mboost-dp1

No Thumbnail

Microsofts Xbox 360 giver overskud

- Via X-bit labs - , redigeret af Net_Srak

Microsoft tjener allerede nu penge på hver solgt Xbox 360 konsol, det viser undersøgelse fra iSuppli. Således skulle det være lykkedes Microsoft, at nedsætte produktionsomkostningerne med 40%, hvilket betyder at en maskine koster omkring 323 dollars at producere.

Detailhandelsprisen ligger på 399 dollars. Det betyder dog ikke at konsolforretningen er nogen overskudsforretning endnu, da Microsoft har brugt store summer på produktudvikling og på at komme ind på konsolmarkedet.

En undersøgelse fra iSuppli viser samtidigt, at den nye Playstation 3 (PS3) koster op mod 840 dollars at producere og at Sony sælger konsollerne med et tab på op mod 300 dollars pr. konsol.





Gå til bund
Gravatar #1 - Sir_Plexus
21. nov. 2006 07:41
Har MS nogensinde lavet noget som ikke gav et mega overskud? Lidt trist for Sony dog.
Gravatar #2 - Twister22
21. nov. 2006 07:44
1#

Den første xbox var ikke ligefrem en penge maskine. der er stadig MEGET at indhente
Gravatar #3 - el_barto
21. nov. 2006 07:55
"Microsoft tjener allerede nu penge på hver solgt Xbox 360 konsol"

"Det betyder dog ikke at konsolforretningen er nogen overskudsforretning endnu"

Er jeg den eneste der spotter en komflikt i de 2 ovenstående sætninger?
Gravatar #4 - tgr
21. nov. 2006 08:01
#3 Kun hvis du ikke forstår hvordan økonomi hænger sammen. Microsoft startede med at sælge Xbox 360 til en lav pris for derefter at tjene på spillene. Nu viser det sig så at MS har fortjeneste på hver Xbox igen, men de har stadig en masse penge de skal have hentet ind, ergo er det ikke en overskudsforretning endnu.
Gravatar #5 - dennis_hs
21. nov. 2006 08:04
#1 - Nu da man kan få xbox's HD-DVD drev til bl.a. at virke med sin PC for "kun" 1500,- vil de med 100% sikkerhed tjene endnu mere. BluRay koster derimod over 5-6000,- for et fucking seperat optisk drev. Man skal ikke analysere ret meget for at regne ud, hvilken der vil tager racet fra start.

Selv er jeg mere eller mindre indstillet på HD-DVD. Hvis BluRay kan komme ned på HD-DVD niveau vil jeg da (næsten) med glæde tage det op til overvejlse (så længe der ikke er rootkit på!!) ..

Men indtil da, så kan BluGay godt holde sig væk !
Gravatar #6 - NinjaZee
21. nov. 2006 08:07
#3: Eller sagt på en anden måde, Microsoft mistede penge på hver eneste Xbox de solgte i starten, fordi kombonenterne og fremstillingsprocesserne var dyrere i starten. Nu har de derimod fået så meget styr på det (eller komponentpriserne er faldet) at de tjener penge på hver konsol de tjener.
MEN... De havde f.eks. brugt $400 millioner på at udvikle Xbox´en, og de er slet ikke tjent ind endnu :)
Gravatar #7 - ProDoc
21. nov. 2006 08:44
Ja ja HD-DVD nu må vi se... flere og flere trækker sig jo ud af HD-DVD da de mener at BlueRay er mere "fremtidigt":) Men ja jeg synes faktisk at XBox360'eren er fed,flot menuer spil etc. men blæseren ødelægger ALT for mig! Så jeg hælder til PS3'eren, specielt også fordi nogle af de starttitler der er til den er for vilde... Ridge Racer etc... (Ridge Racer Revolution var det første spil jeg fik til min PS i sin tid:))
Gravatar #8 - iluka
21. nov. 2006 09:01
#3 det er forskellen på marginal- og totalomkostninger. At hver enkel konsol giver overskud betyder ikke at de dækker det overhead der ligger i f.eks. markedsførring.

Det er selvfølgeligt noget vås når #0 påstår at de tjener penge, ved at have et marginaloverskud på 75$ ved produktionen. Moms, fragt, fortjeneste til detailhandlen, ombytninger af defekte konsoller osv + generelt overhead ved produktionen i form af spild, direkte lønninger, indirekte lønninger til produktionsstyrring, afskrivninger på produktionsapperater, strøm, varme, udskiftning af sliddele osv er slet ikke regnet med. I artiklen er der en tabel der udelukkende viser hvad stumperne koster + 6$ til manufactoring hvilket er latterligt lidt.

Lidt grundlæggende økonomistyrring for de interesserede. Man kan typisk dele produktionsomkostninger op i 4 grupper:
1) direkte materiale og løn (i nogle lande hvor man kan fyre folk fra dag til dag)
2) batch
3) produkt overhead
4) virksomhedsoverhead

1 er helt variable, producer en mindre og du får linært færre omkostninger. 2 er variable hvis du undlader at producere en batch, men er de samme om du producerer en eller 1000 konsoller i samme batch. 3 er f.eks. løn til de ingeniører der indkøber materialer, vedligeholder produktionsmaskiner osv. Typisk er disse meget lidt afhængige af antallet der produceres. Et andet eksempel kunne være oplysning/opvarmning af fabrikken, eller husleje
4 er f.eks. markedsførring, løn til direktionen osv. Det ændrer sig overhovedet ikke selv om man producerer færre eller flere.

De latterlige 6$ der er regnet til manufactoring dækker efter mit bedste bud type 1 og 2 omkostninger, da der næppe er batch kørsler på xbox 360 da de har dedikerede fabrikker. Type 3 og 4 er helt sikkert ikke dækket.

I danske produktionsvirksomheder varierer det MEGET hvor stor en andel af de samlede omkostninger der hører til i hver af de 4 grupper. 20% i type 1 og 2 er ikke usædvaneligt, men det er 80% heller ikke.

Og så har vi slet ikke taget udviklingsomkostningerne med. Det bliver aldrig en god forretning at producere xbox 360, kun via de indtægter der kommer fra spilproducenter bliver det samlede regnskab positivt.

Sidst men ikke mindst så er en 40% omkostningsforbedring en super god ting, da det er penge direkte på bundlinien. Hvis de producerer en million konsoller til 323$ stykket i stedet for ca. 530$ som de må have kostet før, så har de lige sparet 1.2 milliard kroner eller sådan noget... Jeg tror der er nogle ingeniører der får en god julebonus i år :)
Gravatar #9 - Huleboeren
21. nov. 2006 09:32
#5
Nu er det sådan at en X360 + HD-DVD addon koster det samme som en PS3 Small..
Gravatar #10 - sune2
21. nov. 2006 09:37
#1
Microsoft har lavet meget få ting der gav overskud. Windows, Office pakken og noget af deres server software er blandt de få ting der laver overskud. De giver til gengæld et kæmpe overskud som så bliver brugt på nye forretningsområder. Det kan eksempelvis være xbox, windows mobile og lignende. Det er en af de fordele der er ved at være så stort et selskab. De har råd til at ofre milliarder af dollars på nye områder, i håb om at nogle af områderne på sigt vil give overskud.
Gravatar #11 - Chucara
21. nov. 2006 10:20
#9: Pointen var, at da HD-DVD drevet virker på en PC, behøver du ikke købe en Xbox360 hvis du ikke har en i forvejen.
Gravatar #12 - Cloud02
21. nov. 2006 11:53
#nyheden

Firmaet hedder iSuppli og ikke iSupply.
Gravatar #13 - larsp
21. nov. 2006 12:16
Mon der med detail-handelsprisen på $399 menes det forbrugeren ender med at betale? I såfald tvivler jeg stærkt på at det giver overskud, hvis det koster $323 at producere en enhed. Tænk på den avance butikken skal have, transportomkostninger, mellemhandlere og lign.
Gravatar #14 - BOversoe
21. nov. 2006 13:44
40% omkostningsminimering. Det er fandt godt klaret. Det er jo et hjernedødt højt tal
Gravatar #15 - desvaerre
21. nov. 2006 13:50
#14 Snakker du om? Det er helt normalt.. Især 0 produktioner er helt hjernedøde når vi snakker kostpris per styk. Næste opdatering er tit 100-150% omkostningsminimering.
Gravatar #16 - sune2
21. nov. 2006 13:55
#14
Minimeringen er primært opnået pga. faldende komponentpriser. Hvis du kigger på andre computere er det også meget normalt at de falder ca. 40% om året.
Gravatar #17 - iluka
21. nov. 2006 14:06
#15
wtf?

eksempel
costpris for 0 produktion
1000$
minimering 150%
costpris for 1. produktion
1000$ -1500$ = -500$

Det er alligevel en billig computer :)
Gravatar #18 - Cloud02
21. nov. 2006 15:20
#13
Ja, $399 er hvad forbrugerne i USA køber dem for.
Til resten af dit indlæg:
En undersøgelse fra iSupply viser samtidigt, at den nye Playstation 3 (PS3) koster op mod 840 dollars at producere og at Sony sælger konsollerne med et tab på op mod 300 dollars pr. konsol.
Gravatar #19 - Vestergaard
22. nov. 2006 01:29
Nintendos Wii er den eneste af de tre nye konsoller, som kommer ud på markedet uden at tabe penge på at sælge dem. Deres produktionsomkostninger er allerede nede på et minimum. Derfor tror jeg også at deres konsol var den eneste, som der var nok af på markedet til åbningsdagen.
At xbox360 endelig kan starte på at hente sine penge ind er da skønt for dem, og vil helt klart være en fordel for deres videre kamp, mod de to nyudgivede konsoller, wii og PS3, hvor de kan, med god samvittighed på xbox regningen, sætte nogle flere penge af til reklame. Men som #10 siger, så er der allerede så mange penge i microsoft, at avancen skal være endnu større før det tæller i deres samlede budget.
Gravatar #20 - MiniatureZeus
22. nov. 2006 21:31
Bliver priserne ikke sænket på XBOX360'eren her når PS3 bliver frigivet...? Man kan jo sige at de allerede nu har råd til det...
Gravatar #21 - cjoey
23. nov. 2006 08:23
#20 Jo, det mener jeg også at der har været snak om.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login