mboost-dp1

unknown

Midt-data sagen revurderes

- , redigeret af Hubert

Vi kunne tidligere skrive om at, Midt-data havde fået deres e-mærke suspenderet; dog er mærket stadig at finde på siden.

Dette skyldes at beslutningen nu skal revurderes i e-handelsfondens klagenævn. Grunden til dette er, at Midt-Datas advokat i går gjorde fonden opmærksom på en række punkter, der ikke var taget højde for.

Foreningen af Online IT Forhandlere (FOIF) finder sagen stærkt kritisabel og mener, at der skal sættes en stopper for den omgående.





Gå til bund
Gravatar #1 - jokke
13. mar. 2007 20:43
Syntes det er fair nok... Selvfølgelig er et lidt bob bob det som de gjorde..

men de har fortjent det mærke, da man 100% kan stole på dem, så ser ingen grund til at de fjerner det..

Udover det vil jeg lige sige at jeg syntes selve ideen i mærket er genial, intet kritik der.
Gravatar #2 - leGnu
13. mar. 2007 21:04
I det hele taget er det her jo lidt en holdningssag - hvorvidt Midt-Data har brudt loven ved at sende e-mails rundt eller ej. Nogen har måske opfattet det som spam, og andre ikke.
Jeg synes det er helt fint at de beholder e-mærket - de har jo ikke behandlet kunder uanstændigt, ej heller brudt lovgivningen på det rent handelsmæssige af deres service.
Så måske lidt for meget hype om noget der ikke er så stort alligevel.
Gravatar #3 - trylleklovn
13. mar. 2007 21:11
#1
Udover det vil jeg lige sige at jeg syntes selve ideen i mærket er genial, intet kritik der.

Hvad synes du så nu?
Gravatar #4 - carlos_dk
13. mar. 2007 21:17
I det hele taget er det her jo lidt en holdningssag- hvorvidt Midt-Data har brudt loven...

Nej, det er en dommers afgørelse. Dommerens afgørelse stadfæster at loven er brudt, dømt ud fra at have sat sig grundigt ind i sagen.

Derimod er det selvfølgelig en anden sag om de har gjort noget galt ved at bryde loven. Personligt mener jeg ikke det er storslemt, men bestemt heller ikke godt skik at spamme (iht. dommen) sine kunder med reklame for en messe med salg for øje (de solgte egner varer på messen).

Edit:
... ej heller brudt lovgivningen på det rent handelsmæssige af deres service.

Nej, men de har brudt markedsføringsloven §6 som omfatter elektonisk post.
Gravatar #5 - lue
13. mar. 2007 21:18
De blev fanget med fingerne i kagedåsen og lavede noget fyfy. De skulle fandeme tage sig sammen og tage den straf på 3 måneder og få det overstået.
Gravatar #6 - kurtadam
13. mar. 2007 21:24
#5 Jo længere de kan holde sagen kørende, jo flere lærer dem at kende. Bedre reklame end spam ;-)
Gravatar #7 - carlos_dk
13. mar. 2007 21:29
#6 Du har slået os i kloge ord. Godt set.
Midt-Data lavede formelt en fejl ved at sende de mails ud, men nu kan de jo lige så godt få det bedste ud af det. Held og lykke til dem.
Gravatar #8 - trylleklovn
13. mar. 2007 21:32
#5 Jeg tvivler meget på at Midt-Data sendte disse mails ud velvidende at det var ulovligt, eller at de kunne dømmes for det.
Gravatar #9 - neiro
13. mar. 2007 21:35
#4 muligt de har brudt loven .... men ikke på en mere slem måde en jeg bryder loven på ved ikke at betale medielicens, selvom jeg har internet.
Jeg anser noget for spam hvis det kommer fra en ukendt person, eller en man har ønsket ikke at blive kontaktet af. Men de sendte jo kun til en stak af deres bedre kunder .... hvis jeg sender en invitation til et netparty til nogle venner, og tager et par kroner for toasten i køkkenet, er det så også spam?
Gravatar #10 - benz
13. mar. 2007 21:43
#8 Hvornår har du sidst hørt, at "det var da med vilje vi brød loven, og sendte spam i hovedet på folk"?

Nej, det er altid "det er en beklagelig fejl fra vores side, og det skal aldrig ske igen". Den sang har vi hørt masser af gange.

Jeg synes det er ufattelig ynkeligt det Midtdata har gang i nu. De kommer til at fremstå som det de nok i virkeligheden er - en amatørbiks.
Gravatar #11 - trylleklovn
13. mar. 2007 21:47
#10 Det jeg mener er at det kom som en overraskelse for mange at det midtdata havde gjort var ulovligt. Jeg er ret sikker på det også kom som en overraskelse for dem.
Gravatar #12 - carlos_dk
13. mar. 2007 21:48
#9
Men de sendte jo kun til en stak af deres bedre kunder

Ja, 5000 af deres bedste kunder. Det er ikke så få.
Selvom jeg handler for 100.000 kr ved en forhandler om året, berettiger det dem ikke til at sende mig uønsket email (aka spam).
Gravatar #13 - arne_v
13. mar. 2007 23:52
#6

Lyder faktisk meget sandsynligt !
Gravatar #14 - arne_v
13. mar. 2007 23:53
#11

En e-butik som ikke har gjordt sig den ulejlighed at sætte sig
bare minimalt ind i reglerne for markedsføring og email ??

Jeg ved ikke om de var klar over det. Men de burde være klar
over det.
Gravatar #15 - OxxY
13. mar. 2007 23:55
#12
Ja, 5000 af deres bedste kunder. Det er ikke så få.
Selvom jeg handler for 100.000 kr ved en forhandler om året, berettiger det dem ikke til at sende mig uønsket email (aka spam).

Se det er ret skægt, hvis man f.eks. køber en rejse hos et rejseselskab får man med garanti deres katalog ind ad døren næste år (og næste år igen etc.), helt uden at have spurgt! Det har folk ikke brokket sig over i mange år, og det er svjv fuldt lovligt. Men ligeså snart at det er mail så UHADADA SPAM SPAM!
I det mindste ka man da trykke på delete med spam, man behøver ikke rende ned til genbrugkontaineren med 4kg papir :)
Gravatar #16 - XorpiZ
14. mar. 2007 03:04
#11

At man er uvidende om reglerne gør det ikke lovligt.
Gravatar #17 - fjappe
14. mar. 2007 04:05
Jeg håber den spamdom står ved magt. Spam er spam. At midt-data så øjnede større salg på den messe, ved at sende de mails, er da bare en sidegevinst der fortæller alt om grundlaget for at sende de mails.

#11 tilføjelse til din kommentar: Eller købeloven for den sags skyld. Hvis man konfronterer dem med paragraffer i købeloven får man "Det kender jeg ikke noget til" som svar - det er ihvertfald min personlige erfaring ;D

#10 - Jeg kunne bare ikke være mere enig. Hader den skodbiks som pesten.

Der er sikkert mange der har gode erfaringer med midt-data, det er da bare en skam at der findes så mange mennesker der har fået negative erfaringer med dem.
Gravatar #18 - SmackedFly
14. mar. 2007 07:33
#15

Om det er lovligt ved jeg ikke, men forskellen er jo også, at spam er så meget lettere at sende end uønskede kataloger, og prisen er en helt anden.

Jeg synes iøvrigt mere den situation siger noget om, at reglerne for brevpost er for løse...
Gravatar #19 - neiro
14. mar. 2007 07:36
ja det er faktisk en skam ..... jeg forstår slet ikke hvordan så mange mennesker kan have dårlig erfaring med midtdata .. de er ikke ligefrem newegg.com men de er da trods alt danmarks bedste online edbbiks.

#16 rigtig - men lovlig og fair er ik det samme. De har min sympati for at gøre en fornuftig indsats for at få messen op at stå.

@ alle modstandere af lovovertrædelser - det er bedre at være chaotic good end lawful evil ...
Gravatar #20 - Huleboeren
14. mar. 2007 08:48
I smell a bribe :D
Gravatar #21 - Loke76
14. mar. 2007 12:50
#19true neutral ;)

Midtdata skal bare tage deres straf og lukke i, de gjorde noget forkert, de blev dømt, så er den ikke længere.
Det argument med at midtdata jo er en god biks der behandler kunderne godt og buhu buhu, så kan vi lave undtagelser for alle og E mærket mister sin værdi.
Idet Midtdata og er blandt de dyreste bikse i DK vælger jeg som regel noget andet.

Har for nyligt bestilt 7 com dele, ved getmore kostede de 7400 og ved midtdata 8800 for de samme dele, det er omkring 20% forskel i pris, det er fandme groft
Gravatar #22 - neiro
14. mar. 2007 12:55
jeps, men prisforskellen afspejler sig i servicen du får efter købet. Jeg har også brugt 5000 på getmore inden for de sidste par måneder ... og det jeg kan sige er 1) priserne er gode 2) hjemmesiden er elendig 3) service er non-existend

Anyhow, midtdata har fået en straf ja, men de har ikke gjort noget forkert. Det var blot imod gældende lovgivning. Men forkert ... nej egentlig ikke.
Gravatar #23 - ymme
14. mar. 2007 14:05
#22, Hvordan kan man ikke have gjort noget forkert, når det er imod gældende lovgivning?!?

Jeg synes det er fair de får frataget e-mærket i 3 måneder, men synes også de skal have det tilbage, da de leverer god service.

Edit: Stavebøf
Gravatar #24 - min_mening
14. mar. 2007 14:21
Synes nok de fleste misforstår hvad det går ud på. Selvom man "synes" midtdata er rigtig søde, rare giver god service osv. så har de overtrådt retningslinierne for E-mærket, hvilket ikke behøver at være overskridelse af lovgivningen. Hvis i læser reglerne for e-mærket (Retningslinier for e-mærket), så står der sort på hvidt at der er lovgivningskrav OG "Særlige krav om korrekt og etisk adfærd på nettet". Under sidstnævnte er et punkt omkring "elektronisk reklame" og der står de ikke må sende uopfordret mail ud. ganske simpelt, ikke behov for domstol, eller vurdering om der er søde og rare.
For jeg går jo som forbruger ud fra, at dem der er e-mærket opfylder de krav der stilles på hjemmesiden. Hvis man begynder at udvande det, så kan jeg jo ikke bruge e-mærket til noget.
Gravatar #25 - neiro
14. mar. 2007 14:56
#23 forkert og mod loven er ikke det samme. Forkert er et moralsk spørgsmål, hvorimod at bryde loven er uafhængig af morale og etik. Man kan følge lovgivningen og gøre noget forkert idet handlingen kan være umoralsk eller uetisk i det sociale sammenhæng handlingen foregår i ; det er forkert. Man kan også bryde lovgivningen for at gøre en god gerning ; det er ikke forkert, men alligevel strafbart.

#24 ja du har ret i at de har brudt e-mærke reglerne, ingen tvivl der. Men at de har spammet kan der være berettiget tvivl om, ligeledes kan der være tvivl om de har gjort en ugerning ved at sende invitationerne ud.
Gravatar #26 - TwoZero
14. mar. 2007 17:33
Hele denne sag er en ren farce. hele grundlaget for E-mærket er tabt ved at Midt-Data ikke har mistet sit for længe siden. Jeg har i hvert fald ikke det mindste tiltro til det mærke mere. MD er dømt ved en domstol, ergo har de brudt loven. Ganske vist fik de nedsat deres straf (Bøden), men hvorvidt de har gjort sig skyldig i en lovovertrædelse er der ikke rykket ved.

Jeg bruger over 100.000 kroner om året på IT-udstyr til eget forbrug. Derudover virker jeg som 'konsulent' ved andres køb for et ganske anseligt beløb. Alle de køb vil fremover blive lagt hos firmaer der IKKE er E-mærket. Det kan virke tåbeligt, men jeg vil af princip ikke støtte noget der er så meget en joke.
Gravatar #27 - OxxY
14. mar. 2007 19:21
Til alle dem der siger at Midt-Data bare skal tage deres straf:
Ja hvis de var blevet endeligt dømt! Dommen er anket til højesteret og er derfor endnu ikke endelig, og da de ikke endeligt er blevet dømt ka det da ikke passe at de skal straffes ved at fratages deres E-mærke.

Når(hvis) de bliver dømt hos højesteret kan vi begynde at sige de skal modtage deres straf med rank ryg, men indtil da, så klap hesten.
Gravatar #28 - arne_v
14. mar. 2007 19:33
#27

Øh. Det er altså ikke nogen selvfølge at en appel har opsættende
virkning.

En forholdsvis kendt finans mand sidder også fængslet selvom
han har appeleret.
Gravatar #29 - fjappe
16. mar. 2007 05:45
/OFF TOPIC

#19
ja det er faktisk en skam ..... jeg forstår slet ikke hvordan så mange mennesker kan have dårlig erfaring med midtdata .. de er ikke ligefrem newegg.com men de er da trods alt danmarks bedste online edbbiks.


Ikke enig, hvis det er noget - så er det danmarks næstbedste... men i mine øjne har de overhovedet ikke en plads på nogen liste ;D

Jeg synes SHG styrer det show der med glans og deres service er formidabel :)

EDIT: ahh newscrew, fikser i ikke så vi kan bruge nested tags ? ;D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login