mboost-dp1
No Thumbnail
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
#3 Kun hvis du ikke forstår hvordan økonomi hænger sammen. Microsoft startede med at sælge Xbox 360 til en lav pris for derefter at tjene på spillene. Nu viser det sig så at MS har fortjeneste på hver Xbox igen, men de har stadig en masse penge de skal have hentet ind, ergo er det ikke en overskudsforretning endnu.
#1 - Nu da man kan få xbox's HD-DVD drev til bl.a. at virke med sin PC for "kun" 1500,- vil de med 100% sikkerhed tjene endnu mere. BluRay koster derimod over 5-6000,- for et fucking seperat optisk drev. Man skal ikke analysere ret meget for at regne ud, hvilken der vil tager racet fra start.
Selv er jeg mere eller mindre indstillet på HD-DVD. Hvis BluRay kan komme ned på HD-DVD niveau vil jeg da (næsten) med glæde tage det op til overvejlse (så længe der ikke er rootkit på!!) ..
Men indtil da, så kan BluGay godt holde sig væk !
Selv er jeg mere eller mindre indstillet på HD-DVD. Hvis BluRay kan komme ned på HD-DVD niveau vil jeg da (næsten) med glæde tage det op til overvejlse (så længe der ikke er rootkit på!!) ..
Men indtil da, så kan BluGay godt holde sig væk !
#3: Eller sagt på en anden måde, Microsoft mistede penge på hver eneste Xbox de solgte i starten, fordi kombonenterne og fremstillingsprocesserne var dyrere i starten. Nu har de derimod fået så meget styr på det (eller komponentpriserne er faldet) at de tjener penge på hver konsol de tjener.
MEN... De havde f.eks. brugt $400 millioner på at udvikle Xbox´en, og de er slet ikke tjent ind endnu :)
MEN... De havde f.eks. brugt $400 millioner på at udvikle Xbox´en, og de er slet ikke tjent ind endnu :)
Ja ja HD-DVD nu må vi se... flere og flere trækker sig jo ud af HD-DVD da de mener at BlueRay er mere "fremtidigt":) Men ja jeg synes faktisk at XBox360'eren er fed,flot menuer spil etc. men blæseren ødelægger ALT for mig! Så jeg hælder til PS3'eren, specielt også fordi nogle af de starttitler der er til den er for vilde... Ridge Racer etc... (Ridge Racer Revolution var det første spil jeg fik til min PS i sin tid:))
#3 det er forskellen på marginal- og totalomkostninger. At hver enkel konsol giver overskud betyder ikke at de dækker det overhead der ligger i f.eks. markedsførring.
Det er selvfølgeligt noget vås når #0 påstår at de tjener penge, ved at have et marginaloverskud på 75$ ved produktionen. Moms, fragt, fortjeneste til detailhandlen, ombytninger af defekte konsoller osv + generelt overhead ved produktionen i form af spild, direkte lønninger, indirekte lønninger til produktionsstyrring, afskrivninger på produktionsapperater, strøm, varme, udskiftning af sliddele osv er slet ikke regnet med. I artiklen er der en tabel der udelukkende viser hvad stumperne koster + 6$ til manufactoring hvilket er latterligt lidt.
Lidt grundlæggende økonomistyrring for de interesserede. Man kan typisk dele produktionsomkostninger op i 4 grupper:
1) direkte materiale og løn (i nogle lande hvor man kan fyre folk fra dag til dag)
2) batch
3) produkt overhead
4) virksomhedsoverhead
1 er helt variable, producer en mindre og du får linært færre omkostninger. 2 er variable hvis du undlader at producere en batch, men er de samme om du producerer en eller 1000 konsoller i samme batch. 3 er f.eks. løn til de ingeniører der indkøber materialer, vedligeholder produktionsmaskiner osv. Typisk er disse meget lidt afhængige af antallet der produceres. Et andet eksempel kunne være oplysning/opvarmning af fabrikken, eller husleje
4 er f.eks. markedsførring, løn til direktionen osv. Det ændrer sig overhovedet ikke selv om man producerer færre eller flere.
De latterlige 6$ der er regnet til manufactoring dækker efter mit bedste bud type 1 og 2 omkostninger, da der næppe er batch kørsler på xbox 360 da de har dedikerede fabrikker. Type 3 og 4 er helt sikkert ikke dækket.
I danske produktionsvirksomheder varierer det MEGET hvor stor en andel af de samlede omkostninger der hører til i hver af de 4 grupper. 20% i type 1 og 2 er ikke usædvaneligt, men det er 80% heller ikke.
Og så har vi slet ikke taget udviklingsomkostningerne med. Det bliver aldrig en god forretning at producere xbox 360, kun via de indtægter der kommer fra spilproducenter bliver det samlede regnskab positivt.
Sidst men ikke mindst så er en 40% omkostningsforbedring en super god ting, da det er penge direkte på bundlinien. Hvis de producerer en million konsoller til 323$ stykket i stedet for ca. 530$ som de må have kostet før, så har de lige sparet 1.2 milliard kroner eller sådan noget... Jeg tror der er nogle ingeniører der får en god julebonus i år :)
Det er selvfølgeligt noget vås når #0 påstår at de tjener penge, ved at have et marginaloverskud på 75$ ved produktionen. Moms, fragt, fortjeneste til detailhandlen, ombytninger af defekte konsoller osv + generelt overhead ved produktionen i form af spild, direkte lønninger, indirekte lønninger til produktionsstyrring, afskrivninger på produktionsapperater, strøm, varme, udskiftning af sliddele osv er slet ikke regnet med. I artiklen er der en tabel der udelukkende viser hvad stumperne koster + 6$ til manufactoring hvilket er latterligt lidt.
Lidt grundlæggende økonomistyrring for de interesserede. Man kan typisk dele produktionsomkostninger op i 4 grupper:
1) direkte materiale og løn (i nogle lande hvor man kan fyre folk fra dag til dag)
2) batch
3) produkt overhead
4) virksomhedsoverhead
1 er helt variable, producer en mindre og du får linært færre omkostninger. 2 er variable hvis du undlader at producere en batch, men er de samme om du producerer en eller 1000 konsoller i samme batch. 3 er f.eks. løn til de ingeniører der indkøber materialer, vedligeholder produktionsmaskiner osv. Typisk er disse meget lidt afhængige af antallet der produceres. Et andet eksempel kunne være oplysning/opvarmning af fabrikken, eller husleje
4 er f.eks. markedsførring, løn til direktionen osv. Det ændrer sig overhovedet ikke selv om man producerer færre eller flere.
De latterlige 6$ der er regnet til manufactoring dækker efter mit bedste bud type 1 og 2 omkostninger, da der næppe er batch kørsler på xbox 360 da de har dedikerede fabrikker. Type 3 og 4 er helt sikkert ikke dækket.
I danske produktionsvirksomheder varierer det MEGET hvor stor en andel af de samlede omkostninger der hører til i hver af de 4 grupper. 20% i type 1 og 2 er ikke usædvaneligt, men det er 80% heller ikke.
Og så har vi slet ikke taget udviklingsomkostningerne med. Det bliver aldrig en god forretning at producere xbox 360, kun via de indtægter der kommer fra spilproducenter bliver det samlede regnskab positivt.
Sidst men ikke mindst så er en 40% omkostningsforbedring en super god ting, da det er penge direkte på bundlinien. Hvis de producerer en million konsoller til 323$ stykket i stedet for ca. 530$ som de må have kostet før, så har de lige sparet 1.2 milliard kroner eller sådan noget... Jeg tror der er nogle ingeniører der får en god julebonus i år :)
#5
Nu er det sådan at en X360 + HD-DVD addon koster det samme som en PS3 Small..
Nu er det sådan at en X360 + HD-DVD addon koster det samme som en PS3 Small..
#1
Microsoft har lavet meget få ting der gav overskud. Windows, Office pakken og noget af deres server software er blandt de få ting der laver overskud. De giver til gengæld et kæmpe overskud som så bliver brugt på nye forretningsområder. Det kan eksempelvis være xbox, windows mobile og lignende. Det er en af de fordele der er ved at være så stort et selskab. De har råd til at ofre milliarder af dollars på nye områder, i håb om at nogle af områderne på sigt vil give overskud.
Microsoft har lavet meget få ting der gav overskud. Windows, Office pakken og noget af deres server software er blandt de få ting der laver overskud. De giver til gengæld et kæmpe overskud som så bliver brugt på nye forretningsområder. Det kan eksempelvis være xbox, windows mobile og lignende. Det er en af de fordele der er ved at være så stort et selskab. De har råd til at ofre milliarder af dollars på nye områder, i håb om at nogle af områderne på sigt vil give overskud.
#13
Ja, $399 er hvad forbrugerne i USA køber dem for.
Til resten af dit indlæg:
Ja, $399 er hvad forbrugerne i USA køber dem for.
Til resten af dit indlæg:
En undersøgelse fra iSupply viser samtidigt, at den nye Playstation 3 (PS3) koster op mod 840 dollars at producere og at Sony sælger konsollerne med et tab på op mod 300 dollars pr. konsol.
Nintendos Wii er den eneste af de tre nye konsoller, som kommer ud på markedet uden at tabe penge på at sælge dem. Deres produktionsomkostninger er allerede nede på et minimum. Derfor tror jeg også at deres konsol var den eneste, som der var nok af på markedet til åbningsdagen.
At xbox360 endelig kan starte på at hente sine penge ind er da skønt for dem, og vil helt klart være en fordel for deres videre kamp, mod de to nyudgivede konsoller, wii og PS3, hvor de kan, med god samvittighed på xbox regningen, sætte nogle flere penge af til reklame. Men som #10 siger, så er der allerede så mange penge i microsoft, at avancen skal være endnu større før det tæller i deres samlede budget.
At xbox360 endelig kan starte på at hente sine penge ind er da skønt for dem, og vil helt klart være en fordel for deres videre kamp, mod de to nyudgivede konsoller, wii og PS3, hvor de kan, med god samvittighed på xbox regningen, sætte nogle flere penge af til reklame. Men som #10 siger, så er der allerede så mange penge i microsoft, at avancen skal være endnu større før det tæller i deres samlede budget.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.