mboost-dp1

DSB

IC4-tog giver problemer for mobiltelefoner

- Via Børsen - , redigeret af Pernicious

De kraftigt forsinkede IC4 tog, som tidligere har været ramt af en række skandaler, er endnu en gang ramt. Lige som DSB var ved at få styr på tingene, viser det sig nu, at togene er mere end meget afvisende over for mobilsignaler.

Ifølge Børsen har flere kunder hos Telia og TDC klaget over at blive smidt af op til flere gange over en tur. Problemet skyldes IC4-togenes opbygning, som er meget svær at trænge igennem for almindelige signaler. Togene er for eksempel bygget op omkring et meget blyholdigt karrosseri og har yderligere solskærme klistret på vinduerne, der dæmper signalet.

Per. M. E. Christiansen, Pressemedarbejder hos TDC skrev:
Vi er i dialog med DSB om sagen, og vi venter en snarlig løsning, for vores kunder falder af mobilnettet, når de er i toget. Jeg kan sige, at vi mener, bolden nu ligger hos DSB.





Gå til bund
Gravatar #1 - Daniel-Dane
11. mar. 2010 15:13
Hvorfor har de fyldt toget med bly? De er vel tunge nok i forevejen.
Gravatar #2 - Borgbjerg
11. mar. 2010 15:16
#1: Ja - giv mig blyet, så jeg kan få noget ordentligt rustbeskyttelse til min sejlbåd med jernkøl! :)
Gravatar #3 - Odyssey
11. mar. 2010 15:22
Det er nemt at være bagklog, men burde det ikke være åbenlyst at folk gerne vil bruge mobiler i tog når man er igang med at fylde skallen op med bly???
Gravatar #4 - nielsbuus
11. mar. 2010 15:26
Jeg undrer mig over hvordan Ansaldo Breda kan finde på at udvikle et togdesign som ikke tager hensyn til mobilnettet...

Og jeg undrer mig over hvordan DSB kan vælge sådan et design...

Gravatar #5 - fidomuh
11. mar. 2010 15:31
Hvorfor ....?

Bly? Tungt. Haardt. Skaermende.

Skidt paa alle punkter.
Saa vi faar tog der er utroligt nitten naar de koerer galt, som ingen mobil signaler kan komme igennem og som vejer 10130490134901 tons ..?

Smukt DSB.. Smukt.
Nu forstaar jeg bedre at de var paa JobExpo :P
Gravatar #6 - doh09
11. mar. 2010 15:49
Bly er i øvrigt også giftigt og kræftfremkaldende :P

Gravatar #7 - fiskah
11. mar. 2010 15:54
Jeg tænkte det sku nok. Så sent som i går kørte jeg København-Århus uden problemer i IC3. Det var kun omkring Vejle den faldt ud.

På hjemturen med samme 3g modem (iPhone 3gs på tethering, TDC's net) var jeg uden 3g dækning det meste af vejen.
Gravatar #8 - Benno
11. mar. 2010 15:56
og hvis man så læser selve nyheden så er det ikke store mængder bly i selve karosseriet som er skyld i problemet. Det eneste sted hvor der er brugt bly er rundt om vinduerne.

Dog kan karosseriet i sig selv være skyld i fejl.

Endnu en gang så syntes jeg at en nyhed falder igennem her på Newz - både iblandt dem som kommenterer men så sandelig også hos den som godkender nyheder!
Gravatar #9 - x3me-brain
11. mar. 2010 16:15
Har IC4 skandalen ikke efterhånden kørt så lang tid at man kan sige at det ikke var almindeligt at tænke mobiltelefoner med, da de blev designet?
Gravatar #10 - exeel
11. mar. 2010 16:33
Så er spørgsmålet, kan man forvente at ens mobil kan bruges i togene? Det er da ikke noget, jeg mener vi kan forlange anderledes. Men man kan ærgre sig og synes, det var en dum beslutning og så tage bussen...

Men det er vel deres forretning.
Gravatar #11 - Clauzii
11. mar. 2010 16:58
Ufatteligt at en af verdens største producenter af tog ikke kan lave noget så simpelt som.....hmmm.....tog.

Det er en farce..
Gravatar #12 - c4m3d
11. mar. 2010 17:11
Stealth, så bliver de ikke så nemt opdaget hvis de kommer forsent.
Gravatar #13 - MathiasJ
11. mar. 2010 17:19
Bare vent til I opdager, at bordene er lavet af plutonium. xD
Gravatar #14 - Sommer
11. mar. 2010 18:10
#13: Så længe det ikke er kryptonit.

Det her er så latterligt som det kan være, og udover IC4 så ved jeg ikke om jeg er den eneste der har mobil-problemer i dobbeltdækker togene? Jeg har tæt på intet signal på ruten hverken på Telia, Telenor eller 3...

Men på den anden side bliver jeg ikke distraheret af Newz, EB, TUAW, MacRumors og andet sladder på turen.
Gravatar #15 - beldin
11. mar. 2010 18:13
Personligt synes jeg det lyder totalt godt!

Ikke flere idioter der skråler løs i deres mobiler undervejs... Ren lykke!
Gravatar #16 - mapples
11. mar. 2010 18:24
#15 "Idioter" som du betegner dem som snakker til mobiler skal jo også være der, hvorfor skal vi "idioter" humme for dig fordi du ikke kan lide at vi "idioter snakker i mobilen?
Men vi "idioter" kan jo anbefale at du så bare sætter dig ind i "idiot"fri zone (stillezone) eller få en benzin- eller diesel osser.

Faktisk så ville jeg blive glad får at du ikke tager den offentlige transport, der er jo alligevel ret så propfyldt med mærkelige sure tosser.
Gravatar #17 - way3000
11. mar. 2010 19:16
Enkelt.

Hvis ikke mobilerne og mobil dongles virker i toget, så er man nødsaget til enten at købe DSB 1' hvor internet er inkluderet i prisen (mega dyrt) eller betale 1,- pr minut man er på. (vildt dyrt på en 4 timers tur)

Tak for lort DSB. Sur røv at der bare var nogen der opdagede det hva? :)
Gravatar #18 - RepearDK
11. mar. 2010 19:22
selv superman har problemer med bly så hvorfor har DSB brugt det til et tog :s
Gravatar #19 - Oculus
11. mar. 2010 19:31
MadiZone (4) skrev:
Jeg undrer mig over hvordan Ansaldo Breda kan finde på at udvikle et togdesign som ikke tager hensyn til mobilnettet...

Og jeg undrer mig over hvordan DSB kan vælge sådan et design...

Da DSB bestilte IC4 togene hed det ikke mobiltelefon, men bil-telefon, og var noget man primært havde forankret i personbiler; ikke noget man kunne ha' i lommen og med sig i toget.

Derfor :D
Gravatar #20 - ufomekaniker2
11. mar. 2010 19:53
Oculus (19) skrev:
MadiZone (4) skrev:
Jeg undrer mig over hvordan Ansaldo Breda kan finde på at udvikle et togdesign som ikke tager hensyn til mobilnettet...

Og jeg undrer mig over hvordan DSB kan vælge sådan et design...

Da DSB bestilte IC4 togene hed det ikke mobiltelefon, men bil-telefon, og var noget man primært havde forankret i personbiler; ikke noget man kunne ha' i lommen og med sig i toget.

Derfor :D


Ja, de bestilte dem dengang commodore 64 lige var kommet ud ... eller noget :D
Gravatar #21 - Dr_Mo
12. mar. 2010 00:10
exeel (10) skrev:
Så er spørgsmålet, kan man forvente at ens mobil kan bruges i togene?

Når det altid har virket fint, uden problemer og der tilbydes endda 3G, så pc'en også kan komme på internettet. Så er det rimeligt at forvente, at man kan bruge mobil og internet i de nyere tog. Så forventningen hos kunderne er rimelig - det vil dog måske ikke være rimelig af kunderne, at forlange mobil og internet. De kan som du siger bare tage bussen.

DSB er jo selvfølgelig ikke interesseret i, at deres kunder skifter til bus eller bil (mange der bruger mobil og internet i forbindelse med deres arbejde, jeg tror vi snakker om en ret stor tab af kunder). DSB burde ikke blot forvente, at man kan bruge mobil og internet i deres tog, men de burde kunne forlange et eller anden form for kompensation, for enten de kunder de mister eller for at udbedre problemet.

Sådan som jeg ser det, så er det Ansaldo Breda der har fucked op. Man skulle ligefrem tro, at de ønsker, at DSB mister deres kunder.
Gravatar #22 - myplacedk
12. mar. 2010 08:55
exeel (10) skrev:
Så er spørgsmålet, kan man forvente at ens mobil kan bruges i togene? Det er da ikke noget, jeg mener vi kan forlange anderledes.

Ja, det forventer jeg helt klart. Jeg vil da ikke tage toget, hvis jeg ikke kan ringe og sige at jeg er forsinket, og folk ikke kan ringe og spørge hvor jeg bliver af.

Og hvad der nu ellers kan være.

Jeg vil også have mulighed for at bruge min egen internetforbindelse, selv hvis der er gratis internet i toget. Især hvis de ikke har et fornuftigt system. (Hvilket de ABSOLUT ikke havde sidst jeg betale for det.)

exeel (10) skrev:
Men man kan ærgre sig og synes, det var en dum beslutning og så tage bussen...

Det er helt klart en betydelig faktor for at afgøre om jeg tager toget eller ej.
Gravatar #23 - ESO
12. mar. 2010 09:32
Der er da en positiv side ved sagen: Man er godt beskyttet mod lynnedslag, hvis der falder en forsyningsledning ned på toget, etc.

Simpel løsning på mobil adgang i toget: Afstemt antenne udenpå toget - skærmet ledning til intern afstemt antenne. Så har man "åbnet" Faraday buret for RF signaler. Monter et par antenner per vogn.

Mere info om Faraday bur:
http://ing.dk/artikel/106586-spoerg-scientariet-vi...

Det vil iøvrigt nedsætte den udsendte effekt fra telefonen betragteligt, hvilket vil øge batterilevetiden og mindske den menneskelige vævspåvirkning.
Gravatar #24 - rma
12. mar. 2010 10:52
Mon ikke problemet også ligger i at toegen i sig selv lige præcis _skal_ være afskærmet, ellers vil de ikke kunne leve op til de EMC/EMI regler der er for sådan køretøjer, samme problem ser du jo også i moderne biler idag, hvor varme i forruder og solfilm indlagt i forskellige toninger i alle ruder forhindrer mobil signalet, så jeg vil mene at vi skal kigge mere bredt istedetfor at give skylden på togene alene.
Gravatar #25 - Clauzii
12. mar. 2010 14:36
Jeg så indslaget i TV avisen på DR1 igår. Jeg stiller spørgsmålstegn ved forklaringen med bly. Men man så en togvogn der var blevet splittet ad og dermed at hele vognen var beklædt med folie indvendigt, så det er nok, som #24 også er inde på, EMC/EMI beskyttelse.

IC4 indeholder en masse elektronik, og det vil derfor være en rimeligt fornuftig forklaring. At de så ikke snakkede om problemet med mobiltelefoner, undrede mig egentlig lidt...
Gravatar #26 - Fjolle
12. mar. 2010 17:27
way3000 (17) skrev:
Enkelt.

Hvis ikke mobilerne og mobil dongles virker i toget, så er man nødsaget til enten at købe DSB 1' hvor internet er inkluderet i prisen (mega dyrt) eller betale 1,- pr minut man er på. (vildt dyrt på en 4 timers tur)

Tak for lort DSB. Sur røv at der bare var nogen der opdagede det hva? :)


Well.

For det første bliver internettet hos dsb gratis, men..

for det andet så virker dsbs internet ikke i ic4-togene :)
Gravatar #27 - Lowkey
13. mar. 2010 14:39
fidomuh (5) skrev:

Bly? Tungt. Haardt. Skaermende.


Hårdt i forhold til hvad? smør?
Gravatar #28 - fidomuh
13. mar. 2010 15:44
#27

Ifht. din mor.
Hvad bruger man normalt istedet for bly?
Staal? Aluminium? Grisehud? :)
Gravatar #29 - Jakob Jakobsen
13. mar. 2010 17:29
#23
De "gamle" toge var lavet af karosseriplade, almindeligt behandlet stålplade, så du skal ikke være bange for at køre tog i et tordenvejer i forvejen.
Gravatar #30 - rmariboe
14. mar. 2010 13:01
fidomuh (5) skrev:
Bly? Tungt. Haardt. Skaermende.

Bly er et af de blødeste metaller, vi kommer i kontakt med.

fidomuh (28) skrev:
Hvad bruger man normalt istedet for bly?
Staal? Aluminium? Grisehud? :)

I forbindelse med karrosserier benytter man ofte tyndvalset stål, kaldet blik - eller aluminium. Aluminium er smart, fordi det - i modsætning til stål og især bly - er hårdt og let. I dette tilfælde er der - som tidligere nævnt - tale om lister eller lign. omkring vinduespartierne, så her er bly nok påkrævet. I det hele taget har de nok tænkt en smule over deres materialevalg :)
Grisehud benyttes, hvis du skal have en fleksibel, let overflade spændt ud over en ramme; men det er vist ikke et luftskib eller et biplan, Ansaldo har forsøgt at konstruere..?

#0 << Funny shit med en del løsningsmuligheder :)
Gravatar #31 - fidomuh
14. mar. 2010 13:27
#30

Bly er et af de blødeste metaller, vi kommer i kontakt med.


Det er sandt, bly er saa bloedt og behageligt :P

I det hele taget har de nok tænkt en smule over deres materialevalg :)


D.S.B. Need I say more? :P
Alene det at der ikke er en loesning paa mobiltelefonien fra start, siger at de ikke har taenkt en fis over det :P

Grisehud benyttes, hvis du skal have en fleksibel, let overflade spændt ud over en ramme; men det er vist ikke et luftskib eller et biplan, Ansaldo har forsøgt at konstruere..?


Mobilsignalet havde da i det mindste vaere bedre :P
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login