mboost-dp1

sxc.hu

Mindre virksomheder døjer med it-uvidenhed

- Via PCWorld Business Center - , redigeret af Net_Srak , indsendt af mireigi

Der dukker jævnligt undersøgelser op, der viser, vi i Danmark er godt med, når det kommer til brugen og interessen for it, men det er ikke alle områder, det ser lige godt ud for.

Hos Håndværksrådet har man gennemført en undersøgelse blandt sine medlemmer, og her viser det sig, at kun 40 % af de adspurgte mener, deres ansatte har de fornødende it-færdigheder.

Hos mange af de mindre virksomheder kan det at vedhæfte en fil til en e-mail volde problemer, ligesom kommunikation med offentlige myndigheder også er en udfordring hos mange.

Resultatet af undersøgelsen er kommet som en overraskelse for Håndværksrådet, der også kan konkludere, at der findes store forskelle mellem de enkelte medarbejdere i det samme firma.

Blandt de adspurgte virksomheder er der dog også stor interesse i at forbedre it-færdighederne hos medarbejderne. Nogle vil satse på sidemandsoplæring, hvor medarbejderne hjælper hinanden, andre via kurser.





Gå til bund
Gravatar #1 - nielsbrinch
7. sep. 2010 08:58
Selvfølgelig skal sidemanden hjælpe!

I øvrigt korrekt at kalde det en sidemand, hvis det er en der skal hjælpe med IT ;)
Gravatar #2 - Adagio
7. sep. 2010 09:14
Her ved os er der også en stor procentdel der ikke har de nødvendige it-kendskaber IMHO og det er kontor arbejde de har, hvor de sidder ved en computer hele dagen
60% lyder ikke helt ved siden af

De fleste hos os kan ikke finde rundt i Excel og Word og for nyligt havde vi en sag hvor en person ikke kunne finde ud af at vedhæfte 2 filer til en mail (at vedhæfte en fil var let nok, men ved nr. 2 stod han af)

Vi har hver dag folk der ringer op til os i IT for at få os til at låse deres konto op igen. Vi har to forskellige typer af kontoer hos os: Windows kontoen og en konto til det program (kaldet Session) der skal have adgang til vores AS400. Vi oplever konstant en samtale som her:
Bruger: Hjælp, jeg er spærret ude fra min konto
Mig: Hvilken konto er det der er spærret? Er det Windows eller Session?
Bruger: Det er det første jeg taster ind når jeg kommer på arbejde
Mig: Ok, altså Windows?
Bruger: Ja
...Times goes by. Masser af bøvl med at få brugeren ind, men brugeren kan ikke komme ind selv når jeg ændrer koden til 1234

Til sidst går man så op til brugeren og ser at det er Session, hvortil han siger "Ja, det er jo det første jeg logger ind på efter jeg logger ind på Windows"
Gravatar #3 - AlienDarkmind
7. sep. 2010 09:18
#1 pas hellere på den udtalelse da jeg tror det ikke kun er mænd der er på siden her:P

I øvrigt har jeg oplevet utrolig mange mænd som var helt blanke over hvad en pc faktisk var.. Men igen, ekspertviden inden for it er jo hovedsageligt mænd, det kan man sige det samme om murer, men man ser jo dygtige kvinder i de fag også..

Topic: Nogen der ved hvilke typer firmaer der er tale om her, for er den et firma hvor det stort set kun bliver brugt computer til netbank eller et enkelt dokument hvert kvartal?
Gravatar #4 - johan
7. sep. 2010 09:31
at virksomhederne ansætter folk til noget de ikke er kompetente til, er nok det vigtige her, og ikke så meget at dem der er ansat ikke kan finde ud af IT. Der sidder åbenbart nogle hoveder og ansætter i øst og vest
Gravatar #5 - Ibankai
7. sep. 2010 09:32
Så det er en undersøgelse om hvor meget deres chef kender til sine ansattes it-færdigheder?
Jeg er sikker på, at hvis de skulle få brug for at vedhæfte en fil til en mail de aldrig sender, så kan de spørge deres kammerat eller lign. om hjælp
Gravatar #6 - bmxdk
7. sep. 2010 09:37
Ved overskriften vil jeg sige der er tale om Getmore.dk :P
Gravatar #7 - Montago.NET
7. sep. 2010 09:38
#4

nejda... alle de ansatte har et "it kørekort"...

dvs. de kan åbne Word, skrive, gemme og lukke det igen..
nogle kan endda stave til deres eget navn !!

men et 'kørekort' er jo ikke ensbetydende med andre færdigheder...

Gravatar #8 - vision-dk
7. sep. 2010 10:06
#7 Det er ikke korrekt at IT-kørekortet (eller PC-kørekort, som det retteligt hedder) er så simpelt. Min kæreste er lægesekretær og har en del glæde af at hun tog det store IT-kørekort, der er faktisk en del i de syv eksamener.
Gravatar #9 - trylleklovn
7. sep. 2010 10:12
johan (4) skrev:
at virksomhederne ansætter folk til noget de ikke er kompetente til, er nok det vigtige her, og ikke så meget at dem der er ansat ikke kan finde ud af IT. Der sidder åbenbart nogle hoveder og ansætter i øst og vest
Når de skriver mindre virksomheder, så tænker jeg murersvenden + ansatte. Det er ikke sikkert de har ansat eller har råd til en dedikeret sekretær, så hvis deres ekspertise ikke ligger inden for it, så kan det jo være vanskeligt at udføre det papirarbejde, der følger med at have en virksomhed.
Gravatar #10 - noisycricket
7. sep. 2010 10:49
større virksomheder har også ITanalfabeter.. heck, IT virksomheder har også ITanalfabeter - Det er typisk alt over afdelingslederniveau der kun kan bruge deres 16-20000 kr dyre lenovo x300 til at sende mails og åbne et worddokument..
Gravatar #11 - Windcape
7. sep. 2010 10:53
#10

Men større virksomheder har supportafdelinger. De har de små ikke.
Gravatar #12 - noisycricket
7. sep. 2010 10:57
#11: jo, men om du skal spørge sidemanden eller ringe ned til en IT afdeling er jo i bund og grund det samme. Spørgeren ved stadigvæk ikke et klap om IT..
Gravatar #13 - HenrikH
7. sep. 2010 11:02
nielsbrinch (1) skrev:
Selvfølgelig skal sidemanden hjælpe!

I øvrigt korrekt at kalde det en sidemand, hvis det er en der skal hjælpe med IT ;)

Der er nok en overvejende sandsynlighed for at det er en sidemand, ja. Men langt fra sikkert at der er hjælp at hente.

Med en bred kam, så ville et gæt på at dem der trækker fra i IT kendskab er håndværkere over de 35-40 år. Dem der ikke er opvokset med computere, og ikke har brug for en i hverdagen.

Flertallet af disse, har aldrig haft brug for en computer, så hvorfor skulle de overhovedet kende til dem? Hvis vi bevæger os lidt længere op i årene, så bruger en del garanteret også en regnestok, i stedet for en lommeregner.....
Gravatar #14 - Windcape
7. sep. 2010 11:02
#12

IT afdelingen må formodes at have ekspert/superbruger niveau inden for IT, og derfor kunne hjælpe med problemerne.
Gravatar #15 - XorpiZ
7. sep. 2010 11:28
Adagio (2) skrev:
Vi har hver dag folk der ringer op til os i IT for at få os til at låse deres konto op igen. Vi har to forskellige typer af kontoer hos os: Windows kontoen og en konto til det program (kaldet Session) der skal have adgang til vores AS400. Vi oplever konstant en samtale som her:
Bruger: Hjælp, jeg er spærret ude fra min konto
Mig: Hvilken konto er det der er spærret? Er det Windows eller Session?
Bruger: Det er det første jeg taster ind når jeg kommer på arbejde
Mig: Ok, altså Windows?
Bruger: Ja


Ohh I feel your pain. Vi har brugere der bruger det lokale skrivebord, og så har vi sælgere, administration, der logger på et remote skrivebord i Norge.

Følgende er ofte hørt:
Danmarksserveren
Norgeserveren
Det første skrivebord
Det andet skrivebord
Windows... og Windows (som om jeg ved hvad de mener så)

Jeg har forsøgt at forklare folk hvad forskellen er på de to, men det går ikke altid så godt. Andre folk kalder vores remote desktop for "systemet".. suk altså ;<
Gravatar #16 - Vandborg
7. sep. 2010 12:01
The It Crowd skrev:
Have you tried turning it off and on?
Gravatar #17 - HenrikH
7. sep. 2010 12:17
Windcape (14) skrev:
#1214

IT afdelingenBrugere formoders at have ekspert/superbruger niveau inden for IT, og kan derfor kunne hjælpe med problemerne.alt selv.

:-D
Gravatar #18 - ibyte_dk
7. sep. 2010 12:28
Det siger simpelthen ikke folk noget. Selv om det er en del af deres hverdag. De kan klikke på knapperne, men de aner ikke hvad der foregår bagved.

Det er fuldstændig sammen holdning, som mange har til deres bil. De aner intet om hvordan bilen virker.
Gravatar #19 - Seth-Enoch
7. sep. 2010 16:35
Men hvad havde de regnet med, da de lavede den undersøgelse? At alle håndværkere har siddet på aftenskole og lært IT?

Min far har f.eks. været tømrer i godt 35år nu, han har altid haft en revisor til at ordne hans papirere, for det er han god til og så har min far sørget for at lave det han er god til :)

Mine forældre har fået deres første PC her for 1½år siden, de har fint kunne leve uden. Men nu hvor det blev trukket ned om ørene på folk, at det offentlige ordner diverse ting over edb, så var de mere eller mindre tvunget til at købe sådan et "uhyre" :) De har sagt de vil lære de mest basale ting og så ikke en pind mere. Det er sq fair nok synes jeg. Dvs. mail, webbank, google og minimalt brug af word.

Det værste er derimod folk som bruger IT til daglig på deres arbejde, som IKKE vil høre på folk som rent faktisk har forstand på IT. Et eksempel:
Ude på mit arbejde er der en excel-fil med over 3000byggesager. Altså sagsnummer, bygherre adresse/navn/telefonnummer, adresse til byggepladsen osv.. Jeg har MAANGE gange prøvet at forklare lagerfolkene at i stedet for at scrolle 1000linier igennem mens de siger "peter....peter......peter... DER!" Så kan de trykke på CTRL+B(dansk version for søg) og skrive "peter" og så finder den selv den næste i listen. Men nej, det "pjat" vil de ikke bruge, nu har de altid siddet og kigget listen igennem på den måde, så hvorfor dog ændre på det! Ja, de startede på den måde, fordi i starten for 15år siden var listen på 10byggesager :)

Eller folk som ikke vil sætte en standard printer lidt tættere på deres plads, nejnej, nu har de rendt hen til det kopirum de sidste 3år, så hvorfor skifte til en printer der står på den anden side af væggen?

Eller prøv at tænk lidt på, maange håndværkere kommer på kursus i alt muligt i dag. Truck kursus, teleskoblæsser kursus, epoxy kursus, arbejdsmijø kursus, førstehjælps kursus osv.. Men hvor tit ser i lige en HK ansat komme på 10-finger-system kursus, så de kan lære at skrive med mere end pengemand på hver hånd? :) Nå, det var vist et sidespring :)
Gravatar #20 - onetreehell
7. sep. 2010 16:54
Jeg er godt nok ikke helt sikker på at jeg selv kan finde ud af at vedhæfte en fil i f. eks. Outlook. Interfaces er ikke altid helt intuitive og dokumentation er tit dårlig/mangelfuld og svær at søge i. Det gør det altså ikke nemt, medmindre man er god til udenadslære...

Jeg vil dog ikke sige jeg er dårlig til computere :P
Gravatar #21 - arne_v
7. sep. 2010 19:31
#20

Med hensyn til attachments så er diverse mail programmer nu ret ens - der er et eller andet med en papir clips på som man kan klikke på.
Gravatar #22 - arne_v
7. sep. 2010 19:31
ibyte_dk (18) skrev:
Det er fuldstændig sammen holdning, som mange har til deres bil. De aner intet om hvordan bilen virker.


Men alligevel kan de fint bruge en bil!
Gravatar #23 - onetreehell
7. sep. 2010 19:39
#21
Der er ikke nogen clips i mutt, så vidt jeg har kunne se! ;)
Gravatar #24 - røvskæg
7. sep. 2010 20:56
Kvinder kan ikke finde ud af computere. - Sådan er det bare !
Gravatar #25 - fe950
8. sep. 2010 05:15
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login