Apples iTunes Match har været tilgængelig for amerikanske iTunes brugere siden november 2011, til en pris af 25 dollars om året, men nu lancerer Google deres egen gratis version.
Google Music blev lanceret i slutningen af 2011, som en konkurrent til iTunes, men det er først i denne uge at Google åbner op for servicen ‘scan and match’, der svarer til iTunes Match.
Servicen blev sat i gang tirsdag og giver brugerne mulighed for, at skanne deres computer efter musik og automatisk uploade/tilføje dem til deres Google Music-bibliotek. Musik Google allerede har liggende vil ikke blive uploadet, i stedet for vil brugeren få en pegepind til det eksisterende stykke musik, i samme kvalitet som man ville have uploade det med.
Googles tjeneste bliver dog lidt mindre end Apples iTunes da man kun får op til 20.000 sange til at starte med, mod Apples 25.000.
Google håber på at de mange millioner brugere af deres Android styresystem vil kunne hjælpe med at gøre tjenesten mere populær.
Apple stod for 64 % af alt online musiksalg i USA, mens Google pt. kun har stået for beskedne 5 %. Det endda selv om priserne på de enkelte stykker musik nu ser ud til at være ens på de 2 tjenester. Apple har i denne måned udvidet iTunes Match til at omfatte 112 lande.