mboost-dp1

ATS Ltd.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
#1
Good luck med at få folk til at overlade rattet til en computer. Hmm, jeg får sgu lige lyst til at se I, Robot igen!
Good luck med at få folk til at overlade rattet til en computer. Hmm, jeg får sgu lige lyst til at se I, Robot igen!
Det er sgu lækkert. Jeg satte mig sgu gerne ind i sådan en, det ville jeg ikke være bekymret for. Det er i øvrigt ikke helt nyt med førerløse biler. DARPA's Urban Challenge gik også ud på førerløse biler; i det tilfælde dog de samme biler vi kører i dag, i modificerede udgaver. Til gengæld er det første gang jeg læser om et system der rent faktisk er taget i brug. Andre steder har noget lignende (Changi Singapore Airport har f.eks. små minitog der kører rundt mellem terminalerne), men dette har meget større potentiale, føler jeg.
Mht. til hastigheden, så er 25 mph faktisk ikke så galt, med tanke på at trafikken i London foregår med en gennemsnitshastighed på 12 km/t. Inde i byerne er der simpelthen for mange flaskehalse i form af lysreguleringer mv. De nye førerløse kabiner vil forhåbentligvis køre i et bedre flow.
Læg også mærke til at de ikke har det samme pladsbehov som automobilen. Det vil derfor være mulig (som illustreret i [url= video[/url]) at hæve vejbanen, så man kan udnytte bakkeplanet meget bedre.
Til sidst kører de på el, så de vil ikke direkte udlede nogle grimme gasser, og de vil også være meget stillegående - det vil derfor være meget stille i kabinen, samt at man kan også kan køre dem indenfor, hvis man nu ville.
Mht. til hastigheden, så er 25 mph faktisk ikke så galt, med tanke på at trafikken i London foregår med en gennemsnitshastighed på 12 km/t. Inde i byerne er der simpelthen for mange flaskehalse i form af lysreguleringer mv. De nye førerløse kabiner vil forhåbentligvis køre i et bedre flow.
Læg også mærke til at de ikke har det samme pladsbehov som automobilen. Det vil derfor være mulig (som illustreret i [url= video[/url]) at hæve vejbanen, så man kan udnytte bakkeplanet meget bedre.
Til sidst kører de på el, så de vil ikke direkte udlede nogle grimme gasser, og de vil også være meget stillegående - det vil derfor være meget stille i kabinen, samt at man kan også kan køre dem indenfor, hvis man nu ville.
Computere styrede biler er langt sikrer end biler ført af mennesker, så længe softwaren er godt lavet.
Computeren i bilen kunne stoppe bilen lige så snart noget var galt (motor problemer, flade hjul, ødelagt bildel ect.). Den kan reagere langt hurtigere og bedre ved at have kamerarer både bagved og foran samtidig. Den overholder fartgrænser, afstand, laver ingen farlige manøvre (som dem der svinger ud til siden uden at se sig for), den bliver ikke ukoncentreret, kører ikke beruset, den tager hensyn.
Selvfølgelig kræver det meget af software siden, men er den først iorden så vil mange trafik uheld kunne forhindres. Især hvis bilerne kunne snakke sammen om evt. uheld forude (hvilket nuværnde biler ikke kan så vidt jeg ved).
Computeren i bilen kunne stoppe bilen lige så snart noget var galt (motor problemer, flade hjul, ødelagt bildel ect.). Den kan reagere langt hurtigere og bedre ved at have kamerarer både bagved og foran samtidig. Den overholder fartgrænser, afstand, laver ingen farlige manøvre (som dem der svinger ud til siden uden at se sig for), den bliver ikke ukoncentreret, kører ikke beruset, den tager hensyn.
Selvfølgelig kræver det meget af software siden, men er den først iorden så vil mange trafik uheld kunne forhindres. Især hvis bilerne kunne snakke sammen om evt. uheld forude (hvilket nuværnde biler ikke kan så vidt jeg ved).
SÅ imponerende er det da heller ikke. De er jo bundet til nogle bestemte linjer og opfører sig derfor ikke meget anderledes end foreløse metrotog.
Send dem ud og manøvrere i trafikken, så bliver jeg imponeret.
Send dem ud og manøvrere i trafikken, så bliver jeg imponeret.
cokow (12) skrev:Daniel-Dane (2) skrev:#1
Good luck med at få folk til at overlade rattet til en computer. Hmm, jeg får sgu lige lyst til at se I, Robot igen!
For ikke at nævne fly....
Fly er så vidt jeg så i tv, og næsten kun computer styret. piloterne laver ik så meget. og se hvor fint det går.
Nej, aldeles ikke. Se evt. #14.gensplejs (9) skrev:Daniel-Dane (2) skrev:#1
Good luck med at få folk til at overlade rattet til en computer. Hmm, jeg får sgu lige lyst til at se I, Robot igen!
Og du er tryg ved mennesker bag rattet???
Den er på skinner. Se evt. #14.PSM (11) skrev:Daniel-Dane (2) skrev:#1
Good luck med at få folk til at overlade rattet til en computer. Hmm, jeg får sgu lige lyst til at se I, Robot igen!
ææhhh? Vores egen metro er førerløs....
Hva' mener du?cokow (12) skrev:Daniel-Dane (2) skrev:#1
Good luck med at få folk til at overlade rattet til en computer. Hmm, jeg får sgu lige lyst til at se I, Robot igen!
For ikke at nævne fly....
Hůňděštějlě2 (18) skrev:SÅ imponerende er det da heller ikke. De er jo bundet til nogle bestemte linjer og opfører sig derfor ikke meget anderledes end foreløse metrotog.
Send dem ud og manøvrere i trafikken, så bliver jeg imponeret.
Egentlig så kan jeg ikke se problemet i det, eftersom at banerne kan bygges efter et net, og dette køretøj, eller softwaren bag vælger den korteste rute fra A-B. Selvom du måtte køre en længere vej, er jeg sikker på at du kommer hurtigere frem.
Jeg kører selv bus i Fredericia, og holder tit øje med vores gennemsnitlige hastighed på linierne. Selvfølgelig ved jeg at en bus er noget større, flere stop osv., men pointen er at når man kører bybus i provinsby så er gennemsnithastigheden 22-25 km/t på linier ført meget gennem bymidte, samt tætbefolkede områder.
Så vil 40 km/t virke meget hurtigere og man er ikke behøver ikke tænke på afgangstid osv.
Det hele går vel kun an på, hvordan man bygger infrastrukturen for disse køretøjer...
Smart :) Glæder mig til at prøve dem engang...
Synes faktisk de minder en del om RUF (http://www.ruf.dk/) i konceptet.
Jeg vil dog helt sikkert se det virke før jeg tror på det. Hvad sker der med systemet når det bliver vinter, når der er psykopater foran køretøjet, når computeren får noget galt i halsen ? (og det vil jo ske før eller siden).
Synes faktisk de minder en del om RUF (http://www.ruf.dk/) i konceptet.
Jeg vil dog helt sikkert se det virke før jeg tror på det. Hvad sker der med systemet når det bliver vinter, når der er psykopater foran køretøjet, når computeren får noget galt i halsen ? (og det vil jo ske før eller siden).
#21: xodeus
Det er ikke hastigheden jeg kritiserer, men at disse taxier kører efter statiske retningslinjer. De kan ikke køre i almindelig trafik, fordi det er alt for kompliceret at manøvrere rundt mellem mennesker, hunde og andre biler. Når det en gang bliver muligt, så bliver jeg imponeret, men dette er ikke meget anderledes end at køre på skinner.
Det er ikke hastigheden jeg kritiserer, men at disse taxier kører efter statiske retningslinjer. De kan ikke køre i almindelig trafik, fordi det er alt for kompliceret at manøvrere rundt mellem mennesker, hunde og andre biler. Når det en gang bliver muligt, så bliver jeg imponeret, men dette er ikke meget anderledes end at køre på skinner.
#0 << Cool, større kommerciel sponsering af den slags udvikling!
#16 (og delvist #23) << Forkert. Både Mercedes og BMW (og formodentlig en masse asiatiske producenter) har været ude med autonome køretøjer.
For en del år side kunne Discovery fremvise en BMW, som var i stand til at transportere journalisten fra A til B igennem trafik inkl. overhalinger og slutteligt foretage en parallelparkering. Alle systemer er implementeret (hver for sig) i forskellige produktionsmodeller. Herunder sørger Volve XC60 for, at du ikke kører ind i forankørende, pludseligt opbremsende biler (såfremt udgangshastigheden ikke er mere end 15 km/h forskellig mellem dig og forankørende). Mercedes leverer til produktionsbiler fartpilot, som automatisk afpasser hastigheden til foran- og bagvedkørende. Kort sagt holder systemet en minimumstid til forankørende ved at sænke hastigheden og undviger bagfrakommende påkørsel ved at hæve hastigheden ved fare. Adskillige af Volvos modeller holder øje med, om der er sidekørende, så man ikke uforvarende trækker ud i biler i de blinde vinkler. Jeg husker ikke, hvilken producent leverer automatisk parkering.
#17 << Fordi bilen kører udenfor skinnenettet (mode), og sporvognskabler er dyre at vedligeholde. I rigtig mange andre lande kører sporvognen fortsat.
#19 << True. Autopilot kan foretage samtlige handlinger; piloten er backup og foretager blot takeoff og landing, assisteret af flyvelederne.
#23 << Trafikanter på vejene kører også i foruddefinerede mønstre defineret af vejnettet.
#16 (og delvist #23) << Forkert. Både Mercedes og BMW (og formodentlig en masse asiatiske producenter) har været ude med autonome køretøjer.
For en del år side kunne Discovery fremvise en BMW, som var i stand til at transportere journalisten fra A til B igennem trafik inkl. overhalinger og slutteligt foretage en parallelparkering. Alle systemer er implementeret (hver for sig) i forskellige produktionsmodeller. Herunder sørger Volve XC60 for, at du ikke kører ind i forankørende, pludseligt opbremsende biler (såfremt udgangshastigheden ikke er mere end 15 km/h forskellig mellem dig og forankørende). Mercedes leverer til produktionsbiler fartpilot, som automatisk afpasser hastigheden til foran- og bagvedkørende. Kort sagt holder systemet en minimumstid til forankørende ved at sænke hastigheden og undviger bagfrakommende påkørsel ved at hæve hastigheden ved fare. Adskillige af Volvos modeller holder øje med, om der er sidekørende, så man ikke uforvarende trækker ud i biler i de blinde vinkler. Jeg husker ikke, hvilken producent leverer automatisk parkering.
#17 << Fordi bilen kører udenfor skinnenettet (mode), og sporvognskabler er dyre at vedligeholde. I rigtig mange andre lande kører sporvognen fortsat.
#19 << True. Autopilot kan foretage samtlige handlinger; piloten er backup og foretager blot takeoff og landing, assisteret af flyvelederne.
#23 << Trafikanter på vejene kører også i foruddefinerede mønstre defineret af vejnettet.
#24 - En ting er autonome chauffører, eller delsystemer af samme, men kan de siges at køre bedre end en menneskelig chauffør? Det var jo det #14 lagde op til.
Og hvis man sammenligner, gælder det så alle omstændigheder? Kan en computerstyret bil f.eks. køre over en eng? Eller "forstå" at gul opstregning er vigtigere end hvis opstregning?
Og hvis man sammenligner, gælder det så alle omstændigheder? Kan en computerstyret bil f.eks. køre over en eng? Eller "forstå" at gul opstregning er vigtigere end hvis opstregning?
Anders Feder (27) skrev:PSM (25) skrev:#19
"Den er på skinner. Se evt. #14."
Det er bilerne i artiklen også. Ikke traditionelle jernbaneskinner som vi kender dem, men stadig et "skinnesystem". Bilerne kan hverken mere eller mindre end vores metro.
Ja, og? Kan du se nogle skinner på vejene der hvor du bor?
Hvaba?!?
#28 Hvis der ikke er nogen skinner på vejene der hvor du bor hvordan har du så tænkt dig at køre på arbejde i den?
Anders Feder (29) skrev:#28 Hvis der ikke er nogen skinner på vejene der hvor du bor hvordan har du så tænkt dig at køre på arbejde i den?
Tror du har misforstået? Der blev skrevet at der skulle noget til før man turde sætte sig i disse førerløse taxier. Min pointe var, at vores metro er førerløs. Svaret var igen, at vores metro jo kørte på skinner og derfor ikke kunne sammenlignes. Jeg skrev så, at disse førerløse taxier også kører på "skinner" (tuber, rampe eller hvad man nu vil kalde det) og derfor er der ingen særlig forskel er på dette nye førerløse taxier og så vores metro.
Så hvis man tør køre metro - tør man også køre disse nye taxier.
PS: Og disse taxier kører altså ikke på almindelige veje (hvis det er det du tror?)
PSM (30) skrev:Tror du har misforstået? Der blev skrevet at der skulle noget til før man turde sætte sig i disse førerløse taxier.
Nej.
VonDoom (1) skrev:Jeg ville gerne have sådan en at køre på arbejde i ;-)
Daniel-Dane (2) skrev:#1
Good luck med at få folk til at overlade rattet til en computer.
Det er nemlig en misforståelse. Artiklen handler om en slags modulmetro, men #1 handlede om førerløse biler på vejene (hvor der mig bekendt ikke er skinner).
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.