mboost-dp1

ASUSTeK Computer Inc.

Helsingør Kommune investerer 40 mio. kr. i skole-it

- Via Computerworld DK - , redigeret af OnkelDunkel , indsendt af Magten

Trods massive lærerfyringer i næsten alle kommuner landet over, vælger man enkelte steder at investere i et helt andet redskab til at fordre bedre læring, nemlig bedre it-redskaber til undervisningen og bedre it-kompetencer hos lærerne.

Hos Helsingør Kommune har man således valgt at investere 40 mio. kr. i redskaber, der skal give eleverne bedre it-kompetencer og gøre den almindelige undervisning mere motiverende.

Jøren Jensen, Uddannelseshuset, Helsingør Kommune skrev:
Samlet investerer man på it-området cirka 40 millioner kroner. Det dækker netbooks til eleverne i 0. – 6. klasse, interaktive tavler, netværk og kompetenceudvikling af lærerne.

Beløbet fordeles næsten ligeligt ud mellem de fire ovennævnte poster og vil være en éngangsudgift for kommunen, der understreger, at hvis skolerne vil give netbooks til de kommende års skoleklasser, så må de selv finde pengene i deres eget budget.





Gå til bund
Gravatar #1 - Slettet Bruger [468010917]
10. aug. 2011 13:16
Fint sted at investere.

Men jeg så hellere man investerede i at lære dem diciplin og respekt
Gravatar #2 - Dumblez0r
10. aug. 2011 13:19
#1

Eller stave, så slap man se alle de fejlstavede opslag på diverse internetsider.
Gravatar #3 - arNoold
10. aug. 2011 13:19
Tjah forstår ikke hvorfor man vælger at give de yngste elever en computer, istedet for de ældste. Så kan den da trods alt blive brugt til notater som de kan bruge til eksamen. Når de så er færdige med skolen kan computerne blive formateret og en ny elev kan få den.
Gravatar #4 - crispy
10. aug. 2011 13:24
Mit gæt bliver de får en masse udstyr som ingen ved hvad skal bruges til...
Gravatar #5 - lorric
10. aug. 2011 13:27
Okay, vi (jeg bor i Helsingør kommune) investerer 40 millioner, mindre end et år efter en pinlig regnefejl på 200 mio kroner, som vi havde fået for meget af staten.

http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Helsingoer/2...

Gad vide hvor pengene kommer fra?
Gravatar #6 - mortenborg
10. aug. 2011 13:27
Måske er jeg gammeldags, men jeg har meget svært ved at se hvad elever i 0, 1 og 2/3 klasse skal bruge en computer til.

Jeg er lige så fascineret af teknik som de fleste herinde nok er, men synes det er en trist udvikling at man som det første når ens børn begynder i skole placerer dem foran en skærm. Jeg synes det lægger op til en meget passiv livsstil.
Gravatar #7 - Bean
10. aug. 2011 14:10
Dumblez0r (2) skrev:
#1

Eller stave, så slap man se alle de fejlstavede opslag på diverse internetsider.


Nogen gange går det bare for hurtigt, når man skriver på internettet. "Så slipper man for at se alle..." er jo et passende eksempel ;)
Gravatar #8 - Dumblez0r
10. aug. 2011 14:12
Bean (7) skrev:
Dumblez0r (2) skrev:
#1

Eller stave, så slap man se alle de fejlstavede opslag på diverse internetsider.


Nogen gange går det bare for hurtigt, når man skriver på internettet. "Så slipper man for at se alle..." er jo et passende eksempel ;)


True story!
Gravatar #9 - atrox
10. aug. 2011 14:14
Som skrevet, 0-3 klasse (ca.) har absolut intet at bruge en netbook til i deres undervisning. De skal først og fremmest lære at udtale f.eks. danske ord og stave dem korrekt. Lære at regne i hovedet og forstå tal.

Det nytter ikke noget at give ungerne en stavekontrol og et excel-ark. Deres hjerner skal udvikles og bruges i så ung en alder.

Ja jeg lyder gammel, men hvad kan de børn reelt bruge sådan en maskine til? Vil super gerne høre eksempler.
Gravatar #10 - TKB
10. aug. 2011 14:41
tja effektiv måde at smide 40 milioner ud af vinduet på.
Så længe lærene ikke evner/vil/gider at bruge digitale redskaber så er det spildte penge. Hvad med vedligeholdelse på materiellet? support m.m?
Gravatar #11 - Jonas_
10. aug. 2011 14:48
Der er ca. 250 skoleklasser i Helsingør.
Heraf ca. 180 0-6 klasser. (gæt)
Med gennemsnitligt 15 elever pr. klasse (gæt) giver det ca. 15.000,- pr. barn. (13.000,-) efter netbook.

En interaktiv tavle kan selvfølgelig koste alt fra 10.000 - 120.000
men jeg vil da mene at et godt bud er 35-40.000
Det giver omkring 150.000,- til kompetanceudvikling af lærere pr. klasse.

Hold da op. hvor blir de kompetente... De kan lære både at starte en netbook og bruge en touch overflade (vil jeg tro)
Gravatar #12 - don.nutella
10. aug. 2011 14:51
Hahahaha, jaja de gør alt for at smadre vores økonomi her i Hgør...
Gravatar #13 - nugga
10. aug. 2011 15:21
jeg synes det er fint at investere i IT i skolerne. Det er ikke så lang tid siden jeg selv afsluttede folkeskolen, så jeg ved godt hvor ring deres IT systemer er.
Men i steder for at bruge en masse penge på netbooks til eleverne, hvorfor giver man så ikke adgang der bedre netværk, flere computere(på skolen) og bedre fungerende it-systemer. Det er forkert at bruge pengene på computere til den enkelte, det bør være elevens/forældrenes eget ansvar at eleven skal have en bærbar. I tilfælde af at det ikke kan lade sig gøre af økonomiske grunde, bør det være muligt at låne en computer fra skolen.
Gravatar #14 - fe950
10. aug. 2011 15:24
Er Brixtofte blevet borgmester i den kommune.
Gravatar #15 - FritzFarlig
10. aug. 2011 15:38
nugga (13) skrev:
Det er ikke så lang tid siden jeg selv afsluttede folkeskolen


Ja, det fornemmer man tydeligt :). Du skal se det i et større perspektiv. Vi snakkes lige ved når du selv har 2-3-4 unger, der går til sport, skal have tøj etc. samtidig med du lige skal investere i bærbar de kan have med i skolen og som uden tvivl skal skiftes i tide og utide fordi de ikke holder til ungernes behandling. :)

Hvis den danske folkskole (bemærk FOLKEskole, ikke PRIVATskole) kræver en pc må den nødvendigvis også stille en til rådighed. Ligesom der også stilles bøger til rådighed. Folkeskolen er for alle og man kan derfor principielt ikke stille så høje krav.

Jeg er selv ansat i en IT-afdeling og har en kone, der er lærer. Og hold da op de historier man hører. Jeg mener det helt rigtigt er at investere i lærernes IT-kundskaber. Mit indtryk er, at de yngre lærere er rimelig med, men kan blive bedre. De ældre er helt tabt på gulvet... spørgsmålet er om resourcerne er spildte her. En anden ting det administrative. Min kone er kommet hjem i dag.... ja, så er det private netværksdrev forsvundet... uden varsel. Skete også sidste år. Der ligger årsplaner etc. i hendes tilfælde. Hold kæft hvor skider man bare på de ansatte og spilder deres tid. Heldigvis lærte hun af samme scenarie sidste år og har lokale kopier, men hvor er det da bare old-nordisk. Hvis jeg gav tilsvarende service hos min arbejdsgiver, var jeg da fyret i morgen. For nogle år siden brød deres server ned og der var ingen backup. Alle lærer måtte manuelt genskabe data... men de fik ikke en krone for ekstra arbejde. Logisk konklusion hos ledelde... hvorfor investere i backup for nedbruddet kostede jo ikke en krone.

Og så tager jeg ja-hatten på igen :)
Gravatar #16 - amplificator
10. aug. 2011 15:45
#13
Problemet med at stille krav til forældrene hvad angår bl.a. bærbar, er at det må man ikke.
Folkeskolen skal være gratis for alle, uanset familiens økonomi.
En blyant kan man dog kræve da den anses for at være af så lav værdi at alle har råd til den. Jeg er ikke engang sikker på at en lommeregner er påkrævet, og man kan derfor låne en af skolen hvis man ikke har en, men den er jeg som sagt ikke helt sikker på, om end pointen stadig er at folkeskolen skal være gratis for alle, uanset økonomi.

Derfor må skolerne ikke antage at eleverne har en bærbar med, og undervisningen skal ikke tilrettelægges således at den tager udgangspunkt i brugen af en computer, medmindre skolen kan stille dette til rådighed.

Jeg er selv i gang med læreruddannelsen, og jeg kan overhovedet ikke se hvorfor eleverne i de tidligste klassetrin skal bruge en computer, såfremt der ikke er et behov for det.
Skal man absolut investere i IT, så ser jeg hellere sådan noget som e-bøger og en Kindle eller noget i den stil, selv om det sikkert ikke er billigere end bøger hvis man kigger på tallene.

Som #14 siger så halter mange af undervisernes kompetencer på alt hvad der hedder IT. Jeg var i praktik sidste år og skulle tilslutte en projektor for min lærer/kollega/overordnet/aner ikke hvad de kaldes når man er i praktik, og hvis noget så simpelt ikke kan lade sig gøre, så er der altså lang vej til noget som bare er en smule brugbart.
Gravatar #17 - fe950
10. aug. 2011 15:52
#15
Du kan sgu da ikke lave en konklusion baseret på din kones erfaringer.

Det du nævner er It indfrastruktur. Artiklen handler om at udvikle IT kompetancer.

#16 En e-reader !!! Hvad med http://www.khanacademy.org/
Gravatar #18 - FritzFarlig
10. aug. 2011 16:29
#17: Jeg glemte faktisk at skrive, at det selvfølgelig kan være anderledes på mange andre skoler, men det er med garanti ikke enestående. Selvom det er infrastruktur, så viser det stadig hvilken tilgangsvinkel til IT der er visse steder. Og uden infrastruktur så fungerer niveauerne ovenpå altså ikke.
Gravatar #19 - wc4
10. aug. 2011 16:43
Og alle pengene går til indkøb af modellen på billedet!
Gravatar #20 - exeel
10. aug. 2011 17:28
Hvorfor skal eleverne have netbooksne? Kunne det ikke være bundte til klassen, og så fik flere gavn af dem. Og så var det måske 4.-9., der skulle have dem, indtil de gik ud af skolen og så gik de ned og startede forfra.
Gravatar #21 - Artificial Intelligence
10. aug. 2011 17:50
Det er fuldstændigt hul i hovedet, at give 0.-3. klasse eleverne en Notebook hver. Jeg bor i en kommune og arbejder i selv samme kommune på en skole, hvor man har gjort, hvad Helsingør kommune er i gang med.
De må få den med hjem, bruge den når de vil. Hvad bruger ungerne den så til? Til at surfe, hører musik og spille browser-spil.
I selv samme kommune har man også været ude i massebesparelser til den hel store guldmedalje, som allerede er en joke efter årtiers nedskæringer. Skolerne har ikke engang penge til at hyrer vikarer til de store klasssetrin, som gang på gang har 'fri-time'. Lærerne er overbebyrdet, nedslidte og de bliver færre og færre til at varetage skolens opgaver - imens forældrene krav til skolen og lærerne bliver større og større.
Oven i hatten har min kommune fået den ide, at der skal investeres mange millioner af kroner af til fibernet til alle de kommunale instanser.


[/rant]
Gravatar #22 - Primate
10. aug. 2011 19:57
Hej alle sammen, jeg er ny som kommentator her på NewZ.dk, dog har jeg været en meget vivild læser i mange år. :)

Det er ikke super lang tid siden jeg selv gik i skole, og da jeg selv dengang var lidt af en "techie".
Så synes jeg også at skolens IT udstyr var patetisk, og kunne ikke forstå hvorfor jeg sad og skrev det hele i hånden når man med en computer kunne gøre det meget hurtigere.

Så ja, denne nyhed glæder mig bestemt. :)
Gravatar #23 - fe950
10. aug. 2011 20:40
Det er en god ting at lære at skrive i hånden til at starte med.
Gravatar #24 - el_barto
10. aug. 2011 21:48
Nu sidder jeg i en større IT-organisation der arbejder med undervisning i folkeskolen hver dag. Interaktive tavler...oh no.

Det eneste de ender med, er en projektor til 8x prisen for en almindelig projektor. Lærernes kompetencer følger overhovedet ikke med udviklingen. Den er gal helt fra seminariet :)

Efteruddannelse? Arh, du var da på det der kursus for 8 år siden, det har vi ikke råd til!
Gravatar #25 - Wraithy
10. aug. 2011 23:02
Jeg ved snart ikke hvad jeg finder mest rystende. At en kommune først nu vælger at investere i IT, eller den totale mangel påfantasi, innovation og almen logisk tænkning her på siden.
Det virker som om der hverken er lærere eller forældre til stede her.

Mine børn brugte da computere længe inden de startede i skolen, så at de rent faktisk kan lære en hel del, samtidig med at de temmelig tidligt bliver superbrugere.... Ja DET må sørme være en voldsom stor ulempe.

IT er rent faktisk en fast del af seminarie tiden, så den holder såmænd heller ikke vand, men lærere der vælger at efteruddanne sig til rimeligt brugsniveau...Ja den må jeg så desværre medgive at i har ret i. Men efterhånden som de gamle hunde ryger ud, ordner det problem såmænd sig selv, og eleverne SKAL have mulighederne, uanset hvor gamle de er.

Dyslexia er ikke særlig rart at slæbe rundt med, uanset hvilken afskygning den forekommer i, og teknologien giver lærere i hele verden en sublim mulighed for at komme problemet til livs, så lad os da bare vente til eleverne er på vej ud af skolen, før vi giver dem et redskab der rent faktisk kan hjælpe dem i den multikulturelle og superkomprimerede verden de skal være en del af.
Gravatar #26 - kblood
10. aug. 2011 23:15
mortenborg (6) skrev:
Måske er jeg gammeldags, men jeg har meget svært ved at se hvad elever i 0, 1 og 2/3 klasse skal bruge en computer til.

Jeg er lige så fascineret af teknik som de fleste herinde nok er, men synes det er en trist udvikling at man som det første når ens børn begynder i skole placerer dem foran en skærm. Jeg synes det lægger op til en meget passiv livsstil.


Tja, de bliver da måske misbrugt, men de er jo ikke til at bruge uden at kunne læse og skrive.

Min bror kunne allerede regne og skrive da han startede i skole. Jeg er 5 år ældre end ham, og lærte ham egentlig bare det jeg selv var blevet undervist i. Men det havde godt nok været noget mere besværligt uden en Commodore 64 hvor han først kunne lære at genkende bogstaverne, og så se sammenhængen med det på en tavle og alfabetet.

Så da han startede i børnehave kunne han da fortælle en lære at han havde skrevet forkert da en lære skrev noget ligegyldigt på en computer på skolen for at vise lidt om dem. Nu er han så igang med sit 3. år på universitetet og har altid prøvet at være en af de bedste, da det var noget han havde vænnet sig til i folkeskolen. Det er så godt nok ikke helt så nemt på de niveauer, men så længe han rent faktisk studere.

Med det sagt, så lyder det underligt at de får dem med hjem, og jeg håber de har en sindsygt god forsikring.
Gravatar #27 - zcuba
11. aug. 2011 06:41
#26, #25 #22
Jeg kan godt huske da jeg gik i folkeskolen.
Dengang sørgede eleverne helt selv for at dele sig op i kategorier:

Dygtige til sport (måske ikke til noget i skolen, men ihvertfald til sport)
Denne gruppe var ret så domineret af drenge, de larmede ret meget i frikvarterende, så ud til at have det sjovt, og er næsten alle sammen idag dygtige håndværkere.
Hvis det var idag, var der nok nogen der havde sagt de havde ADHD, men det er noget pjat, de skulle bare have lidt afveksling fra at sidde med næsen i en bog.
Det er min opfattelse at de nok ikke ville få ret meget glæde af at få udleveret en pc

Pæne piger (altså ikke fordi de nødvendigvis også så godt ud, men der var da et overlap)
Denne gruppe havde meget gode ordens karakterer, sørgede for at blyanterne og papirerne var på rækker, og sad stille i mange af timerne. De var gode til at tegne, til at snakke sammen i frikvartererne, til at læse bøger, og lign. Det var ikke dem alle der var lige gode til fagene, men alligevel..
Det er min opfattelse at de sikkert ville blive enormt hurtige til at lære at læse / skrive med en pc, især på blogs / facebook / arto (glem ikke arto) og den slags. Selvfølgelig er der ingen der lærer at stave ved at skrive på facebook, da alle jo skriver sådan lidt "de taster jeg lige ramte" agtig, men det er ok.

Nørderne (underligt nok er man ikke sports-nørd ??)
Dem der var gode til skole ting, uanset om det var 1 fag, eller alle. Der var ikke noget let genkendeligt adfærsmønster i frikvartererne, for det meste af tiden gik med ikke at blive opdaget. I timerne blev de i de små klasser nemt genkendt som dem der ivrigt ville svare på spørgsmål, og gerne ville læse foran, eller færdiggjorde opgavehæfterne et år i forvejen (ingen overdrivelse)
I de senere klasser blev de enten meget stille, kunne stadig svare på spørgsmålene men turde ikke række hånden op mere, da både lærer og de andre elever synes det var .. uheldigt.. Eller de blev larmene bøller der pjækkede fra skolen fordi de var understimulerede.. Eller havde ikke lyst til at være der mere..
De ville i de små klassetrin komme endnu længere foran hvis man gav dem en pc.. Er ikke sikker på det er godt, da der er visse sociale færdigheder de så ikke ville lære, eller som de så ville lære på den hårde måde..

Gravatar #28 - zcuba
11. aug. 2011 06:58
ps.

til mig selv skriv en besked færdig inden du poster..

Resten
Det var lidt afhængig af hvile lærere der var om de klarede sig godt, de ville nok også have gavn af en pc.


Generelt tror jeg det forstærker A/B holds effekten i skolen at give endnu et værktøj som lærerne ikke har indflydelse på, og som for de dygtige elever kan give dem mulighed for at (uovervåget) læse foran, men også at spille Diablo #n i timerne fordi de keder sig, og så pludselig opdage at de er kommet bagefter med nogle ting..

Der er udpræget enighed på mit arbejde om at man skal vide hvordan en skruetrækker virker inden man får en boremaskine i hånden.
Det må altså også gælde for matematik / stavning / whatever de lærer i de små klassetrin

Jeg har hørt at der bruges matematik programmer som mable i gymnasierne, det giver da en hvis risiko for at folk gætter på en løsning indtil programmet giver det rigtige facit... Det betyder at ungerne ikke nødvendigvis ved hvorfor det virker. Hvilket igen betyder at de ikke kan anvende det på noget der er uden for pensum..

jeg kan ikke forestille mig at det princip ikke også må gælde når man skal lære grundviden
Gravatar #29 - Magten
11. aug. 2011 07:21
Wraithy (25) skrev:
Jeg ved snart ikke hvad jeg finder mest rystende. At en kommune først nu vælger at investere i IT, eller den totale mangel påfantasi, innovation og almen logisk tænkning her på siden.
Det er jo ikke fordi folk ser et problem i at de bruger en computer. Problemet er den enorme udgift det er, som de fleste hellere så blev brugt på lærere/vikarer så den berømte "fritime" ikke bliver hverdag, eller nye bøger måske.

Jeg enig med #23.. Jeg så gerne at eleverne i de mindste klasser lærer at skrive i hånden før de får stukket en computer i hånden og laver opgaver på den.

Hvad med frikvartererne? Hvor mange unger i 0-3 klasse vil ikke hellere sidde og spille på computer istedet for at gå udenfor og få frisk luft?

Så nej, det er ikke fordi folk mangler fantasi eller er gammeldags.

Wraithy (25) skrev:
Dyslexia er ikke særlig rart at slæbe rundt med, uanset hvilken afskygning den forekommer i, og teknologien giver lærere i hele verden en sublim mulighed for at komme problemet til livs, så lad os da bare vente til eleverne er på vej ud af skolen, før vi giver dem et redskab der rent faktisk kan hjælpe dem i den multikulturelle og superkomprimerede verden de skal være en del af.
Nu bliver der allerede idag stillet specielle værktøjer til rådighed for ordblinde, og der er vist ingen herinde der har sagt at ordblinde bare skal piskes til at læse i bøger og skrive i hånden.
Der er heller ingen der har sagt at man på intet tidspunkt igennem folkeskolen skal have en computer stillet til rådighed.
Gravatar #30 - Magten
11. aug. 2011 07:25
#lærernes IT kompetencer
Har i overhovedet læst artiklen? :-)

Samlet investerer man på it-området cirka 40 millioner kroner. Det dækker netbooks til eleverne i 0. - 6. klasse, interaktive tavler, netværk og kompetenceudvikling af lærerne.

Udgifterne fordeler sig nogenlunde ligeligt. Alle fire poster på budgettet ligger på mellem 8 og 11 millioner kroner.
Gravatar #31 - lorric
11. aug. 2011 07:40
#30 - Du antyder at folk skulle springe uden om en god mulighed til at blive forargede, danskernes favoritfølelse nr. 1!

Det er nemmere at gå ud fra at situationen i Helsingørs skolevæsen er helt fucked up og at det her kun gør det værre, end at de 40 millioner faktisk er i hænderne på nogen som ved hvad de laver. Osse i det offentlige.

I hvert fald hvis man læser kommentarerne her :-)
Gravatar #32 - el_barto
11. aug. 2011 11:37
Magten (30) skrev:
#lærernes IT kompetencer
Har i overhovedet læst artiklen? :-)

Samlet investerer man på it-området cirka 40 millioner kroner. Det dækker netbooks til eleverne i 0. - 6. klasse, interaktive tavler, netværk og kompetenceudvikling af lærerne.

Udgifterne fordeler sig nogenlunde ligeligt. Alle fire poster på budgettet ligger på mellem 8 og 11 millioner kroner.


Læser man på itfagene.dk kan man se at den "kompetenceudvikling" der omtales er 40 timer pr. lærer:

itfagene.dk skrev:

Helsingør Kommunes skoler har investeret i interaktive tavler, trådløse netværk og netbook-pc’er til eleverne i 0. – 6. klasse. I 2011-2012 får alle lærere 40 timers faglig efteruddannelse i at bruge udstyret.
Efteruddannelsesprojektet, som er mikset af workshops, træningsmoduler og konferenceaktiviteter. Videndeling er en vigtig ingrediens, som skal være med til at sikre forankringen af en it-understøttet undervisning. Sammen med skolernes fællesnet, er denne blog omdrejningspunktet for kommunikation og vidensdeling.


Lad os håbe det er nok...
Gravatar #33 - Blackpuppy
12. aug. 2011 20:14
At børn i en alder af 5-6 år skal starte med at få kastet en PC i hovedet den dag de starter i skole, syntes jeg er helt vildt latterlig.

Det kan godt være, at de godt kan finde ud af at bruge en PC til at finde spil o.lign. men det syntes jeg ikke nødvendigvis skal ligge til grundlag for at de skal oplæres i timerne med en PC foran næsen.
Jeg syntes hellere at Helsingør Kommune skulle have brugt pengene på at implementere SmartBoards i samtlige klasselokaler istedet for, da det også gavner deres motoriske evner, samt at de lærer at stå foran deres klasse og så stadig vise, hvordan opgaverne skal løses korrekt.

Jeg syntes umiddelbart ikke at laptops skal være en nødvendig del af folkeskolen, da det stadig er forholdsvis umodne børn, de har med at gøre.
Gravatar #34 - fiskefyren
12. aug. 2011 22:22
Dumblez0r (2) skrev:
#1

Eller stave, så slap man se alle de fejlstavede opslag på diverse internetsider.


Behave bitch! Det kunne jo være at han er ordblind?

Anyway, jeg synes personligt at man nok bryde have brugt dem på enten flere lære eller at uddanne dem bedre.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login