mboost-dp1

Apple Inc.

Ikke unormalt at dumme sig med e-mail

- Via Danmarks Radio - , redigeret af Net_Srak , indsendt af moisen

For nyligt skabte det en del opsigt, da en pressemedarbejder fra Dansk Folkeparti kom til at sende en intern mail med nedsættende bemærkninger om homoseksuelle til de forkerte modtagere.

Sådanne uheld er dog langt fra en enlig svale, men sker oftere og oftere ifølge fagforeningen HK, der får flere henvendelser fra medlemmer, der er kommet galt afsted med uheldige mails.

Ifølge Jeanette Hahnemann fra HK, er der tale om alt fra mails, der bagtaler chefen, som så havner hos denne, til hvad afsenderen synes er uskyldige jokes, der lander i den forkerte indbakke.

Det kan gå hen og blive en bekostelig affære at sende en forkert mail, idet den krænkede person i nogle tilfælde kan kræve erstatning ifølge erstatningsansvarsloven.

Når det ser værst ud, kan en forkert mail føre til bortvisning, hvilket især sker, hvis det er chefen, der er modtageren af den forkerte mail, eller en mail skrevet i vrede.





Gå til bund
Gravatar #1 - Sikots
26. jul. 2010 06:54
Hvilken nyhed.
Man kan altså komme galt afsted, hvis man ytrer sig negativt til de forkerte. WOW!

Efter sigende kommer der en ny patch til diverse mailklienter. Den patch indfører et "Er du sikker på at du vil sende denne mail?"-vindue når man trykker "Send!".
Gravatar #2 - VonDoom
26. jul. 2010 07:11
Jeg har brugt den der "undo" funktion i Gmail i et års tid nu, og den har faktisk sparet mig for et "DO'H" eller to ^^
Gravatar #3 - snaps
26. jul. 2010 07:11
En kvindelig kollega sendte i sidste uge en mail til en mand i en anden afdeling.
Han videre sendte mailen med beskeden 'kan du svare, jeg leger ikke med piger'.
Der blev så svaret direkte tilbage.

I fredags var han så til samtale.

mail fuckups er ret almindelige.
Gravatar #4 - Slettet Bruger [3497290094]
26. jul. 2010 07:33
snaps (3) skrev:
I fredags var han så til samtale.


Det er da fuldt forståeligt. jeg ville da godt nok heller ikke have den tøs af en homo i min afdeling. "leger ikke med piger" wtf

Jeg har gjort noget værre.

Vi har 2 identiske printere. én C250 på direktionsgangen, og en C250 på Produktionsgangen. Produktions printeren går ned og mangler en reservedel vi ikke har på lager. og nærmeste printer er 2 minutters gang væk.
Så jeg nupper reservedelen fra direktionsgangen, fordi der står en anden printer lige om hjørnet.

Selvfølgelig beklager de sig. og på et tidspunkt spørger den her sekretær dame så hvorfor den ikke virker hvortil jeg på mail svare;

"Vi har nuppet en reservedel fra jeres printer fordi vi har problemer med en printer der er vigtigere end jeres" hvorefter jeg straks går op til hende for at høre hendes reaktion, og forklare hende hvorfor og hvordan ( god undskyldning, ældre kvinder kan også være stimulerende )

Anyhow. Senere spørger den her sure gut så HENDE hvorfor printeren ikke virker. Hvortil hun i spas siger det jeg har skrevet videre.
Så eskalerede det, han havde absolut ingen humor og jeg fik bøllebank ved næste IT-møde og jeg bruges nu som eksempel. Og jeg fik aldrig chancen for at forklare det. Så konsensus er nu at jeg har sendt førnævnte mail, direkte til den sure gut, uden at forklare noget.

Tak for kaffe ^^

Min allerførste mail i det her firma var "Det husker du bare til næste julefrokost" Da en dame skrev "tak" efter jeg havde hjulpet hende. hun var da heldigvis frisk.

No risk no fun ;P
Gravatar #5 - Magten
26. jul. 2010 07:48
SlettetBruger (4) skrev:
Det er da fuldt forståeligt. jeg ville da godt nok heller ikke have den tøs af en homo i min afdeling. "leger ikke med piger" wtf
Folk kunne også lige stoppe op og tænke "Hmm, kan der være brugt humor i denne mail?".. Det kan være manden bare ikke har haft tid, har snakket med en kollega om han kunne tage den, og så sendt den videre med den kommentar for sjov..

Men nu kender vi jo så ikke manden og situationen, så det er svært at vurdere :)
Gravatar #6 - Slettet Bruger [3497290094]
26. jul. 2010 08:05
Yeah, humor er en mangelvare. og man(d) kan være konstant bange for om kvinder smider deres "dette er sexchikane" kort. for det er lidt som om de har trumf der. ^^

Det giver dem en forma for magt, ligesom de har med "fake voldtægt" :P

altsåman hører sjældent mænd klage over voldtægt og sexchikane ^^
Gravatar #7 - LordMike
26. jul. 2010 08:12
#6... Kan det tænkes fordi at det er pinligt?... :P
Gravatar #8 - ShamblerDK
26. jul. 2010 08:30
#7: I de fleste tilfælde ville manden nok også nyde det... håber ikke jeg fik sagt for meget dér :-P
Gravatar #9 - GibStorm
26. jul. 2010 08:54
Som mand vil jeg snarere sige at vi ser sexchikane som et frynsegode, det gør jeg i hvert fald :)
Gravatar #10 - Slettet Bruger [3497290094]
26. jul. 2010 09:07
#9

Mangel på sexchikane burde være strafbart!
Gravatar #11 - FeedMe
26. jul. 2010 09:23
Haha. Jeg havde engang en korrespondence med BEC (bankernes EDB central) fordi jeg interesserede mig for hvad oprettelse og drift af en bank koster.

De fik dog det indtryk at jeg som studerende ville oprette en bank - ikke overraskende opfattede de mig derfor som utilregnelig, men flink - for brevene var jo pæne.

Det sjove var at den medarbejder jeg skrev med, kom til at sende en mail videre til sin kollega hvor der stod noget lignende
- jeg har fået et brev fra en vanvittig person der spørger ind til bankvæsen. Han har de bedste intensioner i her i livet, men hvad skal jeg svare ham?

:D var så sjovt da jeg svarede hende på mailen.
Gravatar #12 - Daniel-Dane
26. jul. 2010 10:52
Ligesom da Terracide skrev til alle på arbejdet, at han fik hugget løgene? Ja, det er nogle gange priceless.
Gravatar #13 - Prime-Mover
26. jul. 2010 13:26
Jeg skrev engang til min far "jeg hakker dig i småstykker din f*cking l*der og fodrer dig til svinene hvis du ikke sender mig de penge" Heh den var tiltænkt min 14 årige kusine.
Gravatar #14 - arne_v
26. jul. 2010 16:08
#emails & humor

I top ledelsen af amerikanske firmaer er der sjældent samme forståelse for humor som i Danmark.
Gravatar #15 - arne_v
26. jul. 2010 16:12
#relativt uskyldigt eksempel

Der sendes altid email ud om organisatoriske ændringer. Engang for en 6-7 år siden kom der en email ud "Vice President X er nu fratrådt". Hvorefter en (i Tjekiet tror jeg) svarerede "Hvem pokker er X?" - til 5000 brugere worldwide!
Gravatar #16 - Daniel-Dane
26. jul. 2010 16:18
#15
Wait, what? Fail use of BCC?
Gravatar #17 - arne_v
26. jul. 2010 16:25
#16

Det er ikke internet mail men intern mail (Outlook & Exchange). Sendt til gruppe og reply to all sendte svaret til hele gruppen.
Gravatar #18 - Slettet Bruger [3497290094]
26. jul. 2010 17:24
#15

Den kan jeg stikke!

Hydro aluminium extrusion ( samtlige fabrikker der presser aluminiums stænger om til profiler og diverse. i verdenen ) har en "everybody mail" Her snakker vi antal mailbokse i +10.000 klassen.

én uheldig mail skulle der til... der lagde samtlige Domino servere ned.
En mail sendt ud til alle. hvorefter bare én skriver "hvorfor skulle jeg ha den" med reply to all, som Lotus Notes har som default ved svar.

Så gik der ikke længe før der var en idiot der skrev "hold op med at sende til os" også med reply to all.
Det eskalerede. Nøj det var grimt ^^ i danmark alene var der 7 der svare reply to all.

Gravatar #19 - gnаrfsan
26. jul. 2010 19:34
arne_v (15) skrev:
Der sendes altid email ud om organisatoriske ændringer. Engang for en 6-7 år siden kom der en email ud "Vice President X er nu fratrådt". Hvorefter en (i Tjekiet tror jeg) svarerede "Hvem pokker er X?" - til 5000 brugere worldwide!

Og så mangler man bare et par distrete individer, der gør laver det samme nummer, når de svarer til ham. Det er sket nogle gange på købmandsskolen. Det genererede over 1 million mails den ene gang. Ikke vanvittigt godt for performance.
Gravatar #20 - arne_v
26. jul. 2010 20:20
Det morsomme i #15 var ikke så meget mængden af emails (5000 emails selv med et par svar er ingenting).

Det var mere den kendsgerning at VP's nok ofte går rundt i den tro at deres ansatte finde dem væsentlige nok til at kende deres navn.
Gravatar #21 - gnаrfsan
26. jul. 2010 20:22
arne_v (20) skrev:
Det var mere den kendsgerning at VP's nok ofte går rundt i den tro at deres ansatte finde dem væsentlige nok til at kende deres navn

Jeg fangede den godt. Jeg kom bare i tanke om den anden historie, der jo også er ret kvajet.
Gravatar #22 - Sikots
27. jul. 2010 20:35
Jeg hørte om et firma hvor en direktør havde flere postkasser. Han opsatte så en regel som videresendte til en sekundær mailboks - som så videresendte til tredje mailboks - som så sendte til den første mailboks.

Der skal ikke mange mails til, før der bliver sendt kopier af kopier af kopier af kopier af kopier ;)
Farvel Exchange!
Gravatar #23 - myplacedk
27. jul. 2010 21:11
Jeg læste engang en historie på TheDailyWTF, som jeg desværre ikke lige kan finde. Men essensen er:

Et damemenneske har nogle bananer til overs, og efterlader dem i te-køkkenet. Dette forklarer hun i en mail til de andre på samme gang. Bortset fra at hun kommer til at sende mailen til hele firmaet, som har kontorer verden rundt. Dette bringer ikke mailserveren i knæ. Tonsvis af autoreplys kommer tilbage. Dette bringer heller ikke mailserveren i knæ. Ikke helt.

Men det kan folk ikke lade være med at svare på. Der kommer masser af jokes og vrede tilbage igen. Mange af dem med "svar til alle", da det er default i mailsystemet. Og DET bringer mailserveren i knæ. Diverse ledere kan se problemet, og gør det eneste logiske: De sender mails ud til alle, om ikke at sende mails til alle. IT-folk arbejder febrilsk på at redde situationen, og i løbet af nogle timer er der styr på det igen.

Men så møder folk på arbejde i en anden tidszone, og noget af det første de gør er at læse de mails der er kommet i løbet af natten. Først den om bananerne. Det er man jo nødt til at svare på...

IT-folkene kom på arbejde igen. Det varede noget nær et døgn før der kom ro på igen, men det lykkedes. Serverne var tilbage på normal belastning, svartiderne var acceptable, ingen mails gik tabt.

Og så kom der en mail til alle: "Hvem fik bananerne?"
Gravatar #24 - Corholio
27. jul. 2010 21:47
Den der med "svar til alle" som default i Lotus Notes har jeg også oplevet, jeg sendte godt nok ikke den oprindelige mail, men var den lykkelige tilskuer til hele episoden.

Lad os bare sig at en kombination af en vedhæftet fil på 10 megabytes, ca. 6000 modtagere og er par roundtrips førte til at reply blev sat til at det ikke per standard tog vedhæftede filer med.

Der var også en anden gang hvor en person ville sende et sjovt billede ud til en enkelt person, det blev så også sendt til rimeligt mange brugere, mener faktisk at det var dette her: (piiiinligt):

http://media.ebaumsworld.com/2006/07/neverfartinwe...

All good fun :)
Gravatar #25 - FeedMe
28. jul. 2010 02:40
Jeg oplever i øvrigt tit at idioter rundt omkring skriver min mailadresse forkert. Heldigvis har min søster den adresse, som de oftest skriver til - så hun får mails og andre fortrolige oplysninger fra banker og retsinstanser....meget hyggeligt.

Jeg er den type der mener at hvis man ikke kan sende en mail rigtigt når man har modtaget den i sit system og bare skal trykke "reply" eller "svar" men alligevel er fristet til at ændre i den - så har man bare ikke ret til at spise mad eller drikke vand - og så må man se om man kan leve uden eksistensberettigelse...
Gravatar #26 - Magten
28. jul. 2010 05:34
Nu bliver jeg lige nød til at høre.. Hvor mener i at default er "svar til alle" i Lotus Notes?

http://i29.tinypic.com/10z35mx.png

1. Fælles mailboks
2. Personlig mailboks, ved tryk på "reply"
3. Personlig mailboks, ved tryk på "reply to all"

Det er Notes 8.0.2..

Dog sker det også at folk her på jobbet laver reply to all.. Det værste eksempel var +40 reply's til en mail sendt til hele EMEA, som dækker over ~20.000 ansatte.
Gravatar #27 - Slettet Bruger [3497290094]
28. jul. 2010 05:42
Hm kan være folk bare var opdraget til at sige svar til alle.

Vi kørte Lotus Notes 6 dengang.


Gravatar #28 - Corholio
28. jul. 2010 06:19
Lotus Notes 6.5 i mit tilfælde.
Gravatar #29 - Magten
28. jul. 2010 06:23
Så er det nok der forskellen ligger :)

Men ufatteligt at der ligefrem er kommet en forbedring i Notes.. Noget må være gået galt :D
Gravatar #30 - myplacedk
28. jul. 2010 06:27
Magten (29) skrev:
Men ufatteligt at der ligefrem er kommet en forbedring i Notes.. Noget må være gået galt :D

Der er skam forbedringer af og til. Her er den vigtigste jeg bemærkede fra 6 til 7 (major upgrade):

Når man ser på detaljerne for et møde, så er der en lille bitte firkant med en liste over mødedeltajere. Den er ret uoverskuelig, dels fordi den er så lille at det føles som at kigge gennem et nøglehul, dels fordi der ikke er linjeskift mellem deltagernavnene.

Det spændende ved det er, at hvis jeg i 6'eren printede det ud, så det ligesådan ud på papiret. Altså bortset fra at scrollbars jo ikke virker på papir.

I 7'eren er det forbedret: Der er ingen scrollbars. Firkanten har samme størrelse, så jeg kan stadig kun se de 3-4 første mødedeltagere. Men der er i det mindste ingen scrollbars på udskriften.
Gravatar #31 - myplacedk
28. jul. 2010 06:32
Oh ja, dette er vist også noget der er sket fra 6 til 7:

Hvis man åbner Notes på to maskiner på samme tid, kommer der en sindssyg fejlmeddelelse på maskine to i 6'eren. (Man får en ordre til at lukke serveren ned.)

I 7'eren kan jeg stadig ikke åbne på to forskellige maskiner, men jeg får i en korrekt fejlbesked på maskine nummer to.

Måske vil det i 12'eren være muligt at tjekke kalender og email, selv om man i forvejen har Notes åben på en anden maskine.
Gravatar #32 - Corholio
28. jul. 2010 06:33
myplacedk (30) skrev:
Altså bortset fra at scrollbars jo ikke virker på papir.


You're holding it wrong.
It the best scrollbar design we've ever made.
Gravatar #33 - Magten
28. jul. 2010 06:48
#30
Ja, der er nogle små ting nogle gange.. Desværre lidt for langt imellem dem synes jeg..

Vi sprang så direkte fra 6.5 til 8, og der blev jeg meget positivt overrasket.. Meget pænere (det betyder alligevel noget at man ikke sidder i et 90'er style interface), meget hurtigere, og en del mere overskueligt..
Bare ærgeligt at de ikke fixer simple hverdags fejl :(
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login