mboost-dp1

SXC - danzo08

Japanske veje afspiller musik

- Via Ingeniøren - , redigeret af Pernicious

Så har japanerne igen været på spil, og dermed fundet et nyt alternativ til at sænke hastigheden. Nogle japanske ingeniører har sammen bygget tre veje med en lang række “rumleriller”, der, hvis man holder en fart på præcis 60 kilometer i timen, vil afspille en japansk popsang.

Kører man for hurtigt, vil det lyde som om, der bliver spolet hurtigt fremad i sangen, og kører man for langsomt, vil det, logisk nok, lyde som om sangen afspilles i slowmotion.

Hver af de 3 veje, også kaldet Melody Roads, har disse rumleriller fordelt over 250 meter, og såfremt man holder hastigheden, vil sangen vare i 15 sekunder.

Idéen bag hele dette projekt kom, da en arbejder var i gang med at skrabe markeringer af en vej, og han undervejs opdagede, at hvis man kørte over markeringerne, gav de forskellige toner.





Gå til bund
Gravatar #1 - protoz
29. jan. 2008 15:37
Og hvis man hader sangen og bare vil have den overstået? :)
Gravatar #2 - amplificator
29. jan. 2008 15:39
#1
Det sad jeg også lige at tænkte over.

Hvis man ikke kan li' sangen og hurtigt vil have den overstået, så kommer man jo nemt til at køre for hurtigt :)
Gravatar #3 - myplacedk
29. jan. 2008 15:39
Jeg ved ikke om det er generelt, men jeg synes at have observeret, at unge mennesker sætter tempoet op når de selv spiller musik. Og hvis de afspiller musik, og skal gætte hvilket tempo der er korrekt*, så går det også rigeligt hurtigt.

* Fx. sådan en diskoteks-CD-afspiller, hvor man trinløst kan justere hastigheden (til når man mixer), og man ikke lige kigger efter nul-markeringen, men bare skruer til det lyder rigtigt.
Gravatar #4 - LaMaH
29. jan. 2008 15:45
15sekunder ved 60KM/t ?
Så overstår de unge mennesker den nok på cirka 5s, eller mindre :D
Gravatar #5 - E.
29. jan. 2008 15:47
Haha. Jeg kan huske at TV-avisen engang lavede en aprilsnar der omhandlede musik-afspillede riler i vejen.

Det sjoveste var dog at høre sangen baglæns mens man bakkede. :)
Gravatar #6 - Avenger-
29. jan. 2008 15:47
De er nu fantastiske de japanere... Rejsen ville næsten være det hele værd, for at få en 15-sekunders "rille"-melodi af Barbie Girl :P
Gravatar #7 - TullejR
29. jan. 2008 15:50
Kilde: "Igeniøren". Aha. Nye updates fra dsn?
Gravatar #8 - BeLLe
29. jan. 2008 15:53
Får kunsteren der har lavet sangen så royalties hver gang der køere en bil over rillerne?

hvis ikke skal vi nok lige have den japanske version af IFPI på banen
Gravatar #9 - hertugweile
29. jan. 2008 15:59
Nogen ny idé er det vist ikke.
Min gamle el-lærer fortalte, tyskerne i 90'erne eksperimenterede med noget tilsvarende; blot digitalt og med mindre striber. Når bilerne passerede striberne i normal hastighed, var det en regulær rumlen.
Når de blev passeret i højere hastigheder, kunne du høre "Nicht zu schnell".
Gravatar #10 - GoBBLeS666
29. jan. 2008 16:02
#1 Ja de er sku da dumme at lave en popsang, det skal da være en gammel simpel sang som bare lyder irriterende hvis der køres for hurtigt...

6# Det kan da godt være at der har været en aprilsnar, men det ER da lang tid siden nogen fandt på det.
Er der egentlig ikke en vej med en kort sang et sted i danmark.
Synes næsten jeg kan huske køre over den.
Ok det kan godt være det bare er min hukommelse der er brændt af, men ... :p
Gravatar #11 - lost-viking
29. jan. 2008 16:05
#10 mener ikke der er sådan noget i danmark men ville være fedt..

kan godt lide ideen men tror det ender med at folk bare køre frem og tilbage for at høre det i forskelligt tempo.. :D

og tror jeg ville blive overrasket når jeg ramte vejen.. :P
Gravatar #12 - NukeDK
29. jan. 2008 16:32
Så er det lige jeg sidder og tænker på hva nu når der er flere biler eller bil kø hvordan lyder det så ?? :P

Spørg i mig syndes jeg nu ikke om ide´en...
Gravatar #13 - Onde Pik
29. jan. 2008 16:41
Det varer sikkert ikke længen inden nogen kommer med en stor støbeform og laver en piratkopi..... men det er vel også ok, vejen er vel offentlig og desuden også et analogt medie.

:P
Gravatar #14 - Benjamin Krogh
29. jan. 2008 16:47
Årh, så herre meget helle for at lave en "rumlen" der lyder som om man påkører en person, eller at bilen går i stykker eller hvad med "Seven Days"? Bare for at se hvordan folk reagerer. ;)

Ville da være årets joke :)
Gravatar #15 - ghostface
29. jan. 2008 17:04
Vi har det allerede indført i danmark siden 14 juni. 1998

Hver gang du kører over samlingerne siger broen "hov hov"
Jo hurtigere du kører jo mere bestemt bliver den i tonen.
Gravatar #16 - MiniatureZeus
29. jan. 2008 17:08
Hvad hvis man kører i en lastbil, som har markant større hjul?
Gravatar #17 - Squazz
29. jan. 2008 17:21
Så bliver sangen dybere? xD
Gravatar #18 - Wikzo
29. jan. 2008 17:28
Fed idé, bliver spændende at se, om det gavner, eller det bare flopper totalt (enten pga. teknikken eller fordi folk er ligeglade/hader sangen).

Man må sige, at de japanere er kreative :)
Gravatar #19 - myplacedk
29. jan. 2008 17:59
#12
Så er det lige jeg sidder og tænker på hva nu når der er flere biler eller bil kø hvordan lyder det så ?? :P

Spørg i mig syndes jeg nu ikke om ide´en...

Det fungerer vel præcist som vores "brummestriber" i Danmark, bare en lidt mere interessant melodi.

Dvs: Man kan godt høre andre biler, men kun hvis du selv kører uden om. Og hvis det går langsomt kommer der ingen lyd.
Gravatar #20 - cwap
29. jan. 2008 18:22
Hmm, APG ville godt nok få travlt hvis sådan noget her blev lavet - "Her du! Du har vidst ikke betalt for det Danny Kool hit!" - "You damn right I didnt" :)

-- Synes nu det lyder som en god ide. Måske ikke lige på denne måde, men måske, hvis det var muligt, lave noget som ikke larmede når man var indenfor den rette hastighed, men som sagde en vildt irriterende lyd når man kørte for hurtigt. Et eller andet der ville gøre det irriterende at køre for hurtigt.
Gravatar #21 - Nix
29. jan. 2008 19:37
#10
Ja, jeg mener også at have hørt at der er en vej i Danmark der har det samme, men jeg ved sgu ikke om det er en røver.

#20
Det synes jeg lyder som en enormt morsom idé! Jeg udnævner dig hermed til projektleder for gruppen der skal udtænke denne nye teknologi!

Ellers fungerer systemet vel omtrent som en lirekasse.
Gravatar #22 - Kolme
29. jan. 2008 19:43
"Kører man for hurtigt, lyder det som om, man spoler frem, mens en hastighed på 20 kilometer i timen giver en slowmotion-effekt, der næsten gør en køresyg"

Rigtig god idé. Jeg kan lige forestille mig at japanerne sidder og brækker sig i morgentrafikken fordi der er kø...
Gravatar #23 - vulpus
29. jan. 2008 20:26
Apropos musik... så vær venlige lige at smide en stemme her: http://selected.mtv.se/?profile=381
Mucho appreciated!
Har netop indgraveret dette mix på lyngbyvejen i retning mod kbh lige efter gentofte!
Gravatar #24 - Kian
29. jan. 2008 20:54
hmmm... jeg mener faktisk at jeg for mange år siden hørte at der var det samme på en tysk motorvej bare med Beethoven. Men det er over 5 år siden.

Men altså - spørgsmålet er vel hvordan det overhovedet er muligt at få variationer i lyden - altså nok variationer til at kunne frembringe et musikstykke. Nogle der har nogle optagelser som links?
Gravatar #25 - mansfield
29. jan. 2008 23:00
Why dont you take me to, FUNKY TOWN!
Gravatar #26 - gnаrfsan
29. jan. 2008 23:34
Skæbnessymfonien, hvis man kører forkert ned til motorvejen?
Gravatar #27 - TheAnd
29. jan. 2008 23:59
#24

Ja da. En hurtig søgning på YouTube - og vupti:

[url]

Ville self være sjovere, hvis man kendte melodien, men hyleren nok alligevel :Oo
Gravatar #28 - Bornslippy
30. jan. 2008 00:04
Det er da en gammel idé...
Jeg så det samme i Tyskland for mange år siden.
Kan dog ikke huske hvor i tyskland det var, men det var da en sjov opevelse at høre "musik" når man kørte på vejen.
Gravatar #29 - thomaxz
30. jan. 2008 07:21
Iflg. en kommentar på kilden findes/fandtes det i Danmark

http://www.freud-magnus.dk/jakob/jakobopfindelser....
Gravatar #30 - TrolleRolle
30. jan. 2008 07:56
Ok, så bare fordi at en eller anden på ing.dk finder et tilfældigt youtube klip og skriver en artikel om det så er dette lige pludselig en nyhed?

Artiklen som filmen er "stjålet" fra er mindst nogle måneder gammel. (Der findes en del "nyheder" om emnet fra november hvor det åbenbart var hot at bringe denne nyhed i forskellige medier i den vestlige verden.)

Og filmklippet, som er helt tilbage fra september, handler om en konkurrence og slet ikke noget med fartnedsættelse.

En smule kildekritik var måske nok på sin plads.

Denne "nyhed" var i hvert fald både for gammel til at være en nyhed og dens rigtighed er tvivlsom.
Gravatar #31 - NioBe
30. jan. 2008 08:13
LOL! Wtf er det for en syg tankegang de køre med?
Først toiletterne og nu vejende?!

Hva blir det næste?! Min bærbar der siger "ahhh" ¨nårh jeg åbner den og "ahhhhhhhhhh" når jeg lukker den?!?!
Gravatar #32 - myplacedk
30. jan. 2008 08:38
#24
Men altså - spørgsmålet er vel hvordan det overhovedet er muligt at få variationer i lyden - altså nok variationer til at kunne frembringe et musikstykke. Nogle der har nogle optagelser som links?

Selvfølgelig er det muligt. Tonen bestemmes af rillernes afstand og bilens hastighed. Det er blot at variere rillernes afstand, for at frembringe forskellige toner.

Den eneste udfordring jeg kan se er, at omsætte fra teori til praksis. Dvs. når du har en liste over hvordan rillerne skal være, så skal nogen ud på vejen og lave dem.
Hvis det er så simpelt som i youtTube-klippet, så kan det jo nok gå, men man kunne jo også lave mere interessante lyde.
Gravatar #33 - aflanglos
30. jan. 2008 09:39
Det er da en super fed ide!
Hvis der var en vej i danmark man kunne cruise på med 40-60km/t mens bilen brummede temaet til Top Gun ville jeg ikke lave andet!
Gravatar #34 - kg
30. jan. 2008 10:05
hvad nu hvis.... vejen spillede smølfehits og folk så kørte langsomt for at få det til at lyde normalt?
Gravatar #35 - MVR
30. jan. 2008 12:38
hvorfor ikke bare lave hele vejen til en stor playliste istedet for kun 15 sekunder...

Gad vide m man også kunne lave advarsler om vejen forude :P
Gravatar #36 - MVR
30. jan. 2008 12:44
Jeg så lige videoen der er med i kilden...

Er det bare mig eller kan den "lyd" bare ikke defineres under "melodi!" ;)
Gravatar #37 - seahawk
30. jan. 2008 13:10
#26:

Jeg hader dig!!! Og din dumme signatur.... :D

Men det var ganske sandt!
Gravatar #38 - 1000tusind
30. jan. 2008 19:59
@ #9 #10 & # 21

Ja, det blev ganske rigtigt lavet i DK i 1995: http://www.freud-magnus.dk/jakob/jakobopfindelser....

8-)
Gravatar #39 - goAMinD
30. jan. 2008 21:35
#16 #17

Forskellig akselafstand kan vel også hurtigt ødelægge melodien.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login