På en førstesal i en af de centrale sidegader i Århus sidder en større gruppe udviklere hos firmaet Kiloo, som nu i mere end 12 år har udviklet spil til mobile platforme. Firmaet består p.t. af 50 mand af otte forskellige nationaliteter, men efter de seneste års international succes med specielt spillet “Subway Surfers” til alle touch-platforme, er Kiloo nu på jagt efter flere folk. I forbindelse med en rekrutteringskampagne i vores netværk aflagde newz dem et besøg for at høre nærmere om deres setup.
I de første år bestod udviklingen af spil til telefoner som Nokias 3410 og Siemens SL45i, og koden krævede store ændringer for hver af de mange mobiloperatører. Intet var fælles, men efter Apples indtog i 2008 med deres APP-store ændrede markedet sig radikalt. Hvor det tidligere gjaldt om at have kontakt til “de rigtige personer” hos udbydere og presse for at få sine spil promoveret, så er der i dag ingen direkte forbindelse mellem Apples editorial team og de enkelte udviklere; bl.a. for at undgå bestikkelse.
Spillet “Subway Surfers” er udviklet i partnerskab med Sybo Games fra København og er ubetinget Kiloos største succes til dato, og spillet er spredt ud over hele verden i konkurrence mod spil som “Angry Birds” og “Temple Run”. Spillerne har mulighed for at gemme bl.a. highscores og andre data, og med op til 20 millioner daglige brugere og op til 4.000 connections per sekund, stiller det store krav til teknikken.
Det tekniske setup drives af danske Wannafind i en privat cloud-løsning. Stefan Rosenlund Nielsen, Partner og Salgsansvarlig i Wannafind fortæller:
Stefan Rosenlund, Wannafind skrev:
Databasen ligger på Compellent SAN med SSD storage, huser mere end 40 mio rækker og håndterer mere end 3000 queries per sekund. Databasen bliver aflastet af et memcached setup. Løsningen load balanceres ved brug af en nginx, der med blot 2 cores og 2 GB RAM håndterer de mere end 4000 requests per sekund uden nævneværdigt load. Backend applikationen består af 6 Apache servere med med op code caching og PHP.
I øjeblikket udvikles adskillige nye spil og udvidelser hos Kiloo, og der satses stadig udelukkende på alle touch-platforme. Altså et bevidst fravalg af konsollerne, da markedet for touch-enhederne er langt mere omfattende end hos konsollerne. Førstesalen er i skrivende stund ved at blive udvidet med en fjerdesal, og blot de få timer newz var til stede i Kiloos hyggelige lokaler, strømmede det ind med nyt hardware og mere pynt til væggene.
Der er tale om et udviklerhold, der for alvor har slået sig fast på internationalt niveau, når det kommer til spiludvikling inden for touch-platforme, og selvom drengene hos Kiloo ikke umiddelbart er glade for at skilte med deres succes, så har vi at gøre med et firma, der er i imponerende fremgang, i en verden, hvor økonomien efterhånden har været ved at smuldre om ørene på os.