mboost-dp1

Shutterstock

Microsoft viser annoncer i Windows 11-logout-menuen

- Via Bleeping Computer -

Microsoft er nu begyndt at promovere nogle af sine egne produkter i den menu, der dukker op, når du klikker på brugerikonet i Windows 11-startmenuen.

Det oplyser BleepingComputer.

Denne nye Windows 11-funktion blev opdaget af Windows-entusiasten Albacore, som delte skærmbilleder i et tweetSkærmbillederne viser, hvordan Microsoft promoverer OneDrive-filhostingtjenesten og tilskynder brugerne til at oprette eller færdiggøre deres Microsoft-konti.

Beslutningen om at vise salgsfremmende tilskyndelser i startmenuen blev dog ikke ligefrem mødt med åbne arme i kommentarsporet til tweetet.

Nogle mener, at Windows 11 “bliver værre for hver eneste opdatering, der udkommer,” mens andre tilføjede, at dette er et underligt valg, da “halvdelen af ​​startmenuen i forvejen udgør anbefalinger.”

BleepingComputer har også forsøgt at replikere dette på flere Windows 11-systemer, men vi fik ingen annoncer. Dette antyder et A/B-testeksperiment, der forsøger at måle succesen af ​​en sådan funktion på enheder, der kører Windows Insider-builds, eller også har Microsoft valgt at skubbe sådanne annoncer til et begrænset antal kunder.

Microsoft log ud annoncer





Gå til bund
Gravatar #1 - larsp
8. nov. 2022 13:51
One drive er fint nok og en fordel at bruge for almindelige PC brugere der har begrænsede filer og bare vil skrive emails og printe fødselsdagssange ud med Comic Sans. Disse brugere vil sikkert ende med at takke Microsoft for at skubbe dem over på One drive den dag computeren står af eller de kommer til at slette alle billederne af børnebørnene ved en fejl.

Men der hvor kæden springer af er for power users, der har voldsomt meget mere data og egne systemer til backup. I den situation burde Windows acceptere hvis brugeren ikke vil have et Microsoft account og Oone drive, og derefter droppe alt plageriet. Windows er et betalt produkt og det burde gøre "hvad det får besked på".
Gravatar #2 - arne_v
8. nov. 2022 16:34
#1

De kan også komme i juridiske problemer.

En anklage om at de bruger deres markedsposition på desktop OS markedet til at øge deres markedsandel på cloud storage markedet er rimeligt oplagt.
Gravatar #3 - Mr.Smiley
8. nov. 2022 18:49
#2
Jeg har egentlig aldrig rigtig forstået den der. Altså, sådan helt ihvertfald.
Det er et Microsoft produkt. De skilter med andre af deres produkter. Det burde da være okay? - eller er jeg bare totalt galt på den der?
Altså, jeg der hvor jeg tildels kan forstå det, er jo at Windows er så global en platform, at man ikke rigtig kommer udenom det - men det er så også lidt det.

Jeg mindes da ikke at ha' set nogen anden producent af en vare (udenfor IT), skulle skilte for deres konkurrenter i deres produkter. Nordisk Film biograferne, reklamere eksempelvis ikke for Netflix/HBO/osv., under reklamerne inden filmen - men derimod deres egen streaming tjeneste (NordiskFilm+).

Det virker helt pjattet i mit hoved, at man "skal tænke på konkurrenten", når det foregår "i eget produkt".
Gravatar #4 - arne_v
8. nov. 2022 19:14
#3

Logikken er at fri konkurrence, hvor brugerne vurderer produkterne ud fra deres egenskaber og deres pris, giver forbrugerne mest værdi for pengene.

Cloud storage skal vurderes udfra hvor mange GB for hvor mange kroner om måneden, upload/download hastighed, bruger interface, sikkerhed etc..

Man skal ikke "overtales" til at vælge en dårligere cloud storage løsning fordi man bruger et andet produkt fra samme virksomhed.

Det er altid en vurderingssag om en virksomhed har så dominerende en markedsposition på et markede at de kan påvirke forbrugerne på et andet markede.

Men Windows position på desktop markedet er meget stor (80-90%) ogen ganske pæn del af disse brugere kender ikke meget til cloud storage markedet. Tanken om at det kunne give OneDrive en markant fordel i forhold til konkurrerende produkter er nærliggende.

Jeg ved ikke om der er samme mekanisme på biograf markedet og streaming service markedet. Har Nordisk Film en så dominerende stilling på biograf markedet og folk så lidt indblik i streaming service markedet at folk vælger Nordisk Film+ fremfor Netflix?

Gravatar #5 - nwinther
9. nov. 2022 06:03
arne_v (4) skrev:

Jeg ved ikke om der er samme mekanisme på biograf markedet og streaming service markedet. Har Nordisk Film en så dominerende stilling på biograf markedet og folk så lidt indblik i streaming service markedet at folk vælger Nordisk Film+ fremfor Netflix?


Nej. Ikke engang i Danmark, har NF en dominerende position.


Men jeg kan godt LIDT forstå, hvorfor #3 ikke helt forstår problemet. For hvorfor skal en succesfuld virksomhed ikke have lov til at reklamere for andre af sine produkter? Jeg forstår såmend godt argumentet, at andre virksomheder ikke kan få plads på Microsofts altoverskyggende platform's opstarts-billede, og derfor er det problematisk, at de således har en monopollignende status ift. reklame på netop den platform.

På den ene side, på den anden side.
Gravatar #6 - larsp
9. nov. 2022 08:02
arne_v (4) skrev:
Logikken er at fri konkurrence, hvor brugerne vurderer produkterne ud fra deres egenskaber og deres pris, giver forbrugerne mest værdi for pengene.

I en perfekt verden, ja. Men verden synes meget langt fra dette. Apple er et godt eksempel, en iphone og en Mac er "gift" med Apple's cloud løsning som en naturlig ting og det er ikke fordi Apple er et lille firma der ikke kan udnytte deres store markedsandel.

Tilsvarende er mainstream Android smartphones bedst integreret med Google services, og f.eks. Amazon e-bogs-læsere bedst integreret med Amazon's e-bøger. Der findes andre e-bogs leverandører, så man burde jo kunne tage en Kindle og forbinde den til f.eks. Kobo's library? Jeg ved faktisk ikke om man kan dette, men jeg tvivler på at det bliver en ligeså velintegreret oplevelse, og man kommer i hvert fald ikke udenom at en Kindle pusher Amazon's e-bøger. Og Amazon er en gigantvirksomhed med kæmpe markedsfordel.

Hvis alle de andre store må lave tæt integration, hvorfor må Microsoft ikke?

(men jeg står ved min pointe i #1, at Microsoft givet den lange historie og tradition Windows har, burde give power users muligheden at droppe OneDrive og MS Accounts)
Gravatar #7 - Athinira
9. nov. 2022 09:35
larsp (6) skrev:
I en perfekt verden, ja. Men verden synes meget langt fra dette. Apple er et godt eksempel, en iphone og en Mac er "gift" med Apple's cloud løsning som en naturlig ting og det er ikke fordi Apple er et lille firma der ikke kan udnytte deres store markedsandel.

Apple har ikke en særligt stor del af desktop-markedet. Og teknisk set er deres operativsystem ikke engang den største spiller på telefonmarkedet (det er Android), selvom de som producent er den største spiller (Android har mange producenter).

Så er jeg personligt mere perfid over for Appstore-situationen hvor Apples tilgang er "Our way or the highway". Jeg håber at EU på et tidspunkt kommer med lovgivning der tvinger Apple til at åbne op for alternative Appstores til deres telefoner.
Gravatar #8 - arne_v
9. nov. 2022 14:17
#6

Andre må da heller ikke.

Og mens det her indtil videre er en hypotetisk juridisk risiko for MS, så er mange af de andre jo allerede i retten.

Apple er under anklage / dømt for at misbruge deres iPhone position ved at tvinge apps til at køre betaling via dem og for at misbruge deres position til at promovere deres egen mobil betalings løsning.

Google er under anklage / dømt for at misbruge deres searchengine position til at promovere deres egen prissammenligningstjeneste og for at promovere deres egen jobportal.

Amazon er under anklage / dømt for at bruge deres markeds position til at tvinge 3. parts sælgere til at bruge deres leveringstjeneste fremfor deres egen.

Så det er ikke noget der kun gælder for MS.

Apple cloud kunne sikkert også blive en sag.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login