Den kinesisk virksomhed Ehang var en af de første, der kunne fremvise en prototype af en form for selvflyvende drone med plads til passagerer. Nu demonstrerer de sådan en for første gang med faktiske passagerer ombord.
Ehang 184 er en såkaldt quadcopter med plads til passagerer, der i videoen nedenfor demonstreres med en række forskellige passagerer i forskelligt vejr.
Den vises desuden med dens hidtil tungeste læs, der var to af firmaets ansatte, som tilsammen vejer 210 kg.
Det forskellige vejr, hvori Ehang 184 testes i videoen, inkluderer bl.a. flyvning i tåge, i stærk blæst og i 300 meters højde..
Det er uklart om quadcopteren i testflyvningerne er fjernstyret, eller om den bruger den autonome teknologi, som den skal gøre brug af i et potentielt slut-produkt.
Fuck byerne kommer at larme meget...så kommer man af med bilos og diesel/benzin-motorer, bare for at fylde endnu mere larm på den ellers lovede mere stille fremtid med elbiler.
Jeg har svært ved at se at disse skal blive tilladt at flyve i f.eks. København. Jeg kan forestille mig at flyve fra Århus havn, og ud til lufthavnen over søen/vand, men inde i byer? Over hele Amager ud til Kastrup? Næppe
Jeg har svært ved at se at disse skal blive tilladt at flyve i f.eks. København. Jeg kan forestille mig at flyve fra Århus havn, og ud til lufthavnen over søen/vand, men inde i byer? Over hele Amager ud til Kastrup? Næppe
Kan du se himlen over København kl. 07.30 om morgenen? For ikke at tale om New York.
"Nothing can possiblie go wrong"
Men der kunne givetvis være en forretning i at "hoppe" fra skyskraber til skyskraber, i et mindre omfang, i sådan en sjover. Men det er urealistisk at "masserne" skal lade sig flytte på den måde.
Eller smågodstransport inde i en by, hvor det er muligt at lande (og aflæsse) noget på toppen af en bygning, eller i en gård.
Gad vide hvilke sikkerhedsforanstaltninger der er på sådan en hvis der er en malfunction på en eller flere af rotorne. Modsat en helicopter, som jo umiddelbart flyver efter samme princip, så er der her 8 individuelle rotorer der kan brække ned under flyvning.
Gad vide hvilke sikkerhedsforanstaltninger der er på sådan en hvis der er en malfunction på en eller flere af rotorne. Modsat en helicopter, som jo umiddelbart flyver efter samme princip, så er der her 8 individuelle rotorer der kan brække ned under flyvning.
Men det er vel i princippet den fail-safe der er: Der kan godt gå én rotor i stykker, uden at den styrter som en sten mod jorden. Der er jo 7 rotorer tilbage.
Det kan være det samme princip som i flermotors jetmaskiner, hvor de fleste kan flyve på én motor, man justerer bare drejningen (yaw) og så finder man en landingsbane, eller færdiggør rejsen, alt efter omstændighederne.
Men worst case scenario er jo, at man styrter i døden, hvis motoren sætter ud, så det kræver formentlig et højt vedligeholdelses-niveau (ligesom på helikoptere).
Men det er vel i princippet den fail-safe der er: Der kan godt gå én rotor i stykker, uden at den styrter som en sten mod jorden. Der er jo 7 rotorer tilbage.
Jamen er det sådan, hvor mange rotorer kan man så komme ned med uden den styrter?
Men det er vel i princippet den fail-safe der er: Der kan godt gå én rotor i stykker, uden at den styrter som en sten mod jorden. Der er jo 7 rotorer tilbage.
Jamen er det sådan, hvor mange rotorer kan man så komme ned med uden den styrter?
Den kan vist flyve med 4 ud af 8, og "safely spiral to the ground" med 3 ud af 8. Jeg er ikke super interesseret i at skulle op i den, for den flyver så lavt at en BRS ville være meningsløs i de fleste tilfælde, og så må man nøjes med balloner og retrorockets (ikke realistisk).
Auto-rotate er også ude af billedet eftersom den har fixed-pitch rotors, og den er selvfølgelig også ude af stand til at glide.
Man kan ikke hoppe ud af den hvis bare én af rotorerne stadig køre på hver side, for så er der ret stor sandsynlighed for at man rammer dem (man skal alligevel også være ret hurtigt og heldig for at det hjælper noget).
Så hvis computeren, strømforsyningen eller forbindelsen til rotorerne har problemer så er man med stor sandsynlighed dødsdømt.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.