Googles virksomhed Waymo og General Motors’ Cruise er langt foran andre virksomheder, når det kommer til faktiske kilometer kørt uden fører.
I Californien, hvor størstedelen af de førerløse biler kører, der står de to virksomheder for 96 procent af de kørte kilometer uden fører i 2017.
Waymos føreløse biler har i 2017 således kørt 567.366 km, hvilket svarer til 70 procent af testkilometerne, og Cruise har kørt 211.912 km, der svarer til 26 procent.
De resterende fire procent af testkilometer i Californien er fordelt mellem Baidu, Bosch, Delphi, Drive.ai, Mercedes, Nissan, Nvidia, Telenav, Valeo og Zoox.
Google har med Waymo sammenlagt testkørt 6,4 millioner kilometer med deres selvkørende biler.
I løbet af Waymos 567.000 km i 2017 måtte sikkerhedschaufføren ombord tage styringen 63 gange.
Hvor Waymo oftest tester i mindre befærdede områder, så er General Motors specielle, da de kun tester deres Cruise-biler i San Francisco, hvor der er tæt bytrafik, så de bedre kan teste deres køretøjer grundigt.
105 gange på de 211.000 km har en sikkerheds-chauffør i en Cruise-bil måtte overtage styringen.