mboost-dp1

Apple Inc.

Lisbeth Salander skaber debat blandt hackere

- Via SvD - , redigeret af Pernicious

Lisbeth Salander, fra den afdøde forfatter Stieg Larssons kriminal-trilogi, beskyldes nu for at være en n00b af en svensk journalist fra Svenska Dagbladet. Artiklen har en lettere satirisk indgangsvinkel og proklamerer, at en seriøs hacker ikke ville vælge en Mac, som det er tilfældet i filmen. Et af argumenterne er, at styresystemet på en Mac, OS X, er for begrænset i sine muligheder, hvorfor Linux ville være bedre.

Journalisten Sam Sundberg fortsætter med at sige, at det at anvende en Mac er det samme som, at Dirty Harry ville anvende en vandpistol. De fleste vil nok grine lidt over sammenligningen, men det er der mange, som ikke har gjort.

I stedet har artiklen ført til en heftig debat mellem de forskellige styresystemers disciple. Blandt argumenterne finder man blandt andet, at Sundberg helt glemmer, at OS X er baseret på UNIX, samt at en Mac fint kan afvikle flere forskellige operativsystemer. Tråden til artiklen har nået over 350 indlæg.





Gå til bund
Gravatar #1 - owrflow
21. sep. 2009 11:15
Undrede mig også lidt over valget af Mac da jeg endelig så filmen. Synes ikke det passer så godt sammen med resten af hendes stil.
Anyway findes der da også elite folk der har apple boxe.
Gravatar #2 - Room
21. sep. 2009 11:15
Linux ville da være et væsentligt bedre valg - helt generelt. OS X er alt for låst, en hacker ville aldrig spilde sin tid på at låse MAC'en op for derefter så bruge den som enhver anden linux maskine :s
- Kan personligt i hvert fald ikke se nogen idé i det...
Gravatar #3 - AoOs
21. sep. 2009 11:16
Hahaha, fantastisk.
Gravatar #4 - duppidat
21. sep. 2009 11:17
#2 Enig...

Og så passer den bare SÅ lidt til stilen i filmen... Virker næsten helt som skjult marketing :-/
Gravatar #5 - jwl
21. sep. 2009 11:18
Jeg undrer mig mere over at det tilsyneladende er et Debian-system hun har på sin Mac. Synes i hvert fald der i den første film var noget der lignende apt-output i hendes terminaler.

Men ellers er argumentet jo lidt tyndt, for bare man har en Unix shell til rådighed, er det nok underordnet om OS er OS X, GNU/Linux eller en BSD.
Gravatar #6 - morajodk
21. sep. 2009 11:19
Jeg så en avis reklame fra Kvickly her forleden .. der var sku en Mac i reklamen!!! ... totalt usandsynligt da flertallet af danskere bruger PC!!!!

Come on guys! Det her er DAGENS nyhed!

:)
Gravatar #7 - jblidd
21. sep. 2009 11:26
I bogen bruger hun en 17" powerbook og i den sidste en palm treo. Så den er tro mod oplægget fra hr Larson
Gravatar #8 - bakerman
21. sep. 2009 11:26
Kender da massere af hardcore linuxfolk der har købt en mac, for at smide linux på.. :-/
Design osv. er jo lækkert.
Gravatar #9 - bobslaede
21. sep. 2009 11:27
#5
Sidst jeg ejede en mac var der apt installeret på den. Endda som standard, eller måske via nogle developer tools, kan ikke huske. Men det var der, og det virkede...
Gravatar #10 - myplacedk
21. sep. 2009 11:27
Jeg er nu ellers stødt på rimeligt hardcore nørder med Mac. Typisk fordi de ikke gider spekulere over OS'et, men koncentrerer sig om applikationerne. Og så mener de også at hardwaren er lækker.

Men når så de begynder at snakke om at man kan lave smarte ting så man kan installere visse programmer via en pakke-manager ligesom i Linux, så er det at jeg ikke helt forstår hvorfor de ikke bare bruger Linux.

Men min pointe er: OS X kan sagtens bruges af nørder. Om den passer ind i filmen aner jeg så ikke, jeg ved ikke engang hvilken film det er.
Gravatar #11 - Trentors
21. sep. 2009 11:27
Well hun bruger jo en Mac i BEGGE film og også i bøgerne. Faktisk gøres der et nummer ud af hun bruger Mac ligesom Blomkvist også gør. Men han er bare ikke teknisk minded.

Alle de gode bruger generelt Mac i de film og selv min kæreste undrede sig over Blomkvist og Salander brugte samme computer når deres IT-færdigheder nu var så forskellige.

Stieg Larsson var sikkert selv Mac-mand og så er det jo typisk at man skal sprede "glæden ved at bruge Apple". Måske havde han også et lille Apple-logo bag på bilen ligesom visse andre ;-)
Gravatar #12 - DanaKaZ
21. sep. 2009 11:27
Room (2) skrev:
OS X er alt for låst, en hacker ville aldrig spilde sin tid på at låse MAC'en op

Hvad er det du forestiller dig skal låses op?
Gravatar #13 - MoDeUs
21. sep. 2009 11:27
Men hendes mac var jo så gammel at den kører OS9
Gravatar #14 - Cyberguyen
21. sep. 2009 11:28
Sverige har tidligere haft utroligt mange Macintosh brugere pr. indbygger.

At Selander benytter en mac finder jeg ikke så mærkeligt...

En del professionelle Linux brugere benytter Mac, Thinkpad...
Så det er meget plausibelt at én som Selander ville benytte en mac til det arbejde hun skal forestille at foretage...
Gravatar #15 - Kennethxyz
21. sep. 2009 11:28
Well, ville mene at tastaturlayout ville være en seriøs gene, det er det i hvertfald for mig....
Gravatar #16 - Cyberguyen
21. sep. 2009 11:30
MoDeUs (13) skrev:
Men hendes mac var jo så gammel at den kører OS9


Der var da ingen MacOS 9 sådan som jeg kunne se...

Jeg jeg har kørt både 6, 7, 8 og 9 og det køre jo ikke på en modificeret bsd. Så jeg tvivler stærkt på at én som hende ville vælge sådan et styresystem.

Tværtimod synes jeg det virker realistisk med MacOS-X
Gravatar #17 - henrikmk
21. sep. 2009 11:36
#2

Linux ville da være et væsentligt bedre valg - helt generelt. OS X er alt for låst


OSX er ikke mere "låst" end enhver anden BSD userland, dvs. pivåben. Det er mere relevant, om man foretrækker Linux userland værktøjerne end BSD, men sammenligning ud over dette er overhovedet ikke relevant for om OS'et kan bruges til den slags formål.

Jeg undrer mig mere over at det tilsyneladende er et Debian-system hun har på sin Mac. Synes i hvert fald der i den første film var noget der lignende apt-output i hendes terminaler.


Installér Fink (som snart er lige så gammel som OSX), og du har adgang til installation af alle mulige command line værktøjer og X11 programmer vha. APT, ligesom Debian og Ubuntu.

Hvis man er mere til BSD ports, installerer man MacPorts eller DarwinPorts.

Der findes også systemer til brug af RPM pakker.
Gravatar #18 - Spiderboy
21. sep. 2009 11:36
Kennethxyz (15) skrev:
Well, ville mene at tastaturlayout ville være en seriøs gene, det er det i hvertfald for mig....

Har du overhovedet prøvet at bruge et Mac-tastatur?

Til programmering, terminaler, o.l. hvor man benytter meget dollartegn, Tuborg-paranteser, front-/backslashes, osv. er Mac-tastaturet klart at foretrække fremfor PC-tastaturer (med dansk layout).

Disse symboltegn ligger generelt lettere tilgængeligt i tasterne (f.eks. kan @ skrives med én hånd), og tegnene er grupperet mere logisk (f.eks. ligger paranteser, kantede paranteser og Tuborg-klammer alle under 7 og 8 tasterne, hvor de tilgås med hhv. shift, alt, og shift+alt).
Gravatar #19 - lnc12
21. sep. 2009 11:45
bakerman (8) skrev:
Kender da massere af hardcore linuxfolk der har købt en mac, for at smide linux på.. :-/
Design osv. er jo lækkert.

Præcis, har en MBP men fortrækker også os x, men overvejer at installer ubuntu eller Linux mint via virtual box

Desuden er der mange der har macs med enden linux eller windows (hvorfor er et godt spørgsmål) på.

og Mac OS X er bygget på BSD så det ligger faktisk ikke så langt fra linux, det gør windows derimod.

Og at hun bruger en Mac i filmen kan jeg ikke se nogen fejl i når det står i bogen.

BTW Steve Ballmer (ham der M$ fyren) har en MBP
Gravatar #20 - Magten
21. sep. 2009 11:48
#18
@ kan da også skrives med en hånd på et almindeligt dansk tastatur, ctrl+alt+2.. Den bruger jeg oftere end alt gr+2 faktisk..

Men det er nok mest smag og behag :)
Gravatar #21 - 2xmy
21. sep. 2009 11:49
Spiderboy (18) skrev:

Disse symboltegn ligger generelt lettere tilgængeligt i tasterne (f.eks. kan @ skrives med én hånd)


Lur mig om du ikke også kan nå ctrl+alt+2 med én hånd ;)

Edit: Dammit, 7 sekunder for sløv... det er nok mit pc-tastaturs skyld.
Gravatar #22 - Spiderboy
21. sep. 2009 11:52
Magten (20) skrev:
Lur mig om du ikke også kan nå ctrl+alt+2 med én hånd ;)

Edit: Dammit, 7 sekunder for sløv... det er nok mit pc-tastaturs skyld.


2xmy (21) skrev:
Lur mig om du ikke også kan nå ctrl+alt+2 med én hånd ;)

Fair nok, jeg havde glemt, at alt gr kan erstattes med alt+ctrl. :-)

Men resten af indlægget holder jeg fast i.






man behøver ikke at være religiøs,
for at være hacker




Beyond Elvis, Einstein and Mort


http://www.hanselman.com/blog/BeyondElvisEinsteinA...




@@@@@@@
ctrl+alt+2
loving it!
Gravatar #24 - Moocher
21. sep. 2009 11:55
henrikmk (17) skrev:

OSX er ikke mere "låst" end enhver anden BSD userland, dvs. pivåben. Det er mere relevant, om man foretrækker Linux userland værktøjerne end BSD, men sammenligning ud over dette er overhovedet ikke relevant for om OS'et kan bruges til den slags formål.


Der er bare ting som er mere tilgængelige på en linux platform end mac. Fx en basis ting som skifte ethernet adresse.. på linux

ifconfig eth0 down hw ether 00:00:00:00:00:01
ifconfig eth0 up

På en mac start med at tilføje en patch. og derefter bruge næsten samme linie...

Generelt vil jeg også sige at de værktøjer der bliver lavet, generelt bliver lavet til linux systemer og så måske senere portet til unix / mac

Men igen det kommer an på hvilken type hacker du er...
Gravatar #25 - Cloud02
21. sep. 2009 11:57
DanaKaZ (12) skrev:
Hvad er det du forestiller dig skal låses op?

http://www.tryten.com/products/macbookprolockz5.ph...
Gravatar #26 - mstify
21. sep. 2009 12:11
En rigtig hacker har vel ikke brug for andet end en compiler?
Så er det vel fløjtende ligegyldigt om man kører Windows, Linux eller MacOSX - selvom jeg dog er enig i at MacOSX virker som et lidt interessant valg, signalværdien taget i betragtning.

Alle de der 3. parts værktøjer er vel for scriptkiddies der ikke aner hvad de foretager sig alligevel.
Gravatar #27 - Kedekede
21. sep. 2009 12:12
Som hacker ville jeg ikke vælge Mac. Jeg bruger self 'nix. *SF*
Gravatar #28 - nobrakes
21. sep. 2009 12:14
utroligt så pointless og ubrugelig denne artikel og tilhørende kommentare (incl. denne) er.

*kigger på bl.a. #3 som har fået bedømmelsen "fantastisk"*
Gravatar #29 - Trogdor
21. sep. 2009 12:32
Damn, who gives a fuck.
Gravatar #30 - mrF0x
21. sep. 2009 12:33
mstify (26) skrev:
En rigtig hacker har vel ikke brug for andet end en compiler?
Så er det vel fløjtende ligegyldigt om man kører Windows, Linux eller MacOSX - selvom jeg dog er enig i at MacOSX virker som et lidt interessant valg, signalværdien taget i betragtning.

Alle de der 3. parts værktøjer er vel for scriptkiddies der ikke aner hvad de foretager sig alligevel.


Yeps... GCC here we go!


Ha det er bare for grineren en nyhed.. Det er totalt vand på min mølle... Jaeh jeg har en MAC - men den er kæresten glad for -bare jeg kan ha' min box i fred.

Jeg vil give folk ret i herinde at MAC platformen virker lidt for låst til min smag.
Gravatar #31 - astor
21. sep. 2009 12:34
IMO, så bør det være imod en linux brugers pricip at bruge en mac. om han kører linux på den eller ej. Linux er frit og åbent, Apple er ikke. Det er ikke så meget med tekniken bag computeren at gøre, men et princip om at ikke støtte lukkede systemer....imo
Gravatar #32 - Felan
21. sep. 2009 12:37
Du godeste....

Mac virker fint for en hver hacker. MacPorts (Port system til BSD lavet til Darwin og dermed også OSX) virker ganske fint og kan godt ligne APT-Get en del. Igen alt hvad du kan køre på en LINUX box, kan kompiles på en OSX box.... SÅ.....
Gravatar #33 - ysangkok
21. sep. 2009 12:41
Det nævnes osse i første bog hvordan Lisbeth er helt vildt l33t fordi hun bruger PGP og Eudora... svensk blog post med citat fra bog...

#5, jeg tror ikke der er noget apt-output, men jeg mener at der var en ssh nøglegodkendelsesdialog... ellers var det en anden film :D

Kan huske at der i første film var billede af Lisbeths l33t hacking skills som bestod i at hun kunne skrive i uppercase og bruge underscore i stedet for mellemrum... Det gav ingen mening overhovedet imho...
Gravatar #34 - Flemhans
21. sep. 2009 12:41
Moocher (24) skrev:

Der er bare ting som er mere tilgængelige på en linux platform end mac. Fx en basis ting som skifte ethernet adresse..



Tiger:

sudo ifconfig en0 ether 00:00:00:00:00:00


Leopard:

sudo ifconfig en0 lladdr 00:00:00:00:00:00

Gravatar #35 - nomissenrojb
21. sep. 2009 12:46
Hvilken film???
Gravatar #36 - -N-
21. sep. 2009 12:47
OS er en religion, hvorfor i alveden er en hacker mere uprofession hvis han/hun er på den ene platform frem for den anden. Jeg kunne forstå det, hvis hun lavede drag'n'drop hacks som man ser i nogle film.

Er det ikke sådan at en hacker helst skal kende alle platforme, så han ikke pludselig sidder med håret i postkassen?
Gravatar #37 - Magten
21. sep. 2009 12:47
#35
Pigen Der Legede Med ilden - Efterfølgeren til Mænd Som Hader Kvinder..
Gravatar #38 - Mort
21. sep. 2009 12:49
Vladislav (23) skrev:
Beyond Elvis, Einstein and Mort


Beyond Elvis, Einstein and Mort.

There is no such thing as beyond Mort (And leave Chuck Norris out of this) !
Gravatar #39 - astor
21. sep. 2009 12:49
En ting jeg tænkte da jeg så den første filmen. De reklamerer med at Mac er de sikreste computere, og der findes ingen virus, man behøver ingen antivirus...som man må have på de der fæle PC'er.

Akkurat det er jo den største sikkerhedsrisiko. Blomqvist i denne film, har ingen mulighed til at se nogen trojan/backdoor. Så skal man hacke, så gør det på en mac. send en mail med en link til noget malicious noget, og vupti, du har evig tilgang til vedkommendes computer!
Gravatar #40 - mstify
21. sep. 2009 12:57
#39: Det gør sig også gældende på platforme med antivirus - antivirus giver ikke andet end en følelse af falsk sikkerhed.

Det er lidt som når Lene Espersen indfører logning af datatrafik for at forhindre terror (!?)
Gravatar #41 - dan1el
21. sep. 2009 12:58
seriøst folkens....der findes masser af linux distributions til PPC..så lad os sige det er en PowerBook (som i bogen) så kan hun da....hvis hun er hacker, smidt alt muligt på, bare ikke Windows....det lyder da som en hacker (en der ikke kan lide windows overhovedet, og vil have det på sin egen vis..)

Windows er på ingenmåde overlegen til noget som helst...så enten er man mac bruger med OS X (fordi det er så legende let) eller man har Linux (Fordi man kan alt) Windows er for alle de andre som ikke gider betale for noget og bare vil se film og spille spil...

*tager paraplyen frem i tilfælde af hagl*
Gravatar #42 - zin
21. sep. 2009 13:07
350 indlæg?
Det er jo småting sammenlignet med newz.dk. Ordleg anyone? 13k+ indlæg?

Ang. OS X vs. Linux til hackere...
Meh. L2Use Ports. Der er masser af dem - ellers kan man jo bare, som #41 siger, installere en Linux distro på en Mac, som de virker fortrineligt til da de har meget standard (og god) hardware - så som Intel chipset, CPU, lydkort og netkort o.l.. Det betyder at der sjældent er problemer med at finde drivere til dem.
Gravatar #43 - myplacedk
21. sep. 2009 13:10
mstify (26) skrev:
En rigtig hacker har vel ikke brug for andet end en compiler?

Det kommer vel an på hvad det er man hacker. På arbejde bruger jeg Windows uden de store problemer.

Hjemme ville jeg være meget ked af Windows' begrænsninger. One.linere i Linux bliver jo hurtigt til et helt programmeringsprojekt i Windows. (Det hjælper at installere fx. cygwin så man har unix-værktøjer til rådighed, meeen...)
Gravatar #44 - gnаrfsan
21. sep. 2009 13:44
Hvorfor ikke en Mac? God performance i en lille pakke. Resten burde kun betyde noget for en n00b hacker.
Gravatar #45 - nugga
21. sep. 2009 13:50
Mac med Linux OS, ville sådan set klare sig godt.
Men tror nu ikke ret mange hackere er mac fans, men det er bare en teori.
Gravatar #46 - BossDanmark
21. sep. 2009 13:53
I bund og grund er det da ligegyldigt hvad hun bruger - bare filmen er tro mod bogen og det er den - for i bogen bruger hun en mac.

Havde man valgt at give hende en PC, var ramaskriget meget mere relevant.
Gravatar #47 - Holger_dk
21. sep. 2009 14:01
Er det bare mig eller er det her en helt vildt ligegyldig diskussion?

Vi snakker om en artikel omkring computer valget af en fiktiv person...

bare vær glad for at de viser en hacker der bruger noget andet end et program med en vildt flot GUI til at hacke alt og alle... (har ikke set nogle af de Selander film, så aner ikke hvad hun gør, men hvis man kunne se et terminal vindue og noget apt noget lyder det noget mere realistisk end andre film)
Gravatar #48 - Windcape
21. sep. 2009 14:41
#47

Linux folket har jo ikke andet at give sig til.

Desuden kender jeg da et hav af "hackere" som bruger VB, da VB ligesom C++ tillader en form for memory access (tænk pointers), og derudover er meget nemmere at arbejde med.

Linux? Hvor står det at hackning kun handler om netværkssikkerhed ?-)
Gravatar #49 - Zeales
21. sep. 2009 14:48
Jeg ved bare at hvis jeg ser den film, vil jeg højst sandsynligt forlade den i vrede over hvor urealistisk hackning hun laver. Nogen der kan give input på dette?
Gravatar #50 - fastwrite1
21. sep. 2009 14:56
#49 -jeg tror ikke at du vil forlade biografen. Jeg tror bare du vil tænke "thh.. sikke en amatør"...

Det er det samme med andre eksperter inden for deres område, når de ser en biograffilm og kommer ind på et område de har med at gøre til daglig, tager de sig også til hovedet.

Jeg må tit fortælle (eller - måske ikke ligefrem tit, men en del gange) at det altså ikke bare er at trykke på et par knapper på et fancyt grafisk flot lavet interface, og så er man inde i alverdens computere.

Det er heller ikke at man bare skriver noget tilfældigt på tastaturet (prøv at læg mærke til hvilke taster de egentlig rammer. Det bliver tit i stil med: gjerisdgnmvpwrksdlkr), og vupti har man adgang til alt.

SÅ let er det dog trods alt ikke..
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login