mboost-dp1

Linux

Linux erstatter flere Windows-servere end Unix-servere

- Via The Linux Foundation - , redigeret af Avenger- , indsendt af asfaltgeden

Fonden Linux Foundation, der arbejder for udviklingen af Linux-kernen, har udgivet en rapport, hvori de har spurgt en række firmaer, der i forvejen har et blandet servermiljø (Windows, Unix, Linux), hvad deres opgraderingsplaner er for deres servere.

For de virksomheder, der vil udvide med nye servere inden for de næste fem år, vil 76,4 % udvide med Linux-servere, hvor kun 41,2 % forventer at installere nye Windows-servere. Det mindre nyindkøb for Windows skal sammenholdes med, at 43 % af de adspurgte vil skære i antallet af servere med Microsofts styresystem.

Det blev også undersøgt, i hvor stort et omfang Linux-servere vil overtage roller fra servere med Unix og Windows. Her viser det sig, at 36,6 % har migreret væk fra Windows, og 31,4 % har flyttet serveropgaver fra Unix til Linux.

Årsagen til firmaernes valg er i mange tilfælde ikke den økonomiske afmatning, som man ellers har vurderet, vil være vand på Linux’ mølle, idet næsten 60 % direkte svarer, det ikke har haft en indflydelse. Det er derimod oftest af tekniske årsager, der bliver skiftet til Linux, ligesom sikkerhed også er en vigtig faktor.

Det største problem ved skiftet til Linux er derimod problemer med drivere, ligesom interoperabilitet og mangel på kompetente it-folk er blandt forhindringerne ved brug af open source-operativsystemet.





Gå til bund
Gravatar #1 - Dreadnought
13. okt. 2010 06:45
#0 skrev:
... inden for de næste fem år, vil 76,4 % udvide med Linux-servere, hvor kun 41,2 % forventer at installere nye Windows-servere

Så 17,6% vil installere begge?
Gravatar #2 - zcuba
13. okt. 2010 06:50
Vil nogen bruge 10 sekunder på at fortælle hvor mange der er af hver slag inden de skifter ud.. i antal ?

%-regning er grundlæggende relativt, og jeg er enig med #1 i at der er noget der ikke helt går op.
Så de her procent satser ser ikke ud til at være fundet udfra det totale antal servere / brugere, men fundet ud fra de to grupper.

hvis det er tilfældet kan overskriften
"Linux erstatter flere Windows-servere end Unix-servere" kun give mening hvis der er ca lige mange slags servere med windows og unix i brug i dag.

Jeg ved ikke hvor mange der er af hver slags, men nogen herinde gør vel ?
Gravatar #3 - asfaltgeden
13. okt. 2010 06:53
#1+2 Der er et link til hele undersøgelsen, hvis man ønsker at se nærmere på tallene.
Gravatar #4 - mathiass
13. okt. 2010 06:53
For de virksomheder, der vil udvide med nye servere inden for de næste fem år, vil 76,4 % udvide med Linux-servere, hvor kun 41,2 % forventer at installere nye Windows-servere.
De her tal er fuldstændig værdiløse uden at vide hvad market share er hos samme firmaer. Hvis 20% i forvejen bruger Windows på deres servere, så er konklusionen jo noget anderledes end hvis det er 60%.
Ifølge artiklen så er undersøgelsen foregået blandt store virksomheder, som jo har ry for i højere grad at have den nødvendige kompetence til at bruge Linux.
Gravatar #5 - mathiass
13. okt. 2010 06:55
I øvrigt skal hele undersøgelsen nok tages med et gran salt når den er lavet af Linux Foundation, fuldstændig på samme måde som det skal tages med et gran salt når Microsoft laver sin Get the Facts kampagne...
Gravatar #6 - moulder666
13. okt. 2010 07:42
I øvrigt skal hele undersøgelsen nok tages med et gran salt når den er lavet af Linux Foundation, fuldstændig på samme måde som det skal tages med et gran salt når Microsoft laver sin Get the Facts kampagne...


Helt enig! Faktisk burde overskriften lyde således:

"Linux erstatter flere Windows-servere end Unix-servere blandt en række firmaer, der er specielt udvalgt af Linux Foundation."

Men så lyder det måske ikke HELT så imponerende igen! :-)
Gravatar #7 - Hubert
13. okt. 2010 08:02
moulder666 (6) skrev:
Helt enig! Faktisk burde overskriften lyde således:

"Linux erstatter flere Windows-servere end Unix-servere blandt en række firmaer, der er specielt udvalgt af Linux Foundation."

Men så lyder det måske ikke HELT så imponerende igen! :-)


For ikke at tale om at det er en meget lang overskrift... :)
Gravatar #8 - spet
13. okt. 2010 08:17
mathiass (5) skrev:
I øvrigt skal hele undersøgelsen nok tages med et gran salt når den er lavet af Linux Foundation, fuldstændig på samme måde som det skal tages med et gran salt når Microsoft laver sin Get the Facts kampagne...


Men alligevel nok med mindre salt, idet der er forskel på en undersøgelse og en kampagne :) (se også næste kommentar)

mathiass (4) skrev:
De her tal er fuldstændig værdiløse uden at vide hvad market share er hos samme firmaer. Hvis 20% i forvejen bruger Windows på deres servere, så er konklusionen jo noget anderledes end hvis det er 60%.
Ifølge artiklen så er undersøgelsen foregået blandt store virksomheder, som jo har ry for i højere grad at have den nødvendige kompetence til at bruge Linux.


Jeg har kigget lidt i rapporten og der skriver de lidt om, hvilke firmaer der har deltaget i undersøgelsen:
rapporten skrev:
The results of this survey were based on responses from 387 IT professionals from organizations with $500m or more a year in revenues or 500+ employees. The vast majority (60.5%) identified themselves as IT/IS staff or developers and represented a wide range of industries. 46.5% are from the US and Canada, 28.7% are from Europe, and 11.6% are from Asia.

This survey was conducted with members of The Linux Foundation’s End User Council, as well as other end users identified by The Linux Foundation and Yeoman Technologies. This report is being published at The Linux Foundation End User Summit, where many respondents will be in attendance. These companies include Morgan Stanley, Goldman Sachs, Bank of America, Bristol-Myers Squibb, NTT, Deutsche Bank, Dreamworks, ADP, McKinsey and Company, Bank of New York, Barclays Capital, AIG, the US Department of Defense, MetLife, CME Group, NASDAQ QMX, the New York Stock Exchange, Goodrich, and many more.


Alt andet end lige lader det ikke til at være tilfælde småfirmaer :)
Gravatar #9 - Hubert
13. okt. 2010 08:21
spet (8) skrev:
Men alligevel nok med mindre salt, idet der er forskel på en undersøgelse og en kampagne :) (se også næste kommentar)


Og dog alligevel...

This survey was conducted with members of The Linux Foundation’s End User Council, as well as other end users identified by The Linux Foundation and Yeoman Technologies.

Står der noget om hvordan man har udvalgt hvilke firmaer man ønskede skulle svare på de ønskede spørgsmål? Hvis ikke så er det lige så troværdigt om en MS kampagne.
Gravatar #10 - mathiass
13. okt. 2010 08:56
Men alligevel nok med mindre salt, idet der er forskel på en undersøgelse og en kampagne :)
Hvorfor? De laver vel undersøgelsen for at bruge den som en form for reklame. Ellers ville de da være vanvittigt dårlige til det, de laver...

Alt andet end lige lader det ikke til at være tilfælde småfirmaer :)
Det er lige præcis min pointe!

Står der noget om hvordan man har udvalgt hvilke firmaer man ønskede skulle svare på de ønskede spørgsmål? Hvis ikke så er det lige så troværdigt om en MS kampagne.
Nej, det gør der lige præcis ikke. Og der står heller intet om hvilke tal de fundne tal skal holdes op imod for at se den tendens som artiklen antyder.
Gravatar #11 - h8x0r
13. okt. 2010 10:24
Det ser jeg bare ikke i virkeligheden. Syntes stadig at folk forsøger at få alt over på Windows og få skubbet unix/Linux ud.
Gravatar #12 - spet
13. okt. 2010 10:56
Angående troværdigheden tager rapporten faktisk også forbehold, hvilket jeg endnu har til gode at se fra fx Microsoft.
Rapporten skrev:
Admittedly, The Linux Foundation End User Council and other enterprise end users who are motivated to complete a survey from The Linux Foundation are not an unbiased lot. But the organizations’ size, buying power and technical backgrounds – as filtered by The Linux Foundation and Yeoman – certainly make this data worth noting, both for Linux vendors and developers, as well as for their competitors.


Min pointe med at sige, at den skal tages med mindre salt end "Get the Facts"-kampagnen er, at TLF netop ikke påstår, at her er sandheden.
Gravatar #13 - decx
13. okt. 2010 13:43
Vi bruger alt muligt på arbejde men HP-UX, Solaris og vores IRIX er på vej ud til fordel for Linux. Windows afhængig af services skiftes til Linux men vi har stadigt mange Windows servere.

Vi kører et meget stort QA lab som er Linux hosts med virtualboxes med scripthosts så vi kan teste mange miljøer simultant. Det gik fra VMWare til VirtualBox på ingen tid fordi vi sparer rigtigt rigtigt mange penge. Det er svært at argumentere imod.
Gravatar #14 - owrflow
13. okt. 2010 19:32
... mangel på kompetente it-folk er blandt forhindringerne ved brug af open source-operativsystemet.

Hvor kan man uddanne sig i sådan noget henne?
Gravatar #15 - mee
13. okt. 2010 19:57
owrflow (14) skrev:
Hvor kan man uddanne sig i sådan noget henne?


På den nærmeste statssponsorerede MSDNAA uddannelsesinstitution ;-)

Alternativt kan du kaste dig ud i at arbejde med source-operativsystemer, de er trods alt gratis, ligesom de fleste af de værktøjer der kan anvendes sammen med dem ;-)
Gravatar #16 - owrflow
13. okt. 2010 20:09
#15
MSDNAA som i MSDN Academic Alliance?
Det har da ikke meget med open source-operativsystemer at gøre :S:S
Gravatar #17 - mee
13. okt. 2010 20:16
owrflow (16) skrev:
#15
MSDNAA som i MSDN Academic Alliance?
Det har da ikke meget med open source-operativsystemer at gøre :S:S


Rart at se min lille vits ikke blev overset.

Jeg kan være lidt seriøs og skrive at der er kun en måde at lære open-source, og det er ved at selv gå i gang. Der skal arbejdes for at lære det, men folk hjælper generelt gerne en på vej, når der er problemer.

Jeg er stadig studerende og ved derfor ikke hvad virksomhederne siger til at der står Linux på ens CV, men det kan næppe skade at vise man ved mere end en gennemsnitlig Windows admin.
Gravatar #18 - owrflow
13. okt. 2010 20:37
#17
Laver også lidt selvstudie. Men det er vel ikke så underligt hvis det er svært at finde kompetente folk inde for området, når der ikke er nogen uddannelse man kan lærer det på.

Okay på første år på min datamatiker uddannelse var der en formiddag hvor vi skulle installere Ubuntu i en VM. Men det kan man sq da ikke lærer noget af.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login