi til at lave reklameskilte) vil være lige så rafinerede.

Og så er der naturligvis hele registrerings/big brother spørgsmålet.
Gravatar #5 - Daniel-Dane
2. aug. 2010 15:39
#4
I det mindste er reklamer som adSense passiv tekst. Og reklamerne ligger altid ét sted på skærmen. Forestil dig at gå igennem et supermarked, hvor hver en stander råber ad dig.
Gravatar #6 - baloo
2. aug. 2010 15:53
Forestil jer en tur i byen hvor alle reklameskiltene kender jeres navn, og så råber det op hver gang i støder på et nyt skilt. Jeg ville sq blive træt af at vende mig om for at se hvem det er der råber efter mig...
Gravatar #7 - LordMike
2. aug. 2010 16:00
Jeg forudser at dette overhovedet ikke kan komme til Danmark på nogen som helst måde - før dataloven ændres :P
Gravatar #8 - Slettet Bruger [1213549730]
2. aug. 2010 16:03
Daniel-Dane (3) skrev:
spamfilter.


Bedre kendt som headset med musik.
Eller den mere bonde-rigtige udgave: Høreværn med indbygget FM radio, tunet ind på Globus Guld eller DR P4

Ser ikke dette som et produkt vi umiddelbart vil se meget til her. og slet ikke i nærmeste fremtid. Jeg er allerede blevet godt træt af Amazon's "recommendations" Idet jeg én gang klikkede på et produkt uden billede for at se hvad det var. og nu får jeg mails med reservedele til en mavemuskelvibratorbælte. Jeg kan ikke finde den item der gør jeg får dem anbefalet -.-
Gravatar #9 - GoBBLeS666
2. aug. 2010 17:08
OK jeg ville hade at have en reklame tale til mig eller lignende, MEN hvis reklamerne er passive og bare "tuner" sig ind på reklamer som måske kunne passe bedre på mig, ville jeg nok ikke have noget imod det.

Her taler jeg om at de bruger ikke afslørende ting om ens person, som man helt selv har valgt at udlevere. Dette kunne i mit tilfælde være alder/køn/etnicitet/flere ting som folk alligevel kan se bare ved at kigge på mig.

Jeg er helt sikker på at de har/bruger MANGE penge på at teste hvordan det påvirker folk, og hvordan de opfatter reklamerne. Her tænker jeg meget på om folk finder dem invasive og så videre.
Gravatar #10 - svenskmand
2. aug. 2010 17:46
Det værste scenarie er hvis alle reklameskilte bliver ligeså irriterende som den typiske gadesælger der nærmest løber råbende efter dig - mens du løber skrigende bort - i håb om at du gider købe hans skrammel :S
Gravatar #11 - Remmerboy
2. aug. 2010 21:28
"Hej Remmerboy! Tilbud på hæmoridecreme er kommet".
jeg tror heller ikke at den teknologi kommer til danmark pga persondata loven.
kommunerne må ikke engang sende en sms om at, der er en aftale hos lægen kl 13, den 30. februar.
Gravatar #12 - RMJdk
3. aug. 2010 00:22
Nej, vi prøver lige igen, NEJ. Reklamer skal ikke, Blikke, lyse, skrige, snakke, tale, hoppe, danse, synge, de skal faktisk være helt statiske uden noget bevæger sig.

Endnu bedre fjern reklamer fuldstændigt fra hvor jeg er. Det er alså ikke så svært at bruge penge. det er lidt komisk de virkelig tror folk har brug for hjælp til at bruge dem..

Det er lidt noget andet når man hedder Bill Gates.
Gravatar #13 - AlienDarkmind
3. aug. 2010 05:54
Hvis dette nogen sinde bliver en realitet, så bliver jeg hacker bare for at få lortet væk.. Syntes ellers at jeg er utrolig god til at ungå ALLE reklamer, men en der skriger mit navn er ikke til at undgå..

Aldrig om jeg vil acceptere dette, nu mindre at jeg får noget andet ud af det som gratis tog eller sådan noget..
Gravatar #14 - HenrikH
3. aug. 2010 08:32
SlettetBruger (8) skrev:
Bedre kendt som headset med musik.
Eller den mere bonde-rigtige udgave: Høreværn med indbygget FM radio, tunet ind på Globus Guld eller DR P4

Bare rolig, næste skridt, bliver at din musikafspiller automatisk tuner ind på lyden for reklamer der henvender sig til dig.

Du skulle jo nødigt gå glip at et godt tilbud, vel?

-_-
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login