Når det kommer til online-annoncering, er der ingen i nærheden af Google og Facebook. En ny undersøgelse viser nemlig, at de to giganter sidder på hele 84 % af det globale marked for annoncering, hvis man ser bort fra Kina.
Det vækker bekymringer om, at de to firmaer kun vil opsluge mere og mere af markedet. Ifølge undersøgelsen vil annonce-markedet vokse med 4,3 % til næste år, hvor størstedelen vil være online og derfor formentlig føre til et voksende duopol for de to firmaer.
Google solgte annoncer for 150 milliarder kroner i årets tredje kvartal alene, mens Facebook solgte for 65 milliarder i de samme tre måneder.
En stor del af Googles omsætning i Europa bliver angiveligt bogført i Irland, hvor mange it-selskaber har deres europæiske hovedkvarter. Ifølge regnskaber omsatte Google således kun for 166 millioner kroner i 2015 i Danmark, hvilket førte til en skattepligtig indkomst på 12,2 millioner kroner, hvoraf 3,4 millioner er betalt. Tidligere opgørelser anslår omsætningen i Danmark til tættere på to milliarder kroner.