mboost-dp1

Blizzard Entertainment

Mennesker er stadig bedre til StarCraft end AI

- Via Technology Review -

En StarCraft-spiller har vundet 4-0 i verdens første konkurrence mellem mennesker og kunstig intelligens.

Song Byung-gu slog i konkurrencen fire forskellige ‘bots’ – en udviklet af Facebooks AI research lab, mens de tre andre kom fra udviklere i Australien, Norge og Korea.

Spillene fandt sted ved den årlige StarCraft AI-konkurrence i sydkoreanske Seoul, hvor forskellige udgaver af kunstig intelligens har kæmpet mod hinanden i StarCraft siden første konkurrence i 2010.

29-årige Song Byung-gu er blandt verdens bedste StarCraft-spillere og bruge samlet set mindre end 27 minutter på at vinde over de fire bots.





Gå til bund
Gravatar #1 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
7. nov. 2017 12:06
Jeg har endda svært ved at vinde over Hard AI i det gamle StarCraft når den lavede zerg rush o_O
Gravatar #2 - CBM
7. nov. 2017 12:15
jeg skal have spillet en masse starcraft, nu hvor når blizzard gjorde det gratis at hente siden april måned i år...

http://bgr.com/2017/04/19/starcraft-download-for-w...
Gravatar #3 - kblood
7. nov. 2017 13:15
#2 Ja, super fedt at de gjorde det må jeg sige :) De burde egentlig også gøre Diablo 1 gratis. De har allerede gjort Blackthorne, Lost Vikings og Rock n Roll Racing gratis også.

#1 Jeg har kunne vinde over alle AIer på nær den nyeste i Starcraft 2, men det kan så også være at det mest er fordi at jeg ikke har prøvet at spille imod den.

#0 Selvom der er nogen som er uenige, så er et RTS også en hel del mere kompliceret end et MOBA spil. Den AI som vandt et MOBA spil der var det så også 1 mod 1, så det er jo helt klart også en faktor, men det bliver jo stadigt eksponentielt mere kompliceret når man tilføjer forskellige enheder, ressourcer der skal indsamles, baser der skal bygges osv osv.

Jeg så en nyhed om at Blizzard lavede en speciel version af Starcraft 2 så det var nemmere at truge SC2 sammen med en AI, så den AI ville have nemmere ved at samle data fra spillet lidt på samme måde som et menneske.
Gravatar #4 - CBM
7. nov. 2017 13:43
vi burde næsten have en newz starcraft turnering engang... spoiler... jeg er elendig til RTS og har kun prøvet at spille starcraft 1 en enkelt gang for mange år siden og har aldrig prøvet at spille starcraft 2,

jeg har dog hentet det fra blizzard på et tidspunkt så det er på min gaming pc derhjemme
Gravatar #5 - silan
7. nov. 2017 17:45
#3

Du sammenligner også to forskellige ting, det mest åbenlyse at Dota2 er et holdspil, hvilket tilføjer en helt anden form for kompleksitet. Jeg forestiller mig det er i samme grad af kompleksitet, hvis ikke større, at lave en ai der kan koordinere 5 dota2 karaktere i løbet af en hel kamp mod et tophold, som det er at lave en ai der kan spille sc2 mod de bedste som stork.

Den fremvisning OpenAI havde med Dota2 var imponerende, men det er stadig kun få procent af hvad der er påkrævet for en hel dota kamp.
Gravatar #6 - mrtb
7. nov. 2017 22:24
@Gratis Starcraft: Blizzard annoncerede til BlizzCon at første del af Starcraft 2 også bliver gratis.
Gravatar #7 - kblood
7. nov. 2017 22:54
#5 Det kan jeg nu ikke se hvorfor det skulle være. Starcraft er stadigt 200 enheder og langt større maps og flere ting der skal koordinere vs. at styre 5 karakterer i DOTA. For en menneskelig spiller vil det være pænt umuligt at styre de 5 bots, men for en AI vil det ikke gøre den store forskel. Det vil nok faktisk være mere af et problem for den hvis en af de spillere den var sammen med skulle være et menneske.

Selvfølgelig giver det at have 5 karakterer og at de skal samarbejde imod 5 spillere end den kompleksitet, men det kan bare ikke rigtigt sammenlignes med den eksponentielt større kompleksitet der er i både Starcraft 1 og 2.

Med DOTA har en AI allerede kunnet spille med en bot op imod top spillere. Ja der er et stykke vej til at kunne styre et hold af 3 eller 5, men Starcraft kræver bare hands down noget mere af en AI at skulle kunne lære og at den skulle kunne spille det mod top spillere.
Gravatar #8 - nikolaiownz
8. nov. 2017 06:27
kblood (7) skrev:
#5 Det kan jeg nu ikke se hvorfor det skulle være. Starcraft er stadigt 200 enheder og langt større maps og flere ting der skal koordinere vs. at styre 5 karakterer i DOTA. For en menneskelig spiller vil det være pænt umuligt at styre de 5 bots, men for en AI vil det ikke gøre den store forskel. Det vil nok faktisk være mere af et problem for den hvis en af de spillere den var sammen med skulle være et menneske.

Selvfølgelig giver det at have 5 karakterer og at de skal samarbejde imod 5 spillere end den kompleksitet, men det kan bare ikke rigtigt sammenlignes med den eksponentielt større kompleksitet der er i både Starcraft 1 og 2.

Med DOTA har en AI allerede kunnet spille med en bot op imod top spillere. Ja der er et stykke vej til at kunne styre et hold af 3 eller 5, men Starcraft kræver bare hands down noget mere af en AI at skulle kunne lære og at den skulle kunne spille det mod top spillere.



For det første så har du aldrig 200 enheder i star craft.. du har ikke engang halvdelen... og for det andet.. så styre du dem aldrig individuelt.. du har måske 3-4 grupper og et par bygninger du hotkeyer.. ellers er det micro management ligesom i dota.
Gravatar #9 - silan
8. nov. 2017 08:06
#7

Udover det som #8 er inde på, så kan man jo allerede nu se at AI til starcraft faktisk kan give gode spillere udfordringer, mens de AIs der magte alle Dota2s facetter spiller ca. på nivuea med en der har spillet dota2 < 10 gange.

Den vildeste AI der er lavet til dota, den du omtaler, kan jeg slå (og sikkert også dig), fordi dota er så komplekst at det er nemt at finde måder at udnytte selv avanceret mønstre på. Og den gør altså kun få procent af spillet, den farmer midt og køber fastlagte items, men ingen koordination, teamplay, strategi, ingen fokus andet end den lille del af dota2. Omvendt er jeg ret sikker på den bedste ai som Stork tæver ville give min (platin) røv tæsk.
Gravatar #10 - TwistedSage
8. nov. 2017 12:00
Jeg tænker at der er en del vej endnu. Vores hjerne kan tilgå flere neurale netværk af gangen, hvor et computer neuralt netværk kun kan løse en meget specifik opgave. Tiden vil vise om det er nok til at slå de bedste spillere i verden ;)
Gravatar #11 - kblood
8. nov. 2017 12:33
#8 Ehh, du må ikke have spillet særligt meget Starcraft og slet ikke i Diamond league eller højere. Jo, man kan SAGTENS have over 200 enheder. Både i SC1 og SC2.

#9 Helt klart, siger heller ikke det ville være nemt for en AI at styre et hold, men stadigt slet ikke at sammenligne det at styre et DOTA hold med at spille et RTS. Hvis i tror det vil være mere problematisk for en AI at spille DOTA end at spille et RTS så ved i vidst ikke hvad i snakker om.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login