Google introducerer ‘Privacy Sandbox’-standarderne, der skal beskytte brugernes data, imens det stadig er muligt at lave personligt tilpassede reklamer.
Mange hjemmesider bruger såkaldt fingerprinting til at tracke ens færden på tværs af nettet, så de kan indsamle data, der f.eks. kan bruges til målrettede reklamer.
Denne tracking ønsker Google at begrænse på en måde, så det stadig vil være muligt at lave tilpassede reklamer, men uden at brugerne deler data, som kan identificere en.
Det vil Google gøre med nye, åbne standarder som de kalder en ‘Privacy Sandbox’.
Med disse standarder vil man først vise målrettede reklamer for brugere, når det er tydeligt, at de er en del af en gruppe på ‘tusindvis’ af mennesker, der ville kunne lide et bestemte reklame-emne.
Hjemmesider skal samtidig også kun kunne anmode om data fra brugeren, hvis denne bruger er en del af en tilpas stor gruppe.
Google og Apple arbejder samtidig begge to på måder at tracke, om clicks fører til salg uden brug af ‘cross-site’-tracking.
Læs også Apple vil straffe sider med ‘cross-site’-tracking i Safari.