mboost-dp1

unknown

Harddiskerecordere er en trussel mod TV-reklamer

- Via Jyllands-Posten - , redigeret af Pernicious

I fremtiden vil vi sandsynligvis opleve en stor stigning i product placements og lign.

Problemet er nemlig, at den stigende udbredelse af harddiskrecordere (også kaldet DVR maskiner), betyder at flere og flere spoler forbi reklamerne i TV. Faktisk spoles der forbi 92% af alle reklamer som optages digitalt, hvilket betyder at man må finde nye måder at reklamere på.

I øvrigt bruger DVR-ejerne 60% af deres TV-tid på at se optagede udsendelser, og 30% af dem ser ingen reklamer overhovedet.





Gå til bund
Gravatar #1 - TommyB
7. jul. 2005 09:23
Spoler forbi ? - Jeg troede at de benyttede sig af PDC (Programme Delivery Control) til faktisk helt at undgå reklamerne, men det kan TV stationerne jo selvfølgelig alt for nemt "blokerer" for ved at sende forkert PDC kode.
Gravatar #2 - angelenglen
7. jul. 2005 09:25
Jeg ville ønske man kunne få en Tivo herhjemme... så ville jeg slippe for de "#¤"&% Telia reklamer... det ville jeg gerne betale mange penge for!
Gravatar #3 - fess0r
7. jul. 2005 09:33
hvordan får man (troværdigt) et produkt på markedet som skal blokere reklamer?! :P :D
Gravatar #4 - groggy
7. jul. 2005 09:34
Spoler da også for alt i verden, hen over reklamer.
Der findes da ikke noget med ødelæggende for en film/dokumentar, at en eller anden skæv china-girl kommer hoppende ind, og synger NUI NUI!!

Giver self et problem i sidste ende, for DR mister evt. reklame penge, hvilket medføre ringere tv = flere gentagelser.
Gravatar #5 - BurningShadow
7. jul. 2005 09:37
Det ender vel med at rekvalmebranchen, i bedste (værste) CopyDan stil, får smidt afgifter på DVR maskiner, pga. "tabt indtægt".

Der er sgu ikke andet for, end at de begynder at reklamere på busser. Så slipper vi også for latterlige monologer, der tager udgangspunkt i at hele befolkningen har en IQ <90.


[edit]

for DR mister evt. reklame penge

Hvad fabler du om? DR? Reklamer? ???
[/edit]
Gravatar #6 - Klok
7. jul. 2005 09:41
Igen vil jeg sige (Som jeg også sagde i diskutionen om ad-blockers) at det hele handler jo blot om at finde de rigtige måder at reklamere på.

Firmaerne skal måske ud og lave gode programmer om deres produkter, eller de skal lave reklamer der er så gode/sjove/what ever. at vi rent faktisk beder vores lille maskine om at optage dem.

Hvis man kun kan sælge sine produkter ved at stoppe dem ned i munden på folk, kan de ligeså godt købe sig en server i rusland også give sig til at spamme løs.

Jeg elsker reklamer der er relevante og nyttige. Jeg hader spild af min tid.
Gravatar #7 - tgr
7. jul. 2005 09:42
#4 Jeg tror næppe DR mister reklamepenge ^^
Gravatar #8 - kebab-hunden
7. jul. 2005 09:43
er der nogen som ikke spoler forbi reklamerne hvis de har optaget på VHS ??
Gravatar #9 - < chicken-jon >
7. jul. 2005 09:43
De eneste gode reklamer der er, er med Kaj og Bøje de to måger der...

Ellers er jeg næsten skide ligeglad med reklamer...
Gravatar #10 - techie
7. jul. 2005 09:51
#9 Harry er også okay :-)

Jeg har intet imod reklamer, bare de ikke gentager dem i det uendelige.
Gravatar #11 - gizmodude
7. jul. 2005 10:00
... hvad bruger reklamepausen til ? ... til alt andet end se reklamer ;) ... gå på toilettet, opvask, lægge tøj på plads m.m...
Gravatar #12 - Jake_the_Snake
7. jul. 2005 10:02
Det er faktisk sjovt med reklamer. Som lille fra 83-84 elskede jeg reklamer i tv. Eneste danske station var DR, så det foregik på de to nationale tyske, ARD og ZDF tror jeg de hedder. Og de havde tegnefilm i mellem hver reklame. Så jeg slugte det råt!
Nu ser jeg stort set ikke fjernsyn, muligheden består i at bruge mit tv-tunerkort, hvilket sker sjældent. Resultatet er at jeg ikke kan tale med på arbejde om f.eks. reklamer. Der skulle være en DSB reklame med Harry og tarteletter somer sjov, har desværre ikke set den...
Gravatar #13 - amokk
7. jul. 2005 10:16
til jer der er trætte af telia-reklamerne, så check det her
http://selvbetjening.mymobile.dk/oplev/xpress?csre...

klik på de lyserøde bånd på gulvet, eller papirerne med noderne
Gravatar #14 - cjoey
7. jul. 2005 10:25
Resultatet bliver vel at der dukker reklamer op på skærmen mens en film eller et program kører, så slipper vi i det mindste for at vente på at programmet fortsætter.
Gravatar #15 - tipsen
7. jul. 2005 10:28
...hvordan spoler man på en harddisk... ?
Gravatar #16 - angelenglen
7. jul. 2005 10:41
#13: Det er jo sygt... de sidste 4-5 reklamer fra Telia/Orange har været ufatteliget ulidelige hjerne-lammere der (bogstavligt talt!!) får mig til at gå i panik og famle efter fjernbetjeningen, og febrilsk trykke på tilfældige kanaler, med desperat håb om ikke tilfældigvis at ramme den samme kanal med reklamen på, for ikke at skulle udsættes for et nanosekundt hjerne-smerte mere.

Ærgeligt selvtægt er ulovligt i DK :)
Gravatar #17 - Disky
7. jul. 2005 10:43
Er der nogen der har erfaring med en harddisk recorder, som også afspiller alm. film f.eks. mpg, avi, ogm osv ?
Skal også kunne kobles til ethernet og tilgåes som en alm. share.

Kiss topmodellen, er rimelig okay, men deres HD share er for mystisk.
Gravatar #18 - XERXES
7. jul. 2005 11:01
#2
TiVo er i øjeblikket i gang med at eksperimentere med at vise reklamer, imens man spoler forbi reklamerne ;) Det er da dyb ironi!
Gravatar #19 - TYBO
7. jul. 2005 11:03
Synes reklamerne er ok hvis de bare lod være med at skrue lyden op...damn det er trals.
Mange af reklamerne er ret underholdende og ser ikke det store problem i det ellers.

Hellere det end at vi skal til at betale flere licenspenge eller at vi skal til at betale for hvor udsendelse
Gravatar #20 - skrump
7. jul. 2005 11:14
Hmmm. Er det specielt for HD-recordere?

Jeg har altid spolet hen over reklamerne på mine VHS-optagelser...

(fx. ser jeg aldrig film på TV3. De bliver altid optaget for at undgå filmen bliver dobbelt så lang!)

<edit>
Arrgh - gentagelse af #8 -- kan man ikke slette sit indlæg igen?
</edit>
Gravatar #21 - pulven
7. jul. 2005 11:24
det mest irriterende ved reklamer er som tybo skriver at lyden bliver skruet op og at en ellers rimelig længdes film biver op til 45min. længere.. En reklameblok varer gerne på tv3 og 3+, 5min og nogen gange helt op til 7min. dvs. at en film på 2 timer hurtigt kan komme til at fylde næsten 3 timer!!

ser dog ikke så mange film på de kanaler alligvel. Plejer for det meste at være det arveste lort der nogensinde har kørt i en biograf. Hvis da det overhovedet nogensinde har kørt over et biograf lærred.

men ellers er jeg da en glad og lykkelig person! :)


edit --> argh, gentagelse af #20
Gravatar #22 - gizmodude
7. jul. 2005 11:25
#12 .... jeps .... der var også tegnefilm mellem reklamerne ... :):) ... "de små mænd" :):)

#16 .... telia reklamerne er vel også rettet mod teenagere ;) ... så de skal være "let forståelige" ;);)
Gravatar #23 - SantaB
7. jul. 2005 11:28
Jamen hurra. Jeg har da også bare vildt meget lyst til at reklamerne skal implementeres i udsendelserne - som f.eks. Blade III. "Hun er bare tosset med at høre MP3 på sin iPod når hun slagter vampyrer" - BVADR!
Gravatar #24 - mowinckel
7. jul. 2005 11:33
Okay, personligt synes jeg at de sjoveste reklamer på tv for tiden er telia-reklamerne - lækkert med lidt fed musik! Men sådan er smag så forskelligt...

#1
Jeg mener at bl.a. [url="http://mythtv.org"]mythTV projektet[/url] bruger forskellige reklame-detektorer, såsom logo-genkendelse, samt måling af sekunder sort skærm. Så på den måde kan tv-stationerne ikke sådan bare lige snyde sig uden om tingen.

At dette fænomen skulle være en umiddelbar trussel for reklamebranchen, mener jeg er noget vrøvl. Størsteparten af befolkningen ser stadig reklamerne gladeligt, og dem der ikke gør, ville alligevel have fundet på noget andet at lave mellem programmerne.

Alt i alt tror jeg bare det er en slags moralsk (what is this 'morale' of which you speak??) undskyldning for at indføre mere product-placement.

Hvis denne produktplacering kan gøres smagfuldt, ser jeg ikke et problem fra min side. F.eks. er det fedt når 007 hopper rundt på en carlsberg lastbil, eller der tilfældigvis er en perrier-bil der vælter. Fedt nok. Men et talkshow, hvor værten pludselig springer op og begynder at anbefale visse produkter ville være usmageligt efter min mening.
Gravatar #25 - Saxov
7. jul. 2005 11:58
jubii, så nu skal tv-reklamer også at bruge "rullegardin" reklamer, og popups for at forhindre ad-blocks... gee... ;)
Gravatar #26 - cjoey
7. jul. 2005 11:58
#24 Som f.eks. i Letterman hvor han kommer med en lille indøvet tale når han uddeler præmier til de detagende publikummer.
Gravatar #27 - angelenglen
7. jul. 2005 12:10
#22: det er sjovt du siger det - den anden dag i toget overhørte jeg 3-4 teenage-tøzer snakke om "den nye seje Telia-reklame med hende den cool kina-pige" *sigh*
Gravatar #28 - mowinckel
7. jul. 2005 12:14
#26
Præcis. Fordelen med Letterman er at man VED at der er tale om reklame når han gør det, det er ca. det eneste tidspunkt han virker seriøs.

Mange kommercielle radiostationer har jo gjort det på den måde i årevis.

Btw, er der nogen der kan huske Duksedrengen på DR, og de "reklamer" der var indbygget? Se HER var der tale om noget virkeligt usmageligt!!
Gravatar #29 - demiurgos
7. jul. 2005 12:36
#23 (SantaB)

"Hun er bare tosset med at høre MP3 på sin iPod når hun slagter vampyrer" - BVADR!

Det der kan undre mig mest, er at det ikke vender sig i maven på skuespillere når de ligefrem skal reklamere i deres replikker! Tag for eksempel "I, Robot." Hvordan i alverden kan en skuespiller som Will Smith, der givet vis ikke lige står og mangler penge akut, få sig selv til at sidde og reklamere for sko!?!?!?

"Here's the deal folks: you do a commercial, you're off the artistic roll call, forever! End of story, ok?"
Bill Hicks, Rant in E-minor
Gravatar #30 - michael007dk
7. jul. 2005 12:38
Ehh hvad??
Ny teknologi der kan spoole forbi reklamerne i ting man har optaget.
Hvis ikke det var fordi der stod noget med harddiskrecordere og "DVR maskiner" ville jeg tro at den nyhed var 20 år gammel. Måske man bare har erstattet ordene "videorerecordere" og "VHS maskiner" med 2 nye ord.

Nogen der har en JP der er omkring 20år gammel?? Eller måske vil skal finde undersøgelser fra Forrester der er cs. 20år gammel.
Gravatar #31 - amokk
7. jul. 2005 12:45
#30 forskellen er jo nok at du med en HD recorder kan vælge at skippe alle reklamer automatisk, hvor du på en VHS er nødt til at spole langsomt igennem dem, så du dermed stadig ser dem
Gravatar #32 - Dreadnought
7. jul. 2005 13:14
Er der ikke nogle hd-recordere der detekterer skift i lyden fra hi-fi-hullu-bullu-dolby til stereo eller mono?

#25 "jubii, så nu skal tv-reklamer også at bruge "rullegardin" reklamer, og popups for at forhindre ad-blocks... gee... ;)"

hehe, hvis det kan resultere i at der lige pludselig dukker et nyt 42" fladskærm op foran fjernsynet, så hilser jeg det velkommen og hiver stikket ud så det ikke forsvinder igen. :)

#26 I nogle tilfælde lyder det ikke særligt indøvet, men nu er han også 59 eller deromkring?
Gravatar #33 - Chewy
7. jul. 2005 13:33
Til alle jer der snakker om Letterman. Mener i så når han siger: "Explodo-pop, America´s only atomic popcorn"??

For det har jeg altid set som en joke.

Men jeg er så også typen der fuldstændig overser nogle artikler i avisen (specielt urban og metro), fordi at de ligner de andre reklamer på siden..

Så længe at vi ikke ender som i Virgin Dracula.... Øh, undskyld. Dracula 2000!!!!
Gravatar #34 - Dreadnought
7. jul. 2005 13:53
#33. I starten ja, men det er blevet til et aktuelt produkt.

"A competitor to Orville Redenbacher's product was "Explod-O-Pop®", a microwave popcorn (the world's first all-natural atomic popping corn) featured on the LATE SHOW WITH DAVID LETTERMAN. Initially the popcorn was imaginary, but after repeated references on the show, the popcorn was sold through the CBS Store for five dollars a box. Explod-O-Pop® was first mentioned on April 1, 2002."
http://www.tvacres.com/admascots_orville2.htm
Gravatar #35 - DusteD
7. jul. 2005 14:58
"hvilket betyder at man må finde nye måder at reklamere på." <- WTF ? Grunden til folk spoler forbi reklamer ER FORDI DE IKKE GIDER SE PÅ DEM !!
Ergo: lad være med at sende reklamer.

Offtopic:
Jeg hader dell, fordi deres reklamer giver mig kvalme.
Jeg hader CocaCola fordi julemanden er blevet rød.
Jeg hader Pepsi fordi deres reklamer stinker
Jeg hader Jolly fordi deres reklamer stinker
Jeg hader Colgate fordi deres reklamer stinker
Jeg elsker AMD fordi jeg ikke kan tage nogen kanaler hvor der bliver reklameret for det.
Jeg hader microsoft fordi jeg hader hatte, og klamme reklamer.
Jeg elsker linux fordi der ikke bliver sendt reklamer på tv for det.

hmmm, er gået i selvsving, men pointe= drop alt hvad der forstyrrer dig i den tid hvor du burde se en film i tv, men har forsinket den 10 minutter!

Drop reklamer, lær virksomhederne at det har den modsatte effekt.
Gravatar #36 - bugger
7. jul. 2005 15:10
#35 Fint, så betal fuld pris for dine produkter jeg vil gerne have et kæmpe afslag i prisen til gengæld for at kigge reklamer. Måske man burde lave det valgfrit, med reklamer som det er på visse websites.
Gravatar #37 - lorric
7. jul. 2005 15:24
#35 grunden til at der er reklamer på TV er at det faktisk virker. Selv de ufatteligt ringe reklamer (f.eks. Colgate) virker, ellers ville virksomhederne nok ikke smide så mange penge efter det - tv reklamer er jo ret dyre.
Gravatar #38 - angelenglen
7. jul. 2005 16:04
#35: du har delvist ret.
Reklamer virker! Hvis du skal købe tandpasta, og der kun er 3 mærker at vælge imellem, og du kun har hørt om den ene, så er det sandsyneligvis dén du vælger - om du kan lide reklamen eller ej, så virker genkendelsens magt - og det kan ikke undervurderes.

-Til gengæld vil jeg give dig ret i, at dårlige og irriterende reklamer kan have den modsatte effekt...
-Hvilket også er grunden til at jeg hader Telia, Orange, Biva, Bilka, Kvickly, Jolly, Dell, Suzuki, McDonalds osv osv osv....
Gravatar #39 - nikse
7. jul. 2005 16:36
Licensen er dyr nok i forvejen... jeg ville gerne betale, hvis jeg selv kunne vælge mine kanaler og ikke en pakke med en masse tyske/franske/italienske/? kanaler, som jeg helst vil undvære!

Reklamer mellem programmer/film synes jeg er helt okay.

off topic begin
#38: Hm, jeg savner nu jollys gamle reklamer med Tina Kjær og modne frugter ;)
off topic end
Gravatar #40 - demolition
7. jul. 2005 16:49
#36: Hvem betaler for reklamerne? Det er selvfølgeligt dem der køber de produkter der bliver reklameret for..

#39: Licenspengene går til DR, som ikke sender reklamer..
Gravatar #41 - Whoever
7. jul. 2005 18:10
Duksedrengen var FEDT!

Anyway, hvis man pludselig begynder at se "pop-up" reklamer i TV-Avisen eller lign. så vanker der sgu....
Gravatar #42 - Linkitch
7. jul. 2005 19:09
Reklamer genere mig egentligt ikke så meget igen. Hvis de ellers bare kunne holde dem på samme lyd niveau som alt andet. Kan ikke klare at se en film også gradvist skrue ned fordi man ikke kan holde ud at høre på reklamerne.
Gravatar #43 - angelenglen
7. jul. 2005 19:20
#39: god pointe, reklamer mellem film og programmer er helt anderledes acceptable end dem der afbryder et show...

En af de irriterende effekter ved at tv-stationerne klipper de forskellige shows op i mindre bidder, afbrudt af reklamer, er at mange shows efterhånden er "bygget" til at få indsat reklame-pauser - og det virker ærligt talt latterligt når de midt i et show siger "We'll be right back" *klip* "We continue bla bla bla"... - uden reklamepauser... Jeg er glad for at jeg ikke bor i USA, for nogle shows jeg har set, har seriøst plads til reklamer hver 10. minut...

-Eller shows der konstant op-summerer hvad der er sket for 10 minutter siden, ca hver 10-15. minut, som om der lige havde været pause... Irriterende effekt det giver, når man ser det på en kanal der ikke har helt så mange pauser som showet er lavet til.
Gravatar #44 - martin5000
7. jul. 2005 21:06
Jeg kan ikke se problemet her... om man spoler forbi eller zapper væk fra reklamerne kan sq da være det samme :-)
Gravatar #45 - Zombie Steve Jobs
7. jul. 2005 21:47
#43 Amerikanske tvprogrammer har været sådan i mange år.
Det værste er at smarte danske tv folk er begyndte at efterligne det i deres programmer, små pauser med lidt musik og lidt sort skærm osv... De fatter åbenbart ikke at det er pga reklamepauser at amerikanske programmer har det "break".
Og opsummeringen! Ja, det er helt vildt. Hvor dumme regner de med at folk er? Det er utroligt belastende.

Skifter kanal, spoler... Hader reklamer.
Gravatar #46 - angelenglen
8. jul. 2005 06:49
#44: Det er ikke altid det nytter noget at zappe væk... ud af de 9 kanaler jeg gider se (ud af ca. 40 *sigh*) prøvede jeg at zappe væk fra reklamerne igår - på 5 ud af 9 kanaler var der reklamer samtidigt (to kanaler viste den samme reklame samtidigt)! -Det må være en sammensværgelse :-)
Gravatar #47 - mowinckel
8. jul. 2005 08:01
#41

Bare for at få det på det rene:

Duksedrengen var superfedt!

Det jeg referede til var måden, der var indlejrede reklamer - hvis dette blev gjort med rigtige produkter ville det være superslemt.
Gravatar #48 - PhonetiX
8. jul. 2005 09:12
#42 og alle jer der brokker sig over lydniveauet.
Der er altså ikke pillet ved lydniveauet i reklamerne, i hvert falt ikke hos TV2:
http://omtv2.tv2.dk/article.php?id=441980
Gravatar #49 - amokk
8. jul. 2005 10:51
#48 som du også kan læse ændrer producenterne alligevel ved lyden, så den føles højere end den udsendelse man sad og så...

og i øvrigt tror jeg ikke på at TV3 ikke skruer op når der er reklamer
Gravatar #50 - demiurgos
8. jul. 2005 10:59
#48 (PhonetiX)
Jaja, grænserne bliver nøje overholdt, hvilket bare betyder at man konsekvent ligger sig lige under den maksimale lydstyrke. Du får sgu da ikke nogen af reklamefirmaerne til at lave reklamer ved moderat lydstyrke! Som den lille artikel jo fint pointerer, så tilføjer de bare lyden "mere energi." Eller for at sige det på en anden måde: de trykker lydbilledet sammen til der ingen dynamik er tilbage, og så smider de det hele op til ca. 0,01 dB under den maksimalt tilladte lydstyrke. Det resulterer så i en ubrydelig mur af lyd, der opleves langt mere intens end almindelige tv-programmer.
Nej, der er ikke pillet ved lydniveauet i reklamerne...

EDIT: Pis, lidt for sent :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login