mboost-dp1

Google Inc.

Google-ingeniør udtaler sig om root af Androidtelefon

- Via Android blog - , indsendt af Lowkey

Umiddelbart efter Googles nye telefon, Nexus S, kom på markedet, var der allerede personer, som havde opnået root-adgang til den. Det blev nævnt på den populære techside Engadget, hvor en af kommentarerne var, at det er sket på grund af dårlig sikkerhed i telefonen.

Det har fået Nick Kralevich, Ingeniør på Android Security Team, til blækhuset, og han forklarer nu i et blogindlæg på Android Developers, at der er forskel på en indbygget mulighed for at roote og root via exploits.

Det er førstnævnte metode, der er mulig i Nexus S, hvor alle kan opnå rootadgang ved blot at anvende et værktøj, der følger med i det nye Android SDK, kaldet Fastboot.

Kralevich forklarer desuden, at sikkerheden i Android er meget høj, ligesom de konstant arbejder på at gøre den endnu bedre. Han erkender også, at ønsket fra nogle brugere om fuld adgang til deres telefon kolliderer med ønsket om stram sikkerhed hos nogle telefonproducenter. Selv er han for, at brugerne skal kunne have en åben telefon.





Gå til bund
Gravatar #1 - John Doe
22. dec. 2010 07:45
JA! Det er teleproducenterne der er hysteriske og ikke ønsker, at brugerne skal kunne opnå fuld kontrol over deres telefon!
Gravatar #2 - Fafler
22. dec. 2010 08:15
Nick Kralevich skrev:
We can only hope that carriers and manufacturers will recognize this, and not force users to choose between device openness and security. It’s possible to design unlocking techniques that protect the integrity of the mobile network, the rights of content providers, and the rights of application developers, while at the same time giving users choice. Users should demand no less.



Det lyder rigtig godt. Jeg kan ikke se hvorfor en mobiltelefon skal være låst og lukket, hvis brugeren ikke ønsker det, men der skal nok være nogle teleselskaber der har noget imod det.
Gravatar #3 - moulder666
22. dec. 2010 09:06
OMG - ved at logge ind som administrator på Windows 7 har jeg root-adgang! Sikkerhedshul! Sikkerhedshul!

Hmf...
Gravatar #4 - gnаrfsan
22. dec. 2010 09:14
Fafler (2) skrev:
Det lyder rigtig godt.

Ja, men jeg klapper ikke ret meget her, for Google er i første omgang interesseret i at sælge Android til telefonproducenterne og ikke til nørdede kunder. Det kan godt være at de er ligeglade med at folk rooter, men de vil fortsat være interesserede i at producenterne kan låse telefonerne.
Gravatar #5 - rasmussen
22. dec. 2010 09:46
moulder666 (3) skrev:
OMG - ved at logge ind som administrator på Windows 7 har jeg root-adgang! Sikkerhedshul! Sikkerhedshul!


Øhhhh. Ja!

Nu kender jeg ikke Windows 7, men det er vel ikke verdens bedste idé at ligge og køre som administrator.
Gravatar #6 - Staniol
22. dec. 2010 10:29
rasmussen (5) skrev:
Øhhhh. Ja!

Nu kender jeg ikke Windows 7, men det er vel ikke verdens bedste idé at ligge og køre som administrator.


Nu har jeg ingen humor, men vil umiddelbart tro det var en ironisk reference/parodi på nedenstående. ;)

... at der er forskel på en indbygget mulighed for at roote og root via exploits.
Gravatar #7 - rasmussen
22. dec. 2010 11:48
#6 - Okay. Jeg beklager og vil prøve at være mere vågen fremover :)
Gravatar #8 - Daniel-Dane
22. dec. 2010 14:01
moulder666 (3) skrev:
OMG - ved at logge ind som administrator på Windows 7 har jeg root-adgang! Sikkerhedshul! Sikkerhedshul!

Hmf...
Ikke på en standard opsætning. :P
Gravatar #9 - Athinira
22. dec. 2010 14:25
gnarfsan (4) skrev:
Ja, men jeg klapper ikke ret meget her, for Google er i første omgang interesseret i at sælge Android til telefonproducenterne og ikke til nørdede kunder. Det kan godt være at de er ligeglade med at folk rooter, men de vil fortsat være interesserede i at producenterne kan låse telefonerne.


Eh, nej?

Så længe folk køber en telefon med bindingsperiode skal bindingsperioden betales, uanset hvad.

Flere og flere telefonproducenter er begyndt at stoppe med at låse deres telefoner, og teleudbyderne er i hastig stil begyndt at tilbyde gratis oplåsning før bindingsperioden er ophørt (Telia og 3 Mobil tilbyder det bl.a. på iPhones).

Edit: Det er selvfølgelig kun i Danmark og muligvis andre Nordiske eller Europæiske lande, men i USA er bindingsperioden op til 2 år så... :-)
Gravatar #10 - ShamblerDK
22. dec. 2010 19:18
#9: Da jeg købte mig en Nokia 3310 engang i sin tid fik jeg et brev med hvor mit nye SIM-kort var i. Jeg gik hjem og låste telefonen op så jeg kunne sætte mig gamle SIM-kort i. Jeg åbnede aldrig brevet og fik aldrig en regning og jeg gætter på det har noget at gøre med at jeg aldrig tog det nye SIM-kort i brug :-)

Cirka et år senere ringede de til mig for at høre om jeg var tilfreds med mit mobilabonnement. Jeg sagde at jeg aldrig havde taget det i brug og jeg egentlig gerne ville opsige det. Jeg blev stillet om til den afdeling der håndterer opsigelser og fik at vide det ville koste 150,- at få lukket abonnementet. Det gik jeg med til da beløbet var mange hundrede kroner under hvad jeg ellers skulle have betalt havde jeg fået regning på det års binding jeg egentlig skulle have betalt :-D

Lidt irrelevant gav de mig desuden en unlock-kode til telefonen :-P
Gravatar #11 - gnаrfsan
22. dec. 2010 19:48
Athinira (9) skrev:
Så længe folk køber en telefon med bindingsperiode skal bindingsperioden betales, uanset hvad.
rooting har intet med simlåse at gøre. Jeg snakker om låsning af superbruger adgang til telefonens operativsystem. Rooting giver adgang til at modificere filer, som producenter har låst, og låsning af telefoner på den måde har absolut ikke været aftagende.
Gravatar #12 - gnаrfsan
22. dec. 2010 19:57
Googles egne telefoner har i øvrigt også altid været låst, inklusiv Nexus S.(som det jo fremgår af artiklen)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login