mboost-dp1
unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Tror mange online spil som kræver betaling ville kunne få det til at køre rundt i den sidste ende hvis de satsede på den samme løsning.
Og muligvis tiltrække flere spillere.
Og muligvis tiltrække flere spillere.
Gad vide hvad prisen så er på sådan et http://www.superssd.com/products/ramsan-400/ :)
Og så sidder man her og tænker på hvor tit på hvor tit sådanne problemer er opstået pga elendig programmering.
Nu er RAMSANen jo kun en del af CCPs plan om at forbedre ydelsen på serverne, de vil også lave kode optimeringer og ændre nogle af spilelementerne som optager forholdsvist meget regnekraft.
Fedt nok. Undrer mig dog over hvorfor det ikke bare kører i RAM, 64GB er meget men ikke uoverkommeligt og helt sikkert billigere end SSD. Fra 15µs til 5ns ville RAM-drevet være 3000 gange hurtigere i accesstid end denne nye SSD.
#7
Det tvivler jeg på ville fungere, så ville du skulle lave backup af dataen hen af vejen, og det kunne let lede til inkonsistens, hvor, hvis systemet går ned, så vil store dele af backupen indeholde gammelt data, og store dele nyt data.
Det jeg kunne forestille mig man kunne gøre var at lave en form for raid løsning imellem ram og en hurtig raid lignende setup, eller måske endda fast ram som her. Så opnår du hurtig læsehastighed og forhåbentligt en acceptabel data sikkerhed.
Men det undrer mig nu de er i den her situation, min personlige forestilling om hvordan man indretter sådan et system er et par database systemer der ligger skjult bag en hovedserver, der ikke laver andet end at cache data og svare på queries udfra cachen (som selvfølgelig ligger i hurtig hurtig ram), alt fast data der skal gemmes på serveren sendes i atomiske batches til database serveren (serverne), sålænge man undgår at database konstant skal opdateres, og nøjes med at opdatere den på en gang f.eks. hvert minut, så skulle der ikke være noget problem.
Jeg er ikke ligefrem designer af sådan nogle systemer, men for mig lyder det som et problem man designer sig uden om i softwaren.
Det tvivler jeg på ville fungere, så ville du skulle lave backup af dataen hen af vejen, og det kunne let lede til inkonsistens, hvor, hvis systemet går ned, så vil store dele af backupen indeholde gammelt data, og store dele nyt data.
Det jeg kunne forestille mig man kunne gøre var at lave en form for raid løsning imellem ram og en hurtig raid lignende setup, eller måske endda fast ram som her. Så opnår du hurtig læsehastighed og forhåbentligt en acceptabel data sikkerhed.
Men det undrer mig nu de er i den her situation, min personlige forestilling om hvordan man indretter sådan et system er et par database systemer der ligger skjult bag en hovedserver, der ikke laver andet end at cache data og svare på queries udfra cachen (som selvfølgelig ligger i hurtig hurtig ram), alt fast data der skal gemmes på serveren sendes i atomiske batches til database serveren (serverne), sålænge man undgår at database konstant skal opdateres, og nøjes med at opdatere den på en gang f.eks. hvert minut, så skulle der ikke være noget problem.
Jeg er ikke ligefrem designer af sådan nogle systemer, men for mig lyder det som et problem man designer sig uden om i softwaren.
Fantastisk :D
Jeg begyndte at spille EVE i sidste uge, og undrede mig over hvordan det kunne køre så smooth på min pc, og alligevel ikke lagge.
For et spil som EVE er det nu også rimelig vigtigt at det køre ordenligt, da det er kæmpe stort, og man flyver rigtig meget med autopilot, dvs. spillet skal gerne have nogle grafiske/gameplay detaljer (som derfor kræver ekstra serverhastighed) der gør det værd at spille.
Men lad os nu se om Blizzard kunne finde på det samme :) Penge er der ihvertfald nok af, i mmorpg branchen.
Jeg begyndte at spille EVE i sidste uge, og undrede mig over hvordan det kunne køre så smooth på min pc, og alligevel ikke lagge.
For et spil som EVE er det nu også rimelig vigtigt at det køre ordenligt, da det er kæmpe stort, og man flyver rigtig meget med autopilot, dvs. spillet skal gerne have nogle grafiske/gameplay detaljer (som derfor kræver ekstra serverhastighed) der gør det værd at spille.
Men lad os nu se om Blizzard kunne finde på det samme :) Penge er der ihvertfald nok af, i mmorpg branchen.
Det er sku da fantastisk de gør sådan noget!
Tænk på hvor mange MMOG'er der sidder og bare betaler deres månedlige ydelse uden rigtigt at fornemme hvad deres penge går til.
Her får de noget _meget_ konkret for deres valuta og det kan man da kun give CCP respekt for.
Det er på den måde man skaber et loyalitetsforhold til sine kunder hvilket er meget vigtigt i markedsførings stategier.
imo er det et helt fantastisk tiltag alle burde ligge mærke til.
[edit] BTW: Ved ikke hvem der har rettet i min nyhed men "thumbs-up" for det 8)
Tænk på hvor mange MMOG'er der sidder og bare betaler deres månedlige ydelse uden rigtigt at fornemme hvad deres penge går til.
Her får de noget _meget_ konkret for deres valuta og det kan man da kun give CCP respekt for.
Det er på den måde man skaber et loyalitetsforhold til sine kunder hvilket er meget vigtigt i markedsførings stategier.
imo er det et helt fantastisk tiltag alle burde ligge mærke til.
[edit] BTW: Ved ikke hvem der har rettet i min nyhed men "thumbs-up" for det 8)
Umiddelbart vil jeg sige at sige at de er skiftet til solid state diske en tilsnigelse.
Sidst jeg kiggede på RAMSAN (og det ser ikke ud til at have ændret sig) var det en boks som blot cacher information.
Det vil sige at du sætter den her boks ind foran dit SAN Storage, og så sørger den for at cache den data du tilgår mest ned i almindelig RAM (SD, DDR, DDR2, RD eller whatever flavor de bruger nu).
Den har så en indbygget batteribackup og nogle harddiske siddende så hvis den skulle miste power, så skriver den al den data der er på RAM ud på disken, så man er sikker på at have den dér også.
RAM er selvfølgelig Solid State, men boksen i sig selv bliver ikke præsenteret som andet en disken den er foran, og den sørger så selv for at optimere den data der ryger igennem med sin (store) cache.
De fås i mange forskellige størrelser, hvor jeg mener at de skalerer op til 128 GB, hvilket selvfølgelig er meget data at kunne cache, men det er stadig langt billigere end at skulle have flere terabytes solid state diske.
En 'rigtig' Solid State disk kommer med interface of your choice (sata, ata, scsi, fc) - og bliver præsenteret som en almindelig harddisk, og mister ikke data hvis maskinen bliver slukket etc, det svarer lidt til en USB memory key med et 'rigtigt' harddisk interface og i en normal formfactor (3.5", 2.5", 1.8" eller whatever).
Prisen er til gengæld ret høj, sidst jeg undersøgte dem (2 år siden) lå prisen på ca 1$ per MByte, og så løber det hurtigt op hvis man har et par terabytes plads.
Jeg betvivler dog ikke at de har set et kæmpe performanceboost ved at sætte RAMSAN boksen ind, ej heller at det er den rigtige løsning - blot at det i sig selv ikke er solid state diske de bruger, men 'blot' en cache foran deres SAN Storage
Sidst jeg kiggede på RAMSAN (og det ser ikke ud til at have ændret sig) var det en boks som blot cacher information.
Det vil sige at du sætter den her boks ind foran dit SAN Storage, og så sørger den for at cache den data du tilgår mest ned i almindelig RAM (SD, DDR, DDR2, RD eller whatever flavor de bruger nu).
Den har så en indbygget batteribackup og nogle harddiske siddende så hvis den skulle miste power, så skriver den al den data der er på RAM ud på disken, så man er sikker på at have den dér også.
RAM er selvfølgelig Solid State, men boksen i sig selv bliver ikke præsenteret som andet en disken den er foran, og den sørger så selv for at optimere den data der ryger igennem med sin (store) cache.
De fås i mange forskellige størrelser, hvor jeg mener at de skalerer op til 128 GB, hvilket selvfølgelig er meget data at kunne cache, men det er stadig langt billigere end at skulle have flere terabytes solid state diske.
En 'rigtig' Solid State disk kommer med interface of your choice (sata, ata, scsi, fc) - og bliver præsenteret som en almindelig harddisk, og mister ikke data hvis maskinen bliver slukket etc, det svarer lidt til en USB memory key med et 'rigtigt' harddisk interface og i en normal formfactor (3.5", 2.5", 1.8" eller whatever).
Prisen er til gengæld ret høj, sidst jeg undersøgte dem (2 år siden) lå prisen på ca 1$ per MByte, og så løber det hurtigt op hvis man har et par terabytes plads.
Jeg betvivler dog ikke at de har set et kæmpe performanceboost ved at sætte RAMSAN boksen ind, ej heller at det er den rigtige løsning - blot at det i sig selv ikke er solid state diske de bruger, men 'blot' en cache foran deres SAN Storage
Har selv spillet eve i omkring ½ år nu, og kan kun sige at det har hjulpet ufattelig meget!!!
Loading tider osv er næsten helt væk, login/out, dock/undock osv tager ikke længere en krig og man ligger stortset aldrig i "kø" for at komme ud!
Så hvis man har brug for massivt boost af sin database hastighed så virker det her som sagen!
Og prøv da lige spillet, de deler gratis 14 dages trial accounts ud ;) bare google efter det!
Loading tider osv er næsten helt væk, login/out, dock/undock osv tager ikke længere en krig og man ligger stortset aldrig i "kø" for at komme ud!
Så hvis man har brug for massivt boost af sin database hastighed så virker det her som sagen!
Og prøv da lige spillet, de deler gratis 14 dages trial accounts ud ;) bare google efter det!
det har hjulpet gevaldigt!.. specielt i systemer som f.eks Nonni hvor der er mange folk inde, forsatan.. før sad jeg tit på en station i 5min før jeg kom ud fra dock.. møg irriterende! :(
men ja, dem af jer som ik har gamet EVE før, kik på google og søg efter 14 day eve trial og så kom igang! :D
men ja, dem af jer som ik har gamet EVE før, kik på google og søg efter 14 day eve trial og så kom igang! :D
#16 -
3. dec. 2005 02:25
"Solid state", er det ikke lidt henad "elektronhjerne" og "hesteløs drosche"?
Det negative ved det her er så et det øger 'barrier to entry' for de mindre udviklere der ikke har råd til så dyr en serverpark. - Men man skal vist være med muffen under alle omstændigheder for at være med i det game :]
Jeg har nu spillet EVE i snart 2 år og er medlem af et godt dansk corp.
EVE er det eneste MMORPG der er noget værd efter min mening.
Det er kun en "server" ikke noget med clonede universer som vi ser alle andre lave.
Man kan gøre lige hvad man ønsker og på et hvert tidspunkt kan miste alt det er hvad der gør dette spil specielt og værd at bruge tid på.
Selv nye spillere har en rolle og med den rette taktisk vil 2-3 stykker være en alvorlig trussel for en gammel spiller, hvis det er hvad de ønsker.
Hvis nogen vil have en 14 dages trial og ikke lige kan finde en på nettet så kan de poste/sende en mail adresse så kan jeg eller en af de andre spillere her sende jer en.
EVE er det eneste MMORPG der er noget værd efter min mening.
Det er kun en "server" ikke noget med clonede universer som vi ser alle andre lave.
Man kan gøre lige hvad man ønsker og på et hvert tidspunkt kan miste alt det er hvad der gør dette spil specielt og værd at bruge tid på.
Selv nye spillere har en rolle og med den rette taktisk vil 2-3 stykker være en alvorlig trussel for en gammel spiller, hvis det er hvad de ønsker.
Hvis nogen vil have en 14 dages trial og ikke lige kan finde en på nettet så kan de poste/sende en mail adresse så kan jeg eller en af de andre spillere her sende jer en.
Til dem der tænker priser, ligger solid state hukkommelse pt. på ca. 1000 kr. ex moms pr. GB. Man kan muligvis finde noget billigere på edbpriser.dk, men det er consumer-kvallitet der holder til færre skrivninger.
En almindelig løsning, når der virkelig skal hastighed på disk-systemet, er ikke at lægge alt som solid state RAM. Det er for dyrt, for man skal regne med at der generelt skal gemmes en del data pr. bruger.
I stedet har man en mindre cache (kan godt være et par GB) af lyn-hurtigt solid state RAM, som løbende synkroniseret med et bagvedliggende lager.
En almindelig løsning, når der virkelig skal hastighed på disk-systemet, er ikke at lægge alt som solid state RAM. Det er for dyrt, for man skal regne med at der generelt skal gemmes en del data pr. bruger.
I stedet har man en mindre cache (kan godt være et par GB) af lyn-hurtigt solid state RAM, som løbende synkroniseret med et bagvedliggende lager.
Det er nu 2 timer siden jeg bestilte en "key" til de 14 dages prøve tid, nogen der ved hvor lang tid det burde tage?
Ellers må i meget gerne sende en trail til [email protected]
Ellers må i meget gerne sende en trail til [email protected]
#23 Så har du en key.
btw Mit corp hedder: Danish Trade and Mining INC.
Vi laver nu ikke meget mining/trade for tiden men det er nu engang vores navn.
vores HQ ligger i Sivala
Så folk er da velkommen til at komme forbi, folk er normalt altid er klar på at hjælpe en anden dansker.
Edit:
Så skulle du også have fået en orillion
btw Mit corp hedder: Danish Trade and Mining INC.
Vi laver nu ikke meget mining/trade for tiden men det er nu engang vores navn.
vores HQ ligger i Sivala
Så folk er da velkommen til at komme forbi, folk er normalt altid er klar på at hjælpe en anden dansker.
Edit:
Så skulle du også have fået en orillion
<offtopic>
#24
Hils crazi hvis han da stadig er i jeres corp :).
Fra [MASS] Psych0
</offtopic>
En ting er helt sikker det her lille stykke hardware har nok givet det største performence boost siden jeg startede med at spille hvilket er 2+ år siden. Glæder mig lidt til at se hvad der sker når de får opgraderet server clustered til 64bit hvilket er deres plan.
#24
Hils crazi hvis han da stadig er i jeres corp :).
Fra [MASS] Psych0
</offtopic>
En ting er helt sikker det her lille stykke hardware har nok givet det største performence boost siden jeg startede med at spille hvilket er 2+ år siden. Glæder mig lidt til at se hvad der sker når de får opgraderet server clustered til 64bit hvilket er deres plan.
Hvis nogen her fra newz.dk kender et godt corp jeg kan komme med i send mig en mail, xebitx snabela gmail . com
ikke for at kneppe fluer.... men hvordan opretter man et "free trial" uden at skulle betale de 20€? Hvad er det så lige der gør det til free hvis det er noget du får oven i, så er det vel teknisk set bare halv pris, da det eftersom man har betalt noget, jo ikke kan være gratis.
Hvordan får man en Trial "key"? Er træt af bonde fangeri ala WOW og Everquest 2, hvor du får 1 månede gratis hvis du betaler for den anden.... og selvom det ikke står på pakken så kan du ikke kun tage den første månede og så ikke betale.... grrr...
Hvordan får man en Trial "key"? Er træt af bonde fangeri ala WOW og Everquest 2, hvor du får 1 månede gratis hvis du betaler for den anden.... og selvom det ikke står på pakken så kan du ikke kun tage den første månede og så ikke betale.... grrr...
tja ved squ ikke hvad du har lavet min min trial i baade daoc-eq2 og wow var da gratis... betalte foerst for maaneden efter trialen (hvilkent den fornyer automatisk hvis man ikke slår det fra)
anyways back on topic, har ikke selv spillet Eve (endnu) man min kammersjuk siger det hjælper meget og er da belvet interresseret. hvis i har en dansk corp kørende hvor der er flere velkommen, jamen smid mig endelig en mail med link-trial key :)
edit: flot måske jeg lige skulle smide en mail,
thesurfer99 yahoo com
anyways back on topic, har ikke selv spillet Eve (endnu) man min kammersjuk siger det hjælper meget og er da belvet interresseret. hvis i har en dansk corp kørende hvor der er flere velkommen, jamen smid mig endelig en mail med link-trial key :)
edit: flot måske jeg lige skulle smide en mail,
thesurfer99 yahoo com
#27
Jeg lavede lige en test hvor jeg sendte en Trial til en af mine egne mail, modtog den med det samme. Den brokker sig sikkert over de allerede er lavet en request fra din mail en gang.
Men har sendt dig den fra min test mail.
#28
Det er 100% gratis de 14 dages trial.
#29
Så skulle du også få en mail, du har ikke selv forespurgt en Trial på den mail vel ? for de kunne tyde på nogle har problemer når de selv forespørger en og ikke får den som invite.
Jeg lavede lige en test hvor jeg sendte en Trial til en af mine egne mail, modtog den med det samme. Den brokker sig sikkert over de allerede er lavet en request fra din mail en gang.
Men har sendt dig den fra min test mail.
#28
Det er 100% gratis de 14 dages trial.
#29
Så skulle du også få en mail, du har ikke selv forespurgt en Trial på den mail vel ? for de kunne tyde på nogle har problemer når de selv forespørger en og ikke får den som invite.
Deres email system er lidt langsom for tiden. Der gik en time før jeg modtog bekraftelsen. Jeg brugte dette link til at få en trial key. Jeg fandt så ud af man skulle vælge at man havde en CD-key når man register sig, en fejl jeg nok kunne havde undgået hvis jeg havde læst lidt mere på deres side.
Eve online, spillede det inden Exodus expansionen udkom.
Blev nødt til at sætte min konto på pause måneden forinden Exodus :( pga. tid til Eve + tid til uni + det løse > 24 timer i døgnet.
Allerede dengang var der problemer med accesstiderne og det var da de slog rekorden 10.000 spillere (12K ikke langt tid efter).
Kunne da være at man skulle give den kære Eve en tur igen (men først efter eksamenerne)
Blev nødt til at sætte min konto på pause måneden forinden Exodus :( pga. tid til Eve + tid til uni + det løse > 24 timer i døgnet.
Allerede dengang var der problemer med accesstiderne og det var da de slog rekorden 10.000 spillere (12K ikke langt tid efter).
Kunne da være at man skulle give den kære Eve en tur igen (men først efter eksamenerne)
Hvis nogle manger et dansk corp synes jeg da i skulle kigge ind i "dfreedom" (ingame chat channel, hvis nogle skulle være i tvivl.)
#2
Nu er det ikke relativt mange MMORPG's der har problemer med server side lag, altså lag der ikke skyldes problemer hos klienten.
Så jeg tror næppe at andre spil vil kunne tiltrække flere spillere ved at skifte til den løsning, det vil blot være en stor udgift for dem.
#13 - Nu kan jeg ikke snakke på deres vegne, men jeg er sikker på at de har en større mængde IT folk som har gjort overvejelser der indebærer om deres løsning vil holde, inden de har gået ud og brugt så mange penge.
Nu er det ikke relativt mange MMORPG's der har problemer med server side lag, altså lag der ikke skyldes problemer hos klienten.
Så jeg tror næppe at andre spil vil kunne tiltrække flere spillere ved at skifte til den løsning, det vil blot være en stor udgift for dem.
#13 - Nu kan jeg ikke snakke på deres vegne, men jeg er sikker på at de har en større mængde IT folk som har gjort overvejelser der indebærer om deres løsning vil holde, inden de har gået ud og brugt så mange penge.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.