mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
#1 Vel NT kører slet ikke mere på PPC arkitekturen og slet ikke Cell.
#3 Hmmm de patches kan kun komme fra IBM selv .... men måske er ideen at gøde hele marken og ikke kun en enkelt afgrøde.
Og endnu en gang ser det ud til at AIX er sendt ud på sidelinien (AIX var sjovt også det sidste OS der fik Power5 certificering - AFAIR omkring 3 måneder efter at selve processoren blev frigivet).
#3 Hmmm de patches kan kun komme fra IBM selv .... men måske er ideen at gøde hele marken og ikke kun en enkelt afgrøde.
Og endnu en gang ser det ud til at AIX er sendt ud på sidelinien (AIX var sjovt også det sidste OS der fik Power5 certificering - AFAIR omkring 3 måneder efter at selve processoren blev frigivet).
#6 en cpu der er udviklet af sony, toshiba og IBM, og som indtil videre KUN er blevet brugt til ps3.
Jeg går ud fra at du med dit spørgsmål prøver at indikere at jeg ikke har fanget at det er en genneral purpose cpu. Fair nok, den er ikke udviklet specifikt til en spillekonsol, men selvfølgeligt har sony haft stor indflydelse på arkitekturen, da de er hovedaftager af cell cpu'er. Og deres hovedinteresse har naturligvis været at få ps3 til at performe bedst muligt til spil.
Det jeg tænker på med min tidligere post er blot om de interesser sony har haft til deres ps3 stemmer over ens med de interesser ibm har til servere, og om det kan aflæses på performance. Sony har solgt 100 millioner ps1'er så hvis de skal sælge lige så mange ps3'ere så kommer 99% af alle cell cpuer til at side i ps3 og ikke i ibm serevere. Derfor er det jo en nærliggende tanke at spil-performance har været et endog meget vigtigt aspekt i udviklingen.
Jeg går ud fra at du med dit spørgsmål prøver at indikere at jeg ikke har fanget at det er en genneral purpose cpu. Fair nok, den er ikke udviklet specifikt til en spillekonsol, men selvfølgeligt har sony haft stor indflydelse på arkitekturen, da de er hovedaftager af cell cpu'er. Og deres hovedinteresse har naturligvis været at få ps3 til at performe bedst muligt til spil.
Det jeg tænker på med min tidligere post er blot om de interesser sony har haft til deres ps3 stemmer over ens med de interesser ibm har til servere, og om det kan aflæses på performance. Sony har solgt 100 millioner ps1'er så hvis de skal sælge lige så mange ps3'ere så kommer 99% af alle cell cpuer til at side i ps3 og ikke i ibm serevere. Derfor er det jo en nærliggende tanke at spil-performance har været et endog meget vigtigt aspekt i udviklingen.
#7
Cell er en PPC + det løse, så der er grænser for hvor meget indflydelse Sony reelt har haft, på selve arkitekturen.
Deres indflydelse strækker nok nok til grafik delen.
Cell er en PPC + det løse, så der er grænser for hvor meget indflydelse Sony reelt har haft, på selve arkitekturen.
Deres indflydelse strækker nok nok til grafik delen.
#8
http://en.wikipedia.org/wiki/Cell_(microprocessor)
Den har kostet 400.000.000$ at udvikle, og da sony har betalt deres bid af kagen har de nok også haft deres bid af indflydensen. Da dens primære anvendelsesområde er ps3 så skulle det jo være mærkeligt hvis ikke de krav der stilles til en spillekonsol har været vigtige i udviklingen. Det kan godt være at sony taber konsolkrigen i denne runde, men jeg tvivler på at det bliver fordi den cpu de har puttet i egentligt bedst egner sig til ibm blade servere, og slet ikke til spillekonsoller. Derfor konstaterer jeg at det bliver spændende at se hvordan den performer til spil henholdsvis serveropgaver.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cell_(microprocessor)
Cell is a microprocessor architecture jointly developed by a Sony, Toshiba, and IBM alliance known as STI.
Den har kostet 400.000.000$ at udvikle, og da sony har betalt deres bid af kagen har de nok også haft deres bid af indflydensen. Da dens primære anvendelsesområde er ps3 så skulle det jo være mærkeligt hvis ikke de krav der stilles til en spillekonsol har været vigtige i udviklingen. Det kan godt være at sony taber konsolkrigen i denne runde, men jeg tvivler på at det bliver fordi den cpu de har puttet i egentligt bedst egner sig til ibm blade servere, og slet ikke til spillekonsoller. Derfor konstaterer jeg at det bliver spændende at se hvordan den performer til spil henholdsvis serveropgaver.
Kan den sammenlignes med en AMD- eller Intel CPU? Hvis ja, så er det da interessant.
Lad os se nogle tests...
Lad os se nogle tests...
det er nok lidt meget sagt at den kun er blevet brugt til ps3, da ps3 ikke er kommet endnu, mens blade serveren er.
det er ogsaa tvivlsomt at 100 millioner ps3 vil svarre til stoerstedelen af de solgte cell cpu'er. naar foerst baade ibm og toshiba bruger den i consumer produkter, kan de nok hurtigt forbruge adskillige gange flere.
ang. performance tror jeg ikke perfomance bliver et problem, selvom den kan blive presset paa nogle konventionelle opgaver, vil den accellerer mangefold paa dens styrker.
http://news.zdnet.co.uk/0,39020330,39256676,00.htm
http://arstechnica.com/news.ars/post/20050330-4757...
http://arstechnica.com/news.ars/post/20060615-7071...
/stone
#11 'Kan den sammenlignes med en AMD- eller Intel CPU? Hvis ja, så er det da interessant.'
nej, ikke rigtigt. ibms power og powerpc cpu'er kan bedre sammenlignes med amd/intel. cell bruger en nedskaleret powerpc kerne, og har saa ellers 8 helt simple, men meget hurtige specielle floating point processing enheder.
/stone
#13 + 14
Jeg tror han mener performancesammenligning, og det kan man naturligvis, da de bladeservere som ibm har på tegnebrædtet skal løse de opgaver som intel/amd baserede servere løser i dag.
Det er altid svært at sammenligne arkitektur da de forskellige arkitekture typisk har stærke og svage sider. Se bare hele den hype der omkring flops, det er mægtigt godt at vide hvor mange MFlops ens server kan levere, men det hjælper lige fedt hvis man skal løse opgaver der primært består af heltalsberegninger.
Men til konkrete opgaver kan man bare "tage tid", og så kan alle arkitekture sammenlignes.
Jeg tror han mener performancesammenligning, og det kan man naturligvis, da de bladeservere som ibm har på tegnebrædtet skal løse de opgaver som intel/amd baserede servere løser i dag.
Det er altid svært at sammenligne arkitektur da de forskellige arkitekture typisk har stærke og svage sider. Se bare hele den hype der omkring flops, det er mægtigt godt at vide hvor mange MFlops ens server kan levere, men det hjælper lige fedt hvis man skal løse opgaver der primært består af heltalsberegninger.
Men til konkrete opgaver kan man bare "tage tid", og så kan alle arkitekture sammenlignes.
#7: Cell er ikke udviklet med specielt henblik på spil-konsol-markedet. Faktisk slet ikke.
Tanken med Cell er at kunne lave en chip der kan bruges i al mulig consumer-end hardware. Alt fra digitale fjernsyn til servere og spillekonsoller, så jeg tror roligt vi kan udelukke idéen om at Sony har tvunget IBM til at optimere den til spillebrug. Sony håber jo også selv på at kunne bruge den til alt muligt andet.
Cell-processorens styrke ligger i dens evne til at holde mange bolde i luften på en gang. Noget der kan være en fordel i spil, men helt uundværligt i en server.
Tanken med Cell er at kunne lave en chip der kan bruges i al mulig consumer-end hardware. Alt fra digitale fjernsyn til servere og spillekonsoller, så jeg tror roligt vi kan udelukke idéen om at Sony har tvunget IBM til at optimere den til spillebrug. Sony håber jo også selv på at kunne bruge den til alt muligt andet.
Cell-processorens styrke ligger i dens evne til at holde mange bolde i luften på en gang. Noget der kan være en fordel i spil, men helt uundværligt i en server.
#1 *fnis* havde du drukken af natpotten?
#11 Man kan jo altid lave en sammenligning, det er bare ikke altid den giver så meget mening.
#16 personligt går jeg mest op i, at vores servere kan håndtere store datamængder, mange transaktioner og mange brugere - hvordan de performer i tennis er jeg ret ligeglad med :)
#11 Man kan jo altid lave en sammenligning, det er bare ikke altid den giver så meget mening.
#16 personligt går jeg mest op i, at vores servere kan håndtere store datamængder, mange transaktioner og mange brugere - hvordan de performer i tennis er jeg ret ligeglad med :)
#13 faktisk svarer det mere til at sammenligne processoren på et x-fi lydkort, med en pentium pro.
#17 cell'en skulle netop også være sindsygt god til at behandle store datamængder (plus at være meget skalerbar, have høj performance pr transistor og være god til 32-bit floating point ops), til praktiske formål kunne jeg dog forestille mig at rammenes hastighed vil blive en begrænsende faktor medmindre man bruger rdram (som den jo også er lavet til).
#17 cell'en skulle netop også være sindsygt god til at behandle store datamængder (plus at være meget skalerbar, have høj performance pr transistor og være god til 32-bit floating point ops), til praktiske formål kunne jeg dog forestille mig at rammenes hastighed vil blive en begrænsende faktor medmindre man bruger rdram (som den jo også er lavet til).
Som folk dog ordkløver hinanden... Det som folk mener er jo på papir skulle den være god til flops (som man nu en gang tester Super-maskiner med) Og derfor bliver det da sjovt at se hvordan den klarer dette i live-tests når de første servers bliver testet.
#19
Cell CPU'en i ps3 er en inorder processor, hvilket som du siger gør den vildt dårlig til at "hoppe" i koden, dette skuldes, så vidt jeg har forstået, at de benytter en reduceret PPC 970MP, for at holde prisen nede. I IBM's server, bruger de så hvidt jeg har forstået, en fuld PPC 970MP, hvilket skulle gøre den mindre følsom overfor "hop" i koden... om det så er nok til at holde alle 8 SPE'er i gang, ved jeg ikke.
Cell CPU'en i ps3 er en inorder processor, hvilket som du siger gør den vildt dårlig til at "hoppe" i koden, dette skuldes, så vidt jeg har forstået, at de benytter en reduceret PPC 970MP, for at holde prisen nede. I IBM's server, bruger de så hvidt jeg har forstået, en fuld PPC 970MP, hvilket skulle gøre den mindre følsom overfor "hop" i koden... om det så er nok til at holde alle 8 SPE'er i gang, ved jeg ikke.
#20 'den Cell processor som Sony måske kommer til at bruge i en eventuel fremtidig PS3, kan sandsynligvis ikke sammenlignes direkte med den som IBM putter i deres Blades.'
selvfoelig kan de fremstille forskellige versioner af chippen, og ligesom alt deres andet power/powerpc teknologi, kan de producere specielle versioner til at matche deres kunders behov.
umildbart har jeg dog ikke kunnet finde andet dokumentation, end noget der tyder paa at det er samme cell be som ogsaa bruges i ps3. med den undtagelse, at de udnytter alle 8 spu'er frem for de 7 i ps3.
http://www-03.ibm.com/technology/splash/qs20/pdf/c...
#19 #21 - cell be er in-order og har en meget begraenset branchprediction, som betyder at de kan risikere at skulle flushe hele pipelinen. men det behoever ikke at vaere saa stort et problem i praksis.
branch prediction betyder heller ikke direkte daarligere udnyttelse af spu'erne. men som med alle multikerne cpu'er kan compilerne pt ikke selv udnytte flere kerner i nogen saerlig grad paa egen haand, og det kraever derfor en indsats fra prograemmoerne.
at ofre de tekonologier og gaa efter en simplere ppe, betyder tilgengaeld at den er billigere at fremstille, de kan clocke den vaesenligt hoejre, og den er mindre og koeligere.
/stone
selvfoelig kan de fremstille forskellige versioner af chippen, og ligesom alt deres andet power/powerpc teknologi, kan de producere specielle versioner til at matche deres kunders behov.
umildbart har jeg dog ikke kunnet finde andet dokumentation, end noget der tyder paa at det er samme cell be som ogsaa bruges i ps3. med den undtagelse, at de udnytter alle 8 spu'er frem for de 7 i ps3.
http://www-03.ibm.com/technology/splash/qs20/pdf/c...
#19 #21 - cell be er in-order og har en meget begraenset branchprediction, som betyder at de kan risikere at skulle flushe hele pipelinen. men det behoever ikke at vaere saa stort et problem i praksis.
branch prediction betyder heller ikke direkte daarligere udnyttelse af spu'erne. men som med alle multikerne cpu'er kan compilerne pt ikke selv udnytte flere kerner i nogen saerlig grad paa egen haand, og det kraever derfor en indsats fra prograemmoerne.
at ofre de tekonologier og gaa efter en simplere ppe, betyder tilgengaeld at den er billigere at fremstille, de kan clocke den vaesenligt hoejre, og den er mindre og koeligere.
/stone
... hmm sæt en blade server op en ps3 med linux *samme styresystem og en alm server eller et par forskellige kør phpbench et par gange på vær .. sammenligning ... . . og så også et par andre progs/services nu det sat op :) vil se nu ! gerne med et ps3 cluster indblandet :) mod single ps3 når den engang kommer ...
bare så man kan se hvad der bedst til hvad vis man skulle bruge/investere i
bare så man kan se hvad der bedst til hvad vis man skulle bruge/investere i
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.