mboost-dp1

Umiwi
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Kian (1) skrev:Måske et dumt spørgsmål men hvordan foretages et vognbaneskifte med en sådan bus? Eller hvis fx vejen deler sig i et T eller et Y?
Isåfald kan bussen vel kun køre på strækninger der stort set ikke har Y'er eller T'er... ?
Tror det skal ses som et alternativ til metroen (som der står i teksten) og ikke en decideret bybus.
Kian (1) skrev:Måske et dumt spørgsmål men hvordan foretages et vognbaneskifte med en sådan bus? Eller hvis fx vejen deler sig i et T eller et Y?
Isåfald kan bussen vel kun køre på strækninger der stort set ikke har Y'er eller T'er... ?
Der står jo at "bussen" kører på skinner.
Skide smart! Håber de også laver den høj nok, til at køre over vogntog. :P
Jeg har hørt flere gange, at det er billigere at lave et "svævende" kollektivfelt (f.eks. noget MagLev lignende hvor en letbaneskinne er løftet op over den øvrige trafik), end det vil være at udbygge det almindelige vejnet. Jeg ved ikke om det er rigtigt, men det lyder skide smart, da man jo fjerner en hel del trafik fra bakkeplan. I en idéel verden, ville al trafik i tætbebyggede områder måske foregå over bakkeplan, således at denne plads i stedet for kan udnyttes til andre formål.
(Edit: Nvm)
Jeg har hørt flere gange, at det er billigere at lave et "svævende" kollektivfelt (f.eks. noget MagLev lignende hvor en letbaneskinne er løftet op over den øvrige trafik), end det vil være at udbygge det almindelige vejnet. Jeg ved ikke om det er rigtigt, men det lyder skide smart, da man jo fjerner en hel del trafik fra bakkeplan. I en idéel verden, ville al trafik i tætbebyggede områder måske foregå over bakkeplan, således at denne plads i stedet for kan udnyttes til andre formål.
(Edit: Nvm)
Kian (7) skrev:#5
Jojo - det har jeg skam forstået... men det ændrer ikke på at hvis vejen bliver til et T eller et Y, så skal der ske noget med de skinner - et eller andet sted må de jo nødvendigvis droppe skinnen i den ene side midlertidigt.
måske det er i T krydsene de har tænkt sig at crashteste den ;)
ej, spøg til side, gætter på det vel fungere i stil med vores jernbane net idag, at der er en mere "blød" kurve og så en "flytbar" skinde i begge sider af vejen der dirigere den ind på den rigtige kurs.
men er blot et gæt
Der er da godt nok et par tekniske ting der skal færdigudvikles før det vil virke helt..
Feks..
Dørene i loftet, bare tænk hvor meget folk presser på i metroen, og blokerer dørene.. her er det "dørene lukker DUK DIG !!!" :-)
Det der "capacitor charge system", der lader en "super capacitor," der så skulle indeholde energi nok til næste stoppested.. (gad vide hvor meget energi der kræver at flytte den)
Og så ladeskinner på taget .. regner det ikke der hvor de bygger den ?
Og ultralyds sensorere, for at se om bilerne under er ved at ramme siden.. med efterfælgende advarsler., samt de "bøjler" over vejen... jeg tror der er mange bilister der vil være meget forvirrede når de køre.. alene det at blive "OVERhalet" af en sådanne ting i fart..
Feks..
Dørene i loftet, bare tænk hvor meget folk presser på i metroen, og blokerer dørene.. her er det "dørene lukker DUK DIG !!!" :-)
Det der "capacitor charge system", der lader en "super capacitor," der så skulle indeholde energi nok til næste stoppested.. (gad vide hvor meget energi der kræver at flytte den)
Og så ladeskinner på taget .. regner det ikke der hvor de bygger den ?
Og ultralyds sensorere, for at se om bilerne under er ved at ramme siden.. med efterfælgende advarsler., samt de "bøjler" over vejen... jeg tror der er mange bilister der vil være meget forvirrede når de køre.. alene det at blive "OVERhalet" af en sådanne ting i fart..
#9
Det var også min første tanke! Jeg tror man skal holde godt øje med speedometeret når man kører under sådan en :)
#Folk der tænker hvordan det foregår i kryds
Det foregår vel nogenlunde på samme måde som med de gamle sporvogne. Det ville i hvert fald være oplagt at trække på den erfaring og tilpasse den!
Det var også min første tanke! Jeg tror man skal holde godt øje med speedometeret når man kører under sådan en :)
#Folk der tænker hvordan det foregår i kryds
Det foregår vel nogenlunde på samme måde som med de gamle sporvogne. Det ville i hvert fald være oplagt at trække på den erfaring og tilpasse den!
#15 I Bergen i Norge, hvor der regner omtrent 2.250mm vand årligt, har der i mange år kørt el-busser med frithængende ladeskinner. Samme løsning ser du jo også i byer, hvor der kører sporvogne. Har jeg misforstået hvad du mener?
Der er allerede fundet den første kunde til konceptet, og firmaet påbegynder konstruktionen af i alt 186 kilometer bane inden udgangen af i år.Kina har fartpå.
Det er ikke ligesom Danmark, hvor f.eks. Århus har diskutteret en letbane i over 10 år, uden der er sket noget.
Jeg hjemkom fra Shenzhen i fredags og efter at have oplevet trafikken i byen, så ville Det give mening, at lægge den første i centrum af Shenzhen. Selvom byen kun e på 4 millioner mennesker og derfor langt mindre end andre storbyer i Kina, så er trafikken helt kaotisk.
Vi løb ind i et kæmpe skybrud og vores taxa bevægede sig cirka 2 km på lige over en time.
Så please start i jeres egen lille by. Så kan jeg se det i brug i virkeligheden og måske spare mig for en masse tid når jeg besøger byen :D
Vi løb ind i et kæmpe skybrud og vores taxa bevægede sig cirka 2 km på lige over en time.
Så please start i jeres egen lille by. Så kan jeg se det i brug i virkeligheden og måske spare mig for en masse tid når jeg besøger byen :D
Coney (29) skrev:#28 Nu er trafikken rimelig ens i hele Kina:S
Sydøstasiens større byer....
Det lyder præcis som Bangkok, omend 2km i timen faktisk er ret langt i myldretiden der >_<
Alle dem der snakker om vejbaneskift etc., så er det jo ikke anderledes end sporvogne og letbaner den dag i dag?
Omend, der jo nok kommer en del ekstra kø-dannelse, når folk ikke kan dreje af, og skal holde stille ;-)
Mon ikke ingeniørerne har stillet sig selv de selvsamme spørgsmål i stiller her som "deal breakers" ? Nej vel? Fordi newz.dks brugere kan med 5 minutters lommefilosofi feje hele ideen af banen på et millionprojekt.
decx (32) skrev:Mon ikke ingeniørerne har stillet sig selv de selvsamme spørgsmål i stiller her som "deal breakers" ? Nej vel? Fordi newz.dks brugere kan med 5 minutters lommefilosofi feje hele ideen af banen på et millionprojekt.
Det er ikke kun newz, men stort set alle steder hvor man finder mennesker. Der er altid bedrevidende individer til stede, som gerne stiller deres uvidenhed til skue for andre ligesindede. (Som f.eks. mit indlæg foroven ;-))
#35: Nu er det sjældent særlig smart at køre rundt med en lastbil i centrum af en stor by. Der bruger man vel typisk en varebil. Brandbiler er ikke så forfærdelig høje.
Jeg bekymrer mig mere om hvordan de nu skal få stablet deres 3 meter skrammel op i ladet på deres cykler de kære kinesere.
Jeg bekymrer mig mere om hvordan de nu skal få stablet deres 3 meter skrammel op i ladet på deres cykler de kære kinesere.
Lige præcis når det kommer til biler, så vil jeg vove og påstå at newz er bedre stillet end de fleste.decx (32) skrev:Mon ikke ingeniørerne har stillet sig selv de selvsamme spørgsmål i stiller her som "deal breakers" ? Nej vel? Fordi newz.dks brugere kan med 5 minutters lommefilosofi feje hele ideen af banen på et millionprojekt.
Er der overhovedet noget som vi ikke har kunne sammenligne med biler?
#29 er måske fordi jeg er forvent efter at have været i Shanghai og Chang Ping lige før. Der køre trafikken meget bedre, omend den også er kaotisk på sin egen måde. Synes dog Shenzhen er helt ude og skide selv i sammenligning med de andre to byer hehe.
Men jo de har jo massere af byer at eksperimentere i :)
Men jo de har jo massere af byer at eksperimentere i :)
#28 også jeg. Men det er altså ikke 4 mio. indbyggere i Shenzhen, nærmere 14 mio., og det var endda i 2008. Den by har fart på selvom den har mistet nogle af sine SEZ fordele.
I øvrigt er jeg enig i at traffik i Shenzhen noget bøvl Selv Beijing virker bedre.
I Beijing er der, i hvert fald hvor jeg var, et ret godt og ret veludbygget metronet. Jeg ved godt det ikke gælder i alle dele af byen.
I Shenzhen var jeg mindre heldig, men der er tilgengæld arbejde i gang mange steder i byen. Det bliver vel forhåbentligt færdigt. Og gør at trafikken også glider lidt nemmere når der ikke er gravet op og spærret vejbaner hist og pist.
#25 Der sker da noget. Jeg kender i hvert fald nogen der er flyttet pga ekspropriering. Men du har ret. Hastigheden er radikalt anderledes.
Man kunne også se det fra den vinkel at der er ting der er lettere når man ikke har demokrati :-)
I øvrigt er jeg enig i at traffik i Shenzhen noget bøvl Selv Beijing virker bedre.
I Beijing er der, i hvert fald hvor jeg var, et ret godt og ret veludbygget metronet. Jeg ved godt det ikke gælder i alle dele af byen.
I Shenzhen var jeg mindre heldig, men der er tilgengæld arbejde i gang mange steder i byen. Det bliver vel forhåbentligt færdigt. Og gør at trafikken også glider lidt nemmere når der ikke er gravet op og spærret vejbaner hist og pist.
#25 Der sker da noget. Jeg kender i hvert fald nogen der er flyttet pga ekspropriering. Men du har ret. Hastigheden er radikalt anderledes.
Man kunne også se det fra den vinkel at der er ting der er lettere når man ikke har demokrati :-)
#41 Jeg så en brandstation, men lagde ikke mærke til brandbiler. Både brandbiler og brandstationer fylder meget lidt i bybilledet.
Og som du siger, det samme gør lastbiler.
Og deres strækt overlæssede cykler bliver trods alt næppe over 2,5 meter høje. Så mon ikke de kan smutte med ind sammen med personbiler, varevogne m.m.
Der står sidst i kilden at "Construction will begin at year end." Men der er dog stadig ting der er usikre (skal der lægges skinner ned eller bare males en ledestribe. Skal udgangen være i siderne eller i toppen).
Men jeg synes det lyder som et godt koncept som er temmelig gennemtænkt.
Og med start omkring årsskiftet og ca. 40 km bygget om året. Så går der heller ikke længe før det kommer til at fylde i bybilledet vel?
Og som du siger, det samme gør lastbiler.
Og deres strækt overlæssede cykler bliver trods alt næppe over 2,5 meter høje. Så mon ikke de kan smutte med ind sammen med personbiler, varevogne m.m.
Der står sidst i kilden at "Construction will begin at year end." Men der er dog stadig ting der er usikre (skal der lægges skinner ned eller bare males en ledestribe. Skal udgangen være i siderne eller i toppen).
Men jeg synes det lyder som et godt koncept som er temmelig gennemtænkt.
Og med start omkring årsskiftet og ca. 40 km bygget om året. Så går der heller ikke længe før det kommer til at fylde i bybilledet vel?
#21, #22
Hvis de så brugte "sporvogns stænger", eller eltogs tap (ved ikke lige hvad de hedder), men hvis man kikker på videoen.. ca 4:25 inde. vises en eller anden form for overførsel af energi fra solceller til capacitore inde i bussen..
Det vil virke hvis det er en slags induktions overførsel med spoler, men hvis det er mekanisk, så ligger polskinnerne da ikke ret langt fra hinanden.. (jeg ville gætte på 20-30 cm) og de ser ud til at være lagt i plan med taget..
Hvis det var fysiske kontakt det bruges, kunne man nu nok lave det ved at kave en skinne i hver side af bussen.
Hvis de så brugte "sporvogns stænger", eller eltogs tap (ved ikke lige hvad de hedder), men hvis man kikker på videoen.. ca 4:25 inde. vises en eller anden form for overførsel af energi fra solceller til capacitore inde i bussen..
Det vil virke hvis det er en slags induktions overførsel med spoler, men hvis det er mekanisk, så ligger polskinnerne da ikke ret langt fra hinanden.. (jeg ville gætte på 20-30 cm) og de ser ud til at være lagt i plan med taget..
Hvis det var fysiske kontakt det bruges, kunne man nu nok lave det ved at kave en skinne i hver side af bussen.
Skal det her ses som et alternativ eller en substitut til den nuværende offentlige transport?
For hvis det skal overtage busserne, så forsvinder den trafikprop de har genereret vel?
ang. strømmen: kan man ikke smide + i den ene skinne og - i den anden (den er ikke gennemtænkt, så dont hate)
Ellers tror jeg #44's ide med en pol på hver side ville være smart nok!
Synes i hvert fald det lyder som en flot ide!
For hvis det skal overtage busserne, så forsvinder den trafikprop de har genereret vel?
ang. strømmen: kan man ikke smide + i den ene skinne og - i den anden (den er ikke gennemtænkt, så dont hate)
Ellers tror jeg #44's ide med en pol på hver side ville være smart nok!
Synes i hvert fald det lyder som en flot ide!
#39
Hvor mange der præcis er i byen svinger meget, alt efter hvor man henter oplysningerne henne. Jeg kan godt se, at den tælling jeg først fandt via Wikipedia er gammel. Nyeste tal jeg kan finde viser godt 9.5 millioner, men der står intet om, om de er inklusiv oplandet eller selve byen. Jeg har set tal svinge fra godt de 4 til lige over 12 millioner. Så der er nok en del forskel på, om det er med eller uden oplandet.
Men jeg tror vi er enige om, at trafikken er noget møg i Shenzhen. Men det skyldes nok, at når jeg er der i forretnings øjemed, så tager jeg den lange tur fra Chang Ping til Shenzhen, når der skal handles ind. Jeg kunne selvfølgelig undgå det, hvis mig og min bedre halvdel bare tog et af hotellerne i midtby, men vi er desværre faldet pladask for Chang Ping og så må vi overleve den lidt lange tur.
Men alle forbedringer for trafikken i Shenzhen skal være mere end velkommen hehe :)
Hvor mange der præcis er i byen svinger meget, alt efter hvor man henter oplysningerne henne. Jeg kan godt se, at den tælling jeg først fandt via Wikipedia er gammel. Nyeste tal jeg kan finde viser godt 9.5 millioner, men der står intet om, om de er inklusiv oplandet eller selve byen. Jeg har set tal svinge fra godt de 4 til lige over 12 millioner. Så der er nok en del forskel på, om det er med eller uden oplandet.
Men jeg tror vi er enige om, at trafikken er noget møg i Shenzhen. Men det skyldes nok, at når jeg er der i forretnings øjemed, så tager jeg den lange tur fra Chang Ping til Shenzhen, når der skal handles ind. Jeg kunne selvfølgelig undgå det, hvis mig og min bedre halvdel bare tog et af hotellerne i midtby, men vi er desværre faldet pladask for Chang Ping og så må vi overleve den lidt lange tur.
Men alle forbedringer for trafikken i Shenzhen skal være mere end velkommen hehe :)
#43 Ja trafikken ser til tider nærmest grotesk ud. Der er tilsyneladende en uskreven regel om at lette køretøjer godt må køre mod kørselsretningen. I hvert fald har jeg flere ganske set de sædvanlige hårdt pakkede cykler køre mod kørselsretningen og et par gange også deres små el-scotere.
Men det sagt så så jeg kun 2 færdselsuheld og begge uden personskade. Givet hvor meget trafik man ser i forhold til i Danmark synes jeg det virker ret lidt. Men så igen. Hvornår har jeg sidst set et færdselsuheld i Danmark
#45 Uden tvivl som et supplement. Ingen forestiller sig i deres vildeste fantasi at kunne erstatte alle busser i løbet af en overkommelig tid. Det er rigtig mange mennesker der bruger disse - og i øvrigt også rigtigt mange forskellige ruter.
Jeg tror dette er en slags ekspres bus. Færre ruter men hurtigere kørsel. En mellemting mellem metro og bus vel næsten.
Men det sagt så så jeg kun 2 færdselsuheld og begge uden personskade. Givet hvor meget trafik man ser i forhold til i Danmark synes jeg det virker ret lidt. Men så igen. Hvornår har jeg sidst set et færdselsuheld i Danmark
#45 Uden tvivl som et supplement. Ingen forestiller sig i deres vildeste fantasi at kunne erstatte alle busser i løbet af en overkommelig tid. Det er rigtig mange mennesker der bruger disse - og i øvrigt også rigtigt mange forskellige ruter.
Jeg tror dette er en slags ekspres bus. Færre ruter men hurtigere kørsel. En mellemting mellem metro og bus vel næsten.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.