mboost-dp1

BitTorrent

IMDb afviser tilføjelse af BitTorrent-distribueret film til deres database

- Via SMH - , redigeret af Emil

Filmproduceren Enzo Tedeschi har siden juni fem gange forsøgt at få sin kommende film The Tunnel tilføjet filmdatabasen IMDb’s hjemmeside, men er alle gange blevet afvist. Siden Tedeschis tidligere film er blevet optaget på hjemmesiden, mistænker han grunden for at være, at han vil give filmen væk gratis gennem BitTorrent.

I stedet for at tjene penge gennem distribution af filmen sælger holdet bag billeder fra filmen til 1 australsk dollar per billede, hvilket på seks uger har ført til knap 64.000 kroner. I alt håber man på at sælge svarende til 90 minutters film for 716.000 kroner. Tedeschi udtaler, at dette eksperiment med indtjeningen er inspireret af musikere såsom Nine Inch Nails, som har udgivet cd’er på samme måde.

Normalt tager tilføjelsen af en film til IMDb højst et par uger. Efter ikke at have fået svar fra IMDb har filmens producere nu skrevet et åbent brev til filmdatabasen, som ligger på filmens hjemmeside.





Gå til bund
Gravatar #1 - Orange
30. sep. 2010 05:35
Tillykke til APG, RIAA og andre lignende organisationer, der har mistænkeliggjort tanken om at torrents faktisk også bliver brugt til lovlige formål.
Gravatar #2 - terracide
30. sep. 2010 05:44
#2:
Du glemte at takke TPB...
Gravatar #3 - HerrMansen
30. sep. 2010 05:48
Pinligt IMDB, simpelthen pinligt...
Gravatar #4 - f-style
30. sep. 2010 05:49
#2

Du kan takke MPAA, RIAA osv. for ikke at fatte ny teknologi...
Warcraft sender updates ud via bittorrent, er det ulovligt? Nej.
Diverse linux distributioner sendes ud via torrents, er det ulovligt? Nej.
Diverse musikere udgiver deres egen musik via bittorrent, er det ulovligt? nej.
Og man kunne blive ved.

Ja bittorrent bruges også til ulovlige formål af INDIVIDUELLE personer. Det gør ikke teknologien bagved ulovlig.
Gravatar #5 - telepop
30. sep. 2010 05:57
Øv. Har ellers gladeligt benyttet mig af IMDB i mange år. Den her nyhed får mig til at overveje at droppe siden :/
Gravatar #6 - Krydolph
30. sep. 2010 05:59
Troede ellers de havde ALT - jeg er flere gange blevet overrasket over hvad der egentlig er derinde!

Jeg tror nu en af grundene mere er at de ikke vil have alle små hjemmelavede amatør film skal ind og fyld op fordi "Hey jeg har også "udgivet" det på torrent, så hvorfor skal min film så ikke også ind?"
Gravatar #7 - atrox
30. sep. 2010 06:01
terracide (2) skrev:
#2:
Du glemte at takke TPB...


Jeg kan overhovedet ikke se hvorfor du nævner TPB i denne sammenhæng.

TPB har intet at gøre med opfindelse af, og den videre udvikling af BitTorrent protokollen. TPB er et indeks over links til .torrent filer.

Du nævner dem jo bare for at opildne til diskussion. Du har været langt bedre til at skjule dine trolls før hen.

Lad være med at dreje diskussionen til noget irrelevant for din egen morskabs skyld.
Gravatar #8 - atrox
30. sep. 2010 06:02
Krydolph (6) skrev:
Troede ellers de havde ALT - jeg er flere gange blevet overrasket over hvad der egentlig er derinde!

Jeg tror nu en af grundene mere er at de ikke vil have alle små hjemmelavede amatør film skal ind og fyld op fordi "Hey jeg har også "udgivet" det på torrent, så hvorfor skal min film så ikke også ind?"


"Fylde op"?

Så film er altså kun film, hvis de er lavet med stort budget og populære skuespillere? Det er jo netop derfor man sender en film til godkendelse hos dem, så de kan sortere hjemmevideoerne fra.

Tag f.eks. den nye TPB dokumentar (http://www.kickstarter.com/projects/tpbafk/tpb-afk...). Det er en virkelig interessant film, som jeg da helt sikkert vil se, og også har betalt for at kunne komme til at se. Den skal da absolut på IMDB.
Gravatar #9 - XorpiZ
30. sep. 2010 06:33
Det er da godt nok en tynd nyhed.. det er jo ren spekulation. Det lyder mere som om, han er fornærmet over, at de ikke mener hans film er "god nok" til at komme på siden.

Kan vi ikke få nogle nyheder med lidt mere substans? Det her er sgu ret ligegyldigt..
Gravatar #10 - nielsbrinch
30. sep. 2010 06:37
Hov hov, vent lige, nu skal I ikke være uenige med terracide bare for princippets skyld.

Det er da åbenlyst rigtigt at TPB og andre lignende torrentsites har været med til mistænkeligøre tanken om at torrents faktisk også bliver brugt til lovlige formål!
Gravatar #11 - Orange
30. sep. 2010 06:44
nielsbrinch (10) skrev:
Hov hov, vent lige, nu skal I ikke være uenige med terracide bare for princippets skyld.

Det er da åbenlyst rigtigt at TPB og andre lignende torrentsites har været med til mistænkeligøre tanken om at torrents faktisk også bliver brugt til lovlige formål!


Ja, på samme måde som bilfabrikanter er med til at skabe bankrøvere, for de bruger dem jo tit til flugtbiler.

Sådan, der kom dagens først bilanalogi.
Gravatar #12 - mbp
30. sep. 2010 06:47
Jeg vil til gengæld mene, at især TPB (med deres trodsige og hånlige opførsel) har været med til at NOGLE folk og organisationer tror, at torrents kun bruges til ulovligt materiale. Hvilket er super ærgerligt.
Gravatar #13 - HerrMansen
30. sep. 2010 06:51
mbp (12) skrev:
Jeg vil til gengæld mene, at især TPB (med deres trodsige og hånlige opførsel) har været med til at NOGLE folk og organisationer tror, at torrents kun bruges til ulovligt materiale. Hvilket er super ærgerligt.


De (copyright firmaerne) kunne jo så også bare få styr på hvad de har ret til at kræve og ikke har. Størstedelen af de mails TPB har fået i sin tid har jo været krav på at fjerne filer med henvisning til en lovgivning der ikke duer udenfor USA. Det er jo primært dét som TPB har hånet dem for, og ikke filerne i sig selv. Hvis det nu stod i den svenske lov klart og tydeligt havde det jo aldrig nået håne niveau. Det var bare "Fjern, luk, sluk - ellers gør vi det".
Gravatar #14 - mbp
30. sep. 2010 07:05
HerrMansen (13) skrev:
De (copyright firmaerne) kunne jo så også bare få styr på hvad de har ret til at kræve og ikke har. Størstedelen af de mails TPB har fået i sin tid har jo været krav på at fjerne filer med henvisning til en lovgivning der ikke duer udenfor USA. Det er jo primært dét som TPB har hånet dem for, og ikke filerne i sig selv. Hvis det nu stod i den svenske lov klart og tydeligt havde det jo aldrig nået håne niveau. Det var bare "Fjern, luk, sluk - ellers gør vi det".


Måske. Jeg ser bare ofte at folk nærmest ser op til TPB fordi de gør det muligt at hente copyright beskyttet film og musik, som man ellers skulle betale for.

PS. Mit indlæg var en kommentar til den igangværende diskussion til denne nyhed. Var det "irrelevant" bare fordi du var uenig med mig?
Gravatar #15 - HenrikH
30. sep. 2010 07:08
XorpiZ (9) skrev:
Det er da godt nok en tynd nyhed.. det er jo ren spekulation. Det lyder mere som om, han er fornærmet over, at de ikke mener hans film er "god nok" til at komme på siden.

Kan vi ikke få nogle nyheder med lidt mere substans? Det her er sgu ret ligegyldigt..

Så kan vi da ændre område etc. lidt med en analogi:
1. En lille elbilsproducent opstår, og begynder at sælge gode elbiler.
2. De tænker, at de lige så godt kan oprette en Wikipedia artikel om firmaet, selvfølgelig overholdende alle Wiki regler om at det ikke må være reklame, skal være neutralt etc. Altså en beskrivelse af firmaet.
3. De laver nu en ny model af en elbil, og opdaterer Wikien.
4. Dem der administrerer Wikipedia synes ikke det er en decideret god elbil de har lavet, og beslutter derfor, at den må ikke få en nævnelse på Wiki, ved siden af den første bil.
Gravatar #16 - cryo
30. sep. 2010 09:19
Orange (11) skrev:
Ja, på samme måde som bilfabrikanter er med til at skabe bankrøvere, for de bruger dem jo tit til flugtbiler.


Jeg håber du ikke mener ovenstående seriøst. Det er jo en absurd sammenligning. Hvor stor en procentdel af BT-trafik tror du involverer lovlige ting? Hvor stor procentdel af biler benyttes til flugtbiler?
Gravatar #17 - DiZaster
30. sep. 2010 09:20
Såfremt nyheden er sand, er IMDB nogle idioter hvis de vælger at blokere en film, på grundlag af producerens valg af distributionsmetode. Om der ligger mere bag, end nyheden fortæller ved vi dog ikke, (Evt. kunne IMDB, mod deres vilje, risikere at blive anvendt som gratis reklamesøjle for hans projekt.)

Mht. de som nævner at teknologien bag BitTorrents ikke er ulovlig har fuldstændig ret. Men når et produkt overvejende bliver brugt til ulovlige formål, så stemples denne teknologi herefter.

F.eks. er teknologien bag skydevåben ikke ulovlig herhjemme, men derfor må du ikke have et skydevåben alligevel (Uden tilladelse).

Dette på trods at at skydevåben kan anvendes til fuldt ud legitime formål, såsom jagt, konkurrencer ol.. Men da skydevåben primært bruges til at udføre lov- og moralstridige handlinger, er de kendt ulovlige herhjemme.

Så selvom BitTorrent teknologien anvendes af Blizzard og andre til fuldt ud lovlige formål, hjælper det ikke når teknologien i overvældende grad bliver brugt ti ulovlige formål.

Ønsker du virkeligt at BitTorrent skulle have et godt ry, ja så drop støtten til sider som TPB ol. der giver dig mulighed for at hente andres arbejde gratis.

Hvis BitTorrent en dag skulle få vendt bøtten således at 95%+ anvendes til fuldt ud legitime formål, så vil de heller ikke længere blive associeret med ulovlige aktiviteter.
Gravatar #18 - Ramong
30. sep. 2010 10:22
IMDB er en privat side. De bestemmer selv hva' de vil vise på deres side.
Man kan være uenig med dem, som de fleste er her, mig inkluderet, men det er deres side og deres valg
Gravatar #19 - atrox
30. sep. 2010 14:18
Ramong (18) skrev:
IMDB er en privat side. De bestemmer selv hva' de vil vise på deres side.
Man kan være uenig med dem, som de fleste er her, mig inkluderet, men det er deres side og deres valg


IMDB er da ejet af Amazon. Som sælger film på Blu-Ray og DVD blandt andet.

Den lader vi lige stå lidt.
Gravatar #20 - XorpiZ
30. sep. 2010 16:33
atrox (19) skrev:
Ramong (18) skrev:
IMDB er en privat side. De bestemmer selv hva' de vil vise på deres side.
Man kan være uenig med dem, som de fleste er her, mig inkluderet, men det er deres side og deres valg


IMDB er da ejet af Amazon. Som sælger film på Blu-Ray og DVD blandt andet.

Den lader vi lige stå lidt.


Det ændrer vel ikke på det han skriver..
Gravatar #21 - TommyB
30. sep. 2010 17:02
Hvis Gay Niggers from Outer Space (1992) kan blive tilføjet, kan jeg ikke se nogle egentlige begrænsninger.

En database over film bør da ikke handle om distributionsformer eller økonomi, det er stadig en film om man vil det eller ej.
Gravatar #22 - XorpiZ
30. sep. 2010 19:02
tommyb (21) skrev:
En database over film bør da ikke handle om distributionsformer eller økonomi, det er stadig en film om man vil det eller ej.


Igen - det er ren spekulation. For det første ved vi ikke om han rent faktisk HAR ansøgt hos IMDB. For det andet ved vi ikke om IMDB har afvist ham pga. distributionsmetoden.

Mit gæt?

Han gør det for at få lidt reklame, så han kan sælge de resterende frames fra sin film.
Gravatar #23 - Magten
30. sep. 2010 19:10
XorpiZ (9) skrev:
Det er da godt nok en tynd nyhed.. det er jo ren spekulation. Det lyder mere som om, han er fornærmet over, at de ikke mener hans film er "god nok" til at komme på siden.

Kan vi ikke få nogle nyheder med lidt mere substans? Det her er sgu ret ligegyldigt..
Helt enig.. Come on folks, vælger i virkelig side i en sag så nemt? ^^
Gravatar #24 - XorpiZ
30. sep. 2010 19:15
http://www.smh.com.au/entertainment/movies/torrent...

Lidt ekstra info.

IMDB mener ikke, at der findes nok beviser for, at filmen rent faktisk er på vej/under produktion.
Gravatar #25 - assassin2007
1. okt. 2010 10:33
f-style (4) skrev:
Ja bittorrent bruges også til ulovlige formål af INDIVIDUELLE personer. Det gør ikke teknologien bagved ulovlig.


Shh vi andre griner lidt af terra, fordi han er så dum at han ikke kan se at det ville være det samme som at forbyde computere fordi de også kan bruges til noget ulovligt, og dermed har han i sin egen terminologi brudt loven ved at poste sine indlæg og hvis han stopper med det har vi andre jo ikke noget at grine af!
Gravatar #26 - DiZaster
1. okt. 2010 11:11
assassin2007 (25) skrev:
Shh vi andre griner lidt af terra, fordi han er så dum at han ikke kan se at det ville være det samme som at forbyde computere fordi de også kan bruges til noget ulovligt, og dermed har han i sin egen terminologi brudt loven ved at poste sine indlæg og hvis han stopper med det har vi andre jo ikke noget at grine af!


Hvis computere i overvejende stil blev brugt til udelukkende ulovlige ting, ville de blive ulovlige.

Det terra ganske rigtigt påpeger, er at torrent sider som TPB ol. er skyld i, BitTorrent som teknologi lider under hvad denne dagligt bruges til.

Da langt størstedelen af BitTorrents brugere anvender teknologien til at hente ulovligt materiale, så bliver systemet også dømt herefter.

Som jeg har givet udtryk for tidligere, så skal du og andre, som tilsyneladende gerne så BitTorrent kendt som et hæderligt og ærligt projekt, boykotte sider som TBP ol., og hjælpe med at få dem lukket. Når disse sider er lukket, og BitTorrent overvejende kun bliver brugt til lovlig distribution, så vil de heller ikke længere blive associeret med kriminelle handlinger.

At du ikke kan se sammenhængen siger vist mere om dig, end om ham.
Gravatar #27 - BurningShadow
1. okt. 2010 11:31
If a guy builds 1000 bridges, and sucks one cock, he isn't a bridge builder. He's a cock sucker
På en eller anden måde, synes jeg faktisk det er lidt relevant, her...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login