mboost-dp1

Microsoft Corporation

Ingen Flash i Windows Phone 7 i starten

- Via Wired -

I forbindelse med lanceringen af Microsofts nye operativsystem til mobiltelefoner, Windows Phone 7 Series, blev der til præsentationen spurgt, om der ville være understøttelse for Adobe Flash.

Til dette svarede Steve Ballmer, at der ikke ville være Flash-support med det samme, men at man ikke ville være imod det.

Hos Adobe bekræfter man, der ikke er understøttelse for Flash i WP7, men at man er i tæt samarbejde med Microsoft om at lave et plugin til den indbyggede browser, så fremtidige versioner af Windows Phone understøtter Flash.

Dermed ser det ikke ud til, at Microsoft vil satse 100 % på Silverlight, der ses som en konkurrent til Flash.

Yderligere detaljer om både Windows Phone 7 Series og også et Flash-plugin vil blive offentliggjort til Microsoft MIX 10 i næste måned.





Gå til bund
Gravatar #1 - Marci
16. feb. 2010 14:50
Hvis de skulle vælge at udvikle et plugin så de kan køre flash, håber jeg at de vælger enten at gøre det (så det virker som man burde kunne forvente) eller lade vær..
Ind til videre har flash ikke fungeret optimalt på nogen mobil enhed.

Personligt håber jeg lidt på de i stedet for sørger for at få skudt HTML5 igang samt css3. Der er en masse spændende features der som bl.a. gør flash mere eller mindre ubrugeligt..
Flash er alt for ressource krævene, og jeg håber de holder fast i "a phone is not a PC" og dermed udelader flash..
Gravatar #2 - Montago.NET
16. feb. 2010 14:58
Hvorfor er alle folk så hyped på Flash ??

Microsoft har skudda Silverlight !
Gravatar #3 - jimmi
16. feb. 2010 15:03
Montago (2) skrev:
Hvorfor er alle folk så hyped på Flash ??

Microsoft har skudda Silverlight !


Udover Microsofts egne hjemmesider, har jeg endnu ikke stødt på nogen sider der anvender Silverlight. Flash møder jeg dagligt.

Måske derfor?
Gravatar #4 - GibStorm
16. feb. 2010 15:11
Meldingen er at der ikke er Flash support -endnu- men det kommer.

Og ja, like it or not, mange sider bruger altså Flash til essentielle ting og dermed er det svært at komme udenom det som tingene ser ud lige nu.
Gravatar #5 - trylleklovn
16. feb. 2010 15:13
Igen har jeg svært ved at se hvordan man skulle implementere dette, med alle de kontrolmuligheder man har på computer. På en touchscreen kan man ikke hover musen over objekter. Hvordan løses denne brug i forskellige flash applikationer?

Skal man altid have et keyboard på skærmen? Hvad med piletaster? Skal applikationen køre i fullscreen for sig, eller vises inde i websiden?

Folk er hurtige til at brokke sig over manglende understøttelse af flash, men de er knap så hurtige til at komme med bud på hvordan det reelt kunne implementeres.
Gravatar #6 - Montago.NET
16. feb. 2010 15:33
#3, #5

Silverlight har multitouch events og er fra starten af designet til at kunne køre på f.eks. en Touchscreen eller en Smartphone/iPad/Netbook/Tablet ... Derfor er Silverlight et berdre valg, hvis man endelig skal supporte en af de 2 teknologier

Når man som udvikler skal bestemme sin målgruppe - vælger man selvfølgelig at udvikle og teste med en smartphone.

Evt. skal App'en detecte at den bliver spillet i en Smartphone... ellers vil kun de færeste apps virke.
Gravatar #7 - Dijkstra
16. feb. 2010 16:53
Det lyder som om MS har gjort i nælderne.

Hvis de kan gøre de ting som folk er sure over ved iPhone + det de selv finder på, så er det godt på vej.
Og der er manglende flash support da vidst på top-5
Gravatar #8 - 905i
16. feb. 2010 17:07




Marci (1) skrev:

Personligt håber jeg lidt på de i stedet for sørger for at få skudt HTML5 igang samt css3. Der er en masse spændende features der som bl.a. gør flash mere eller mindre ubrugeligt..
Flash er alt for ressource krævene, og jeg håber de holder fast i "a phone is not a PC" og dermed udelader flash..


Flash er ikke mere ressource krævende end hvilket som helst andet active-x program. Nej det er ej. Det kommer ren og skær an på indholdet. Desuden vil hmtl5 aldrig nogensinde afløse Flash på nogen som helst måde. Ja, der er ny native medie support i html5, men flash er meget mere end video og lyd.

trylleklovn (5) skrev:
Igen har jeg svært ved at se hvordan man skulle implementere dette, med alle de kontrolmuligheder man har på computer. På en touchscreen kan man ikke hover musen over objekter. Hvordan løses denne brug i forskellige flash applikationer?

Har du en Iphone/IPT? - Hvis ja så hent et af VNC/Remote Desktop programmerne. Så kan du se Flash fint kan kontrolleres på en touch-screen. Hvis Microsoft og Apple nu tilføjede en mulighed for at bruge en muse-cursor, ville dit store problem med mouseOver/Hover være løst. Piletasterne kunne ligeledes tilføjes.

Det er ikke den store opfinder-hjerne man skal bruge :P
Gravatar #9 - trylleklovn
16. feb. 2010 17:10
905i (8) skrev:
Hvis Microsoft og Apple nu tilføjede en mulighed for at bruge en muse-cursor, ville dit store problem med mouseOver/Hover være løst. Piletasterne kunne ligeledes tilføjes.


Min pointe går nu også på, hvor godt det vil integreres i et eksisterende kontrolskema. Selvfølgelig er der ikke noget teknisk til hinder for det (andet end måske ydeevne) men det dur jo ikke pludselig at have en helt anden kontrolmetode bare fordi der er flash på siden.
Gravatar #10 - Da9L
16. feb. 2010 17:17
Jeg synes ham gutten nævnte noget med at der også ville komme HTML5 support senere. Men flash er et klart mangel, dog godt at de siger det kommer, modsat klamme apple og deres iCrap..
Gravatar #11 - 905i
16. feb. 2010 17:25
trylleklovn (9) skrev:
Min pointe går nu også på, hvor godt det vil integreres i et eksisterende kontrolskema. Selvfølgelig er der ikke noget teknisk til hinder for det (andet end måske ydeevne) men det dur jo ikke pludselig at have en helt anden kontrolmetode bare fordi der er flash på siden.


Det skal heller ikke være tvunget, men bare en mulighed... Der er flere programmer/situationer hvor en cursors præcision ville være nyttig på en touchscreen. f.eks hvis du ville tegne.
Gravatar #12 - lnc12
16. feb. 2010 17:27
Jeg syntes det er lidt awesome, det her for for ikke så lang tid siden var M$ ude at sige at de ville bruge flash i w7 mobile og nu er det ikke med og så er der folk som siger at Apple var åndsvage da de ikke implemeteret flash på iPad og iPhone (hvilket M$ også var med til at mene) og nu gør de det selv det er sku da awesome :D
Gravatar #13 - trylleklovn
16. feb. 2010 17:29
#11 Ja, men jeg tænker i at man må føre tankegangen til ende.

Hvad er det man får ud af at understøtte flash? Er det muligheden for at spille spil på facebook på sin mobil? Er det muligheden for at se video fra hvilken som helst hjemmeside, der benytter flash?

Det sidste kunne sikkert understøttes ved at implementere en mulighed for at afspille .flv formatet.

Men mange af de spil som der findes rundt omkring, er udover at være designet til brug med mus, også lavet til en langt højere opløsning end mobile enheder, hvilket igen vil gøre det svært at se og kontrollere programmet. Og mange af dem kan ikke engang afvikles på lidt aldrende hardware, så hvad skal en stakkels mobiltelefon dog gøre?

Er det virkelig værd at bakse rundt med en irriterende kontrolmetode, bare for at få flash til at virke, hvis folk ikke kommer til at bruge det når det først er gået op for dem, hvor lidt flash de har behov for på mobilen?
Gravatar #14 - gnаrfsan
16. feb. 2010 17:31
Montago (2) skrev:
Hvorfor er alle folk så hyped på Flash ??

De er en masse content på nettet, der tilbyder diverse medietjenester i Flash. F.eks. er der dem, vi støder på, som Youtube og andre video tjenester. Men det er langt mere interessant i f.eks. USA, hvor der er video on demand igennem f.eks. "hulu" (der bruger Flash), hvor du betaler et fast abonnement, og kan tilgå mere eller mindre alt, der sendes, når du vil.
Men Så vidt, jeg har forstået, er Zune tjenesten noget i samme retning, og det kan være med til at gøre at amerikanerene er mindre irriterede her.
Gravatar #15 - 905i
16. feb. 2010 17:59
trylleklovn (13) skrev:

Det sidste kunne sikkert understøttes ved at implementere en mulighed for at afspille .flv formatet.

Det findes allerede - men kun muligt med en jailbroken enhed.
trylleklovn (13) skrev:

Men mange af de spil som der findes rundt omkring, er udover at være designet til brug med mus, også lavet til en langt højere opløsning end mobile enheder, hvilket igen vil gøre det svært at se og kontrollere programmet.

Ja, opløsningen ville være problematisk, helt sikkert. Sådan som jeg ser der ville det heller ikke være full window flash apps som skulle være målet. Man skulle vælge hvad man ville (forsøge) at køre. Evt.med en mulighed for frame-Skip.
trylleklovn (13) skrev:

Og mange af dem kan ikke engang afvikles på lidt aldrende hardware, så hvad skal en stakkels mobiltelefon dog gøre?

Som du sikkert allerede har set så er din telefon slet ikke så stakkels, men har en masse kraft under hjelmen :] - Jeg er i hvert fald stadig imponeret over hvad den kan afvikle.
Flash CS5 udkommer snart, og her bliver det muligt at compile'e sin AS3/Swf'er til ipa, og kører apps lavet i ren flash på iphonen. læs mere på adobe.com/iphone

Så muligt er det ^^
Gravatar #16 - Windcape
16. feb. 2010 18:01
Det handler jo ikke om Flash, det handler om at folk kan se YouTube på deres telefon eller ej.

Hvis der kommer HTML5 support af h.264 så kan Microsoft jo bare sørge for at de bruger en HTML5 udgave af YouTube, og så er Flash overflødigt for resten.

Det har aldrig handlet om Flash applikationer, kun video.
Gravatar #17 - trylleklovn
16. feb. 2010 18:01
905i (15) skrev:
Ja, opløsningen ville være problematisk, helt sikkert. Sådan som jeg ser der ville det heller ikke være full window flash apps som skulle være målet. Man skulle vælge hvad man ville (forsøge) at kører.

Men igen, hvad er så pointen i at understøtte flash, hvis det ikke er full blown flash?

905i (15) skrev:
Som du sikkert allerede har set så er din telefon slet ikke så stakkels, men har en masse kraft under hjelmen :] - Jeg er i hvert fald stadig imponeret over hvad den kan afvikle.

Nu tænker jeg ikke kun på iPhones, men også de telefoner, som kommer til at skulle køre Windows Mobile 7.



905i (15) skrev:

Flash CS5 udkommer snart, og her bliver det muligt at compile'e sin AS3/Swf'er til ipa, og kører apps lavet i ren flash på iphonen. læs mere på adobe.com/iphone

Så muligt er det ^^

Igen, hvad er pointen at bruge flash, når programmerne alligevel skal laves med de specifikke enheder i tankerne? Formålet med at understøtte flash ville vel være at eksisterende programmer kunne benyttes. Men hvis eksisterende flashprogrammer ikke kan benyttes optimalt, eller overhovedet, så går ideen vel lidt tabt?
Gravatar #18 - 905i
16. feb. 2010 18:19
trylleklovn (17) skrev:
Men igen, hvad er så pointen i at understøtte flash, hvis det ikke er full blown flash?
At mindre information gik tabt.

Det er pisse irriterende at være f.eks til festival i udlandet, også ikke kunne lytte til musik klip (myspace også?), eller se det lille vejrkort. - Eller at komme ind på et site med navigation lavet i flash, uden alternativ. - Her ville det være muligt.
trylleklovn (17) skrev:

Nu tænker jeg ikke kun på iPhones, men også de telefoner, som kommer til at skulle køre Windows Mobile 7.

Det gør jeg egentligt også. Der er vel modern ARM cpu'er i stort alle nye pda/telefoner nu til dags.

trylleklovn (17) skrev:

Formålet med at understøtte flash ville vel være at eksisterende programmer kunne benyttes. Men hvis eksisterende flashprogrammer ikke kan benyttes optimalt, eller overhovedet, så går ideen vel lidt tabt?


Som du selv var inde på.. Opløsningen.
Du bruger meget mere cpu på at vise en swf i en "unaturlig" størrelse, altså med et niveau af zoom hvor pixels ikke er 1:1.
Eksistende flashprogramer ville "let" kunne portes, hvis de er skrevet i as3.
Gravatar #19 - ipwn
16. feb. 2010 18:50
Er enig i at det er uhensigtsmæssigt at der ikke understøttes Flash.

Kompatibilitet er langt vigtigere end teknologi i et bruger perspektiv. Personlig ser jeg gerne Flash samt alle dets udviklere brænde i helvede, men indtil det sker, vil jeg, og resten af verdens befolkning, stadig gerne kunne benytte hvad end det er der benytter dette stads.

I det mindste smid et eller andet emulering i, der renderer i halv opløsning. Det vigtigste er at det er tilgængeligt.
Gravatar #20 - Wassini
17. feb. 2010 07:53
Jeg har ikke engang Flash på min stationære PC - og jeg kan slet ikke se hvorfor det absolut er så vigtig på en mobil.

Jeg kan sagtens se YouTube videoer på min telefon - jeg benytter bare ikke browseren, men YouTube applikationen.

Jeg tror nogle er så fikseret på Flash, fordi det er en point'n-click programmering, for folk, der synes at html "programmering" er for avanceret (OMG!)

Jeg har ikke brug for flere Flash reklamer - og slet ikke på min mobil!
Gravatar #21 - gnаrfsan
17. feb. 2010 09:09
Wassini (20) skrev:
Jeg kan sagtens se YouTube videoer på min telefon - jeg benytter bare ikke browseren, men YouTube applikationen.

Diverse nyhedssites bruger ikke YouTube, men andre Flash-afspillere, for at nævne et eksempel hvor jeg savner det.
Gravatar #22 - KS
17. feb. 2010 09:18
Windows mobile har som aldrig kommet med flash installeret som default med mindre at mobil producenterne har efterinstalleret det selv. Det er derfor fuldstændigt som det plejer at være ud over det faktum at adobe nok ikke er klar med en version af flash/flashlite til den nye 7series.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login