mboost-dp1

Wikipedia

Grafen øger styrke i metal op til 500 gange

- Via Phys.org - , redigeret af Pernicious

Forskere fra KAIST – Korea Advanced Institute of Science & Technology, har udviklet et metamateriale af det kulstofbaserede materiale grafen samt kobber og nikkel, der øger styrken i forhold til de enkelte metaller betragteligt.

Ved at bruge CVD (Chemical Vapor Deposition) danner forskerne skiftevis et lag af grafen og metal på en overflade. På den måde lavede forskerne en sandwich af grafen og kobber og en tilsvarende sandwich af grafen og nikkel.

Kobberudgaven med 70 nm mellem grafen lagene, udviste en styrke der var 500 gange højere end rent kobber. Nikkeludgaven med 100 nm mellem grafen lagene, havde en styrke der var 180 gange højere end rent nikkel. Jo mindre afstanden mellem grafen lagene var, desto højere var materialets styrke.

Den enorme styrke er opnået ved at tilføje 0,00004 % grafen til den samlede masse af materialet. Forskerne ser store perspektiver i produktionsmetoden, der vil kunne være til stor gavn for eks. bil- og rumfartsindustrien.





Gå til bund
Gravatar #1 - Pts99
27. aug. 2013 14:08
Jeg har absolut ingen ide om hvad fanden vi kan bruge det til lige nu, andet end til konstruktions arbejde.

Gravatar #2 - Zombie Steve Jobs
27. aug. 2013 14:44
#1 Det er et af de der magiske produkter, man kan bruge til alt, som gaffertape og WD40.
Gravatar #3 - Softy
27. aug. 2013 14:55
#1:
Tjooooh.... man kunne jo forestille sig helt nye udfordringer i "Strongman".... at bukke jern! ;-)
Gravatar #4 - Kian
27. aug. 2013 15:07
Smart med bilindustrien. Det bliver spændende at køre ind i en bil lavet af det materiale. Gad vide hvor meget en standardbil bliver krøllet sammen hvis modparten sidder i en bil der er 500 gange mere solid end den bil jeg kørte i?
Gravatar #5 - nitan
27. aug. 2013 15:10
Kian (4) skrev:
Smart med bilindustrien. Det bliver spændende at køre ind i en bil lavet af det materiale. Gad vide hvor meget en standardbil bliver krøllet sammen hvis modparten sidder i en bil der er 500 gange mere solid end den bil jeg kørte i?


Om ikke andet så sørger man da hvertfald for at tilføre alle G-kræfterne ved sammenstødet til personerne i bilen :)
Gravatar #6 - Jonas_
27. aug. 2013 15:11
Kian (4) skrev:
Smart med bilindustrien. Det bliver spændende at køre ind i en bil lavet af det materiale. Gad vide hvor meget en standardbil bliver krøllet sammen hvis modparten sidder i en bil der er 500 gange mere solid end den bil jeg kørte i?

Bilen skal ikke være mere solid, den skal bare være 500 gange lettere.. Så blir det også nemmere at få den op at flyve inden år 2000!!!

Gravatar #7 - Jakob Jakobsen
27. aug. 2013 15:18
Kian (4) skrev:
Smart med bilindustrien. Det bliver spændende at køre ind i en bil lavet af det materiale. Gad vide hvor meget en standardbil bliver krøllet sammen hvis modparten sidder i en bil der er 500 gange mere solid end den bil jeg kørte i?


Det er nu en ret stor fordel at bilen krøller sammen under sammenstød.

Det er lidt kedeligt, når din bil er standset komplet, samtidig med at du stadig har 10 centimeter til, før du rammer den.
Gravatar #8 - RobertL
27. aug. 2013 15:26
Pts99 (1) skrev:
Jeg har absolut ingen ide om hvad fanden vi kan bruge det til lige nu, andet end til konstruktions arbejde.


-..'andet end konstruktions-arbejde' .....
Ja, så er det jo ligemeget, her i 'Vesten' skal vi nemlig leve af at klippe og barbere hinanden, ikke sandt ?

http://en.wikipedia.org/wiki/GLARE
Gravatar #9 - Jakob Jakobsen
27. aug. 2013 15:29
Når man kombinerer dette med at graphene er noget af den bedste rustbeskytter, kunne man forvente en stor fordel inden for bil og måske flyindustrien (Gad vide hvordan det arbejder sammen med aluminium).

Fremstillingen af biler kunne endda gøres relativt simpelt, hvor man "bare" damper de forskellige lag på en model, hvorefter man står med et komplet chassis der vejer 20kg.
Gravatar #10 - RobertL
27. aug. 2013 15:31
Jakob Jakobsen (9) skrev:

...en stor fordel inden for bil og måske flyindustrien (Gad vide hvordan det arbejder sammen med aluminium).


Tjek mit ovenstående wiki-link ..
Gravatar #11 - uraniumdeer
27. aug. 2013 16:01
Jeg tror at det har en kæmpe fremtid i luften, på havet, i vindmøller, cykler, lastbiler, robotter (industri, androider, T1000, o.l. :P) og meget andet.
Det vil endvidere give mulighed for mere effektive forbræningsværker, med tyndere materiale-tykkelse i rørene i overhedere, hvilket kunne give mindre følsomhed over for opvarmning og nedkøling, en mere effektiv varmeoverførsel fra forbrænding til vand, og hvis materialet måske endda kan tåle højere temperaturer, og er mindre modtagelige over for tæring, vil værkene blive betydeligt mere økonomiske, og få en betydelig forbedring i effektivitet.
Gravatar #12 - RobertL
27. aug. 2013 16:06
'praktikant muffe AKA pewbe' er sgu' da en super-spasser !
Gravatar #13 - Nikolajj
27. aug. 2013 16:51
Det må de meget gerne lave min næste telefon i, så længe at det ikke forstyrre antennen selvfølgelig ;)
Gravatar #14 - sg17a
27. aug. 2013 17:02
Og hvis materialet besidder de rigtige egenskaber, så bygninger betydeligt højere.

Og i sci-fi regi, så nærmer man sig et materiale som muligvis kan benyttes til rum-elevatorer.
Gravatar #15 - RQvsom
27. aug. 2013 19:03
Styrke er et ret abstrakt begreb når det omhandler materialer. Taler vi trækstyrke er kobberet næsten lige så stærkt som kulfiberlaminat eller 4 gange stærkere end menneskehår. Se evt. wikipedia.
Det bliver spændende at se, om det kan udvikles så det kan bruges med stål eller aluminium, kobber og nikkel er dyrt. Man kan måske belægge stål eller alu med nikkel og derefter danne laget af grafen, men så øger man muligvis den interplanare afstand. Det ville også tilføje endnu et trin til processen og derved gøre fremstillingen dyrere.
Gravatar #16 - Mort
27. aug. 2013 19:49
Var det noget med en kampvogn som er lavet af 500 gange lettere materiale eller 500 gange stærkere stål?

Eller hvad med noget så simpelt som en køkkenkniv som er 500 gange tyndere end normalt, men har samme styrke. Det ville pludseligt være meget let at skære alting i stykker med en så tynd kniv.

Mulighederner er tæt på uendelige, men lad os nu se hvor meget det koster at producere materialet, inden vi jubler for meget.
Gravatar #17 - Tharkz
27. aug. 2013 23:37
Fordelene ved grafen er sikkert mange, og anvendelserne begrænses nok kun af fantasien.

Det som interesserer mig i en sådan sammenhæng... er hvordan splitter man lortet ad igen. Vi har så travlt med at lave uforgængelige ting, uden at tænke på den komplette livscyklus. Ligesom teflon.
Gravatar #18 - Jim Night
28. aug. 2013 06:05
#17 Har du glemt at vi lever i et brug-og-smid-væk samfund? ;)
Gravatar #19 - el_barto
28. aug. 2013 07:45
Fordelen i bilindustrien kunne være mange, fx er lettere køretøjer sikrere køretøjer (nvm sidevind), i hvert tilfælde for modparten. Det ville også være nemmere at placere egentlige deformationszoner der kunne være lavet i et svagere materiale. Som det er nu går en kollision jo udover det meste af bilens struktur.

Eller hvad med cykler? Forestil dig en cykel hvor stel, nav, bremser osv. vejer 500 gange mindre. En cykel kunne nemt komme ned på nogle få kg.

Jeg ser et kæmpe potentiale i den omtalte teknologi. Men mon ikke der går nogle år før det er klar til masseproduktion (teknisk og økonomisk).
Gravatar #20 - jewwe
28. aug. 2013 07:52
Det er super spændende sådan noget her!

En ting jeg dog tænker lidt over.. Hvordan mon materialet i forbindelse med svejsning?
Gravatar #21 - Jakob Jakobsen
28. aug. 2013 07:54
jewwe (20) skrev:
En ting jeg dog tænker lidt over.. Hvordan mon materialet i forbindelse med svejsning?


Det er nok ikke brugbart.

Man har dog i en del år brugt lim i stedet for svejsning inden for bilindustrien.
Det skulle endda holde bedre end en svejsning.
Gravatar #22 - Clauzii
28. aug. 2013 10:25
Mort (16) skrev:
Var det noget med en kampvogn som er lavet af 500 gange lettere materiale eller 500 gange stærkere stål?

Eller hvad med noget så simpelt som en køkkenkniv som er 500 gange tyndere end normalt, men har samme styrke. Det ville pludseligt være meget let at skære alting i stykker med en så tynd kniv.

Mulighederner er tæt på uendelige, men lad os nu se hvor meget det koster at producere materialet, inden vi jubler for meget.


Når man skal skære verdens dyreste bøf over, kan man vel godt forlange verdens dyreste kniv :)
Gravatar #23 - Kolding
31. aug. 2013 08:00
Mort (16) skrev:
Eller hvad med noget så simpelt som en køkkenkniv som er 500 gange tyndere end normalt, men har samme styrke. Det ville pludseligt være meget let at skære alting i stykker med en så tynd kniv


Altså nu er det jo ikke kniven der skærer noget over, men selve æggen på kniven, hvis du nogensinde har prøvet at bruge en køkkenkniv ville du jo nok også vide det... En tynd kniv bøjer let når man skærer med den og det er svært at skære lige. Giv mig hellere en tyk kniv der er nyslebet, så kan du beholde verdens tyndeste kniv for dig selv!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login