mboost-dp1

Flickr - Marc Bernet

Microsoft lover at fjerne ‘big boobs’ fra kode

- Via BBC News - , redigeret af Pernicious

Det har afstedekommet en del debat på nettet, da det for nyligt blev opdaget, at Microsoft i deres Hyper-V virtualiseringsteknologi har givet en streng den hexidecimale værdi 0xB16B00B5. Hvis strengen, der bliver brugt hver gang Windows starter en virtuel Linux-server, læses i leetspeak, kan den oversættes til BIG BOOBS.

Microsoft er blevet kontaktet vedrørende strengen, og har undskyldt for den stødende streng samt informeret om, at de har en patch klar med en ny stavemåde af strengen.

http://www.networkworld.com/community/blog/microsoft-code-contains-phrase-big-boobs-yes-really skrev:
We thank the community for reporting this issue and apologize for the offensive string. We have submitted a patch to fix this issue and the change will be published in a future release of the kernel.

Udvikler hos Red Hat, Dr. Matthew Garrett, kalder det på sin blog en barnlig form for humor der efterlader indtrykket af at Microsofts udviklerafdeling er en drengeklub uden adgang for piger.

Han skriver også, at der i en tidligere udgave af samme kode, fandtes en en lignende streng med værdien 0x0B00B135, der kan oversættes til BOOBIES.





Gå til bund
Gravatar #1 - Ivpiv
23. jul. 2012 01:14
Pyha nu kan jeg sove..

Gravatar #2 - arne_v
23. jul. 2012 01:44
#0

Sikke en gang BS.

Der er 4 milliarder byte sekvenser med længde 4.

Hvis vi antager at bytes i EXE & DLL filer er tilfældige, så vil man forvente en af de to værdier forekomme per 2 GB af EXE & DLL filer.

Min Win7 har 13.5 GB EXE & DLL filer i C:\Windows og under dirs.

Gravatar #3 - smiley
23. jul. 2012 01:55
...At nogen kan tude over det er til grin...
Gravatar #4 - Daniel.S
23. jul. 2012 02:09
Barnlig humor? Røvsyge rødhat.
Gravatar #5 - Taizun
23. jul. 2012 03:04
Programmør: *Finder kodestreng* "Mor! Hjælp!"
Mor: *Ringer til Microsoft og klager*
Gravatar #6 - st0rm
23. jul. 2012 03:12
Helt ærligt..
010000100100100101000111001000000100001001001111010011110100001001010011 .... Det er også offensive så!

Istedet går deres ændringer i Skype dem fri, og synes at overvågning af folks private samtaler er et noget større problem!
Gravatar #7 - Flanders
23. jul. 2012 04:47
Er det en sjov joke? Nej...
Kan det potientielt få nogle til at føle sig uvelkomne i udviklermiljøet? Måske...
Er det så ikke fint at undgå den slags...?

arne_v (2) skrev:
#0

Sikke en gang BS.

Der er 4 milliarder byte sekvenser med længde 4.

Hvis vi antager at bytes i EXE & DLL filer er tilfældige, så vil man forvente en af de to værdier forekomme per 2 GB af EXE & DLL filer.

Min Win7 har 13.5 GB EXE & DLL filer i C:\Windows og under dirs.


Hvad har det med sagen at gøre? Her er tale om at 0xB16B00B5 specifikt er blevet udvalgt til at være "magisk konstant", og altså ikke bare at sekvensen tilældigvis er endt i det kompilerede program. Tekststrengen "0xB16B00B5" er også at finde i kildekoden...
Gravatar #8 - Sikots
23. jul. 2012 05:02
Hold nu op og så gro jer 1,5% humor i stedet for at være så uptight.
Nu er der ikke super mange ting at grine af i IT-verdenen (men vi elsker den alligevel), kan vi så ikke bare more os en smule når der er noget at more sig over?

Den/de tosser som har flæbet over denne HEX-streng, skal lige understå sig i at surfe porno! De har bare at leve i (selvvalgt) cølibat resten af deres liv.
Gravatar #9 - Magten
23. jul. 2012 05:05
Udvikler hos Red Hat, Dr. Matthew Garrett, kalder det på sin blog en barnlig form for humor der efterlader indtrykket af at Microsofts udviklerafdeling er en drengeklub uden adgang for piger.
Det skal man nok være konkurrent til MS for at kunne se logikken i? :o
Gravatar #10 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
23. jul. 2012 05:16
What the fuck?!

Hvornår er super kristne amerikanske soccer-moms begyndt at læse HEX?.. - Jeg mener, hvem kan ellers blive stødt af 0xB16B00B5?!

Lad det dog ligge >_< det er begrænset hvem der kan finde den omtalte linie - og dem der kan, og opdager hvad der står, vil nok tænke "OMFGLOL!!11!111!!one" - og så vil det være det!..
Gravatar #11 - Unimox
23. jul. 2012 05:26
Det sku da mere udvikleren hos red hat der har for lidt at lave siden han tuder over sådan noget. Argh men altser, tag jer nu sammen.
Gravatar #12 - Flanders
23. jul. 2012 05:27
@alle

Det virker lidt som om folk ikke fatter hvad kritiken går på. Problemet er ikke at patter er mega stødende! Hvis man havde skrevet '0xfuckshit' var der ikke noget problem (udover at kompileren nok ville brokke sig)

Spørgsmålet er hvorvidt den slags småbarnlig drengerøvshumor er med til at skabe et eksluderende arbejdsmiljø for kvindelige udviklere.

Magten (9) skrev:
Det skal man nok være konkurrent til MS for at kunne se logikken i? :o


Det er så heller ikke det han skriver. Læs artiklen der er det citeret hvad han skriver...
Gravatar #13 - Montago.NET
23. jul. 2012 05:32
Flanders (12) skrev:
@alle
Spørgsmålet er hvorvidt den slags småbarnlig drengerøvshumor er med til at skabe et eksluderende arbejdsmiljø for kvindelige udviklere.
.


Mon dog... Flanders... (hvor meget ligner du simpsons karakteren?)

Jeg tror mere du skal kigge på studiepladser og pige-drømme-jobs i stedet når der kun er 1% piger på programmør studier.
Gravatar #14 - Magten
23. jul. 2012 05:34
Flanders (12) skrev:
Spørgsmålet er hvorvidt den slags småbarnlig drengerøvshumor er med til at skabe et eksluderende arbejdsmiljø for kvindelige udviklere.
Hvis man mener det så bør man nok finde sig et arbejde hvor humor er forbudt.

Flanders (12) skrev:
Det er så heller ikke det han skriver. Læs artiklen der er det citeret hvad han skriver...
Ja okay:
http://mjg59.dreamwidth.org/14955.html skrev:
But it's also specifically male childish humour. Puerile sniggering at breasts contributes to the continuing impression that software development is a boys club where girls aren't welcome.
Hvis man ikke kan tåle den slags ting så tror jeg altså man har større problemer end det.
Gravatar #15 - daninino
23. jul. 2012 05:42
Kilde skrev:
But it's also specifically male childish humour. Puerile sniggering at breasts contributes to the continuing impression that software development is a boys club where girls aren't welcome.


Jeg vil ikke håbe der kommer nogle udviklere forbi vores logistik afdeling, for det her er da vand ved siden af (Der sidder sjovt nok kvinde)

Helt ærligt, hvad er det for noget at bruge tid på at finde ud af?
Gravatar #16 - Flanders
23. jul. 2012 06:00
Montago (13) skrev:
Jeg tror mere du skal kigge på studiepladser og pige-drømme-jobs i stedet når der kun er 1% piger på programmør studier.


Jeg siger ikke at overrepræsentationen af drenge skyldes den slags "humor". Egentligt påpegede jeg bare at folk i tråden her fuldstændigt havde misforstået hvad problemet var.

Personligt bliver jeg ikke stødt over tekststrengen, men hvis der er nogen kvindelige udviklere der mener at den slags humor er med til at de føler sig mindre velkomne, så er det da noget man må tage til overvejelse, synes jeg...

Montago (13) skrev:
(hvor meget ligner du simpsons karakteren?)


Hahaha! Overhovedet ikke faktisk.

Magten (14) skrev:
Hvis man ikke kan tåle den slags ting så tror jeg altså man har større problemer end det.


Mange bække små ...


daninino (15) skrev:
Jeg vil ikke håbe der kommer nogle udviklere forbi vores logistik afdeling, for det her er da vand ved siden af (Der sidder sjovt nok kvinde)


De vil nok ikke begynde at blande sig i jeres arbejdsmiljø skal du se. Da må kvinderne på din arbejdsplads jo sige fra, hvis du mener at det er et problem, ligesom der er kvinder fra udviklingsmiljøet der har...

daninino (15) skrev:
Helt ærligt, hvad er det for noget at bruge tid på at finde ud af?


Det er lidt svært at undgå at se at der står bigboobs, hvis man sidder og læser i kildekoden...
Gravatar #17 - Magten
23. jul. 2012 06:07
Flanders (16) skrev:
Egentligt påpegede jeg bare at folk i tråden her fuldstændigt havde misforstået hvad problemet var.
Eller også mener vi bare ikke der er noget problem.
Gravatar #18 - terracide
23. jul. 2012 06:10
Det er ikke første gang den her slags sker....men man undres over problemet skulle være?

Første gng jeg hørte om noget lignede var tilbage i 486 dagene, hvor spillet B-17 (vist nok fra Micropose) havede nogle kort filer, der skulle have en bestemt størrelse.
Derfor bestod en del af filerne derfor af "fyld kode"...et af dem var urlen til noget onlinepron....stor ballade...om noget som 99% af brugerne aldrig ville kunne fidne ud af at få adgang til alligevel...men de udsendte allgievel en patch der fjrende denne url...*sigh*

Gravatar #19 - Kenman
23. jul. 2012 06:19
#0 gid vi havde den slags "barnligheder" i Dynamics, gad godt støde på sådan en stump "kode" efter en lang dag på kontoret! :)

#18 "B-17 Flying Fortress" ('eren) der udkom i 2000
One of the data files of the original version of the game contained links to hardcore porn websites.

According to the developer, this was caused by, during development, merging several different data files into one larger file. Every time a file was added to the large file, space was allocated. However, when too much memory was allocated, the extra space was filled with what was on the disk there before.
:)
Gravatar #20 - Windcape
23. jul. 2012 06:24
Jeg tror nu stadigvæk at vi hos Microsoft har langt flere kvindelige udviklere ansat, end f.eks. Red Hat ;-)
Gravatar #21 - Brugernavn
23. jul. 2012 06:30
arne_v (2) skrev:
Min Win7 har 13.5 GB EXE & DLL filer i C:\Windows og under dirs.

Jammen, så er det jo bare at komme igang ;)
Gravatar #22 - yebzqey
23. jul. 2012 06:31
@ Flanders

Jeg er helt enig i dine betragtninger, men jeg tror ikke du får held med at ændre IT-folks (manglende) forståelse af, hvad der virker kønsdiskriminerende på en arbejdsplads. Det er synd, for det er en af de kulturelle forandringer, der er nødvendige, hvis man vil tiltrække kvinder til branchen. Men jeg tror ikke, at det er muligt at ændre kulturen sådan lige med det samme.

Humor kan helt klart være en kæmpe styrke på en arbejdsplads, men humor er samtidig een af de stærkeste socialpsykologiske værktøjer til at positionere og marginalisere individer og grupper på arbejdspladsen, fordi humor er svær at kritisere. Som i dette tilfælde: En medarbejder hos MS vil blive betragtet som hellig eller sart, hvis han/hun kritiserede big boobies i koden. Dermed bliver vedkommende nødt til stiltiende at acceptere en humor, selvom han/hun finder den kønsdiskriminerende, og måske vil vedkommende være nødt til at påtage sig tilsvarende humoristiske ytringer for at kunne 'passere' i hverdagen. Det kan være rigtigt ødelæggende for en arbejdsplads, hvis den dominerende humor ikke korresponderer med medarbejdernes faktiske holdninger, ligesom en stærkt diskriminerende humor kan være med til at tabuisere og afnuancere snakken mellem medarbejdere.
Gravatar #23 - Ramius
23. jul. 2012 06:31
Jeg syntes vi skal tage en alvorlig snak om mekanikere og deres kalendere / plakater med let påklædte kvinder. Hvis de plakater var væk så tror jeg nok lige at der ville være kvindelige mekanikere over det hele!!!

Helt ærligt, om M$ laver en kodelinje hvor bigboobs indgår eller ej gør ingen forskel på om kvinder syntes det er fedt at kode eller ej.
Gravatar #24 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
23. jul. 2012 06:31
Der findes ikke kvindelige nørder, ligesom der ikke findes mandlige makeup-artister, frisører etc.

- edit -

#23
En kvindelig nørd ville nok i 99,99% af tilfældene synes det var OMFGLOL11!!!!!11!1eleven hvis hun fandt 0xB16B00B5 i en kode - og ikke blive stødt ... Ligesom en kvindelig mekaniker nok er ligeglad med patte-kalenderen
Gravatar #25 - pleuph
23. jul. 2012 06:40
*facepalm
Gravatar #26 - antiher0
23. jul. 2012 06:42
arne_v (2) skrev:
#0

Sikke en gang BS.

Der er 4 milliarder byte sekvenser med længde 4.

Hvis vi antager at bytes i EXE & DLL filer er tilfældige, så vil man forvente en af de to værdier forekomme per 2 GB af EXE & DLL filer.

Min Win7 har 13.5 GB EXE & DLL filer i C:\Windows og under dirs.

Det er da lidt underligt at skrive, når værdierne i de kompilerede filer da bestemt ikke er tilfældige
0xB16B00B5 =
MOV CL, 0x6b
db 0x00
db 0xb5

Der er da selvfølgelig givet, at de udføres fra dette offset. Og sikke en gang fis at få surt opstød over - er døde bøffer bedre?
Gravatar #27 - TommyB
23. jul. 2012 06:42
Man skal være mere end alm. bruger for at finde strengen, "dekode" den og forstå joken.... at man så derefter kan føle sig stødt er rent til grin.

Hvad blev der af gamle dage hvor easter-eggs var sjovt !?
Gravatar #28 - noisycricket
23. jul. 2012 06:47
[quote=Thoroughbreed (24)]Der findes ikke kvindelige nørder bøsser, ligesom der ikke findes mandlige makeup-artister, frisører etc. i Iran....


;)

Gravatar #29 - f-style
23. jul. 2012 06:48
Er dette det nyeste nye indenfor IT, code porno som støder folk haha.

0xB16B00B5, OMFG hvis min dreng/pige kommer til at læse det her bliver de nogle seksuelt forskrækket da de er for unge til den slags... Lol siger jeg bare. Men mon ikke den redhead udvikler bare søgte på tilfældige hex "ord" og fandt denne streng for bagefter at få sine 15 minutes of fame?
Gravatar #30 - Ramius
23. jul. 2012 06:53
#22 Hvis man befinder sig på en arbejdsplads hvor humoren generelt er af en type som man absolut ikke bryder sig om, så kunne det være man skulle kigge sig om efter en anden virksomhed at arbejde for. Fordi en kollega i min afdeling fyre en religiøs joke af så er det vel ikke det samme som at jeg skal forlade pladsen i oprør og råbe op om at det er årsagen til at xx type af religiøse sjældent er at finde ved det arbejdsområde...

Fordi én arbejdsplads har lave én joke om store bryster så er der altså ikke basis for at udråbe at vi har fundet årsagen til at der er få kvindelige programmører.

Gravatar #31 - el_barto
23. jul. 2012 06:57
Jeg har på fornemmelsen at Dr. Matthew Garrett kører den ind med penis...
Gravatar #32 - Chucara
23. jul. 2012 07:38
Hold da kæft en storm i en spand vand. Alle, der kan se nogen former for logik i at dette skal patches burde tilbringe 2 timer på deres lokale bilværksted, byggeplads eller kaserne.
Gravatar #33 - TezlaByte
23. jul. 2012 07:50
Hooold nu kæft, så har man små sko på!

Plus en - synes jeg - lav udviklet form for humor. Jeg synes da, at det tilføjer noget 1337 og sjovt over det.

Tsk tsk!
Gravatar #34 - duppidat
23. jul. 2012 08:37
"Det er fandme hvad jeg kalder værksteds humor"

Det her svarer til at folk klager over håndværker humor mod kvinder .... Eller at Oddset reklamerne skal "rettes"
Gravatar #35 - HenrikH
23. jul. 2012 08:38
Mojo_69 (6) skrev:
Helt ærligt..
010000100100100101000111001000000100001001001111010011110100001001010011 .... Det er også offensive så!

Hvad er der offensivt ved: 84928E40849E9E84 ? Eller er det mig der er elendig til Leet-speak?

Næh: 10110001011010110000000010110101 *fnis*
Gravatar #36 - frz
23. jul. 2012 09:01
#35?

±kµ? - Det morer jeg mig ikke over...

Men hvis vi vender situationen om, og nogle kvindelige programmører havde skrevet b16 d1ck5. Så kunne jeg virkeligt ikke være mere ligeglad. Skal vi virkeligt til at gå rundt og være så følsomme over for alles krav hele tiden? Det bliver næppe særligt produktivt.

Folk må lære at alt ikke drejer om dem, og bliver det stødt af to små ord i en stump kode, så må du revurdere deres livsopfattelse, for den er bestemt ikke delt af alle.

Øv fremtiden ser bestemt ikke for lys ud, hvis det her er med til at sætte dagsorden. :(
Gravatar #37 - chris
23. jul. 2012 09:16
fjernet, havde åbenbart mentalthijacket et andet indlæg
Gravatar #38 - HerrMansen
23. jul. 2012 09:21
*kombinerer en omgang facepalm med armene kastet vildt rundt i luften efterfulgt af en omgang "For pokker da hvor kan folk brokke sig over alt" kommentar*
Gravatar #39 - arntc
23. jul. 2012 09:29
Tror da vist lige der skal laves en t-shirt med "I love 0xB16B00B5"
Gravatar #40 - madmoose
23. jul. 2012 09:29
frz (36) skrev:
hvis vi vender situationen om


For det første kan du ikke bare "vende situationen om" når kvinder har været andenrangsborgere og umennesker i størstedelen af de sidste par tusinde år, og stadig er det i størstedelen af verdenen.

Selvfølgelig kan du være ligeglad hvis nogle kvinder bruger lidt "værkstedshumor" - det påvirker dig overhovedet ikke. Men hvis du nu havde været udsat for "værkstedshumor" siden du var 14 år gammel, og siden du var 4-5 år gammel havde fået at vide at computere var for piger og ikke var legetøj for små drenge, og at du gennem hele din uddannelse havde fået at vide af dine forældre, dine lærere og dine venner at en karriere inden for computervidenskab kun var for piger og tøsedrenge, og at du var 1 ud af 2-3 drenge i en universitetsårgang der studerede computervidenskab, og når du så endelig fik et job, så fik du et "let" begynderjob til 5-10% mindre i løn end dine kvindelige kolleger, som alle synes at det er "supernuttet" at der er en mand ansat blandt alle kvinderne -- så kan det godt være du også var blevet lidt irriteret over 0xB16D1CK5 og al den anden satans værkstedshumor...

Og det var ikke engang hele situationen der blev "vendt om" der...

For det andet er "0xB16B00B5" humor for 12-årige drenge og Microsoft gør ret i at rette det og komme med en kort undskyldning for de skal satme fremstå som en professionel virksomhed. I gør sgu en større sag ud af det end Microsoft har gjort.
Gravatar #41 - HenrikH
23. jul. 2012 09:39
frz (36) skrev:
#35?

±kµ? - Det morer jeg mig ikke over...

OK, jeg brugte lommeregneren i Vindus imellem hex og binær - er ligesom det mest avancerede jeg kan komme frem til >_<
Vi kan ikke alle være programmører eller sådanne noget :-P
arntc (39) skrev:
Tror da vist lige der skal laves en t-shirt med "I love 0xB16B00B5"

Fun fact: Galapagos har masser af t-shirts med teksten "I love Boobies" (med et par blå fuglefødder på)...
Gravatar #42 - Ithaca
23. jul. 2012 09:50
Jeg har lige spurgt to af mine veninder (som ikke er programmører, og arbejder indenfor helt andre fag), om de ville føle sig stødt. Svaret var nej.

Det er et begrænset datagrundlag, men min umiddelbare fornemmelse er, at folk (specielt i USA) går i meget små sko, og hold da op, hvor må de trykke.

Tilføjelse: Jeg kan godt lide at tro, at vi har så oplyste og intelligente kvinder, at de godt kan kende forskel på "sjov" og "ad-sexchikane-klamhed".
Gravatar #43 - Magten
23. jul. 2012 09:54
madmoose (40) skrev:
Men hvis du nu havde været udsat for.. blablablabla
Bliver kvinder da det idag?
Gravatar #44 - alloedee
23. jul. 2012 10:38
kvindelig programmøre, wtf??? Findes de virkeig?
Gravatar #45 - eliasr
23. jul. 2012 10:41
#8
+42 likes :P

#22
Som studerende, er min opfattelse af software ingeniører og dataloger at vi er ganske stuerene i vores fælles miljø og at der er masser af luft til kvinderne. Det forekommer selvfølgelig at vi har vores egne regler for humor i et grupperum, men ingen virker hensynsløse over for hinanden.
Jeg er enig med #8 at man må være lidt mindre stram i mælet om hvordan en HEX streng kan læses som 1337 (Dansk og Engelsk kan også misforstå hinanden, men det retter vi ikke på).

Jeg tror næppe at mange kvinder indenfor faget, vil føle sig krænket af sådan en humor; Programmeringsfasen kan godt være tør og når vi bruger vores humor i den fase, kan det lette lidt på den knastørre alvorlige analyse-logiske atmosfære. De kvinder der ikke kan lide det, må som en del af det hold man arbejder i, sige at det skal ændres; det er ret almindeligt at programmøerne er i hold om projekterne, og derfor bør det håndteres på hold-niveau og ikke af et bureaukratisk-niveau fra firmaets side.

Gravatar #46 - el_barto
23. jul. 2012 10:53
madmoose (40) skrev:
bla bla bla, jeg er bøsse og det er min mors skyld

u mad (moose)?
Gravatar #47 - arne_v
23. jul. 2012 15:01
Flanders (7) skrev:
Hvad har det med sagen at gøre? Her er tale om at 0xB16B00B5 specifikt er blevet udvalgt til at være "magisk konstant", og altså ikke bare at sekvensen tilældigvis er endt i det kompilerede program.


Det fremgår ikke af hverken BBC artiklen eller af newz.dk summary.

Men post gerne et bedre link.
Gravatar #48 - arne_v
23. jul. 2012 15:08
antiher0 (26) skrev:
Det er da lidt underligt at skrive, når værdierne i de kompilerede filer da bestemt ikke er tilfældige


Indholdet er naturligvis ikke genereret tilfældigt, men det burde være tilfældigt hvorvidt der kan lægges en engelsk fortolkning i hex værdierne.
Gravatar #49 - XenoBIT78
23. jul. 2012 17:15
siden hvornår har folk der læser Leetspeak haft noget imod big boobs??
Gravatar #50 - Cookiemann
23. jul. 2012 17:36
Jamen altså, hvad er det for en verden man lever I???

bib boobs.. altså nogen folk læser åbenbart hvad de vil...

Og hvis det så er noget humor.. hvad så?

men de må sgu styrer sig med at klage over alt og intet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login