Google donerede for otte måneder siden $150 millioner til et eksperiment, hvor de ville se om det var muligt at lave YouTube-kanaler med brugergeneret indhold.
Indtil videre er der blevet lanceret over 100 nye YouTube-kanaler, hvor blandt andet Larry Aidem lancerede en youtube-kanal, myiSH, om ny musik. Kanalen havde personer inde og fortælle om deres yndlingsmusik. Dette tiltrak ikke mange seere i starten, og Larrry Aidem valgte ud fra feedback fra brugerne, at hyre Michael Buckley til at præsentere sjove videoclips af musikstjerner og indsnævre kanalens fokus til popmusik. Dette betyder at myiSH nu har over 700.000 seere i juni. Tilsvarende oplevelser finder man hos andre YouTube-kanaler.
Robert Kyncl fra YouTube udtaler, at de stadig er i gang med at finde ud af, hvordan man skaber godt indhold til en YouTube-kanal. Ifølge Robert Kyncl er der 10 af de nye YouTube-kanaler, der har over 1 million hits om ugen.
YouTube har nu valgt at sætte yderligere $200 millioner af til projektet. YouTube har også sikret sig reklamer for $150 millioner fra firmaer, der ønsker at reklamere ved siden af de nye YouTube-kanaler. Desuden vil YouTube udvide konceptet til Storbritannien og Frankrig til næste år.
Med disse tiltag håber YouTube at vise, at det er muligt at skabe professionelt indhold på YouTube og samtidig tjene penge på det. Yderligere oplever YouTube en stigende interesse fra brugerne, da mængden af set video er steget fra 3 milliarder timers video om måneden til nu 4 milliarder timers video. Desuden er antallet af personer som abonnerer på kanaler også fordoblet siden årsskiftet.