Ehang

Kinesisk firma demonstrerer flyvende passagerdrone

Den kinesisk virksomhed Ehang var en af de første, der kunne fremvise en prototype af en form for selvflyvende drone med plads til passagerer. Nu demonstrerer de sådan en for første gang med faktiske passagerer ombord.

Ehang 184 er en såkaldt quadcopter med plads til passagerer, der i videoen nedenfor demonstreres med en række forskellige passagerer i forskelligt vejr.

Den vises desuden med dens hidtil tungeste læs, der var to af firmaets ansatte, som tilsammen vejer 210 kg.

Det forskellige vejr, hvori Ehang 184 testes i videoen, inkluderer bl.a. flyvning i tåge, i stærk blæst og i 300 meters højde..

Det er uklart om quadcopteren i testflyvningerne er fjernstyret, eller om den bruger den autonome teknologi, som den skal gøre brug af i et potentielt slut-produkt.

Virksomheden Uber har planer om at starte en flyvende taxa-service, og Ubers chef tror desuden på flyvende biler om få år, der formentlig vil være lig med denne slags quadcopters.





Gå til bund
Gravatar

#1 Ufomekaniker 8. feb. 2018 11:20



Jeg troede slet ikke de var nået så langt
Gravatar

#2 MarsontheRocks 8. feb. 2018 11:44

Fuck byerne kommer at larme meget...så kommer man af med bilos og diesel/benzin-motorer, bare for at fylde endnu mere larm på den ellers lovede mere stille fremtid med elbiler.

Jeg har svært ved at se at disse skal blive tilladt at flyve i f.eks. København. Jeg kan forestille mig at flyve fra Århus havn, og ud til lufthavnen over søen/vand, men inde i byer? Over hele Amager ud til Kastrup? Næppe
Klap dig selv på skulderen
Gravatar

#3 nwinther 8. feb. 2018 12:14

MarsontheRocks (2) skrev:
Jeg har svært ved at se at disse skal blive tilladt at flyve i f.eks. København. Jeg kan forestille mig at flyve fra Århus havn, og ud til lufthavnen over søen/vand, men inde i byer? Over hele Amager ud til Kastrup? Næppe


Kan du se himlen over København kl. 07.30 om morgenen?
For ikke at tale om New York.

"Nothing can possiblie go wrong"

Men der kunne givetvis være en forretning i at "hoppe" fra skyskraber til skyskraber, i et mindre omfang, i sådan en sjover. Men det er urealistisk at "masserne" skal lade sig flytte på den måde.

Eller smågodstransport inde i en by, hvor det er muligt at lande (og aflæsse) noget på toppen af en bygning, eller i en gård.
Gravatar

#4 Unold 8. feb. 2018 15:07

Meget belejligt at der er musik på, når man ser den flyve. Så ligger man ikke mærke til at den larmer helt uhæmmet.
Gravatar

#5 CBM 8. feb. 2018 15:28

Man må håbe at propellerne bliver grundigt afskærmet og at man kan få støj niveauet ned
https://fricomputer.dk https://retrohardwareheaven.blogspot.com/ #ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, AMD + ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard #JackOn SailfishOS rocks! 010000100110100101101110011000010111001001111001
Gravatar

#6 Qw_freak 9. feb. 2018 08:32

Gad vide hvilke sikkerhedsforanstaltninger der er på sådan en hvis der er en malfunction på en eller flere af rotorne. Modsat en helicopter, som jo umiddelbart flyver efter samme princip, så er der her 8 individuelle rotorer der kan brække ned under flyvning.
Like a BAWS...
Gravatar

#7 nwinther 9. feb. 2018 10:01

Qw_freak (6) skrev:
Gad vide hvilke sikkerhedsforanstaltninger der er på sådan en hvis der er en malfunction på en eller flere af rotorne. Modsat en helicopter, som jo umiddelbart flyver efter samme princip, så er der her 8 individuelle rotorer der kan brække ned under flyvning.


Men det er vel i princippet den fail-safe der er: Der kan godt gå én rotor i stykker, uden at den styrter som en sten mod jorden. Der er jo 7 rotorer tilbage.

Det kan være det samme princip som i flermotors jetmaskiner, hvor de fleste kan flyve på én motor, man justerer bare drejningen (yaw) og så finder man en landingsbane, eller færdiggør rejsen, alt efter omstændighederne.

Men worst case scenario er jo, at man styrter i døden, hvis motoren sætter ud, så det kræver formentlig et højt vedligeholdelses-niveau (ligesom på helikoptere).
Gravatar

#8 Qw_freak 9. feb. 2018 12:06

nwinther (7) skrev:


Men det er vel i princippet den fail-safe der er: Der kan godt gå én rotor i stykker, uden at den styrter som en sten mod jorden. Der er jo 7 rotorer tilbage.

Jamen er det sådan, hvor mange rotorer kan man så komme ned med uden den styrter?
Like a BAWS...
Gravatar

#9 Ufomekaniker 10. feb. 2018 20:47

CBM (5) skrev:
Man må håbe at propellerne bliver grundigt afskærmet og at man kan få støj niveauet ned


Ja. Ellers kan man bruge den som en vold stor plæneklipper
Gravatar

#10 CBM 11. feb. 2018 07:16

Hærmoriden (9) skrev:
CBM (5) skrev:
Man må håbe at propellerne bliver grundigt afskærmet og at man kan få støj niveauet ned


Ja. Ellers kan man bruge den som en vold stor plæneklipper

Hehe ja.. der er nok også et par ekstremister som kunne finde på anvendelsesmuligheder for en flyvende plæneklipper med 4 blotlagte propeller
https://fricomputer.dk https://retrohardwareheaven.blogspot.com/ #ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, AMD + ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard #JackOn SailfishOS rocks! 010000100110100101101110011000010111001001111001
Gravatar

#11 ScorpD 13. feb. 2018 11:29

Qw_freak (8) skrev:
nwinther (7) skrev:
Men det er vel i princippet den fail-safe der er: Der kan godt gå én rotor i stykker, uden at den styrter som en sten mod jorden. Der er jo 7 rotorer tilbage.

Jamen er det sådan, hvor mange rotorer kan man så komme ned med uden den styrter?


Den kan vist flyve med 4 ud af 8, og "safely spiral to the ground" med 3 ud af 8.
Jeg er ikke super interesseret i at skulle op i den, for den flyver så lavt at en BRS ville være meningsløs i de fleste tilfælde, og så må man nøjes med balloner og retrorockets (ikke realistisk).

Auto-rotate er også ude af billedet eftersom den har fixed-pitch rotors, og den er selvfølgelig også ude af stand til at glide.

Man kan ikke hoppe ud af den hvis bare én af rotorerne stadig køre på hver side, for så er der ret stor sandsynlighed for at man rammer dem (man skal alligevel også være ret hurtigt og heldig for at det hjælper noget).

Så hvis computeren, strømforsyningen eller forbindelsen til rotorerne har problemer så er man med stor sandsynlighed dødsdømt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login