mboost-dp1

SXC - Gokoroko

Mangel på basale it-kompetencer koster 80 milliarder om året

- Via Version2 - , redigeret af Pernicious

Danskere med manglende it-kompetencer koster ifølge en beregning fra Teknologisk Institut samfundet 80 milliarder kroner om året, skriver Version2.

De penge kunne nemt være sparet, hvis bare danske virksomheder bliver bedre til at uddanne deres medarbejder i for eksempel Office-pakken i stedet for bare at opdatere til den nyeste version, mener divisionsmanager Jesper Roesgaard fra e-learning-virksomheden Børsen Academy.

Jesper Roesgaard skrev:
Problemet er, at man bruger penge på udstyr og glemmer medarbejderne, selvom det faktisk er meget billigere at opgradere medarbejdernes viden end at installere en ny version af Microsofts Office-pakken.

Han vurderer, at det kan tage op mod tre uger, før effektiviteten er tilbage på det gamle niveau, hver gang en softwarepakke bliver opdateret.





Gå til bund
Gravatar #1 - Jaqen
5. okt. 2011 06:36
men så ville vi firstline supportere jo miste vores arbejde!
Gravatar #2 - XorpiZ
5. okt. 2011 07:03
"De penge kunne nemt være sparet, hvis bare danske virksomheder bliver bedre til at uddanne deres medarbejder i for eksempel Office-pakken i stedet for bare at opdatere til den nyeste version, mener divisionsmanager Jesper Roesgaard fra e-learning-virksomheden Børsen Academy."

Hvorfor gider man viderebringe den slags reklameBS?
Gravatar #3 - majbom
5. okt. 2011 07:09
XorpiZ (2) skrev:
Hvorfor gider man viderebringe den slags reklameBS?


ja det er sjovt at sådan en udtalelse kommer fra den mand... eller!
Gravatar #4 - RAGNAR0K
5. okt. 2011 07:11
#0 skrev:
Danskere med manglende it-kompetencer koster ifølge en beregning fra Teknologisk Institut samfundet 80 milliarder kroner om året, skriver Version2.

Hvilket vel er resultatet af alle former for kompetencemangel - der mistes penge.

Det er da lidt overraskende, at man ikke uddanner sit personel til et niveau, der gør dem i stand til at udnytte dit værktøjer de får stillet til rådighed.
Gravatar #5 - ragemar
5. okt. 2011 07:13
Kan ikke se pointen, de opdatere jo nok ikke fordi de ønsker at gøre det besværligt at bruge systemerne i 3-4 uger ...

Så med mindre det er bare et råb på at folk skal købe deres e-learning sammen med en opdatering giver det ikke mening.

Du kan være alt så super til at ..um sætte et autosvar op men hvis du ikke har almen interasse for it vil du ikke selv finde hvor den eventuelt gemmer sig i en ny version men bare spøge lvl1 sup.

Gravatar #6 - Sikots
5. okt. 2011 07:16
Og så er det DTI som har lavet undersøgelsen og DTI kan så bistå med .... taaadaaa - e-learning og kurser i eksempelvis Office-pakken!

Vil I ikke lige...
Gravatar #7 - Ramius
5. okt. 2011 07:39
Ved ikke hvad det er de mener der kan spares på, men folk som bliver uddannet til en office pakke kan ikke huske halvdelen af det de har lært 2 måneder efter de har været på kursus. De kan finde ud at lave et nyt dokument, lave overskrifter og trykke print. Hvis ikke folk syntes det er spændende at lege med office, så kan de kun det de har behov for, alt ud over det kan ikke stoppes ned i halsen på dem...
Gravatar #8 - Chillypill
5. okt. 2011 07:55
Jaqen (1) skrev:
men så ville vi firstline supportere jo miste vores arbejde!


Tjah og alligevel er det altså stadig svært at få elevplads som IT-supporter.
Gravatar #9 - XorpiZ
5. okt. 2011 07:58
IT-supporter er vel også blandt de mindst brugbare uddannelser overhovedet. Den rangerer på højde med diverse web-integrator/design/grafik-uddannelser.
Gravatar #10 - chult
5. okt. 2011 07:59
#1 jeg tror i firstline supportere også er en del af de 80 milliarder :P
Gravatar #11 - Adagio
5. okt. 2011 08:13
Jeg kan kun nikke genkendende til dette


Jeg kom dog lige til at tænke på noget jeg så for et par år siden, hvor Microsoft havde lavet en tilføjelse til Office pakken. I denne tilføjelse var der tilføjet nogle "mini-spil", hvor man ved at udføre bestemte opgaver (formatere lidt tekst, tilføjet en tabel, osv) fik nogle point og man kunne se hvilke opgaver man manglede at udføre og kunne sammenligne sin score med sine venners score
Kan dog ikke lige huske hvad det hed og har desværre ikke hørt noget om det siden. Syntes ellers det var et interessant eksperiment
Det gjorde i hvert fald indlæring noget sjovere end normal uddannelse med en lærer der står og viser det hele oppe på tavlen
Gravatar #12 - buchi
5. okt. 2011 08:18
Woaa!?!

Så det han siger, er at man skal droppe at opdatere sit software / hardware og bare uddanne i stedet? :-D

hmm, det ultimative havde vel været at vi sad på en commodore 64, men til gengæld vidste hvad det handlede om ;)

De 80mia han snakker om, er vel egentligt bare penge, han gerne vil flytte fra en branche til en anden :)
Gravatar #13 - nic0dk
5. okt. 2011 09:21
Adagio (11) skrev:
Jeg kan kun nikke genkendende til dette


Jeg kom dog lige til at tænke på noget jeg så for et par år siden, hvor Microsoft havde lavet en tilføjelse til Office pakken. I denne tilføjelse var der tilføjet nogle "mini-spil", hvor man ved at udføre bestemte opgaver (formatere lidt tekst, tilføjet en tabel, osv) fik nogle point og man kunne se hvilke opgaver man manglede at udføre og kunne sammenligne sin score med sine venners score
Kan dog ikke lige huske hvad det hed og har desværre ikke hørt noget om det siden. Syntes ellers det var et interessant eksperiment
Det gjorde i hvert fald indlæring noget sjovere end normal uddannelse med en lærer der står og viser det hele oppe på tavlen


Ribbon Hero - Findes stadig.
Gravatar #14 - Chillypill
5. okt. 2011 11:16
XorpiZ (9) skrev:
IT-supporter er vel også blandt de mindst brugbare uddannelser overhovedet. Den rangerer på højde med diverse web-integrator/design/grafik-uddannelser.


Du er da bare en nar
Gravatar #15 - XorpiZ
5. okt. 2011 11:33
Chillypill (14) skrev:
Du er da bare en nar


Sandheden er ofte ilde hørt.

Hvorfor tror du det er så svært at finde en læreplads?
Gravatar #16 - kalleMOD
5. okt. 2011 11:39
Chillypill (14) skrev:
Du er da bare en nar

Som #15 skriver: hvorfor tror du det er så svært at få en elevplads? Nok fordi en IT-supporter kan tages på hvad? 2 år? direkte fra 9. eller 10. klasse. Du er dermed lige omkring 17-19 år når du er færdiguddannet. Det er en ret ung alder og hvor meget kan man nå at lære på 2 år når der ikke kan stilles krav om forhåndsviden eller IQ?

Jeg vil vove den påstand at jeg lærte mere på uni det første år end du har på hele din uddannelse (om den så er 2 eller 3 år) fordi universitetet kan tillade sig at antage at man har haft f.eks. matematik A og desuden ikke skal tage hensyn til dem der måske tager længere tid om at lære, de er enten sorteret fra via gymnasiet eller har kæmpet sig igennem gymnasiet og må så kæmpe videre eller droppe ud.
Gravatar #17 - -N-
5. okt. 2011 12:16
Tror ham gutten fra børsens skal lave noget effektmåling på sine kurser.

Bare fordi man har forklaret folk, hvordan office fungere, så er de jo ikke ensbetydende med at de har forstået det.

... Og multiple choice bliver aldrig en eksamensform man kan stole på.

En helt anden ting er, at folk ikke simpelthen ikke gider.

Gravatar #18 - freesoft
5. okt. 2011 17:31
#16
Så hvor meget netværk, servere, AD, Exchange osv osv forståelse har du lært på det ene år?

På den anden side, ikke et job der er særlig nemt at ligge ud til Indien. Tror i hvert fald ikke mange af vores kunder gad snakke med en der kunne endnu dårligere engelsk for at få lidt hjælp i Word osv...
Gravatar #19 - bbb2020
5. okt. 2011 18:40
nic0dk (13) skrev:
Adagio (11) skrev:
Jeg kan kun nikke genkendende til dette


Jeg kom dog lige til at tænke på noget jeg så for et par år siden, hvor Microsoft havde lavet en tilføjelse til Office pakken. I denne tilføjelse var der tilføjet nogle "mini-spil", hvor man ved at udføre bestemte opgaver (formatere lidt tekst, tilføjet en tabel, osv) fik nogle point og man kunne se hvilke opgaver man manglede at udføre og kunne sammenligne sin score med sine venners score
Kan dog ikke lige huske hvad det hed og har desværre ikke hørt noget om det siden. Syntes ellers det var et interessant eksperiment
Det gjorde i hvert fald indlæring noget sjovere end normal uddannelse med en lærer der står og viser det hele oppe på tavlen


Ribbon Hero - Findes stadig.


Den er endda udkommet i version 2, men desværre kun på engelsk. Gør det lidt svære at spille spillet med en dansk office udgave.
Gravatar #20 - Magten
5. okt. 2011 19:03
XorpiZ (9) skrev:
IT-supporter er vel også blandt de mindst brugbare uddannelser overhovedet. Den rangerer på højde med diverse web-integrator/design/grafik-uddannelser.
Det er jeg nu ikke helt enig i. Alt efter hvor meget man selv lægger i sin uddannelse og hvor god en læreplads man får, så kan man blive klædt ganske godt på.

Men ligesom så mange andre uddannelser så kræver det at man gør en indsats for at komme godt ud af det.

kalleMOD (16) skrev:
Som #15 skriver: hvorfor tror du det er så svært at få en elevplads? Nok fordi en IT-supporter kan tages på hvad? 2 år? direkte fra 9. eller 10. klasse. Du er dermed lige omkring 17-19 år når du er færdiguddannet. Det er en ret ung alder og hvor meget kan man nå at lære på 2 år når der ikke kan stilles krav om forhåndsviden eller IQ?

Jeg vil vove den påstand at jeg lærte mere på uni det første år end du har på hele din uddannelse (om den så er 2 eller 3 år) fordi universitetet kan tillade sig at antage at man har haft f.eks. matematik A og desuden ikke skal tage hensyn til dem der måske tager længere tid om at lære, de er enten sorteret fra via gymnasiet eller har kæmpet sig igennem gymnasiet og må så kæmpe videre eller droppe ud.
Den tager 2,5 år, og det er selvfølgelig et krav at du består hvert fag på grundforløb samt hovedforløb før du kan komme videre til næste forløb.
På grundforløbet er der bl.a. matematik og engelsk svarene til 10. klasse som du selvfølgelig også skal bestå.
Gravatar #21 - Appelon
5. okt. 2011 20:51
Problemet er at man ikke uddanner folk i software, men i Microsoft Office produkter, når man burde uddanne folk i genneral brug af office software, på den måde kunne man også give alle uddannelse i noget alle kan hente gratis.
Gravatar #22 - flywheel
5. okt. 2011 21:12
Til de 80% der maksimalt benytter 20% af funktionaliteten, kunne billigere softwarepakker måske være en mulighed (måske ovenikøbet en fri) og her kommer Appelons kommentar ovenover så yderligere til sin ret.
Gravatar #23 - XorpiZ
5. okt. 2011 21:16
Magten (20) skrev:
Det er jeg nu ikke helt enig i. Alt efter hvor meget man selv lægger i sin uddannelse og hvor god en læreplads man får, så kan man blive klædt ganske godt på.


Absolut.

Men det er ikke uddannelsens skyld - det er snarere lærepladsens skyld.
Gravatar #24 - kalleMOD
6. okt. 2011 07:20
#18: ikke specielt meget, havde et enkelt kursus der hed computere og netværk hvor hovedfokus var på de forskellige lag af hardware/software i en computer, assembly-kodning osv. Og så en enkelt uge om netværk. Pointen var dog heller ikke at jeg lærte DET SAMME, men at jeg lærte MERE (it-supporter fokuserer på hardware og teknik, jeg læser datalogi hvor der fokuseres på teori, software og generelle metoder til problem-knusning indenfor IT, hvis jeg ville lære om hardware og teknik havde jeg valgt en anden uddannelse, f.eks. datamatiker som arbejder på et langt lavere plan i computeren end dataloger typisk gør)

#20: Jamen så passer det jo fint, matematik og engelsk på 10. klasse niveau? Jamen det har man jo hvis man kommer direkte fra 10. klasse :) Det jeg mener er at de ikke kan kræve at du ved hvordan man laver integraler, differentiere, c^2=a^2+b^2 osv. som måske er nødvendig basis på universitetet...Hvis de skulle kunne kræve det skulle der være et optagelseskrav der krævede at man havde en gymnasiel uddannelse og så var vi på niveau med universitetet igen :)
Gravatar #25 - Magten
6. okt. 2011 07:36
XorpiZ (23) skrev:
Absolut.

Men det er ikke uddannelsens skyld - det er snarere lærepladsens skyld.
Lærepladsen betyder helt klart meget. TEC (som er et af stederne at tage uddannelsen) er så ualmindeligt amatøragtige rent administrations mæssigt så jeg vil til dels give dig ret. Nogle af lærerne havde dog godt styr på deres område og kunne sagtens udfordre folk som mig som var langt foran i forhold til det planlagte.

Dog synes jeg uddannelsen læner sig for meget op af datateknikeren, istedet for at uddanne folk i rent faktisk at blive gode supportere. Flere jeg gik i klasse med anede intet om hvordan man skulle behandle en bruger/kunde.

Men ja, uddannelsen kunne sagtens blive bedre :)



kalleMOD (24) skrev:
Jamen så passer det jo fint, matematik og engelsk på 10. klasse niveau? Jamen det har man jo hvis man kommer direkte fra 10. klasse :) Det jeg mener er at de ikke kan kræve at du ved hvordan man laver integraler, differentiere, c^2=a^2+b^2 osv. som måske er nødvendig basis på universitetet...Hvis de skulle kunne kræve det skulle der være et optagelseskrav der krævede at man havde en gymnasiel uddannelse og så var vi på niveau med universitetet igen :)
Hvorfor skulle de dog også kræve det? Der er absolut ingen grund til at man skal kunne det.
Gravatar #26 - freesoft
6. okt. 2011 09:30
#24
Du lærer jo ikke mere om hvordan netværk hænger sammen?
Tror jeg hellere ville have en IT-sup til at sætte mine servere og netværk end en fra datalogi :D (hvis jeg kun havde de to valg)

#25
Ja det er mere en datatekniker light. Tror ikke det var på den sidste del hvor vi ikke gik sammen, datatek+ip-sup, de lærte hvordan man supportere og forklare overfor kunder.

Nu ligner det meget et support job det har jeg har/haft, der kunne jeg godt have brugt lidt om hvordan man forklare tekniske ting, overfor en kunde, der fx. ikke kan forstå sin mail eller hjemmeside ikke virker, og vi ikke kan gøre noget fordi vi ikke styre det ene eller andet.
Gravatar #27 - kalleMOD
8. okt. 2011 14:47
#25 Det jeg mener er, at det er utroligt svært at lære tilstrækkeligt på så få år, når man ikke har anden baggrund end folkeskolen. Utroligt mange der er uddannet til at udvikle hjemmesider osv. på lavt niveau er overhalet indenom af folk der selv lærer det derhjemme i deres fritid...

#26 Jeg gentager: Nej jeg lærer ikke mere om netværk og servere, men jeg lærer mere hvis du sammenligner mængden af stof jeg lærer (pensum) med det man kan lære på it-supporter uddannelsen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login