mboost-dp1

Facebook

Kun få kommuner bruger Facebook til at kommunikere med sine borgere

- Via DR - , redigeret af Pernicious

På Facebook har Aalborg Kommune en side, hvor en bruger, Susanne V. Christensen, på en fredag i juni efterspurgte et stykke asfalt til at komme fra vejen op på cykelstien. Trine fra Aalborg Kommune svarede resolut, at det ville blive undersøgt med det samme, og at Trine ville få et svar om mandagen. Efterfølgende blev der lagt asfalt på som ønsket.

Susanne V. Christensen udtaler at det var ’stort’. Det samme mener Ib Potter fra Co3, som kalder det for et godt eksempel på en kommunikation mellem borger og kommunen via Facebook. Den succeshistorie har Aalborg Kommune fået meget ros for af sine borgere og af andre brugere på Facebook og Twitter.

Ib Potter mener dog at det er en enlig svale, da det offentlige ikke er så gode til at bruge de sociale tjenester til at kommunikere med borgerne, selvom flere offentlige instanser har en tilstedeværelse på både Facebook og Twitter.

Ib Potter, Co3 skrev:
Mange steder er profilen på de sociale medier automatiseret. Og så bliver det bare endnu en kanal til massekommunikation. Hvis telefonen ringer, så tager man den, og det bør man også gøre på Facebook. Spørgsmål, der hænger i luften er rigtig dårlig PR.

Dog fremhæver han Skat, der har en twitter-profil, @Skattefar, hvor borgere kan stille spørgsmål, som hurtigt bliver besvaret af skat. På samme måde giver Potter også Københavns Politi ros for at bruge Twitter til at informere borgerne om trafikkaos.





Gå til bund
Gravatar #1 - Mort
25. aug. 2012 07:30
Som kommune er man jo kun interesseret i at andre kan læse borgernes spørgsmål, hvis man rent faktisk har et godt forhold til borgerne.

Hvis kommunen kategorisk svarer nej til at hjælpe, når borgerne har en forespørgsel eller den ikke svarer indenfor rimelig tid, så kan alle jo se hvor dårligt kommunen behandler borgerne - Hvilket er dårlig PR.
Gravatar #2 - joeyjoejoejoe
25. aug. 2012 07:52
kommuner og arbejde skal bare holde slge væk fra ens facebook
Gravatar #3 - Bjarni
25. aug. 2012 08:23
Det er da fint nok en medarbejder så et relevant problem og løste det. Men rent generelt skal kommuner og staten ikke bruge vores skattepenge på, at være repræsenteret på Facebook også.

For det første er det ikke et særligt sikkert medie at kommunikere med borgerne på. Derudover er det meget mere økonomisk at have sat det i system et centralt sted på deres egen hjemmeside.

Så mangler der bare, at Skat begynder og svare lidt hurtigere end med en måneds ventetid på henvendelser igennem tastselv-systemet.

PS: Det er selvfølgelig noget andet med 1-vejs kommunikation. Er selvfølgelig fint nok at bruge de sociale medier til at kommunikere budskaber ud. Det er 2-vejs kommunikationen jeg ikke mener hører hjemme dér.
Gravatar #4 - BurningShadow
25. aug. 2012 08:45
Jeg ville hellere have at min kommune besvarede telefonerne, end at jeg kunne skrive til dem på facebook.
Gravatar #5 - webwarp
25. aug. 2012 09:18
#4 nu er det heldigvis ikke en enten eller setup.. Det er faktisk ekstra service, måske på et medie, hvor de yngre er mere vant til at operere... Det sagt duer det jo ikke rigtig, hvis det offentlige er på fb må det også være krav at de på lige vis er repræsenteret på andre lignende tjenester..
Gravatar #6 - p1x3l
25. aug. 2012 09:22
#4 +1 ...

ud over det overvejer om det lovligt facebooks servere er ik i danmark og kan jo ik undgåes der er noget info der ik rager andre ...
Gravatar #7 - troldefar
25. aug. 2012 09:31
#2
Mon ikke det mere er dig som skal holde dig fra arbejde og kommunes Facebook, med den holdning til tingene?
Der er en glimrende mulighed for at skabe nogle flere jobs, som giver bedre bonus til kommunerne her.
Ansæt nogle gutter og gut'inder som varetager de sociale medier, så er kommunikationen kørende.
Tydeligvis noget Aalborg-kommune har fået trumfet igennem papirmøllen.
Alt starter i det små. Lad os hellere holde det her kørende så det ikke bare forsvinder igen.
/me impressed!
Gravatar #8 - Bjarni
25. aug. 2012 09:44
troldefar (7) skrev:
#2
Mon ikke det mere er dig som skal holde dig fra arbejde og kommunes Facebook, med den holdning til tingene?
Der er en glimrende mulighed for at skabe nogle flere jobs, som giver bedre bonus til kommunerne her.
Ansæt nogle gutter og gut'inder som varetager de sociale medier, så er kommunikationen kørende.


Ja lad os endelig ansætte nogle flere offentlige medarbejdere. Så betaler de jo også skat og bidrager til fællesskabet. For enhver ved jo at flere skatteindtægter giver højere velfærd. Sådan må det jo naturligvis være.


(Og ja ja jeg har lagt mærke til dit nick er TROLDEfar....)
Gravatar #9 - Pts99
25. aug. 2012 09:44
#7
Vi ska satme ikke have flere offentlig ansatte. 1/5 af Danmarks befolkning er allerede offentlig ansat, hvilket allerede er et abnormt højt tal.

Desuden så med den mængde pause de tager, i hvert fald i Køge kommune, så behøves vi ikke flere ansatte, Vi skal bare have flere effektive arbejdere. Så kunne vi omskole nogle af dem i stedet.

Gravatar #10 - Jesper C.
25. aug. 2012 10:30
#4 Kan kun give dig ret. Hvad fanden er der nu galt med en telefon og et dedikeret, offentligt - og her tænker jeg ikke "offentligt", som at Facebook kan tilgå personfølsomme oplysninger - servicesystem? Hvad fanden laver kommuner, universiteter og andre "seriøse" instanser på det kommercielle lorteforum? "KUN FÅ"?!? Vor Herre til hest!
Gravatar #11 - webwarp
25. aug. 2012 10:56
#10 telefonselskaberne er jo også kommercielle .. Men udmiddelbart var borger.dk en mere oplagt platform man skulle henvende sig på, så kan der checkes på navn med nemid og det burde være muligt at lave en sikker kommunikation i tilfælde af personfølsomme data, som folk nok før eller siden skal poste på facebook når de ikke tænker sig om..

#9 hvor har du det tal fra ?
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/01/17/032905...
Det giver "kun" 1/7 af DKs befolkning som offentlige ansatte..?
Gravatar #12 - Jonas_
25. aug. 2012 12:09
11# Hvis telefon er et kommercielt medie, så er borger.dk altså også...

Gi' mig een god grund til at en henvendelse via Facebook er mere effektivt end en god gammeldags e-mail - og jeg opretter en profil MetteVunch.
Gravatar #13 - Bjarni
25. aug. 2012 13:21
webwarp (11) skrev:

#9 hvor har du det tal fra ?
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/01/17/032905...
Det giver "kun" 1/7 af DKs befolkning som offentlige ansatte..?



Du har ret i, at det er tættere på 1/7, hvis man også tæller børn med. Hans tal stammer sandsynligvis fra hvad der svarer til alle voksne.

Men hvis vi nu siger, at det er ca. 14-15 % af befolkningen, der arbejder i den offentlige sektor, så er det vel ikke helt optimalt, at kun 20 % af befolkningen arbejder i den private sektor. Og at den resterende 65 % af befolkningen slet ikke arbejder?

Ja ved godt det lyder lidt vildt. Og vilde påstande bør man selvfølgelig dokumentere. Så her er dokumentationen fra en statslig kilde: Faktaark fra Finansministeriets Lønkommision i 2010 - side 4 (den der står 3/4 på).

(Tal fra 2007, men det har ikke ændret sig væsentligt siden da)
Gravatar #14 - binderup
25. aug. 2012 14:35
Jeg arbejder selv i det offentlige som udvikler, så min holdning er måske lidt farvet.

Men jeg mener at kommunerne, regionerne ja det offentlige generelt skal møde borgerne hvor de er. Hvis disse tal holder vand: http://thomasbigum.dk/2012/02/nye-danske-facebook-... så er der knap 3 mio danske facebook profiler eller rettere lidt over halvdelen af befolkningstallet.

Facebook er et ganske udemærket sted til at gå i dialog med borgere om relativ simple emner - sagsbehandling skal selvfølgelig ikke foregå i et offentligt forum.

@Skattefar på twitter er et rigtig godt eksempel på hvordan man kan bruge de sociale medier til at kommunikere mellem stat og borger i et sprog der er langt mere tilgængeligt (og til glæde for andre end de to parter). Ja der sker en kommunikation mellem to parter, men andre borgere er med på en lytter og kan drage nytte af debatten - dette er ikke alene nyttigt det kan også spare penge i sidste ende.

Var det ikke sket på de sociale medier så skulle der enten udvikles/implementeres tilsvarende teknologi på skat.dk - og jeg tror med stor sikkerhed at det ikke ville blive en success, men ved at mødes med borgerne på deres hjemmebane så blev det til en success.

De få medarbejdere der i Ålborg deltager i Facebook debatten som repræsentanter for kommunen kan være med til at spare flere penge for kommunen end hvis man skulle tage sig at de samme typer henvendelser i en borgerservice på forskellige lokationer.

Sociale medier er også ensbetydende med vidensdeling, og der kan det være en rigtig god idé at det offentlige også er med til at deltage i et normalt kancelli frit sprog.
Gravatar #15 - burgurne
25. aug. 2012 15:07
Ja, det er fint #14. Hvad så med os 2 mio danskere der ikke vil/gider bruge "sociale tjenester" som fb, twitter osv?

Jeg vil langt hellere enten via borger.dk eller min kommunes egen hjemmeside tage/modtage henvendelser.
Gravatar #16 - binderup
25. aug. 2012 15:09
#15 Der er heller ikke nogen der siger at det kun skal være på facebook eller twitter.

Men når man har et forum hvor der er knap 3 mio borgere så kan det altså ikke ignoreres.

Og de to andre muligheder du nævner borger.dk eller kommunens hjemmeside har du jo stadig mulighed for at bruge, og jeg har meget svært ved at se at de skulle forsvinde.
Gravatar #17 - fe950
25. aug. 2012 16:57
#16
3 mill profiler er ikke lige med 3 mill aktive brugere.

Derudover vil jeg miste respekten for demokratiet, his det foregår på en side med div. reklamer.

Og jeg vil også miste respekten for min kommune som autoritet og neutral myndighed, hvis kommunen er med til at et udenlandsk firma tjener penge på aktivitetern.

"...kommunikere mellem stat og borger i et sprog der er langt mere tilgængeligt... " Hvad har det med Facebook at gøre!!

"...Ja der sker en kommunikation mellem to parter, men andre borgere er med på en lytter og kan drage nytte af debatten..."!! Så brude du jo skrive dit kommentar på Facebook og ikke NEWZ, så kan 3 mill drage nytte af det. Jeg mener hvor svært er det at lave en "kommunal NEWZ" side.


..Sociale medier er også ensbetydende med vidensdeling..
Det her handler om at kommunen i sin helhed skal lære at kommunikere på en anden måde med sine borgere uden at tvinge dem til at underkaste sig et udenlandsk firma for at del i kommunens guldkorn.




Gravatar #18 - arne_v
25. aug. 2012 17:21
#kommuner og FB

Jeg mener ikke at det kan forsvares at kommuner bruger FB.

Husk diskussionen omkring kontor pakke. Der er vel rimelig enighed om at det offentlige ikke kan stille folk der bruger en bestemt kontorpakke (MS Office) bedre end andre borgere. Og at flertallet af borgerne bruger den kontorpakke ændrer ikke på dette.

Man kan heller ikke stille borgere som bruger et bestemt social web site (FB) bedre end anadre borgere. Og at flertallet af borgere har en konto på det sociale web site ændrer ikke på dette.

Al information og alle konktakt muligheder skal være tilgængelige andet steds på samme nemme måde.

Det kunne jo f.eks. være kommunens hjemme side. Eller noget fælles.

Det forhindrer ikke at man tilbyder samme service på FB, men så er det en ren ekstraomkostning. Og normalt hævder kommunerne at de mangler penge.
Gravatar #19 - binderup
25. aug. 2012 18:55
fe950 (17) skrev:
#16
Så brude du jo skrive dit kommentar på Facebook og ikke NEWZ, så kan 3 mill drage nytte af det. Jeg mener hvor svært er det at lave en "kommunal NEWZ" side.


Hvorfor? Jeg skriver ikke her som kommunalansat, men som privat person.

#17 og #18

Jeg tror at I har misforstået det fuldstændig. Ålborg kommune vil ikke erstatte deres borgerrettede kommunikation med Facebook alene - de bruger det som et supplement.

Sociale netværk er rigtig gode måder at nå folk på - det kan være miljøkampanger, sikker trafik op til skolestart, kulturelle arrangementer osv. Hvorfor skal kommunerne nøjes med at skrive i den lokale avis til borgerne - en avis ingen læser eller på hjemmesiden, som rigtig mange borgere aldrig nogensinde kommer ind på? Men det kunne jo være at de opdagede de selvbetjeningsløsninger der er på hjemmesiden via et socialt netværk, og så er der pludselig mange penge at spare (altså skattekroner)

Bruger I ikke sociale netværk fred være med det - informationen er stadig tilgængelig på de traditionelle medier: aviser, hjemmeside, infotavler på borgerservice stationer osv. Jeg ser dog ingen skade i at man også bevæger sig ud på sociale medier med information eller dialog, og specielt ikke når det ikke er den eneste vej til information.
Gravatar #20 - fe950
25. aug. 2012 21:58
#19 ...Hvorfor? Jeg skriver ikke her som kommunalansat, men som privat person...

Det ved jeg godt. Det var bare en hentydning til at kommunen kunne lave en netbaseret service a la newz. og Newz brugere er på Newz, velvidende at FB findes. Der er en grund til at man er på Newz. Newz brugerne er glade for Newz. Kommunerne må optimere deres hjemmesider for at skabe en dynamik. Jeg har endnu ikke set en kommunal hjemmeside med mulighed for borgereinddragelse.

Min pointe var/er at kommuner godt akn tilbyde en netbaseret service som som nem og overskuelig og brugbar uden om FB.

Og som borgere vil jeg gerne have ET sted hvor jeg kan orientere mig om kommunen.

Gravatar #21 - binderup
26. aug. 2012 06:14
fe950 (20) skrev:
Og som borgere vil jeg gerne have ET sted hvor jeg kan orientere mig om kommunen.


Held og lykke med det. Krav om EU udbud gør dette til en umulighed. Det er nærmest et rent mirakel at vi har borger.dk

Det er ikke fordi at kommunerne syntes at det er sjovt at have X antal forskellige IT leverandører i stedet for samlet at gå sammen om en.
Gravatar #22 - troldefar
26. aug. 2012 06:44
@Bjarni
WFT?
Hvad hulen snakker du om skat for?!?
Jeg snakker om flere arbejdspladser, er sq da lige meget hvor de er i samfundet!
Og hvad sker der for dit "jeg-gør-da-lige-nar-af-hans-nick-nu-jeg-er-igang-med-at-være-en-@£¤%!"
Jeg har valgt mit nick af en grund, sq ikke for at hatte som dig skal gøre nar af det.
Men du kan så passende google den danske tegneserie Quark, så kan du finde ud af hvor mit nick er fra.
Men nu vi er ved navne, så er dit da heller ikke for smart:
"BJ"arni!
Gravatar #23 - arne_v
26. aug. 2012 20:56
troldefar (22) skrev:

Hvad hulen snakker du om skat for?!?
Jeg snakker om flere arbejdspladser, er sq da lige meget hvor de er i samfundet!


Flere offentlige ansatte betyder højere skatter (enten nu eller engang i fremtiden).

Og det er ikke alle som mener det er ligegyldigt om job skabes i den private sektor eller i den offentlige sektor.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login