mboost-dp1

University of Rochester

Intelligent kunstig intelligens

- Via Technology Review - , redigeret af OnkelDunkel , indsendt af tormok

Når det kommer til automatiserede systemer som for eksempel Apples Siri, der kan svare brugeren på “almindelige” spørgsmål, stillet via tale, så er der fortsat store begrænsninger.

Begrænsningerne viser sig typisk i hvilke spørgsmål som kan håndteres og kvaliteten af svarene. Et hold forskere fra University of Rochester mener nu at have fundet en bedre løsning på opgaven, nemlig at anvende mennesker.

Ved at bruge crowdsourcing, hvor mange mennesker bidrager til at udføre trivielle opgaver, så har forskerne bevist, at det er muligt at levere gode resultater hurtigt.

Via et crowd-baseret chat-system kaldet Chorus, har forskerne afprøvet deres teori, og resultatet var ikke overraskende, at mennesker er meget bedre til at svare på dagligdags spørgsmål. I flere tilfælde var svarene bedre end hvis man havde spurgt en enkelt person, idet flere personer byder ind med svar til samme spørgsmål.

Systemet fungerer ved at et spørgsmål sendes ud til flere modtagere, nogle af disse svarer og andre i netværket stemmer herefter på det bedste svar. De seneste svar for en samtale gemmes, så alle kan læse dem, så en ny bidragsyder til “samtalen” kan springe ind, hvor en anden er stoppet.





Gå til bund
Gravatar #1 - Montago.NET
10. sep. 2012 10:39
referat: Mennesker er stadig bedre end computere til at gøre menneske-agtige ting.
Gravatar #2 - Zyprezz
10. sep. 2012 11:15
kan ikke rigtig se hvor AI kommer ind i billedet her det ser mere ud som om de fjerner en del af den for at gøre den bedre til at svare på spørgsmål
Gravatar #3 - AlienDarkmind
10. sep. 2012 11:28
Ville også godt vide hvor den kunstige intelligens kommer ind i billedet?? Det her er jo bare et avanceret fora, eller misforstår jeg artiklen?
Gravatar #4 - Chucara
10. sep. 2012 12:18
En anden undersøgelse har vist, at hvis man istedet for at bruge denne indviklede 'kunstige intelligens', faktisk chatter direkte med et anden mennske, er resultatet endnu bedre!

Ej.. Jeg tror pointen er, at første gang, en bruger stiller et unikt spørgsmål, ryger det ud i en spørgerunde gennem crowdsourcing. Næste gang samme spørgsmål opstår, kan det så genbruges.

I mine øjne har det dog intet med kunstig intelligens at gøre. Det er jo bare en persistent cache for et båndet svar.

Vi får aldrig ordentlig kunstig intelligens når vi baserer svarene på et enkelt spørgsmål. Hele samtalen skal tages med som kontekst, og det lyder på mig ikke til, at systemet i artiklen kan dette.
Gravatar #5 - Snyltetast
10. sep. 2012 12:27
Overraskende meget enighed mellem alle de forudgående kommentarer, og jeg kan kun tilslutte mig de holdninger, der er givet udtryk for. :)

Kunstig intelligens opstår jo pr. definition kunstigt i en fremstillet enhed, der bliver bevidst om sin eksistens og derved kan svare kvalificeret ud fra ikke allerede opståede problemstillinger. Det her er på mange måder samme fremgangsmåde som den, der benyttes i forbindelse med kvalificerede gæt ved sliding på mobiltelefoner; man tager gennemsnittet af et større antal MENNESKERS opfattelse af situationen. Det er ikke kunstig intelligens, det er "poll analysis".
Gravatar #6 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
10. sep. 2012 13:01
"Intelligent kunstig intelligens"

- det ville fandme også være dumt at lave en uintelligent AI o_O
Gravatar #7 - kblood
10. sep. 2012 13:22
#5

Ikke helt. Kunstig intelligens eller AI findes også i computer spil som Starcraft 2 og Diablo. Selv Space Invaders. Men den er bare forudbestemt med hvad den skal gøre.

I Starcraft 2 kan man også få den til at lære af sine fejl, men det kræver bare langt mere CPU for spillet at gøre det på den måde. Og vil vidst ikke virke over mere end et spil af gangen, medmindre man hjælper den med at kunne gøre det manuelt, ved selv at tage det kode den lære og kode det ind i den.

Selverkendelses AI har vidst et specielt navn. Kan bare ikke lige huske det.

Jeg vil stadig tro at Google er dem med størst chance for at kunne skabe den type AI.
Gravatar #8 - gensplejs
10. sep. 2012 13:25
Overskriften på den oprindelige artikkel er sku smuk!
http://www.technologyreview.com/news/429118/artificial-intelligence-powered-by-many-humans/?ref=rss skrev:
Artificial Intelligence, Powered by Many Humans.

Oxymoron... ja tak...
Gravatar #9 - moulder666
10. sep. 2012 13:51
gensplejs (8) skrev:
Overskriften på den oprindelige artikkel er sku smuk!

Artificial Intelligence, Powered by Many Humans.

Oxymoron... ja tak...


Med mindre vi taler en Matrix-lignende AI - så er den god nok! ;-)
Gravatar #10 - gensplejs
10. sep. 2012 14:19
moulder666 (9) skrev:
gensplejs (8) skrev:
Overskriften på den oprindelige artikkel er sku smuk!

Artificial Intelligence, Powered by Many Humans.

Oxymoron... ja tak...


Med mindre vi taler en Matrix-lignende AI - så er den god nok! ;-)

Ja ok... Hvis mennesker blot bruges som batterier og ikke som regnekraft så fungere overskriften... :-)
Gravatar #11 - Chrismo
10. sep. 2012 17:30
Måske det er det forkerte ord der er 2 gange? For mig giver "Kunstig kunstig intelligens" bedre mening til artiklen...
Gravatar #12 - el_barto
10. sep. 2012 18:25
Imponerende forskning, det må man give dem. Tænk at mennesker bedre kan forstå et spørgsmål og formulere et korrekt svar end en ikke-eksisterende kunstig intelligens.
Gravatar #13 - alloedee
10. sep. 2012 18:47
Ring 118
Gravatar #14 - MNM
11. sep. 2012 05:55
Der er jo intet nyt i dette, der er massere af programmer der bruger mennesker til at give hurtige svar.
Amazon har længe haft en service der gør lige præcis det: Amazon Mechanical Turk
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login