mboost-dp1

IT- og Telestyrelsen

IT- og Telestyrelsens Borger.dk bliver vendt ryggen

- Via Computerworld DK - , indsendt af Derfor

Da IT- og Telestyrelsen lancerede Borger.dk, der er en fælles portal for adgang til det offentlige på nettet, forventede man cirka 70.000 besøgende om ugen, dette er ifølge en årsrapport ikke blevet realiseret, da siden i gennemsnit kun har haft 58.300 ugentlige besøgende.

Henrik Rosenberg Seiding, der er underdirektør hos Rambøll, har kommenteret rapporten over for Computerworld, hvor han siger, at det er på tide at spørge IT- og Telestyrelsen, om det har været en ambitiøs målsætning. I stedet for at fokusere på besøgstal, mener han, at de burde have fokuseret på de services, de tilbyder; han kommer desuden med forslag til, hvordan det nævnte besøgstal kan øges.

Henrik Rosenberg Seiding, Rambøll Management skrev:
Jeg ved, at der bliver arbejdet på at udbygge antallet af services, og det er nødvendigt. Der er et naturligt loft for antallet af besøgende, som siden ser ud nu. Hvis besøgstallet skal rykke sig, skal der flere meningsfyldte services til.





Gå til bund
Gravatar #1 - KaW
10. jun. 2008 19:26
De gange jeg har brugt siden har jeg faktisk været positivt overrasket over en side fra det offentlige.

Skulle man ikke hellere fokusere på om dem der brugte siden fandt hvad de skulle bruge, istedet for hvor mange der kommer ind på den og går igen uden at finde det de søgte?
Gravatar #2 - BluepaiN
10. jun. 2008 19:28
Måske ville lidt reklame også hjælpe. Jeg har aldrig hørt om siden, før nu, og er garanteret ikke den eneste.,
Gravatar #3 - rwzxy
10. jun. 2008 19:46
som #2 så rigtigt siger så ville lidt reklame for siden nok hjælpe. Nu kender jeg dog siden fordi jeg er nørd. men har simpelthen intet hørt hverken i radio eller tv om denne side.
Gravatar #4 - Fibs
10. jun. 2008 19:47
#1 Hvis man kigger på hvad det offfentlige normalt strikker sammen af "Crap" så nej så er den faktisk ret i iorden.

men der har slet ikke være reklame nok.
Gravatar #5 - David Munch
10. jun. 2008 20:05
Reklame ville helt klart være en fordel. Jeg kender til siden og har da også brugt den meget. Min familie har også været glade for den, men absolut kun fordi jeg delte ud om at den rent faktisk eksisterede!
Gravatar #6 - Shorts
10. jun. 2008 20:15
Tror det er første gang jeg hører om siden, et par tv reklamer ville ha' gjordt underværker.

Man kan da ikke forvente at folk bare af sig selv kommer til en ukendt offentlig side... det tager i hvertfald lang tid hvis det skal køre på den måde, og det kræver samtidigt at siden er ligeså brugbar som andre informations kanaler, ellers gidder folk ikke.

Men kom med noget reklame... hvis funktionaliteten er i orden skal det nok få folk til også at besøge den i fremtiden.
Gravatar #7 - Mulpacha
10. jun. 2008 21:12
Jeg synes det er et ganske udemaerket site, naar man tager i betragtning at det er et site lavet af det offentlige.

Der er et par smaafejl og smaating der kunne goeres bedre, men det virker, og hvis bare der blev integreret endnu flere offentlige ting ind i sitet, saa er jeg sikker paa at det ville blive en stor succes.

Det er en del mere end man kan sige om de fleste sites lavet af det offentlige.
Gravatar #8 - Taxwars
10. jun. 2008 23:01
Skod design af siden, hvad forventer de.
Gravatar #9 - buch
10. jun. 2008 23:58
Jeg har også brugt den nogen gange, men jeg synes dog at den er mangelfuld. Jeg kan ikke få de oplysninger jeg skal bruge.

F.eks så skulle jeg bruge adressen på landsretten i Aalborg, men den sagde at der kun eksisterede 3 af dem, men det kan da godt være at den i jylland ligger i viborg, men de behandler kun sagerne (og dømmer?)

Nå men min advokat kunne så fortælle mig hvor i aalborg landsretten lå, for det magtede borger.dk ikke- sikkert stadig ikke den dag i dag.
Gravatar #10 - nerdgirl.dk
11. jun. 2008 00:40
7 skrev:
Jeg synes det er et ganske udemaerket site, naar man tager i betragtning at det er et site lavet af det offentlige.


Jeg mener ikke man skal tage i betragtning, at det er en offentlig instans der står bag, og så nedskrive sine forventninger. Snarere tværtimod.:

Om borger.dk skrev:
borger.dk er første etape i en fællesoffentlig borgerportal, og er udviklet i et samarbejde mellem KL (Kommunernes Landsforening) og Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.


Med de samarbejdspartnere burde der være mandskab til at lave et ordenligt site.

Det bliver spændende at se hvad version 2 byder på:

Om borger.dk skrev:
I 2008 lanceres borger.dk version 2.0. Den indeholder en "Min side", som er en personlig indgang til det offentlige, dvs. herfra får du adgang til egne offentlige data. borger.dk udvikles løbende frem mod 2012, hvor målet er at alle borgerrelevante offentlige digitale tjenester er koblet til portalen.
Gravatar #11 - fennec
11. jun. 2008 06:33
De forventede 70K man fik kun 60K besøgende. Det vil jeg ikke betegne som en fiasko. Hvis de kun havde fået 20K ville det være en fiasko.

Men som mange andre så har jeg heller ikke hørt om siden før nu.
Gravatar #12 - el_barto
11. jun. 2008 06:52
Denne evindelige fokusering på hits, får mig til at trække på smilebåndet. Hvis det er hits de vil have, kan de da bare oprette 7-800 pr0n-gateways :D

Næh...kvaliteten må ligge i at det er de rigtige "kunder" der genererer disse hits.

Mine erfaringer med borger.dk strandede for et par år siden, da min digitale signatur fra TDC skulle tages i brug og "ikke virkede" ("forkert" browser og styresystem).

Måske man bare skal tvinge folk til selvbetjening på en eller anden måde...
Gravatar #13 - vandfarve
11. jun. 2008 06:54
Jamen, jeg har en meget simpel forklaring på, hvorfor folk ikke besøger siden:

Halvdelen af de links, som der eksisterer på andre offentlige hjemmesider, henviser til netborger.dk og IKKE borger.dk. Da jeg skulle flytte og have diverse informationer fra det offentlige, så fandt jeg et hav af døde links, som endte ved netborger.dk, hvilket ikke eksisterer længere.

Hvor tålmodige tror i så, at Hr. og Fr. Danmark er, når de ikke en gang kan finde den rigtige side? Jeg kunne godt regne den ud, men det tog et stykke tid for mig at opdage hvorfor.

I mine øjne er det et typisk udtryk for, hvorfor det offentlige er det offentlige. Antallet af døde links oversteg alt, hvad jeg ellers har set i det private, og det burde ellers være noget, som skulle være så simpelt og lige til at tjekke alle links. Så vidt jeg husker, så eksisterer denne funktion faktisk i CMS Obvious, så den automatisk retter alle links, hvis indholdet flytter adresse. Derfor burde det bare ikke ske, for det betyder færre kunder i butikken - men det er ikke altid, at det offentlige tager hensyn til det, aye?
Gravatar #14 - mhartvig
11. jun. 2008 07:29
#8 Super dejligt og konstruktivt inlæg du har fået sat sammen der.. Hvordan fanden skal det hjælpe nogen med noget som helst?
Gravatar #15 - Aske Uhd
11. jun. 2008 07:31
jeg synes en fed ting på borger.dk også var hvis man kunne udfylde og indsende mange flere af ansøgningerne med digital signatur.

der er mange "low-security" ansøgninger som man i dag skal sende på papir, og det ville bare gør livet meget lettere.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login