mboost-dp1

Microsoft

Kør Windows XP i browseren

- Via JPC-2 - , redigeret af Emil , indsendt af Montago.NET

Ligesom man kan køre Linux i en Java-applet i browseren, er det nu også blevet muligt med en Java-applet at køre Windows XP, endda med officepakken installeret.

Projektet hedder JPC og er startet på University of Oxford, hvor det i første omgang lykkedes at lave en DOS-emulator, der kunne afvikle flere DOS-baserede spil.

Den nye version, der blot hedder JPC-2, er nu blevet så avanceret, at den kan afvikle mere komplekse styresystemer. Ud over Windows XP kan man også forsøge sig med Ubuntu 6 og Ubuntu 8.

På hjemmesiden oplyser udviklerne, at hastigheden ved komplet emulering er på omkring 10 % af, hvad operativsystemet ville køre direkte på hardwaren. Hvis man vil nøjes med at afvikle specifikke programmer, kan hastigheden dog komme op på 85 % af normal hastighed.





Gå til bund
Gravatar #1 - glademunk
26. jul. 2011 06:02
Lige da jeg læste at det kører under Java, så tænke jeg også at performance må være elendig, og det viser de 10% da også :-) Men alligevel et meget spændende projekt, som må være sjovt at udvikle på.
Gravatar #2 - drb
26. jul. 2011 06:11
Java - Script.....
Ikke Java
Gravatar #3 - Wispher
26. jul. 2011 06:22
drb (2) skrev:
Java - Script.....
Ikke Java


Omvendt.

Det er en Java applet.

Det er nyheden der blander/forvirrer begreberne.
Gravatar #4 - mega2507
26. jul. 2011 06:33
Ideen er meget fed, men er du sindsyg hvor kører det sløvt, men når man snupper en properties på "my computer" ser man hvorfor, Intel Pentium 4, 9 Mhz, 128 MB ram :P
Gravatar #5 - Windcape
26. jul. 2011 06:43
Wispher (3) skrev:
Det er nyheden der blander/forvirrer begreberne.
Overhovedet ikke. Der er en POSIX emulator der køres remote via. AJAX kald i JavaScript.

Og nu er der en Java Applet, som tillader du kan kører Windows XP, og 2 forskellige udgaver af Ubuntu.

Ingen forvirring, kun folk der ikke kan læse.

At man så har valgt den dårligst mulige platform til formålet, er noget helt andet. Java er det mest elendige framework du kan opdrive, når det kommer til at renderer noget som helst grafisk.
Gravatar #6 - tbdaugaard
26. jul. 2011 06:46
#5 Minecraft klarer det nu ellers ganske udmærket, men okay det kan enhver med en Core i7 eller tilsvarende vel sagtens sige... eller hvad?
Gravatar #7 - Windcape
26. jul. 2011 06:50
#6

Jeg synes da ellers at jeg hører mange fantastiske ting omkring Minecraft der crasher konstant :p. Derudover er det grafiske niveau jo heller ikke fantastisk kompliceret. (Men okay, nu har Windows XP jo heller ikke Aero Glass)
Gravatar #8 - tbdaugaard
26. jul. 2011 06:54
#7 Jeg spiller *en del* MC og det eneste tidspunkt det er crashet for mig er når man eksploderer 1.000 x TNT på samme tid som klienten skal beregne "fysik" for - og det var ikke engang crash som sådan, det var blot en disconnect fra serveren pga. lag/timeout.

Det er noget vrøvl du har hørt, eller fra folk der har moddet deres MC til helvede - for SÅ kan det sagtens crashe :)
Gravatar #9 - tbdaugaard
26. jul. 2011 06:55
OT: Jeg kan ikke se hvor man kan starte XP? Deres kompatabilitets-tabel siger, at XP ikke virker endnu.

Derudover kan jeg slet ikke se ideen med projektet. Doom kører fantastisk langsomt og udnytter kun ca. 12% af min CPU. Det er lidt tåbeligt.
Gravatar #10 - Wispher
26. jul. 2011 06:59
#5

Det er rigtigt at de bruger ajax til at starte applet'en.

Nyheden skriver dog at Linux kan køre via javascript, hvor imod de i næste sætning påstår at de starter en Windows XP med Java?!

Jeg vil jo påstå at de i begge tilfælde bruger et ajax-kald til at starte en Java-applet, og denne applet kører så de respektive OS.
Gravatar #11 - Windcape
26. jul. 2011 07:01
#10

Mig bekendt bruger Linux emulatoren overhovedet ikke Java. Det gør den ihvertfald ikke på min maskine.

Så du kan åbenbart heller ikke læse, ligesom #2 og #3
Gravatar #12 - Montago.NET
26. jul. 2011 07:31
#10

den !"#"!# til Pernicious som har hijacked min nyhed, slettede linket til Linux Emulatoren som jeg havde sat ind - hvilket ville have vist forskellen.

men ellers står alting rigtigt nok. Linux blev afviklet i JavaScript - og de her VM's bliver afviklet i Java.
Gravatar #13 - Wispher
26. jul. 2011 07:35
#11
Windcape (11) skrev:

Så du kan åbenbart heller ikke læse, ligesom #2 og #3


Hvorfor bliver du nu provokerende?

Jeg kendte ikke til den rent javascript-baserede Linux-emulator du linker til, jeg læste blot nyheden, og forholdte mig til teksten i den.

Men hvis du mener at jeg har overset noget i teksten, fordi jeg ikke kan læse, er du så ikke venlig at vise mig hvor linket er.
Gravatar #14 - TrolleRolle
26. jul. 2011 07:36
#5 Jeg tror det er meget længe siden du har lavet noget Javagrafik eller også har du gjort det forkert når du har kodet det.

Selv uden brug af Java 3D, openGL osv. kan du i Java tegne på skærmen med hardwareaccelereret grafik.

Jeg rodede selv med det for nogle år siden, og blev overrasket over hvor afsindigt hurtigt det kørte. Først kørte det dog af røven til, men da jeg lige fik sat mig ind i at sætte alle objekter op, så de passede sammen, så JVM'en ikke hele tiden skulle konvertere mellem formater osv.. så kørte det pludselig en faktor 100 hurtigere.

Ud over Minecraft er der utallige spil som er skrevet i Java, uden at brugeren nogensinde opdager det. Der findes også flere game engines som er skrevet i Java.



Gravatar #15 - Windcape
26. jul. 2011 07:40
Wispher (13) skrev:
Jeg kendte ikke til den rent javascript-baserede Linux-emulator du linker til, jeg læste blot nyheden, og forholdte mig til teksten i den.
Nu står der jo netop i nyheden at Linux emulatoren er i JavaScript, og at Windows emulatoren er i Java.

Er det så forfærdeligt svært at forstå?
Gravatar #16 - Windcape
26. jul. 2011 07:41
#14

Java Applets, crashing your browser since '95
Gravatar #17 - Wispher
26. jul. 2011 07:43
#12

Ja ok, så ville brikkerne være faldet på plads.

Ja, jeg kan godt se at den Linux-emulator kører i ren javascript - imponerende.

Java-varianten også, selvom jeg stadig foretrækker Virtual PC.

Interessant i hvert fald, godt fundet.
Gravatar #18 - Wispher
26. jul. 2011 07:56
#15

Uden kendskab til Bellards imponerende stykke arbejde, og uden referencer i teksten, så er det ikke et spørgsmål om forstand, men at jeg (som du måske kan udlede af mine tidligere indspark) går ud fra at det er en misforståelse fra Pernicious eller Montagos side.

De ville ikke være de første som blander rundt i begreberne.

Du havde tydeligvis kendskab til emulatoren der blev refereret til, så du fik noget andet ud af nyheden end jeg.

Og jeg havde helt sikkert fået det samme ud af det, hvis hans link ikke var klippet ud.

Men send du bare mere infantilt galle i min retning, hvis du mener det gavner tråden positivt.

Jeg tager det for hvad det er.
Gravatar #19 - WinPower
26. jul. 2011 08:36
Inden i nu alle basher Windcape, må jeg lige forklare at han ikke er så god til at holde styr på sine variable, der flere gange har givet ham NPE, hvilket sikkeret han en gang også har oplevet i sin browser.

Derfor tror Windcape at Java = nullPointerException, Det er ikke hans skyld, han ikke kan overskue sproge.

Rigtige programmører bruger IDE'er, der kan advare om NPE.
Gravatar #20 - terracide
26. jul. 2011 08:38
Mig bekendt kører Jake (Quake i Java) hurtigere i Java end den orginale kode:
http://www.bytonic.de/html/benchmarks.html
Gravatar #21 - Windcape
26. jul. 2011 08:38
#19

.NET har ikke nogen NullPointerException. Troll harder, nab!
Gravatar #22 - Windcape
26. jul. 2011 08:40
terracide (20) skrev:
Mig bekendt kører Jake (Quake i Java) hurtigere i Java end den orginale kode:
http://www.bytonic.de/html/benchmarks.html
Det er fordi de bruger en nyere OpenGL renderer end den orginale kode (der står jo forhelvede i dit link)

Og så skriver de netop at JNI tilføjer ekstra overhead. Derudover har det ikke særlig meget at gøre med Java Applets. At kører JNI fra en Java Applet er ravende sindsygt.
Gravatar #23 - WinPower
26. jul. 2011 08:45
Windcape (21) skrev:
#19
.NET har ikke nogen NullPointerException. Troll harder, nab!


Und ?

Det bekræfter jo bare min teori, om at du ikke kan finde ud af java.
Gravatar #24 - WinPower
26. jul. 2011 08:49
Windcape (22) skrev:
De skriver netop at JNI tilføjer ekstra overhead. Derudover har det ikke særlig meget at gøre med Java Applets. At kører JNI fra en Java Applet er ravende sindsygt.
> /dev/null
Gravatar #25 - Nize
26. jul. 2011 13:32
De mange MineCraft crashes skyldes typisk at der køres en 64 bit Windows, med 32 bit Java, og 64 bit grafikdrivere, på nVidia kort. Henter man 64 bit Java og kører MineCraft i, så kører det 'rock solid' for nu at bruge et nærliggende begreb.

Jeg led selv af mange MineCraft crashes, indtil jeg fik ovenstående tip.

Og min 5 GHz 2600k Sandy Bridge kører Minecraft OK, thank you. ;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login