mboost-dp1

Intel

Larrabee kommer i første halvår 2010

- Via DailyTech - , redigeret af Emil

Intels længe omtalte Larrabee multikerne-processor, der bliver Intels første dedikerede grafikprocessor som samtidig skal tage kampen op mod NVIDIA og ATI’s GPU’er, vil komme på markedet i 2010.

Det blev oplyst i forbindelse med indvielsen af Intel Visual Computing Institute i Tyskland, hvor lederen af Intel Microprocessor Technology Lab, Joseph D. Schultz var til stede.

Schultz kunne oplyse, at der endnu ikke var udsendt nogen prototyper til samarbejdspartnere, til trods for at Intel tidligere har udsendt software-udviklingsværktøjer til Larrabee.

Med en tidsplan, der forudser, at de første produkter med Larrabee er på gaden i første halvår af 2010, vil samarbejdspartnerne dog snart kunne modtage testeksemplarer. Ifølge Schultz er de i gang med den afsluttende debugging af chippen, og det er denne proces, der afgør, hvornår chippen præcist er klar.





Gå til bund
Gravatar #1 - MarsontheRocks
14. maj 2009 16:25
Så må vi jo bare håbe (eller lade være) at teknologien holder vand i praksis. Uanset hvad, så er der alligevel ikke fare for at intel går konkurs pga. et produkt der ikke kan præstere noget.
Gravatar #2 - mee
14. maj 2009 16:32

Er det en dedikeret graffikchip? jeg troede den slags kræve chippen havde sin egen hukommelse og har ikke læst noget om dette skulle være tilfældet for Larrabee.
Gravatar #3 - f-style
14. maj 2009 16:43
Er labree ikke den chip som skulle kombinere cpu og gpu i et, hvilket ifølge intel skulle gøre det lættere at kode til samt være hurtigere.
Gravatar #4 - bjerh
14. maj 2009 16:59
#3.. yes.. og den skulle også være rimeligt hardcore til at rendere raytracing. Altså set i forhold til hvad "normale" GPU'er kan præstere idag.
Gravatar #5 - ipwn
14. maj 2009 17:20
#4 Den skulle vist være langt mere programmerbar end GPU'er, men stadig besidde styrken så vidt jeg forstår :)
Gravatar #6 - terracide
14. maj 2009 18:56
#5:
"Larry" er fuldt "programmerbar", det vil sige at den ikke er låst til f.eks DX9, DX10 eller DX10.1.

Når DX11 kommer, ændre de bare driveren og bingo..."Larry" er DX11.

Jeg er spændt på at se hvad "Larry" brigner til bordet, da deres design lidt ligner en mellemting mellem NVIDIA's og ATI's "logic" men langt mere programmerbar og med et par smarte design detaljer.
Gravatar #7 - Scapegoat
15. maj 2009 06:39
Larrabee er i princippet "bare" en VILDEREN CPU med væsentligt flere kerner end vi kender det idag, hvor både CPU og GPU udregninger bliver klaret herfra. Så i stedet for at købe nyt grafikkort, skal du købe ny "CPU". Lidt ligesom hvis du har en hybridbil, for at få den til at køre hurtigere, skal du nok have en ny Dieselmotor og en ny elektrisk motor. Hvor du i bilen med blot en enkelt forbrændingsmotor skal inverstere i én stor motor.

Fordelen med Larrabee er at du ikke skal igennem det ene kort til det andet for at få smidt en tekstur på en figur, for så at spørge et andet sted om hvordan figuren skal opføre sig.
Al den frem og tilbage trafik skaber jo alligevel en del lag, som man stort set fjerner ved at køre alt i samme enhed.
Og så som #4 så skulle Larrabee også være bedst til Raytracing.
Desuden skulle folk være gladere for kun at skulle programmere til én type processor, hvilket jeg godt forstår :P

Ulempen ved Larrabee er så at det vist ikke heeeelt yder lige så godt som en GPU, men det er jo nok fordi Larrabee stadig er under opstart, hvor GPU udregninger er ved at være en ret solid standard.

Men jeg glæder mig til at se hvad Larrabee kan, det lyder lovende...
Gravatar #8 - terracide
15. maj 2009 11:18
#7:
Du har i den grad ikke forstået hvad der menes med at "Larry" er baseret på en x86 kerne....men morsomt at læse.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login