mboost-dp1

unknown

Microsoft stopper i OpenGL konsortiet

- Via The Register -

Microsoft har forladt OpenGL Architecture Review Board, hvilket man skulle tro var et tegn på at de nu udelukkende satser på Direct3D. Samtidigt med søger de programører med OpenGL kundskaber, så Microsoft ser ikke ud til at stoppe med at supportere OpenGL.





Gå til bund
Gravatar #1 - xect
5. mar. 2003 15:27
Tjah, er det bare mig eller lyder det lidt forvirret? Microsoft opgiver deres indflydelse på openGL, og satser samtidigt på at bruge den. Lyder ik' lige som deres sædvanlige politik at lade andre styre de standarder de bruger.
Gravatar #2 - knasknaz
5. mar. 2003 15:39
Eller måske (nu tillader jeg mig lige at gå i jeg-kan-spå tilstand her):

1) Microsoft gider ikke OpenGL mere, da Direct3D er deres konkurrent til samme
2) Microsoft lader som om de stadigvæk synes OpenGL er fedt, for ikke at blive upopulære
3) Efter et stykke tid, forringes Windows' OpenGL support gradvist
4) Når det er SÅ slemt at nogen lægger sag an (a'la java), trækkes sagen i langdrag
5) På det tidspunkt er der gået så lang tid, at Direct3D har vundet - og vupti - M$ sidder 100% på markedet.

Bare et pessimistisk gæt... :-p
Gravatar #3 - BeLLe
5. mar. 2003 15:41
hmm
lyder for mig som om de vil til at udvikle deres egen 'defekte' openGL og derved presse alt andet af markedet

Det er set før med M$
Gravatar #4 - fixer
5. mar. 2003 15:45
Kunne også være MS så sig selv i en interesse konflint når du nu har så meget interesse i Direct3D. Og de derfor ikke mener de kunne bidrage med så meget i OpenGL forumet.

At de så ansætter nogen der kan bruge OpenGL kunne jo være fordi de laver spil der benytter sig af det?

Måske er jeg bare optimist, men det er sjovere end at være pessimist ;)
Gravatar #5 - Raenil
5. mar. 2003 15:50
Måske Microsoft ikke mener at ville bruge tid på at definere en standard, som de ikke kan gøre meget ved alligevel, men dog gerne vil opretholde support til de 3D applikationer der findes?

For dem som ikke måtte vide det: OpenGL kan bruges til andet end spil...
Gravatar #6 - PwR900
5. mar. 2003 15:54
Der har været en del problem vedr. rettigheder på patenter på "de nye" programmérbare OpenGL + D3D features, så som vertex - og pixel shadere. Det kan være Microsoft er gået ud af OpenGL, fordi de selv vil styre med hvem de deler deres patenter.
Jeg synes dog at det lyder noget underligt, hvis de skulle trække sig helt ud af OpenGL ARB. Det er vel altid i deres interesse at vide mere. Med mindre de kommer til at vide for meget :)
Gravatar #7 - Infophreak
5. mar. 2003 16:13

Hvis man sidder i OpenGL konsortiet skal man fortælle de andre medlemmer om eventuelle patenter, man har, der kan have indflydelse på OpenGL
OpenGL er det vigtigste crossplatform 3D API
I det nyeste lækkede "Halloween-dokument" står der, at MS planlægger at dæmme op over for Linux ved (bl.a.) at udtage patenter

Jeg fornemmer noget med et "submarine-patent" (ansøg om patent på en ting, og lad være med at fortælle nogen om det og hal godkendelsesprocessen ud. når du så kan se, at folk bruger det, holder du op med at forhale processen og sagsøger til højre og venstre, når du får dit patent) imod OpenGL og dermed al 3D på andet end Windows.


Hvad de så skal bruge de der programmører til... tja... det passer så ikke helt ind i konspirationsteorien, men ellers lød det da besnærende, ikke?
Gravatar #8 - sKIDROw
5. mar. 2003 16:35
Hvordan kan man stoppe med at supportere nogen man ALDRIG har supporteret i første omgang?
Det har da altid krævet en opdateret driver, for at køre opengl.. ;)
Gravatar #9 - PwR900
5. mar. 2003 18:20
#7:
Tjene penge?
Det er vel det microsoft altid har gjort, og de har aldrig haft problem med at gøre hvad der passer dem.
Gravatar #10 - bitnissen
5. mar. 2003 18:21
Lad os alle gå tilbage til DOS og kun spille spil med VESA-driverne som GTA og Heroes of Might & Magic, for bare at nævne et par gode eksempler - jeg ved ikke hvorfor vi skulle lave denne slags protest, men per definition er alt hvad microsoft gør jo forkert, så vi skal vel lave et eller andet oprør :-D
Gravatar #11 - xect
5. mar. 2003 21:52
Ser ud til at der ik er andet at gøre end at vente. Må indrømme at jeg godt kunne lokkes til at tro på at de forsøger at undergrave openGL selvom jeg synes M$-paranioaen er ved at gå amok. Kan simpelthen ikke se hvad de ellers skulle have kog i.
Gravatar #12 - gugi
5. mar. 2003 22:12
Mmmm, DOS..

Hvor er min æske med Syndicate henne?
Gravatar #13 - rasmuskaae
5. mar. 2003 23:09
nu ligger det jo heldigvis sådan, at det pt. er op til kortproducenterne at smide nogen fornuftige OpenGL-drivers ud til de respektive operativsystemer! Så medmindre MS decideret laver (ulovlige) finesser der gør at OpenGL kører langsommere eller er besværligere mm. så kan jeg ikke se hvordan MS' beslutning kan forringe OpenGL's fremtidige chancer.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login