mboost-dp1

SXC - Gokoroko
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Det undrer mig nu lidt at de kan være glad for det, eftersom lærerpladser stadig er svært at finde.
Og derved vil mange af de søgende om ikke andet hvis de var færdige nu have større problemer med at finde en lærerplads.
For ca ét år siden søgte jeg som en gal, på primært fyn. Og fandt ingen, hvilket resulterede i jeg skiftede til en anden uddannelse, som jeg kan bruge. Indtil jeg tager kampen op igen. Dog ligger mit håb så på igangværende opstart af IT virksomhed. Så medmindre de regner med der er flere som følger denne retning, kan jeg ikke se hvad det hjælper med flere indenfor området, når ikke der er nok steder at komme i lære, til unge.
Og derved vil mange af de søgende om ikke andet hvis de var færdige nu have større problemer med at finde en lærerplads.
For ca ét år siden søgte jeg som en gal, på primært fyn. Og fandt ingen, hvilket resulterede i jeg skiftede til en anden uddannelse, som jeg kan bruge. Indtil jeg tager kampen op igen. Dog ligger mit håb så på igangværende opstart af IT virksomhed. Så medmindre de regner med der er flere som følger denne retning, kan jeg ikke se hvad det hjælper med flere indenfor området, når ikke der er nok steder at komme i lære, til unge.
#1
Jeg ved godt det ka være svært, men det gælder om at sænke sit niveau for hvad man forventer lige efter uddannelsen. Du kan godt få en praktikplads som IT studerende, men det kan godt være det bliver i en noget mindre virksomhed end man regnede med, og mange virksomheder tjekker ikke jobdatabaser osv. Personligt fremmøde ftw.
Jeg ved godt det ka være svært, men det gælder om at sænke sit niveau for hvad man forventer lige efter uddannelsen. Du kan godt få en praktikplads som IT studerende, men det kan godt være det bliver i en noget mindre virksomhed end man regnede med, og mange virksomheder tjekker ikke jobdatabaser osv. Personligt fremmøde ftw.
Har endelig, efter halvandet års søgen, fundet mig en elevplads som datatekniker.
Det er hamrende skønt, og tager den tid her, som den nu engang er. Fremtiden gider jeg ikke tænke over lige pt., da meget kan ændre sig i samfundet.
Plus, så håber jeg da, at jeg kan blive det sted jeg er :)
Men har IT ikke "altid" været et populært søgemål?!
Det er hamrende skønt, og tager den tid her, som den nu engang er. Fremtiden gider jeg ikke tænke over lige pt., da meget kan ændre sig i samfundet.
Plus, så håber jeg da, at jeg kan blive det sted jeg er :)
Men har IT ikke "altid" været et populært søgemål?!
IT er blevet mere populært?
Phew - troede ellers lige, at Microsoft havde ødelagt det hele ved at skrive "Big boobs" i leet-speak et eller andet sted!
Phew - troede ellers lige, at Microsoft havde ødelagt det hele ved at skrive "Big boobs" i leet-speak et eller andet sted!
#3
Tillykke med pladsen! Mit kammerat søgte over 70 steder da han skulle i lære. Jeg søgte selv kun ét sted. Føler mig stadig ret heldig. :P
Tillykke med pladsen! Mit kammerat søgte over 70 steder da han skulle i lære. Jeg søgte selv kun ét sted. Føler mig stadig ret heldig. :P
Hvis jeg skal være helt ærlig så sænkede jeg det skam også, jeg sendte E-Mails, mødte op personligt. ringede, osv. Dertil havde min daværende Chef hjulpet mig med en kanon ansøgning. Men det er ihvertfald svært at sænke niveau, ihvertfald når man selv ved hvad man kan, Så er dte bare om at vise/sige det til den evt. jobsamtale.
#5 - så vidt jeg forstår ud af neden stående citat, så må kortere og mellem lange da gælde erhvervs, heriblandt Datatekniker
#5 - så vidt jeg forstår ud af neden stående citat, så må kortere og mellem lange da gælde erhvervs, heriblandt Datatekniker
Der er også sket en stigning på de kortere og mellemlange it-uddannelser, hvor det er steget med 20 procent. skrev:
#6
Jo tak... Og det lyder rimelig heldigt, eller at ens netværk er i orden :)
Jeg søgte også rigtig mange steder/gange. Selv hvor det ville kræve, at jeg skulle flytte til stedet, og så tage hjem i weekender til huset/kæresten.
Og ang. uddannelser, så ved jeg godt at Datamatiker, IT-Supporter og Datatekniker ikke tælles som videregående, men 'kun' erhvervsuddannelser'.
Men er de videregående ikke 'kun' - ligesom datamatiker - teoretiske uddannelser? Der vil jeg hellere ud og prøve tingene, og lave de fejl der nu engang bliver lavet, plus de succeser man får lavet.
Men alt i alt, ved jeg godt, at mange nok 'ser ned' på Datateknikeruddannelsen, men det er dén jeg vil prøve, og selvom grundforløbet ikke er særlig langt, eller måske dybegående, så gik det nu "rimelig godt" - sagt som jyde.
Jo tak... Og det lyder rimelig heldigt, eller at ens netværk er i orden :)
Jeg søgte også rigtig mange steder/gange. Selv hvor det ville kræve, at jeg skulle flytte til stedet, og så tage hjem i weekender til huset/kæresten.
Og ang. uddannelser, så ved jeg godt at Datamatiker, IT-Supporter og Datatekniker ikke tælles som videregående, men 'kun' erhvervsuddannelser'.
Men er de videregående ikke 'kun' - ligesom datamatiker - teoretiske uddannelser? Der vil jeg hellere ud og prøve tingene, og lave de fejl der nu engang bliver lavet, plus de succeser man får lavet.
Men alt i alt, ved jeg godt, at mange nok 'ser ned' på Datateknikeruddannelsen, men det er dén jeg vil prøve, og selvom grundforløbet ikke er særlig langt, eller måske dybegående, så gik det nu "rimelig godt" - sagt som jyde.
TezlaByte (10) skrev:#6
Jo tak... Og det lyder rimelig heldigt, eller at ens netværk er i orden :)
Min skole fik et lokalt firma til at oprette to pladser og hele min klasse søgte + nogle ude fra. Så det var mere held end netværk :)
#12 eller den relativt nye uddannelse, IT. Den læser jeg selv på, skal på andet år nu, og synes den er super fed især fordi den ikke er så teknisk som datalogi.
http://bachelor.au.dk/it/
http://bachelor.au.dk/it/
Man skal ikke bruge nogen læreplads for at gennemføre en universitetsuddannelse i datalogi. Men det ville til gengæld være en god idé hvis flere studerende kom lidt ud i erhvervslivet mens de studerer.kimsondergaard (1) skrev:Det undrer mig nu lidt at de kan være glad for det, eftersom lærerpladser stadig er svært at finde.
Jeg har en fornemmelse for at den slags pladser er lidt nemmere at finde udenfor Danmark. Jeg synes det er en skam, hvis den fornemmelse faktisk holder stik. Det er primært en skam fordi de danske virksomheder går glip af en mulighed. Men det betyder nok også at færre studerende i Danmark faktisk kommer en tur ud i erhvervslivet før de er færdige med studiet. Til gengæld betyder det måske at flere studerende prøver at komme en tur til udlandet, hvilket jeg synes er en god ting.
Hvis man som studerende har muligheden for et internship hos en virksomhed udenfor Danmark, så synes jeg man skal gøre brug af muligheden. Jeg tror langt de fleste der prøver det, synes det er en god oplevelse. Og det kan gavne på så mange måder:
- Man får bedre viden om hvordan ting egentlig foregår i erhvervslivet (de fleste studerende har nok en lidt forkerte opfattelse, hvis de aldrig har prøvet det).
- Det er et relevant punkt man kan skrive på sit CV. Det kan hjælpe lidt til at få et job når man er færdig med at studere.
- Hvis man gør en god præstation under sit internship kan det hjælpe meget hvis man efter afsluttet studie ønsker et job ved samme virksomhed.
- En tur til udlandet kan hjælpe på ens sprogkundskaber, hvilket nogle arbejdsgivere vil lægge vægt på.
- En tur til udlandet kan give bedre indblik i andre kulturer, hvilket kan hjælpe på tolerancen.
- En tur til udlandet fjerner også noget af den frygt man ellers måtte have for forandringer. (Har man under sit studie haft et internship i udlandet tror jeg man er mere villig til at flytte til en anden del af landet for at få et job.)
- Og så kan man jo også tjene lidt penge på et internship, hvilket nok kan have en betydning for økonomien hos nogle studerende.
Der er så mange mulige fordele at jeg synes man skal gøre brug af muligheden. Nogle af fordelene vil også gælde selvom det foregår indenfor landets grænser, så hvis man har muligheden, så synes jeg man skal tage den uanset om det er indenfor Danmark eller ej.
Jeg var selv fem måneder i Zürich som ph.d.-studerende, og mange af punkterne på listen er nogen jeg selv har oplevet. Andre af punkterne er baseret på hvad jeg selv har set i min tid i det private erhvervsliv. Som ph.d.-studerende var jeg aflønnet af universitetet, det betød at jeg ikke fik nogen ekstra løn for at tage til Zürich. Til gengæld fik jeg en skattefordel ud af det. Og så lige et hint til andre som er i en lignende situation, man opnår det største skattefradrag, hvis man kan strække sit udlandsophold hen over nytår.
Nogle virksomheder er ikke særligt glade for at ansætte nyuddannede. Det er ikke helt holdbart, hvis alle virksomheder ønsker at ansætte personer som allerede har fem års erfaring. Om det er samme virksomheder, som ikke ønsker at ansætte studerende ved jeg ikke. Når man ansætter en studerende slipper man ofte med en lavere løn, og så er det som regel tidsbegrænsede kontrakter uden så mange forpligtelser for virksomheden. De kriterier kunne sagtens tænkes at få nogle virksomheder til at gerne ville ansætte studerende, men helst ikke ville ansætte færdiguddannede.
Jeg læste overskriften, og tænkte med det samme "her kommer ungerne fra EUC, og klager over manglede praktikpladser igen".
Som igeniørstuderende kan du få en praktikplads uden problemer (firmaerne vil hyre dig, ikke omvendt), med løn (~12k+).
Hvis folk ikke kan finde praktikpladser, så burde de nok tage en rigtig uddannelse. Og måske lære at læse samtidigt.
Som igeniørstuderende kan du få en praktikplads uden problemer (firmaerne vil hyre dig, ikke omvendt), med løn (~12k+).
Hvis folk ikke kan finde praktikpladser, så burde de nok tage en rigtig uddannelse. Og måske lære at læse samtidigt.
Datatekniker er en ungdomsuddannelse.XorpiZ (8) skrev:En 5-årig uddannelse (datatekniker) kan vel i øvrigt ikke kaldes kort eller mellemlang.
Ikke en videregående uddannelse. Så udtrykket er slet ikke relevant in den sammenhæng.
Du kan starte på datatekniker efter 9 kl. Der er lidt højere krav til ingeniør/universitets studierne (gymnasiel eksamen og Matematik A)
Windcape (19) skrev:Diskret matematik og linær algebra giver ikke uddannelsen værdi.
Nu er der også andre tekniske områder end matematik.
Men derudover er jeg uenig - matematik er godt for en software udviklings uddannelse.
Af flere grunde:
- noget af det får man konkret brug for
- det hjælper til at forstå (i modsætning til at lære udenaf) en del begreber
- det hjælper med at oparbejde en stringent tankegang
- og det for hurtigt dem der kun er der for at modtage SU overbevist om at andre studier er bedre
Windcape (19) skrev:Det er ikke mit indtryk at datalogi bachelor studerende er bedre programmører end IT bachelor studerende.
Nu kender jeg ikke nogen af hverken den ene eller den anden slags.
Men kandidater i datalogi er næsten altid gode.
Windcape (17) skrev:Jeg læste overskriften, og tænkte med det samme "her kommer ungerne fra EUC, og klager over manglede praktikpladser igen".
Som igeniørstuderende kan du få en praktikplads uden problemer (firmaerne vil hyre dig, ikke omvendt), med løn (~12k+).
Hvis folk ikke kan finde praktikpladser, så burde de nok tage en rigtig uddannelse. Og måske lære at læse samtidigt.
Nu snynes jeg du skal lukke fjabben og respekterer andre mennesker og deres uddannelsesvalg. Der er masser af folk herinde som læser datatekniker og er glade for det (mig i blandt). FØJ! jeg hader folk som har den holdning og måler folk ud fra kredentialisme. Fordi du har et flot CV gør dig ikke et hak bedre i min bog.
Forresten så lær at samle dine kommentarer i en post.
Jo jo.. I Windcape's verden skal man have gået på universitetet for at kunne noget som helst.Chillypill (23) skrev:Fordi du har et flot CV gør dig ikke et hak bedre i min bog.
Men det er også i selvsamme verden at udviklere bør stå for drift.
Det er en forskruet verden :)
Magten (25) skrev:Jo jo.. I Windcape's verden skal man have gået på universitetet for at kunne noget som helst.
Det tvivler jeg kraftigt på. Særligt når man tænker på at han ikke selv har gået på universitetet.
Mere OT
Hvordan er niveauet på diverse Diplomuddannelser i forhold til uni? Efter hvad jeg har kunne læse mig til så svarer en diplom uddannelses til en bachelor men kan niveauet følge med?
Niveauet er det samme. Diplomingeniør er det samme som en bachelor, og giver samme muligheder for at læse en kandidatgrad bagefter.Hubert (26) skrev:Hvordan er niveauet på diverse Diplomuddannelser i forhold til uni? Efter hvad jeg har kunne læse mig til så svarer en diplom uddannelses til en bachelor men kan niveauet følge med?
Nøh, jeg mener bare at et højere niveau giver et bedre resultat.Magten (25) skrev:Men det er også i selvsamme verden at udviklere bør stå for drift.
EUC uddannelserne bygger udelukket på praktikophold. Og det er begrænset hvor mange relevante praktikophold du finder for IT-uddannelserne i provinsen.
Jeg tror ikke på "Mesterlære" inden for IT.
Hubert har flere gange givet eksempler på drift-orienteret korte/mellemlange videregående uddannelser.
De bygger på skoleophold hvor du får teorien og ansættelse i en virksomhed hvor du får praktisk erfaring. Jeg kan ikke forestille mig at have været på samme niveau som idag uden den praktiske del.Windcape (28) skrev:EUC uddannelserne bygger udelukket på praktikophold. Og det er begrænset hvor mange relevante praktikophold du finder for IT-uddannelserne i provinsen.
Jeg tror ikke på "Mesterlære" inden for IT.
Men nu arbejdede jeg så heller ikke i provinsen, kan da godt være det er anderledes der.
Så fordi du har en højere uddannelse indenfor X så er du bedre end mig til Y selvom jeg er uddanet indenfor Y?Windcape (28) skrev:Nøh, jeg mener bare at et højere niveau giver et bedre resultat.
Det giver jo ingen mening.
Windcape (28) skrev:
Hubert har flere gange givet eksempler på drift-orienteret korte/mellemlange videregående uddannelser.
En kort uddannelse. Dog med gode muligheder for at forlænge det til en knap så kort ved at tage til udlandet. Det være sig skotland eller Norge.
Chillypill (23) skrev:Der er masser af folk herinde som læser datatekniker og er glade for det (mig i blandt).
Ja. Det ville da også være trist andet.
Og der er sikkert også en del gode datateknikere. Jeg arbejdede selv sammen med nogle som var ret gode engang (15 år siden - hed vist noget andet, men var fra teknisk skole).
Men man skal skelne lidt mellem en kendt person NN og gennemsnittet for XXX personer.
Generelt hvis man ser på hvad der efterspørges i erhvervslivet og hvilke uddannelser der tages i udlandet, så giver det mest mening at satse på bachelor og opefter.
Windcape (17) skrev:Hvis folk ikke kan finde praktikpladser, så burde de nok tage en rigtig uddannelse. Og måske lære at læse samtidigt.
Viser så at nogle måneder på en højere læreanstalt er for lidt til at lære at kommunikere effektivt.
:-)
Magten (29) skrev:De bygger på skoleophold hvor du får teorien og ansættelse i en virksomhed hvor du får praktisk erfaring. Jeg kan ikke forestille mig at have været på samme niveau som idag uden den praktiske del.
Men nu arbejdede jeg så heller ikke i provinsen, kan da godt være det er anderledes der.
Men de skoleophold af 6 ugers varighed kan altså ikke helt opnå samme niveau af kompleksitet som et fuldstidstudie på 2-5 år.
Jeg tror ikke helt på den geografiske orientering har så meget at sige. Jeg vil holde på at det afhænger meget mere af hvilken virksomhed man er endt i samt de folk man arbejder sammen med.
Så fordi du har en højere uddannelse indenfor X så er du bedre end mig til Y selvom jeg er uddanet indenfor Y?
Det giver jo ingen mening.
Nah det er vel i virkeligheden heller ikke det han skriver? :)
Ved først at gennemføre en studenter eksamen og her efter en videregående uddannelse demonstrer man at man kan lære på en anden måde end den måde man lærte på i folkeskolen. Her ud over er man også blevet ældre og mere moden. Stod jeg med valget mellem en ingeniør og en datafagtekniker ville valget højest sansynligt falde på ingeniøren på trods af den højere løn.
Nej det mener jeg nu heller ikke. Men at påstå det ikke er en rigtig uddannelse (som Windcape gjorde, ved godt du ikke har sagt det :)) er en direkte hån mod os der har taget den vej.Hubert (32) skrev:Men de skoleophold af 6 ugers varighed kan altså ikke helt opnå samme niveau af kompleksitet som et fuldstidstudie på 2-5 år.
Det tror jeg også. Jeg var et sted hvor jeg stort set havde frie hænder fra dag 1 og var med til at opbygge hele IT afdelingen som stort set var ikke eksisterende indtil jeg startede.Hubert (32) skrev:Jeg tror ikke helt på den geografiske orientering har så meget at sige. Jeg vil holde på at det afhænger meget mere af hvilken virksomhed man er endt i samt de folk man arbejder sammen med.
Jeg synes nu også erhvervsuddannelserne er en meget anderledes måde at lære på end folkeskolen. Det er 100% op til en selv at lære tingene, gør man det ikke så får man lov at gå om.Hubert (32) skrev:Nah det er vel i virkeligheden heller ikke det han skriver? :)
Ved først at gennemføre en studenter eksamen og her efter en videregående uddannelse demonstrer man at man kan lære på en anden måde end den måde man lærte på i folkeskolen. Her ud over er man også blevet ældre og mere moden.
Mht. alder og modenhed så er det vel også individuelt om det er en god ting. Personligt ville 3 år på gymnasiet have været fuldstændig spild af tid for mit vedkommende, jeg gad det ganske enkelt ikke og ville højst sandsynligt være droppet ud og fundet noget andet. Så synes jeg tiden var bedre brugt på at få noget erfaring og uddanne mig selv ved siden af :)
Lønnen var for mit vedkommende ikke afgørende, det var mere det at jeg kunne lave noget jeg synes var sjovt og interessant :)Hubert (32) skrev:Stod jeg med valget mellem en ingeniør og en datafagtekniker ville valget højest sansynligt falde på ingeniøren på trods af den højere løn.
Magten (35) skrev:Nej det mener jeg nu heller ikke. Men at påstå det ikke er en rigtig uddannelse (som Windcape gjorde, ved godt du ikke har sagt det :)) er en direkte hån mod os der har taget den vej.
Tja jeg synes måske at du læser mere i hans indlæg end der faktisk er. Elevpladser eller mangel på samme er ganske irrelevant når vi taler videregående uddannelser. Hverken datafagtekniker eller it supporter er videregående uddannelser. De er i bedste fald på højde med en studentereksamen. Hvis vi så ser bort fra niveauet er højere ved en studenter eksamen. :)
Det tror jeg også. Jeg var et sted hvor jeg stort set havde frie hænder fra dag 1 og var med til at opbygge hele IT afdelingen som stort set var ikke eksisterende indtil jeg startede.
At en elev skal opbygge en it afdeling ser jeg ikke som værende seriøst. Der skal være nogle erfarne folk til at tage hånd om eleven. Både til sparing men også til at udlegere opgaverne.
Jeg synes nu også erhvervsuddannelserne er en meget anderledes måde at lære på end folkeskolen. Det er 100% op til en selv at lære tingene, gør man det ikke så får man lov at gå om.
Mht. alder og modenhed så er det vel også individuelt om det er en god ting. Personligt ville 3 år på gymnasiet have været fuldstændig spild af tid for mit vedkommende, jeg gad det ganske enkelt ikke og ville højst sandsynligt være droppet ud og fundet noget andet. Så synes jeg tiden var bedre brugt på at få noget erfaring og uddanne mig selv ved siden af :)
Pas jeg må indrømme at jeg ikke har nogen erfaring med erhvervsuddannelserne. Jeg kan kun gå ud fra hvad jeg har hørt fra kollegaer der har været i gang med erhvervsuddannelser.
Kan man se at man ikke gider/kan overskue 3 år på gymnasiet/handelsgymnasiet så er det da godt at der er mulighed for at springe på erhvervsuddannelserne. Men jeg vil til stadighed påstå at man opnår et andet niveau på de videregående uddannelser.
Lønnen var for mit vedkommende ikke afgørende, det var mere det at jeg kunne lave noget jeg synes var sjovt og interessant :)
Man bør vel også vælge ud fra lyst og ikke løn.
Nej.Magten (29) skrev:Så fordi du har en højere uddannelse indenfor X så er du bedre end mig til Y selvom jeg er uddanet indenfor Y?
Men hvis du ikke mener at længere, og mere komplicede studier, giver bedre kompetancer, hvad mener du så?
Alle kunne jo blive "oplært" i en virksomhed. Og så kunne vi droppe videregående uddannelser helt. Af en eller anden grund er samfundet ikke opbygget sådan, I wonder why.
Det var nu også kun et svar på Windcape's arrogante kommentarer i #17. Jeg synes også diskussionen om lærepladser var irrelevant, derfor blandede jeg mig ikke i den :)Hubert (36) skrev:Tja jeg synes måske at du læser mere i hans indlæg end der faktisk er. Elevpladser eller mangel på samme er ganske irrelevant når vi taler videregående uddannelser. Hverken datafagtekniker eller it supporter er videregående uddannelser. De er i bedste fald på højde med en studentereksamen. Hvis vi så ser bort fra niveauet er højere ved en studenter eksamen. :)
"var med til" ;) Der var andre (en supporter og en it-chef) i afdelingen, men de værktøjer og muligheder vi havde var ekstremt begrænsede. Det fik vi lavet om på og det var jeg meget involveret i eftersom vi var så få personer. Det var også en af grundene til jeg blev "hentet" til mit nuværende arbejde som er leverandør til det firma. Og samtidig grunden til at de idag stadig ringer og spørger mig om hjælp :)Hubert (36) skrev:At en elev skal opbygge en it afdeling ser jeg ikke som værende seriøst. Der skal være nogle erfarne folk til at tage hånd om eleven. Både til sparing men også til at udlegere opgaverne.
Problemet (men samtidig også fordelen for nogen) med erhvervsuddannelserne er at der ikke er nogen krav til at komme ind, så der er rigtig mange tåber rundt omkring. Men det betyder ikke at alle der tager en uddannelser der ikke kan finde ud af noget.Hubert (36) skrev:Pas jeg må indrømme at jeg ikke har nogen erfaring med erhvervsuddannelserne. Jeg kan kun gå ud fra hvad jeg har hørt fra kollegaer der har været i gang med erhvervsuddannelser.
Selvfølgelig opnår man et andet niveau, men det er ikke for alle det er en nødvendighed.Hubert (36) skrev:Kan man se at man ikke gider/kan overskue 3 år på gymnasiet/handelsgymnasiet så er det da godt at der er mulighed for at springe på erhvervsuddannelserne. Men jeg vil til stadighed påstå at man opnår et andet niveau på de videregående uddannelser.
Det giver bedre kompetencer, indenfor nogle områder.Windcape (37) skrev:Nej.
Men hvis du ikke mener at længere, og mere komplicede studier, giver bedre kompetancer, hvad mener du så?
Alle kunne jo blive "oplært" i en virksomhed. Og så kunne vi droppe videregående uddannelser helt. Af en eller anden grund er samfundet ikke opbygget sådan, I wonder why.
Jeg ville bare ikke bytte mine 3 års praktisk erfaring (under uddannelsen) med 3 år på gymnasiet.
At du mener man bare bliver oplært og så sker der ikke mere, viser igen hvor lidt du ved om de uddannelser.
Magten (38) skrev:Selvfølgelig opnår man et andet niveau, men det er ikke for alle det er en nødvendighed.
Der er masser af IT jobs hvor en videregående uddannelse ikke er nødvendig.
Men der er jo ingen som ved hvilke jobs de vil få i de 45 år (eller deromkring) de skal være på arbejdsmarkedet.
Derfor synes jeg at det giver god mening at tage en videregående uddannelse.
Naturligvis forudsat at interesse, økonomi og andr epersonlige forhold gør det muligt at bog'e den i 3 år i gymnasiet og 3-5 år på uni bagefter.
Magten (38) skrev:Det var nu også kun et svar på Windcape's arrogante kommentarer i #17. Jeg synes også diskussionen om lærepladser var irrelevant, derfor blandede jeg mig ikke i den :)
Jeg finder nu ikke kommentaren arrogant. Jeg gjorde mig nogle af de samme tanker da jeg læste resumeét.
"var med til" ;) Der var andre (en supporter og en it-chef) i afdelingen, men de værktøjer og muligheder vi havde var ekstremt begrænsede. Det fik vi lavet om på og det var jeg meget involveret i eftersom vi var så få personer. Det var også en af grundene til jeg blev "hentet" til mit nuværende arbejde som er leverandør til det firma. Og samtidig grunden til at de idag stadig ringer og spørger mig om hjælp :)
Ja så må jeg jo lære at læse ordentligt. :) Der findes stadig steder der ude der har brug for den slags hjælp. Jeg kender til et par steder hvoraf de har 2 elever et af stederne. Men de er åbenbart ikke kritiske nok når de ansætter elever direkte fra grundforløbet.
Problemet (men samtidig også fordelen for nogen) med erhvervsuddannelserne er at der ikke er nogen krav til at komme ind, så der er rigtig mange tåber rundt omkring. Men det betyder ikke at alle der tager en uddannelser der ikke kan finde ud af noget.
Selvfølgelig skal man ikke generalisere. Men det ændrer ikke på mit argument om at niveauet altid vil være højere på en videregående uddannelse. Og at man derfor kan gå dybere ned i teorien.
Selvfølgelig opnår man et andet niveau, men det er ikke for alle det er en nødvendighed.
Tja. Det er jo svært at sige hvad man laver om 10 år. Ens speciale område kan jo ændre sig over tid. Mit bevæger sig fra fra sysadm og over mod sikkerhed. Her hjælper det da mig meget at jeg har kunne gå lidt mere dybden med nogle ting. :)
arne_v (40) skrev:Der er masser af IT jobs hvor en videregående uddannelse ikke er nødvendig.
Men der er jo ingen som ved hvilke jobs de vil få i de 45 år (eller deromkring) de skal være på arbejdsmarkedet.
Derfor synes jeg at det giver god mening at tage en videregående uddannelse.
Naturligvis forudsat at interesse, økonomi og andr epersonlige forhold gør det muligt at bog'e den i 3 år i gymnasiet og 3-5 år på uni bagefter.
Ellers må man igang med noget efteruddannelse. Det giver ikke meget mening at bruge 3-5 år på uni hvis man vil ud for at arbejde som sysadm. Der er da nogle andre uddannelser der er mere relevante. :) Jeg så gerne at man kunne opnå en bachelor på en uddannelse med fokus på drift og implementering. Det ville gøre det meget lettere hvis man ville søge ind på en master i udlandet eller bare læse videre her hjemme i .dk
Som Hubert også er inde på så kommer det an på hvilken retning man har tænkt sig. Jeg tvivler på jeg havde været samme sted idag hvis jeg havde brugt 6-8 år på skolebænken i stedet for de 7,5 års arbejde jeg har haft.arne_v (40) skrev:Der er masser af IT jobs hvor en videregående uddannelse ikke er nødvendig.
Men der er jo ingen som ved hvilke jobs de vil få i de 45 år (eller deromkring) de skal være på arbejdsmarkedet.
Derfor synes jeg at det giver god mening at tage en videregående uddannelse.
Naturligvis forudsat at interesse, økonomi og andr epersonlige forhold gør det muligt at bog'e den i 3 år i gymnasiet og 3-5 år på uni bagefter.
Jeg synes nu det er temmelig arrogant at påstå vores uddannelser ikke er rigtige uddannelser, og at vi samtidig ikke kan læse. Og så kalde os "ungerne"..Hubert (41) skrev:Jeg finder nu ikke kommentaren arrogant. Jeg gjorde mig nogle af de samme tanker da jeg læste resumeét.
Jeg savner også at firmaerne er mere kritiske med hvilke elever de tager ind. Det er ikke mit indtryk at der er særlig mange virksomheder der vurderer ud fra andet end en jobsamtale.Hubert (41) skrev:Ja så må jeg jo lære at læse ordentligt. :) Der findes stadig steder der ude der har brug for den slags hjælp. Jeg kender til et par steder hvoraf de har 2 elever et af stederne. Men de er åbenbart ikke kritiske nok når de ansætter elever direkte fra grundforløbet.
Bestemt, jeg har også allerede bevæget mig et godt stykke væk fra min uddannelse som supporter, men jeg synes nu jeg har haft et godt grundlag for at komme videre. Jeg har så heller ikke sluppet bøgerne endnu, der er hele tiden nye ting der skal læres :PHubert (41) skrev:Tja. Det er jo svært at sige hvad man laver om 10 år. Ens speciale område kan jo ændre sig over tid. Mit bevæger sig fra fra sysadm og over mod sikkerhed. Her hjælper det da mig meget at jeg har kunne gå lidt mere dybden med nogle ting. :)
#40
Det er svært at sige. Hvis der var mulighed her i landet for at tage 3-5 år på uni og så faktisk blive uddannet i drift ville jeg ikke være i tvivl om at du var nået endnu længere. Men om det er i øjeblikket skal man til udlandet hvis man vil have en bachelor i "drift"... :(
Det er svært at sige. Hvis der var mulighed her i landet for at tage 3-5 år på uni og så faktisk blive uddannet i drift ville jeg ikke være i tvivl om at du var nået endnu længere. Men om det er i øjeblikket skal man til udlandet hvis man vil have en bachelor i "drift"... :(
Magten (44) skrev:Jeg synes nu det er temmelig arrogant at påstå vores uddannelser ikke er rigtige uddannelser, og at vi samtidig ikke kan læse. Og så kalde os "ungerne"..
Den del har jeg allerede været inde over tidligere. Det handler som sagt om at det er bøvet at skulle høre om på manglende elevpladser hvergang der tales om længere varende IT uddannelser her på siden.
Jeg savner også at firmaerne er mere kritiske med hvilke elever de tager ind. Det er ikke mit indtryk at der er særlig mange virksomheder der vurderer ud fra andet end en jobsamtale.
Sidst jeg hørte om en IT supporter var hans baggrund ud over et grundforløb på teknisk skole som jeg ikke kan vurdere brugbarheden af, at han havde spillet meget computerspil. Så tænkte jeg gud fader bevars.
Bestemt, jeg har også allerede bevæget mig et godt stykke væk fra min uddannelse som supporter, men jeg synes nu jeg har haft et godt grundlag for at komme videre. Jeg har så heller ikke sluppet bøgerne endnu, der er hele tiden nye ting der skal læres :P
Uanset uddannelse vil der altid være noget nyt man kan lære. Der er det store problem for driftsfolk for mig at se at der stortset kun er levendør specifikt uddannelse efter endt skolegang. Jeg ser aldrig drifts folk der får publiseret artikler om en given teknik eller måde at løse et problem på.
Hubert (42) skrev:Ellers må man igang med noget efteruddannelse.
Ja.
Men en meget stor del af efteruddannelse er vendor X produkt Y version Z new features eller i bedste fald super højt niveau indenfor et meget snævert område ABC.
Generel viden som bachelor og kandidat grader normalt giver er ret sjældne.
Hubert (42) skrev:Det giver ikke meget mening at bruge 3-5 år på uni hvis man vil ud for at arbejde som sysadm. Der er da nogle andre uddannelser der er mere relevante. :) Jeg så gerne at man kunne opnå en bachelor på en uddannelse med fokus på drift og implementering.
Givet mængden af driftsfolk der er brug for synes enten en separat uddannelse eller en linie indenfor en eksisterende uddannelse ret oplagt.
Jeps.. Jeg kender et par stykker der kraftigt har overvejet hvilken retning de skulle tage. Nogen har så taget en videregående imens andre har taget en datatekniker.. Men ingen af retningerne er som sådan rigtig designet til drift.Hubert (46) skrev:Det er svært at sige. Hvis der var mulighed her i landet for at tage 3-5 år på uni og så faktisk blive uddannet i drift ville jeg ikke være i tvivl om at du var nået endnu længere. Men om det er i øjeblikket skal man til udlandet hvis man vil have en bachelor i "drift"... :(
Suk ja, der er mange der tror de bliver super IT folk af at have spillet en masse computerspil >_<Hubert (47) skrev:Sidst jeg hørte om en IT supporter var hans baggrund ud over et grundforløb på teknisk skole som jeg ikke kan vurdere brugbarheden af, at han havde spillet meget computerspil. Så tænkte jeg gud fader bevars.
Jep, man kan godt savne at der var lidt mere der ikke var leverandør specifikt. Det er som regel kun de grundlæggende ting der er fælles for forskellige leverandører :(Hubert (47) skrev:Uanset uddannelse vil der altid være noget nyt man kan lære. Der er det store problem for driftsfolk for mig at se at der stortset kun er levendør specifikt uddannelse efter endt skolegang. Jeg ser aldrig drifts folk der får publiseret artikler om en given teknik eller måde at løse et problem på.
arne_v (48) skrev:Ja.
Men en meget stor del af efteruddannelse er vendor X produkt Y version Z new features eller i bedste fald super højt niveau indenfor et meget snævert område ABC.
Generel viden som bachelor og kandidat grader normalt giver er ret sjældne.
Jeg vil nu nok tro at en bachelor er noget bredere end den typisk vendor specifikke uddannelse man kan få.
Givet mængden af driftsfolk der er brug for synes enten en separat uddannelse eller en linie indenfor en eksisterende uddannelse ret oplagt.
Jeg ville vælge den uddannelse jeg selv har taget. Det er en 2 årig uddannelse der køres på erhvervskademierne. Smid et år mere på og gå mere ud dybden med tingene. lav om på eksamensprojektet så det svarer til en bacheloropgave og voila. Så har du din bachelor uddannelse inden for drift. :)
Der vil naturligvis blive noget med at uddannelsen skal flyttes fra erhvervserkademiet til uni eller ingeniørhøjskolerne men grund ideen er som jeg ser det ganske fin.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.