mboost-dp1

ATS Ltd.

Heathrow indfører førerløst taxa-system

- Via engadget - , redigeret af Emil , indsendt af The-Lone-Gunman

I Londons Heathrow lufthavn er der en meget stor gennemstrømning af mennesker, og mange af disse anvender lufthavnens store parkeringspladser. Opgaven med at komme fra parkeringspladsen og ind i terminalerne, eller omvendt, bliver nu gjort nemmere, med verdens første førerløse taxaer.

Det nye system hedder Personal Rapid Transport (PRT) og er udviklet af Advanced Transport Systems Ltd. Systemet anvender førerløse biler kaldet ULTra Personal Pods, der alle er batteridrevne og kan køre op til 40 km/t.

I første omgang er PRT bygget i forbindelse med Heathrows terminal 5 og en ny parkeringsplads. Er projektet en succes, vil Heathrow investerer yderligere £200 millioner, ud over de £25 millioner det nuværende projekt har kostet. Det skal omfatte et system til alle terminaler, parkeringspladser og hoteller i området, og skal helt erstatte de nuværende shuttlebusser.

Du kan se en demovideo af systemet herunder.





Gå til bund
Gravatar #1 - VonDoom
18. aug. 2009 12:08
Jeg ville gerne have sådan en at køre på arbejde i ;-)

Man har hænderne fri til at arbejde. Samtidig ville trafikken være betydelig mere sikker (og hurtig) hvis ikke mennesker var involveret i processen
Gravatar #2 - Daniel-Dane
18. aug. 2009 12:10
#1
Good luck med at få folk til at overlade rattet til en computer. Hmm, jeg får sgu lige lyst til at se I, Robot igen!
Gravatar #3 - Norton
18. aug. 2009 12:10
#2

Eller minority report :)
Gravatar #4 - AzCii
18. aug. 2009 12:22
#1 nu har jeg 17km på arbejde ad motortrafikvej, så med 40km/t er jeg sku ikk sikker på det kan gøres hurtigere.

Men selvom det ikke ville været hurtigere ville jeg nu gerne kunne trykke engang ekstra på snooze knappen efter jeg har sat mig ind i bilen :)
Gravatar #5 - darkwulf
18. aug. 2009 12:30
Thats so freaking nice :)
Gravatar #6 - TormDK
18. aug. 2009 12:48
Piv Frækt! Det skal vi da have overalt i danmark bare med Tesla Roadsters!
Gravatar #7 - dkr
18. aug. 2009 12:59
Mærkeligt at man har valgt at placer så bred en "mur" i kørselsretningerne
Gravatar #8 - Nix
18. aug. 2009 13:00
Det er sgu lækkert. Jeg satte mig sgu gerne ind i sådan en, det ville jeg ikke være bekymret for. Det er i øvrigt ikke helt nyt med førerløse biler. DARPA's Urban Challenge gik også ud på førerløse biler; i det tilfælde dog de samme biler vi kører i dag, i modificerede udgaver. Til gengæld er det første gang jeg læser om et system der rent faktisk er taget i brug. Andre steder har noget lignende (Changi Singapore Airport har f.eks. små minitog der kører rundt mellem terminalerne), men dette har meget større potentiale, føler jeg.

Mht. til hastigheden, så er 25 mph faktisk ikke så galt, med tanke på at trafikken i London foregår med en gennemsnitshastighed på 12 km/t. Inde i byerne er der simpelthen for mange flaskehalse i form af lysreguleringer mv. De nye førerløse kabiner vil forhåbentligvis køre i et bedre flow.

Læg også mærke til at de ikke har det samme pladsbehov som automobilen. Det vil derfor være mulig (som illustreret i [url= video[/url]) at hæve vejbanen, så man kan udnytte bakkeplanet meget bedre.

Til sidst kører de på el, så de vil ikke direkte udlede nogle grimme gasser, og de vil også være meget stillegående - det vil derfor være meget stille i kabinen, samt at man kan også kan køre dem indenfor, hvis man nu ville.
Gravatar #9 - gensplejs
18. aug. 2009 13:03
Daniel-Dane (2) skrev:
#1
Good luck med at få folk til at overlade rattet til en computer. Hmm, jeg får sgu lige lyst til at se I, Robot igen!

Og du er tryg ved mennesker bag rattet???
Gravatar #10 - cordion
18. aug. 2009 13:13
er det kun mig der synes det ligner mini metroer?
Gravatar #11 - PSM
18. aug. 2009 13:24
Daniel-Dane (2) skrev:
#1
Good luck med at få folk til at overlade rattet til en computer. Hmm, jeg får sgu lige lyst til at se I, Robot igen!


ææhhh? Vores egen metro er førerløs....
Gravatar #12 - Janr
18. aug. 2009 13:34
Daniel-Dane (2) skrev:
#1
Good luck med at få folk til at overlade rattet til en computer. Hmm, jeg får sgu lige lyst til at se I, Robot igen!


For ikke at nævne fly....
Gravatar #13 - Slettet Bruger [2486004697]
18. aug. 2009 13:35
#2 og #3

Eller Total Recall! ;-D
Gravatar #14 - f-style
18. aug. 2009 13:53
Computere styrede biler er langt sikrer end biler ført af mennesker, så længe softwaren er godt lavet.

Computeren i bilen kunne stoppe bilen lige så snart noget var galt (motor problemer, flade hjul, ødelagt bildel ect.). Den kan reagere langt hurtigere og bedre ved at have kamerarer både bagved og foran samtidig. Den overholder fartgrænser, afstand, laver ingen farlige manøvre (som dem der svinger ud til siden uden at se sig for), den bliver ikke ukoncentreret, kører ikke beruset, den tager hensyn.

Selvfølgelig kræver det meget af software siden, men er den først iorden så vil mange trafik uheld kunne forhindres. Især hvis bilerne kunne snakke sammen om evt. uheld forude (hvilket nuværnde biler ikke kan så vidt jeg ved).
Gravatar #15 - spectual
18. aug. 2009 14:06
#14 skrev:
den bliver ikke ukoncentreret, kører ikke beruset, den tager hensyn


... men kører når DU er beruset :o) jeg kan godt se det smarte i det her. Hvis man har et behov for at køre ræs, kunne man måske lave lukkede baner, som enhver kan leje sig ind på
Gravatar #16 - lorric
18. aug. 2009 14:19
f-style (14) skrev:
Computere styrede biler er langt sikrer end biler ført af mennesker, så længe softwaren er godt lavet.

Truth. Det findes bare ikke endnu.
Gravatar #17 - Windcape
18. aug. 2009 14:19
Jeg kan godt lide at man genopfinder Sporvognene så meget disse dage :)

Uden fører ja, men stadigvæk. Gad vide hvorfor vi gik væk fra dem i første omgang.
Gravatar #18 - Hůňděštějlě2
18. aug. 2009 15:22
SÅ imponerende er det da heller ikke. De er jo bundet til nogle bestemte linjer og opfører sig derfor ikke meget anderledes end foreløse metrotog.
Send dem ud og manøvrere i trafikken, så bliver jeg imponeret.
Gravatar #19 - kimsondergaard
18. aug. 2009 15:25
cokow (12) skrev:
Daniel-Dane (2) skrev:
#1
Good luck med at få folk til at overlade rattet til en computer. Hmm, jeg får sgu lige lyst til at se I, Robot igen!


For ikke at nævne fly....


Fly er så vidt jeg så i tv, og næsten kun computer styret. piloterne laver ik så meget. og se hvor fint det går.
Gravatar #20 - Daniel-Dane
18. aug. 2009 15:26
gensplejs (9) skrev:
Daniel-Dane (2) skrev:
#1
Good luck med at få folk til at overlade rattet til en computer. Hmm, jeg får sgu lige lyst til at se I, Robot igen!

Og du er tryg ved mennesker bag rattet???
Nej, aldeles ikke. Se evt. #14.

PSM (11) skrev:
Daniel-Dane (2) skrev:
#1
Good luck med at få folk til at overlade rattet til en computer. Hmm, jeg får sgu lige lyst til at se I, Robot igen!


ææhhh? Vores egen metro er førerløs....
Den er på skinner. Se evt. #14.

cokow (12) skrev:
Daniel-Dane (2) skrev:
#1
Good luck med at få folk til at overlade rattet til en computer. Hmm, jeg får sgu lige lyst til at se I, Robot igen!


For ikke at nævne fly....
Hva' mener du?
Gravatar #21 - xodeus
18. aug. 2009 18:50
Hůňděštějlě2 (18) skrev:
SÅ imponerende er det da heller ikke. De er jo bundet til nogle bestemte linjer og opfører sig derfor ikke meget anderledes end foreløse metrotog.
Send dem ud og manøvrere i trafikken, så bliver jeg imponeret.

Egentlig så kan jeg ikke se problemet i det, eftersom at banerne kan bygges efter et net, og dette køretøj, eller softwaren bag vælger den korteste rute fra A-B. Selvom du måtte køre en længere vej, er jeg sikker på at du kommer hurtigere frem.

Jeg kører selv bus i Fredericia, og holder tit øje med vores gennemsnitlige hastighed på linierne. Selvfølgelig ved jeg at en bus er noget større, flere stop osv., men pointen er at når man kører bybus i provinsby så er gennemsnithastigheden 22-25 km/t på linier ført meget gennem bymidte, samt tætbefolkede områder.

Så vil 40 km/t virke meget hurtigere og man er ikke behøver ikke tænke på afgangstid osv.

Det hele går vel kun an på, hvordan man bygger infrastrukturen for disse køretøjer...
Gravatar #22 - myicq
18. aug. 2009 18:55
Smart :) Glæder mig til at prøve dem engang...

Synes faktisk de minder en del om RUF (http://www.ruf.dk/) i konceptet.

Jeg vil dog helt sikkert se det virke før jeg tror på det. Hvad sker der med systemet når det bliver vinter, når der er psykopater foran køretøjet, når computeren får noget galt i halsen ? (og det vil jo ske før eller siden).

Gravatar #23 - Hůňděštějlě2
18. aug. 2009 21:24
#21: xodeus
Det er ikke hastigheden jeg kritiserer, men at disse taxier kører efter statiske retningslinjer. De kan ikke køre i almindelig trafik, fordi det er alt for kompliceret at manøvrere rundt mellem mennesker, hunde og andre biler. Når det en gang bliver muligt, så bliver jeg imponeret, men dette er ikke meget anderledes end at køre på skinner.
Gravatar #24 - rmariboe
18. aug. 2009 23:10
#0 << Cool, større kommerciel sponsering af den slags udvikling!

#16 (og delvist #23) << Forkert. Både Mercedes og BMW (og formodentlig en masse asiatiske producenter) har været ude med autonome køretøjer.
For en del år side kunne Discovery fremvise en BMW, som var i stand til at transportere journalisten fra A til B igennem trafik inkl. overhalinger og slutteligt foretage en parallelparkering. Alle systemer er implementeret (hver for sig) i forskellige produktionsmodeller. Herunder sørger Volve XC60 for, at du ikke kører ind i forankørende, pludseligt opbremsende biler (såfremt udgangshastigheden ikke er mere end 15 km/h forskellig mellem dig og forankørende). Mercedes leverer til produktionsbiler fartpilot, som automatisk afpasser hastigheden til foran- og bagvedkørende. Kort sagt holder systemet en minimumstid til forankørende ved at sænke hastigheden og undviger bagfrakommende påkørsel ved at hæve hastigheden ved fare. Adskillige af Volvos modeller holder øje med, om der er sidekørende, så man ikke uforvarende trækker ud i biler i de blinde vinkler. Jeg husker ikke, hvilken producent leverer automatisk parkering.

#17 << Fordi bilen kører udenfor skinnenettet (mode), og sporvognskabler er dyre at vedligeholde. I rigtig mange andre lande kører sporvognen fortsat.

#19 << True. Autopilot kan foretage samtlige handlinger; piloten er backup og foretager blot takeoff og landing, assisteret af flyvelederne.

#23 << Trafikanter på vejene kører også i foruddefinerede mønstre defineret af vejnettet.
Gravatar #25 - PSM
19. aug. 2009 07:49
#19
"Den er på skinner. Se evt. #14."

Det er bilerne i artiklen også. Ikke traditionelle jernbaneskinner som vi kender dem, men stadig et "skinnesystem". Bilerne kan hverken mere eller mindre end vores metro.
Gravatar #26 - lorric
19. aug. 2009 07:50
#24 - En ting er autonome chauffører, eller delsystemer af samme, men kan de siges at køre bedre end en menneskelig chauffør? Det var jo det #14 lagde op til.

Og hvis man sammenligner, gælder det så alle omstændigheder? Kan en computerstyret bil f.eks. køre over en eng? Eller "forstå" at gul opstregning er vigtigere end hvis opstregning?
Gravatar #27 - Anders Fedеr
19. aug. 2009 08:05
PSM (25) skrev:
#19
"Den er på skinner. Se evt. #14."

Det er bilerne i artiklen også. Ikke traditionelle jernbaneskinner som vi kender dem, men stadig et "skinnesystem". Bilerne kan hverken mere eller mindre end vores metro.

Ja, og? Kan du se nogle skinner på vejene der hvor du bor?
Gravatar #28 - PSM
19. aug. 2009 11:05
Anders Feder (27) skrev:
PSM (25) skrev:
#19
"Den er på skinner. Se evt. #14."

Det er bilerne i artiklen også. Ikke traditionelle jernbaneskinner som vi kender dem, men stadig et "skinnesystem". Bilerne kan hverken mere eller mindre end vores metro.

Ja, og? Kan du se nogle skinner på vejene der hvor du bor?



Hvaba?!?
Gravatar #29 - Anders Fedеr
19. aug. 2009 11:12
#28 Hvis der ikke er nogen skinner på vejene der hvor du bor hvordan har du så tænkt dig at køre på arbejde i den?
Gravatar #30 - PSM
19. aug. 2009 12:08
Anders Feder (29) skrev:
#28 Hvis der ikke er nogen skinner på vejene der hvor du bor hvordan har du så tænkt dig at køre på arbejde i den?


Tror du har misforstået? Der blev skrevet at der skulle noget til før man turde sætte sig i disse førerløse taxier. Min pointe var, at vores metro er førerløs. Svaret var igen, at vores metro jo kørte på skinner og derfor ikke kunne sammenlignes. Jeg skrev så, at disse førerløse taxier også kører på "skinner" (tuber, rampe eller hvad man nu vil kalde det) og derfor er der ingen særlig forskel er på dette nye førerløse taxier og så vores metro.

Så hvis man tør køre metro - tør man også køre disse nye taxier.

PS: Og disse taxier kører altså ikke på almindelige veje (hvis det er det du tror?)
Gravatar #31 - Anders Fedеr
19. aug. 2009 12:20
PSM (30) skrev:
Tror du har misforstået? Der blev skrevet at der skulle noget til før man turde sætte sig i disse førerløse taxier.

Nej.
VonDoom (1) skrev:
Jeg ville gerne have sådan en at køre på arbejde i ;-)

Daniel-Dane (2) skrev:
#1
Good luck med at få folk til at overlade rattet til en computer.
Gravatar #32 - Daniel-Dane
19. aug. 2009 14:19
Det er nemlig en misforståelse. Artiklen handler om en slags modulmetro, men #1 handlede om førerløse biler på vejene (hvor der mig bekendt ikke er skinner).
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login